خرید بهترین مارک سه تار + قیمت انواع سه تار

کمک به خرید بهترین مارک سه تار 

با وجود گرایش های زیاد افراد به موسیقی بحث مورد نظر ما امروز در مورد یکی از کهن ترین آلات موسیقی  سنتی ایرانی، سه تار است. سه تار سازی است که براساس ساز تنبور به وجود آمده با کمی تفاوت ظاهری و امروزه دارای انواع مختلفی است. هر نوع از این ساز ویژگی های منحصر به فرد از لحاظ تفاوت در جنس چوب سازنده ساز ،تفاوت در وزن ساز  و قیمت های خاص خود را دارد. هدف این متن کمک به شما جهت خرید بهترین مارک سه تار، آشنایی با انواع مختلف این ساز، معرفی و قیمت انواع سه تار ازجمله  قیمت سه تار هاشمی، قیمت سه تار عزیزی، قیمت سه تار غزل، قیمت سه تار مفاخری،قیمت سه تار مشقی و...  است. در ادامه در مورد اجزای سازنده این ساز، برخی خصوصیات بارز، دسته بندی این سازو معرفی چند مدل از این ساز خواهیم پرداخت.

در توصیف سه تار 

سه تار سازی زهی و مضرابی است. و همانطور که گفته شد از خانواده تنبور است اما امروز و با گذشت زمان از جهت نواختن و شکل ظاهری ساز، بیشتر به تار شباهت دارد. این ساز در قدیم داری سه سیم بوده، اما امروزه چهار تار دارد که تارهای سوم و چهارم به علت نزدیکی بسیار زیاد با هم نواخته می شوند. سیم سوم سه تار به سیم مشتاق معروف است و بنا بر روایتی این سیم را برای نخستین بار عارفی به نام مشتاق علی شاه به این ساز افزود.این ساز به علت داشتن صدایی ظریف و صوتی خاص همواره مورد توجه  اهل عرفان، صوفیان و افراد درونگرا بوده است. به عبارتی نواهای تولید  شده توسط آن ارتباط نزدیکی با خصوصیات روحی و اخلاقی نوازنده دارد.این ساز را می توان به تنهایی بدون نیاز به ساز های دیگر نواخت و از آن لذت برد. یکی دیگر از دلایل انتخاب این ساز آسانی در نواختن و آموزش نسبت به سایر سازها است. در اغلب اوقات نوازنده های سه تار آن را برای دل خود می نوازد و از صدای ساز خود لذت میبرد. هرچند این ساز جزوه سازهای سنتی به شمار می آید اما امروزه موزیسین های زیادی در تلاش برای ایجاد ملودی های جدید با این ساز هستند که از حالت سنتی خود خارج شود و موفق نیز بوده اند.در این بخش هدف ما معرفی و خرید بهترین مارک سه تار به شما عزیزان است که از آن لذت ببرید.
برخی خصوصیات سه تار

نوای تولیدی آرام، لطافت، ظرافت و دلنشینی یکی از خصوصیات این ساز است.اندازه کوچک و وزن سبک این ساز نیز از دیگر خصوصیات آن به شمار می آید که  خود یکی از مزایای خرید بهترین مارک سه تار به شمار می آید . زمانی که شما سازی را انتخاب میکنید یکی دیگر از معیار ها قابل حمل بودن و راحتی نقل و انتقال آن است. این که  بتوانید در هر جمعی که می روید، جمع دوستان، آشنایان،  در مسافرت ها ساز خود را همراه داشته باشید و از نواختن آن لذت ببرید نیز یکی از مزیت های انواع ساز است.  نوازندگان در اغلب اوقات تمایل دارند تا ساز خود را همواره در کنار خود داشته باشند، پس انتخاب سه تار علاوه بر طنین دلنواز می تواند در این مورد هم به شما کمک کند. 

