هنرجویانی که ساز کمانچه را برای یادگیری انتخاب می‌کنند، باید با انواع مدل‌ها و برندهای آن آشنایی پیدا کنند. دانستن قیمت کمانچه هاشم و معرفی آن می‌تواند تا حدودی این بار را از دوش این افراد بردارد. کمانچه هاشم برای افرادی که به تازگی یادگیری این ساز را شروع کرده‌اند، بسیار مقرون به صرفه است. بسیاری از نوازندگان کمانچه این ساز را می‌شناسند و به خرید آن توصیه می‌کنند. قیمت کمانچه با توجه به مدل‌های مختلف آن متفاوت است.

کمانچه سازی زهی-آرشه ای و از خانواده سازهای سنتی در ایران است. این ساز یکی از قدیمی‌ترین سازهای موسیقی ایرانی است، که در دو نوع پشت باز و پشت بسته ساخته می‌شود. کمانچه از بخش‌های مختلفی از جمله کاسه، دسته، پوست، سیم، خرک، شیطانک و سرپنجه تشکیل شده است.

سازنده این ساز هاشم پشتدار نام دارد، که از سازندگان قدیمی این ساز بوده و اهل لرستان است. ایشان در حال حاضر در تهران مشغول به ساخت کمانچه هاشم است. این سازنده بیشتر سازهای خود را به صورت یک تکه و پشت باز می‌سازد. در سال‌های اخیر نیز به ساخت کمانچه‌های ترکه‌ای روی آورده است. این سازها از کیفیت بالایی برخوردار است و برای افراد مبتدی بسیار مناسب هستند.

کمانچه هاشم
کمانچه هاشم

اجزای تشکیل دهنده کمانچه

ساز کمانچه از بخش‌های مختلفی از جمله کاسه که مهم‌ترین قسمت آن است، تشکیل شده. کمانچه هاشم هم‌چون سایر مدل های این ساز، به صورت ترکه‌ای و یک تکه ساخته می‌شود. قیمت کمانچه هاشم با توجه به مواردی که بیان شد، متغیر است. قسمتی از کمانچه دارای سطحی صاف است، که با لایه ای از پوست طبیعی در کمانچه هاشم، پوشانده شده است. سیم‌های کمانچه از این قسمت ساز عبور کرده و به دو سمت آن کشیده می‌شود. کاسه ساز از یک سمت به دسته ساز و یا سرپنجه منتهی می‌شود و از سوی دیگر به سیم گیر و انتهای ساز.

دسته کمانچه هاشم با ظرافت به کاسه آن اتصال پیدا کرده است. در این قسمت از ساز، سیم ها عبور می‌کنند، که نوازنده با استفاده از آن می‌تواند با جابجایی دست خود نتهای موسیقی را بنوازد. در انتهای  دسته ساز، به گوشی‌ها می‌رسیم. گوشی‌ها کار نگهداری از سیم های ساز و هم‌چنین کوک آن را بر عهده دارند. کمانچه را به طور نشسته می‌نوازند. برای اینکه نوازنده بتواند به راحتی بنوازد، در قسمت پایینی ساز پایه‌ای فلزی تعبیه شده، که قابلیت جمع شدن در ساز را دارد. این پایه دارای زائده ای است که آن را بر روی زمین و یا پای نوازنده، ثابت نگه می‌دارد.

بر روی پوست ساز، بخشی به نام خرک قرار می‌گیرد، که سیم‌های ساز از روی آن عبور می‌کنند. از دیگر قسمت‌های کمانچه باید به شیطانک اشاره کنیم، که از جنس استخوان ساخته می‌شود. این بخش از ساز بین سرپنجه و جعبه گوشی‌ها قرار دارد که سیم‌ها از روی آن عبور می‌کنند. کمانچه توسط آرشه به صدا در می‌آید. آرشه میله‌ای چوبی است، که به آن دسته‌ای مو (موی طبیعی اسب و یا مصنوعی) وصل می‌شود. از کشیده شدن موها بر روی سیم‌ها، ساز به صدا در می‌آید.

کیفیت ساخت کمانچه هاشم
کیفیت ساخت کمانچه هاشم

ویژگی‌های برجسته با توجه به قیمت

کمانچه هاشم دارای ویژگی‌های مهمی است، که سبب بالا رفتن کیفیت آن شده است. عمق صدای این کمانچه و هم‌چنین صدای نرمی که از آن تولید می‌شود، به دلیل استفاده از چوب توت و گردو در این ساز است. بدنه کمانچه هاشم از جنس چوب توت است. برای ساخت گوشی‌ها و سرپنجه ساز که نیاز به استحکام دارد نیز از چوب گردو استفاده می شود. استفاده از چوب گردو، از تاب خوردگی ساز در قسمت دسته آن، جلوگیری می‌کند. کاسه کمانچه هاشم با الگوی صد ترک ساخته شده است. این خصوصیت ظاهری بسیار زیبا و جذاب به آن بخشیده است.

از دیگر ویژگی‌های این ساز با توجه به قیمت کمانچه هاشم، استفاده از پوست طبیعی است. تفاوت قیمت کمانچه هاشم به دلیل زحمتی است، که هنگام ساخت هر کدام از مدل های آن، صرف می‌شود.

از دیگر ویژگی های این ساز می‌توان به یک دست بودن صدا در کمانچه هاشم و کیفیت رنگرزی در این ساز اشاره کرد.

جنس آرشه کمانچه هاشم
جنس آرشه کمانچه هاشم

نکات مهم هنگام خرید

چنانچه قصد خرید کمانچه به صورت دست دوم، را دارید باید به سلامت آن توجه فرمایید. قیمت کمانچه هاشم در سازهای دست دوم، ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به کمانچه نو کمتر است. از آنجایی که برخی افراد قصد فروش این ساز را دارند، می‌توانید با کارشناسی لازم و اطمینان از سلامت ساز آن را تهیه نمایید. یکی از مزیت‌های خرید ساز دست دوم برای بسیاری از هنرجویان، هماهنگی بودجه آن ها با قیمت کمانچه هاشم است.

در صورتی که اقدام به خرید ساز به صورت نو می‌کنید نیز، باید از سلامت ساز اطمینان حاصل فرمایید. با توجه به اینکه این ساز از جنس چوب ساخته شده، ممکن است در اثر جابجایی و یا تغییرات آب و هوایی آسیب ببیند. توصیه می کنیم که برای اطمینان از سلامت آن حتما با اساتید خود مشورت کنید.

قیمت کمانچه هاشم این روزها به دلیل نوسانات بازار، متغیر است. بنابراین قبل از تهیه آن از قیمت به روز این محصول اطمینان حاصل فرمایید. هنرجویان باید توجه داشته باشند، که عموما هنگام خرید این ساز، کاور و آرشه به همراه ساز است. بنابراین نیازی به پرداخت هزینه به صورت جداگانه نخواهید داشت. 

کمانچه هاشم را حتما از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. با توجه به این که این روزها افراد سودجو به دنبال سوء استفاده از افراد ناآگاه می‌باشند، باید از اعتبار آنها آگاهی حاصل کنید.

آیا تو هم برای یادگیری کمانچه، این ساز خوش‌صدا و جذاب آماده‌ای؟ اولین جلسه‌ی رایگان مجموعه آموزش کمانچهرا مشاهده کن و با در دست گرفتن این ساز اسرارآمیز، رنگ تازه‌ای به خودشکوفایی‌ات بزن.

کمانچه خنیاگر