بررسی قیمت کمانچه کیهان و ساختار آن، راهی است تا هنرجویان در انتخاب دقیق‌تر این ساز، تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند. این روزها بسیاری از افراد برای یادگیری کمانچه اقدام به خرید آن می‌کنند. توجه به نکات مهم هنگام خرید کمانچه کیهان می‌تواند، هنرجویان را در این چالش یاری دهد. کمانچه کیهان سازی بسیار مناسب برای افراد مبتدی و یا حتی نیمه حرفه‌ای است.

در صورتی که این ساز را برای یادگیری انتخاب کرده‌اید، باید اطلاعاتی راجع به کیفیت و قیمت کمانچه کیهان کسب کنید. کمانچه یکی از سازهای قدیمی ایرانی است، که طی گذشت سال‌ها دستخوش تغییراتی نسبت به نمونه‌های اولیه خود شده است. این تغییرات به مرور زمان و با الهام از سازهای دیگر ایجاد شده است. برخی از قطعات کمانچه در گذشته با نوعی که اکنون مشاهده می‌کنید، متفاوت بود.

ساز کمانچه در موسیقی سنتی ایران جای میگیرد و جزو سازهای زهی-آرشه ای به شمار می‌رود. به این علت که این ساز توسط آرشه (کمانه) به صدا در می‌آید. آرشه از میله‌ای چوبی تشکیل شده، که دسته‌ای مو (موی طبیعی دم اسب و یا مصنوعی) به آن متصل است. از کشیده شدن آرشه بر روی سیم های این ساز، کمانچه به صدا در می‌آید.

قیمت کمانچه با توجه به نوسانات بازار متغیر است. بنابراین قبل از تهیه این ساز، از قیمت به روز آن اطمینان حاصل فرمایید.

کمانچه در دو نوع پشت باز و پشت بسته ساخته می‌شود، که نوع پشت بسته آن مرسوم می باشد. کمانچه اغلب برای نواختن موسیقی اصیل ایرانی و یا موسیقی محلی استفاده می‌شود. 

کمانچه کیهان
قیمت کمانچه کیهان با توجه به کیفیت آن مقرون به صرفه است.

اجزای تشکیل دهنده کمانچه

قیمت کمانچه با توجه به نوع ساخت آن و زحمتی که صرف تهیه آن می‌شود، متغیر است. کمانچه از بخش‌های مختلفی از جمله دسته یا سرپنجه، سیم‌ها، خرک، شیطانک، کاسه، پوست، پایه فلزی تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین بخش های کمانچه کاسه ساز است. کاسه کمانچه کیهان به صورت ترکه‌ای و یا یک تکه ساخته می‌شود.

متریال به کار رفته در این ساز بسیار مرغوب بوده و قیمت کمانچه کیهان بسیار مقرون به صرفه است. کاسه کمانچه کیهان از یک طرف دارای حفره‌ای است، که سطح آن را با پوست طبیعی می‌پوشانند. سیم‌های ساز از روی این پوست عبور می‌کند و به دو طرف ساز منتهی می‌شوند. کاسه کمانچه از یک طرف به دسته‌ای متصل شده، که به آن سرپنجه نیز گفته می‌شود. نوازنده با انگشت‌گذاری بر روی سیم در این قیمت از ساز، می‌تواند نت‌های مختلف را به صدا در آورد. در انتهای دسته، جعبه گوشی‌ها قرار دارد. بین جعبه گوشی‌ها و دسته نیز بخشی به نام شیطانک قرار گرفته، که سیم از روی آن عبور کرده و به گوشی‌ها می‌رسد. گوشی‌های ساز وظیفه حفظ کوک و سیم‌ها را برعهده دارند. گوشی‌های ساز باید از جنس مرغوبی ساخته شود تا بتواند کوک ساز را ثابت نگه دارد.

در قسمت پایینی کمانچه پایه‌ای تعبیه شده که قابلیت جمع شدن در داخل ساز را دارد. نوازنده کمانچه باید این ساز را به طور نشسته بنوارد. این پایه که از جنس فلز ساخته می‌شود، بر روی زمین و یا پای نوازنده قرار می‌گیرد و چرخش ساز و یا نگهداری آن را برای نوازنده راحت تر می‌کند.

