کوک ویولن یکی از چالش‌های هنرجویان این ساز است. ویولن سازی است که نسبت به کوک بودنش حساس است و به دلیل دسته‌ی کوچکی که دارد کوک کردنش گاهی منجر به چالش‌های متعددی می‌شود. اما در صورتی که نکات لازم و ضروری را رعایت کنید و با دقت انجام دهید، به مرور زمان آموزش کوک ویولن را یاد خواهید گرفت و بدون نیاز به همراهی فرد دیگری و یا یک استاد، به تنهایی می‌توانید این ساز خوش‌صدا و اسرارآمیز را خودتان کوک کنید.

لزوم اهمیت به آموزش کوک ویولن

اگرچه ایران با فرهنگ و هنر ریشه‌دار خود توانسته پیشکسوتان بسیاری در تمامی زمینه‌ها به ویژه نواختن استادانه ساز ویولن تربیت کند اما مراجعه مداوم هنرمند برای کارهای ابتدایی و کوچکی همچون کوک ساز چندان جالب نیست، نخستین قدم، آموزش این مرحله است البته شرایط خاص محیطی و تاثیر مستقیم آن بر کوک ویولن هم‌چون تغییرات یکباره دما، حمل و نقل ساز، تمرین مداوم… نیز باعث سختی کار شده‌اند. 

بنابراین قدم اصلی نواختن اصولی ویولن کوک کردن است، این نوشتار را نیز اختصاص به تشریح نکات ساده ولی تاثیر گذار گذاشته‌ایم تا رنج و سختی را کاهش دهیم. حتما شما نیز شنیده اید که دستکاری مداوم گوشی های کوک می‌تواند آسیب‌هایی مانند پارگی سیم را به دنبال داشته باشد بنابراین نیاز است اصولی و از پایه کوک کردن را آموخت.

روش های متنوع کوک کردن ویولن

آغاز هر کاری برای مبتدیان آسان نیست اما حساسیت کوک ساز به ویژه آن که ممکن است افراد با چالش هایی همچون سفتی گوشی های کوک مواجه شوند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند بیشتر است.

البته نباید بدون گدار و آموزش اقدام کرد، آسیب هایی همچون پارگی سیم می‌توانند هزینه دوچندانی به‌دنبال داشته باشند بنابراین آهسته و پیوسته این مرحله را نیز بیاموزید و پیش ببرید.

راهکار نخست: کاربرد دستگاه تیونر

در این روش استفاده از تیونر به عنوان رکن اصلی کوک ویولن مطرح هست برای خرید تیونر می‌توانید به فروشگاه‌های عرضه کننده لوازم جانبی موسیقی مراجعه کنید و این دستگاه را خریداری نمایید.

اساتید بنام که پختگی و تسلط بالایی در فضاهای این ساز نجیب دارند توصیه می‌کنند، هنرجویان مبتدی به ویژه برای نخستین کوک ویولن از این دستگاه کمک بگیرند، با توجه به این که چندان الفتی با صدای ساز ندارند و ممکن است خطا روند.

آموزش کوک ویولن
کوک ویولن با تیونر

راهکار دوم: کوک کردن ویولن با اپلیکشن

تکنولوژی توانسته راحتی و رفاه بسیاری در زمینه نواختن هنرمندانه موسیقی نیز به ارمغان آورد به طوری که به راحتی بتوان از مرحله آموزش مبتدی تا حرفه ای را طی کرد و قطعات فاخری نیز بر جای گذاشت.

برای دریافت اپلیکیشن‌های کمک‌کننده به گوگل پلی و اپ استور مراجعه کنید که به شما کمک بسیاری می کنند. تنوع بالایی از اپلیکیشن وجود دارد که هر یک طرفدارانی دارند اما اپلیکیشن Master Violin Tuner توسط بیش‌تر هنرجویان استقبال شده است. 

اپلیکیشن کوک ویولن
اپلیکیشن کوک ویولن

کوک استاندارد ویولن

هنرمندان نوازنده ویولن، یک نقشه راه برای کوک استاندارد ویولن تعریف کرده اند که به ترتیب برای کوک استاندارد و کلاسیک و پایه شامل می، لا، ر، سل هستند، شاید برایتان جالب باشه که از تلفیق این آواها واژه “ملارسول” تولید شده تا راحت تر به ذهن، سپرده شوند.

خوشبختانه علاوه بر استقبال از آرشه کشی ویولن در بین هنرمندان به‌نام، گروهی نیز پیتزیکاتو را ترجیح می‌دهند که در واقع کاربرد انگشت بر روی سیم هاست. هنرجویانی که در ابتدای مسیر یادگیری هستند بهتر است پس از آشنایی با الفبا برای درک بهتر صدای سیم ها، آرشه کشی ویولن را برای کوک انتخاب کنند. در صفحه نخست اپلیکیشن چنین تصویری قابل مشاهده است.

اپلیکیشن کوک ویولن
آموزش کار با اپلیکیشن کوک ویولن

طراحان این اپلیکیشن از نیاز هنرجویان مبتدی آگاه‌اند و برای کمک به سهولت کوک استاندارد مطابق تصویر، آموزش ساده ای را میسر کرده اند که فقط نیاز به کمی دقت دارد تا مطابق فرکانس خاص و مشخص، فرآیند کوک آغاز گردد.