اجزا تشکیل دهنده سه تار

این ساز دارای دو قسمت دسته و کاسه است. کاسه سه تار از نظر ساختاری شباهت بسیاری به کاسه تنبور دارد با این تفاوت که کشیده تر شکل و کوچکتر از آن است.اغلب از  جنس چوب گردو یا توت ساخته می شود. این ساختار میتواند به شکل چوب یک سره و یک تکه باشد یا از اتصال تکه های چوب های برش خورده ایجاد شود. طول دسته سه تار معمولا بین ۴۰ تا ۴۸ سانتی متر تعبیه می شود و همچنین برای زیبایی و عمر مفیدتر ساز می توان از نوعی استخوان که اغلب استخوان شتر است برای ساخت دسته استفاده شود. اجزای دیگر سه تار شامل صفحه رو، خرک، پرده، شیطانک، سرپنجه، سیم گیر، گوشی می باشد.  صفحه روی سه تار از جنس چوب است و معمولا دارای سوراخ های کوچکی است که خروج صدا از کاسه را میسر می سازد. خرک سه تار نیز یکی دیگر از این اجزا است که از جنس چوب بوده و سطح مسطح زیرین آن روی صفحه قرار میگیرد.بر روی خرک شیار هایی وجود دارد که سیم ها از روی آن رد شده و از هم جدا می شوند. پرده سه تار نیز نخ های باریکی هستند که اغلب از جنس روده حیوانات یا ابریشم است که در عرض دسته قرار گرفته و وظیفه تقسیم بندی فواصل موسیقی را برعهده دارند. سرپنجه در ابتدای طول دسته و از جنس چوب است و چهار گوشی  دو به دو در طرفین قرار دارند.سیم گیر نیز قطعه ای چوبی  و گاه استخوانی، که ابتدای بدنه ی کاسه نصب می شود و گیره ها روی آن قرار میگیرند. این ساز با گوشه انگشت سبابه دست راست نواخته می شود و همچنین می توان برای افرادی که نمیتوانند از انگشت خود استفاده کنند از تکه ای چوب تیز یا استخوان استفاده شود. تمامی این اجزا در کنار هم باعث ایجاد صدای دلنشین و گوشنواز این ساز می شوند و تمامی موارد فوق برای انتخاب در خرید بهترین مارک سه تار بسیار حائز اهمیت است.

دسته بندی ساز سه تار

سه تار مدل های متفاوتی  دارد و در موارد متفاوتی از آن استفاده می شود.برای مثال سه تار مشقی  جهت تمرین های عادی است. سه تار معمولی برای افراد مبتدی و سه تار حرفه ای ،برای افرادی که به صورت حرفه ای  و در کنسرت ها از این ساز استفاده می کنند .چنانچه شما تازه می خواهید شروع به آموزش، خرید بهترین مارک سه تار و نواختن ساز بنمایید، بهترین گزینه انتخاب سازی سبک و قیمتی مقرون به صرفه است که در ادامه چند مدل سه تار همراه با قیمت ها برایتان بیان شده است.  پس بهترین پیشنهاد برای شروع سه تار مشقی است. بعد از این که به سطح مناسب و دلخواه خود برسید می توانید سازی بهتر برای خود تهیه نمایید.

مدل های مختلف سه تار

مدل های مختلف سه تار دارای قیمت های متفاوتی هستند و قیمت مدل ها عمدتا بسته به نوع چوب،پرده و کیفیت صدای تولید شده ساز برمیگردد. برای انتخاب و خرید بهترین مارک سه تار باید به یک سری خصوصیات توجه کرد.  از مشخصات ظاهری یک ساز خوب،   می توان به نداشتن ضایعاتی مثل چسب یا اتصالات بین سیم و سیم گیر ها اشاره کرد نه به زیبایی ظاهری ساز. چوب موجود در ساز و دسته ساز نیز مهم است چوب استفاده شده باید کهنه باشد تا طنین دلنشینی داشته باشد و همچنین دسته تار مورد نظر نباید سنگین و ضخیم باشد. علت توجه به جنس چوب و کهنگی چوب این است که در صورت استفاده از چوب تازه ممکن است پس از مدتی براثر فشار سیم ها دسته خم شده یا به اصطلاح تاب بردارد.