کمانچه کیهان
قیمت کمانچه کیهان با توجه به متریال به کار رفته در آن متغیر است

ویژگی های برجسته با توجه به قیمت کمانچه کیهان

قیمت کمانچه کیهان را باید از فروشگاه‌های معتبر استعلام بگیرید. این روزها به دلیل نوسانات قیمتی در بازار قیمت کمانچه کیهان و سایر سازها تغییر می‌کند. این ساز از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار است که بر روی قیمت کمانچه کیهان نیز تاثیر گذار خواهد بود. کمانچه کیهان از تمامی استانداردهای ویژه ساخت این ساز برخوردار است. به همین دلیل از صدایی دلنشین، عمیق و صاف برخوردار می باشد. کمانچه کیهان دارای دسته‌ای از جنس آبنوس است، که دوام آن را بالا می‌برد و آن را در مقابل تاب خوردگی مقاوم‌تر می‌سازد.

کیفیت ساخت و دوام کوک با استفاده از چوب گردو در ساخت گوشی‌های آن، شرایطی فراهم کرده، که هنرجویان بدون هیچ مشکلی به تمرین بپردازند. جنس کاسه کمانچه کیهان از چوب توت است. استفاده از چوب گردو و توت کیفیت تولید صدای بسیار بالایی به این ساز بخشیده است. دسته کمانچه کیهان از جنس چوب گردو بوده و در ساخت صفحه انگشت گذاری از چوب آبنوس استفاده شده است. بنابراین از کیفیت بهتری با توجه به قیمت کمانچه کیهان برخوردار است.

جنس پوست استفاده شده بر روی ساز طبیعی است. به همین دلیل صدای شفاف تری در آن ایجاد می‌شود. کیفیت اتصال دسته ساز به کاسه، از دیگر ویژگی‌های مهم در این ساز است. همچنین رنگرزی بسیار با کیفیت که جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده است.

کمانچه برند کیهان
قیمت کمانچه کیهان برای افراد مبتدی بسیار مناسب است

نکات مهم هنگام خرید کمانچه کیهان

در صورتی که قصد دارید این ساز را به صورت دست دوم تهیه کنید. توجه داشته باشید که قیمت آن ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین تر از ساز نو خواهد بود. برای خرید ساز دست دوم حتما از راهنمایی نوازندگان این ساز استفاده کنید. ساز باید از سلامت کافی برخوردار بوده، تا صدادهی مناسبی داشته باشد.

قیمت کمانچه کیهان در مواردی که به صورت دست دوم فروخته می شود، پایین‌تر است. بنابراین اگر از بودجه کمتری برای تهیه این ساز برخوردار هستید، به سراغ آن بروید.

در هنگام خرید کمانچه نو نیز باید به سلامت آن توجه کنید. با توجه به اینکه این ساز با کیفیت بالا ساخته می شود. ممکن است در اثر جابجایی و یا تغییر شرایط آب و هوایی مختلف دچار آسیب دیدگی شود. 

اقلامی که عموما به همراه این ساز فروخته می شود، شامل آرشه، کاور و کلیفن است. در برخی مواقع شاهد فروش آرشه این ساز به صورت جداگانه هستیم که امری غیرمعمول است.

قیمت این کمانچه، برای هنرجویان مبتدی مقرون به صرفه است و با توجه به بودجه مورد نظر میتوانید یکی از مدل‌های آن را تهیه کنید. توصیه می کنیم که حتما این ساز را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. در هنگام خرید می‌توانید کمانچه کیهان را تست کنید تا از کیفیت آن اطمینان حاصل فرمایید.

آیا تو هم برای یادگیری کمانچه، این ساز خوش‌صدا و جذاب آماده‌ای؟ اولین جلسه‌ی رایگان مجموعه آموزش کمانچهرا مشاهده کن و با در دست گرفتن این ساز اسرارآمیز، رنگ تازه‌ای به خودشکوفایی‌ات بزن.

کمانچه خنیاگر