به طور مثال بد نیست بدانید که فرکانس سیم چهارم یا سل، ۱۹۶ است. جذابیت موضوع زمانی برای شما دو چندان می شود که می توانید از نت قبل و بعد نیز مطلع شوید که در مثال قبل به ترتیب فادیز، نت سل دیز هستند. برای آغاز فرآیند کوک کافی است بر روی Start tuning کلیک کنید.

در این ساز، سیم لا برای آغاز کوک باید انتخاب شود. همچنین هنر جو نیز می‌بایست برای حالت، پوزیشن خاصی بگیرد به این ترتیب که علاوه بر قرار گیری ساز بر روی شانه، آرشه نیز روی سیم دوم جایگذاری شود. قدم بعدی می‌بایست بر روی سیم دوم در اپلیکیشن کلیک کنید تا صدای درست و استاندارد را بشنوید، سپس بطور همزمان شروع به آرشه کشی روی سیم دوم نمایید، تا زمانیکه که صدایی که از ویولن شما خارج می شود با نت کوک اپلیکیشن کاملا تطابق داشته باشد.

در صورتی که احساس کردید آوای تولیدی برخاسته از سیم دوم، مشابهات بالایی به فرکانس اصلی صدای اپلیکیشن دارد برای تنظیم دقیق کافی است از تاندورها (پیچ های کوچک پایین خرک) کمک بگیرید.

آموزش کار با اپلیکیشن کوک ویولن
آموزش کار با اپلیکیشن کوک ویولن

اما نکته اصلی که هنرجو باید آگاهی بالایی نسبت به آن داشته باشد، این است که هم زمان با پیچاندن تاندورها، آرشه کشی را انجام دهد کمک میکند تا زمانیکه صدای ساز کاملا کوک شود.

متاسفانه برخی از هنرجویان مبتدی یک اشتباه رایج دارند و بدون دقت فقط عجله می کنند، در حالیکه آرشه کشی سریع و ممتد باعث می شود اپلیکیشن نتواند صدا را به درستی تشخیص دهد.

نحوه کوک کردن ویولن با گوشی های تعبیه شده در قسمت انتهای دسته

اگر صدای خارج شده از ویولن، نزدیک به صدای کوک اپلیمیشن نبود، باید گوشی های صدا را شل تر یا سفت تر کنید. اگرچه اقدام به ظاهر ساده‌ای به نظر می‌رسد اما تغییر وضعیت گوشی ها و صدا می تواند هدف را میسر کند به این صورت که شل تر کردن یا محکمتر نمودن، تنها اقدام تکمیل کننده است.

برای تفهیم بهتر به این مثال توجه کنید اگر هنرجو مشغول آرشه کشی بر روی سیم لا است اما در اپلیکیشن نت سل به نمایش درآمده است می بایست باتوحه به این نکته که نت سل قبل از نت لا قرار دارد، تنها با محکم‌تر کردن سیم، این چالش را نیز برطرف کرد.

کاربرد تاندور ها نیز راحتی بسیاری به ارمغان آورده است، با توجه به فاصله یک پرده‌ای که بین سیم سل تا سیم لا وجود دارد، در حالت دیگر که شاهد فاصله‌ای بیش از یک پرده بودید ممکن است تاندور ها نیز نتوانند این چالش را برطرف کنند اما کاربرد گوشی‌های کوک نتایج درخشانی به ارمغان می آورد.

برخی نیز به این نکته آگاه نیستند که حتماً در زمان کوک ساز با گوشی باید تسلط نسبی نسبت به ساز داشته باشند و بهتر است آن را روی پا قرار دهند، اما قرار گرفتن ویولن بر روی شانه مانع دستیابی به این هدف است.


عضویت در مجله خنیاگر
این عضویت رایگان است. با عضویت در مجله خنیاگر، از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

نحوه کاربرد تیونر فیزیکی

کاربرد تیونر فیزیکی نه تنها هیچ گونه سختی و چالشی به نوازنده تحمیل نمی‌کند بلکه توانسته نظر علاقه‌مندان را نیز جلب کند.  اساتید چیره‌دست نیز توصیه می‌کنند در زمان کوک بر روی حلزونی ویولن قرار گیرد تا برای انجام قدم بعدی که روشن کردن تیونر است بتوان عملکرد درخشانی داشت.

البته نباید فراموش کنید، در حالت معمول می‌بایست از انگشت برای زدن سیم لا دوم استفاده کنید و نیم نگاهی برای تشخیص عملکرد به تیونر داشته باشید.

بقیه مراحل مشابهت بالایی به مطالب قبلی دارد به این شکل که کاربرد تاندور ها جهت کوک زمانی است که شاهد فاصله حدود یک پرده هستید و در مواردی که فاصله از یک پرده تجاوز کند، استفاده از گوشی ها راهکار اصلی است.

برای یادگیری این ساز اسرارآمیز و دلربا آماده هستی؟ امروز با مجموعه آموزش ویولن خنیاگر شروع کن و از پیشرفت و یادگیری لذت ببر.

ویولن خنیاگر