هدف ما در این متن این است که شما را با انواع سه تار آشنا کنیم تا بتوانید از لحاظ قیمت این ساز ها را با هم مقایسه کرده و به راحتی  بتوانید تفاوت انواع مدل را هنگام خرید بهترین مارک سه تار  تشخیص دهید. مدل های سه تار همانطور که در زیر برایتان بیان میکنیم بسیار متنوع است. اکثر این مدل ها بر اساس نام سازنده ساز بنا شده و هر کدام انواع مختلفی دارند. از انواع این مدل ها می توان به مدل: سه تار عزیزی، سه تار مدل بوران، یه تار مدل حسام ملکشاهی، سه تار آوای دل مدل چکاد، سه تار مدل نوری، سه تار مفاخری، سه تار مدل RT، سه تار مکتب، سه تار مدل barg 44، سه تار مدل پرسپولیس، سه تار غزل، سه تار مدل پارسه، سه تار محمود مفتاحی و...  اشاره کرد. 

در زیر چند نوع از این مدل ها را به همراه قیمت و جنس چوب های سازنده آورده ایم. تا شما را در انتخاب و خرید بهترین مارک سه تار راهنمایی کنیم. 

چند مدل سه تار همراه با قیمت های موجود در بازار

سه تار استاد عشقی

قیمت سه تار الگوی عشقی، باتوجه به مدل آن مقدارهای متفاوتی دارد اما بین ۵،۰۰۰،۰۰۰ تومان تا ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان متغیر است. پرکاربردترین الگوی ساخت سه تار، الگوی کاسه بزرگ و متوسط استاد عشقی است و بنظر خیلی از اساتید، این الگو، الگوی استاندارد و مناسب کاسه سه تار است. کیفیت صدادهی این ساز بسیار خوب است. محمد نوایی یا عشقی از بهترین سازندگان سه تار است که امروزه از الگوی سه تار او، سه تار می سازند.

سه تار هاشمی

 قیمت سه تار هاشمی بین ۶۰۰ تومان تا ۱۳۰۰۰۰۰ تومان در بازار است. جنس کاسه چوب توت، جنس دسته چوب گردو و جنس صفحه رویی نیز چوب توت است .

محمود هاشمی اهل تهران متولد سال ۱۳۲۳، نوازنده و سازنده این ساز است. ساخت این ساز را از استاد محمد عشقی یادگرفته و درسال ۱۳۷۵ در تهران به خاک سپرده شد.

سه تار عزیزی

 قیمت سه تار عزیزی از ۶۵۰۰۰۰ تومان شروع میشود. جنس کاسه چوب توت،جنس دسته چوب گردو و صفحه رویی از چوب توت است.

 سه تار غزل

قیمت سه تار غزل از ۱۰۰۰۰۰۰ تومان شروع می شود . جنس کاسه چوب توت،جنس دسته چوب گردو وجنس صفحه رویی نیز چوب توت است.

سه تار مفاخری

قیمت سه تار مفاخری از۶۰۰۰۰۰ تومان شروع می شود. جنس کاسه چوب توت،جنس دسته چوب گردو،جنس صفحه رویی نیز چوب توت است.

سه تار مشقی

قیمت سه تار مشقی جهت آموزش از ۱۰۰۰۰۰تومان شروع میشود.جنس دسته چوب گردو و جنس صفحه رویی چوب توت است.

در مجموع سه تار یکی از سازهایی است که افراد با هر توان مالی و هر استعدادی  می توانند آن را تهیه کنند. این ساز نسبت به سایر سازه ها از قیمت پایین تری در بازار برخوردار است و می توان با انتخاب و خرید بهترین مارک سه تار با قیمت حداقل ۳۰۰۰۰۰ تومان یک ساز مشقی مناسب جهت آموزش تهیه کرد و با یادگیری این ساز آن هم در دنیای پر از هیاهو و مشکلات امروز مدتی هرچند کوتاه از این دغدغه ها به دور بود. موسیقی خوراک روح و ذهن انسان است همانطور که بدن برای ادامه فعالیت های خود به خوردن غذا نیاز دارد به عقیده ما روح و ذهن نیز به غذایی مناسب جهت ادامه حیات خود نیاز دارد و چه چیزی بهتر از موسیقی که به انسان آرامش میدهد. هدف ما در این  متن جمع آوری اطلاعاتی در خصوص ساز سه تار، انواع و مدل های موجود، مقایسه قیمت ها و.... است. تا به شما در تصمیم گیری جهت خرید بهترین مارک سه تار کمک شایانی کرده باشیم.

افزودن دیدگاه جدید