ساز سه تار را در بین سازهای موسیقی ایرانی، پر احساس‌ترین آنها می‌دانند. سه تار در دسته سازهای مضرابی قرار می‌گیرد و این ساز با گوشه ناخن انگشت اشاره دست راست نواخته می‌شود. شاید یکی از دلایل اینکه حرف از احساسات در این ساز بسیار می‌شود، همین کاربرد ناخن به عنوان مضراب است، چرا که ساز سه تار و نوازنده را به هنگام نواختن بسیار به یکدیگر نزدیک می‌کند. اما همین نواختن مضراب سه تار با ناخن می‌تواند چالشی را در ابتدای راه آموزش سه تار برای شما ایجاد کند که با دقت به نکات کلیدی بیان شده در این مطب می‌‌توانید به اصول صحیح نوازندگی، به هنگام تمرین و آموزش سه تار دست یافته و صدایی پخته و شفاف با سه تار خود ایجاد کنید. البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که تمرین مناسب و کافی و همچنین یادگیری موسیقی از مدرس با تجربه و آگاه می تواند شما را در مسیر صحیح آموزش سه تار قرار دهد. پیش‌تر سوالات متداول مجموعه آموزش سه تار خنیاگر را در مطلبی دیگر آورده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالعه کنید.

شکل صحیح دست راست

ابتدا دست راست را به صورت یک کاسه در می‌آوریم. برای فهم درست‌تر از شکل این کاسه می‌توانید یک سکه را کف دست خود بگذارید و بعد به آهستگی انگشتان را گرد کنید تا سکه در کف دست ثابت شود و نیفتد حالا به یک شکلی از کاسه رسیده‌اید. توجه داشته باشید که هیچ انقباضی در انگشتان دست و کف دست نباید احساس شود. گاهی وقت‌ها در آموزش سه تار همین انقباض می‌تواند آسیب به مفاصل ریز انگشتان بزند.

آموزش سه تار خنیاگر
 دست راست در ابتدا باید به صورت کاسه درآید برای این کار می توانید از یک سکه کمک بگیرید

کاسه ساز را بر روی ران پای خود قرار داده به طوری که صفحه آن رو به بیرون باشد واز بالا نتوانید صفحه را نگاه کنید. سپس دست را در همان حالت بر روی صفحه ساز قرار می‌دهیم. به این صورت که پهنای انگشت شست، به موازات زاویه انحنا کاسه در قسمت فرو رفته قرار می‌گیرد. نوک دو انگشت کوچک و انگشت حلقه نیز بر روی صفحه ساز. وقتی از بالا به ساز و دست خود نگاه می‌کنید باید حالت دست هنوز به صورت کاسه باشد و انقباضی در آن احساس نشود. این شکل صحیح دست راست در ابتدای آموزش سه تار در کیفیت و رشد شما بسیار موثر است.

شیوه صحیح مضراب زدن

برای نواختن مضراب باید انگشت اشاره را از بند دوم حرکت دهیم. یعنی در همان حالتی که دست روی صفحه ساز سه تار قرار گرفته، انگشت اشاره را کمی بالا می‌آوریم و از بند دوم انگشت با سرعتی ملایم آن را به سمت داخل کف دست حرکت می‌دهیم. سعی می‌کنیم با این حرکت انگشت اشاره به سیم اول برخورد کند. دقت کنید که گوشه سمت راست ناخن محل تماس با سیم است. این کار را چندبار به صورت آهسته تکرار کنید تا کم کم انگشت شما به این حرکت عادت کند. در هنگام نواختن سه تار در ابتدا سعی کنید، میانه صفحه ساز دست خود را قرار دهید و مضراب بزنید. این نقطه از ساز صدای مناسب تری برای شروع یادگیری فراهم می آورد.

آموزش سه تار خنیاگر
سه تار را با گوشه سمت راست انگشت اشاره دست راست می‌نوازیم

اگر هنگام حرکت انگشت سیم کنده می شود علت این است که شما از بند اول انگشت را خم می‌کنید. در شروع آموزش سه تار خیلی مهم است که در مقابل آینه تمرین کنید. بر همین اساس برای یادگیری بهتر این تمرین را نیز در مقابل آینه انجام دهید تا به صحیح بود حرکت خود آگاه گردید.

در آموزش سه تار گاهی هنرجویان دغدغه این را دارند که انگشت اشاره هنگام حرکت به سیم دوم یا صفحه ساز هم برخورد می‌کند. جای هیچ نگرانی نیست، صدای سیم دوم و همینطور صدای برخورد نوک انگشت با صفحه ساز بخشی از صدای این ساز است که در آثار نوازندگان قدیم این ساز نیز شنیده می‌شود.

اما اگر می‌خواهید شدت آن کم شود، کافیه کمی دست خود را به سمت انگشت شست مایل کنید و همینطور با تغییر ارتفاع فاصله دست با صفحه بنا به بلندی انگشتان این ارتفاع را تنظیم می‌کنیم.


عضویت در مجله خنیاگر
این عضویت رایگان است. با عضویت در مجله خنیاگر، از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

مضراب راست و چپ در سه تار

آنچه تا الان توضیح داده شد مضراب راست بود در سه تار بود. درهنگام آموزش سه تار برای نمایش این مضراب بر روی نت از یک علامت شبیه به عدد هشت فارسی استفاده می‌گردد. اگر علامتی هم بالای نت نبود آن مضراب نیز همان مضراب راست است.

مضراب چپ مانند اسمش برعکس مضراب راست اجرا می‌گردد. اینبار انگشت اشاره ابتدا در داخل کف دست قرار می‌گیرد و از طریق بند دوم انگشت که خم شده است با یک فشار ملایم به سمت بیرون کنده می‌شود. در حین این حرکت گوشه بیرونی سمت راست انگشت اشاره با سیم برخورد می‌کند. در این مضراب هم اگر صدای سیم‌های دیگر شنیده شد ایرادی ندارد مهم این است که مضراب به سیم اول در پایان صدادهی برخورد کرده باشد. درهنگام آموزش سه تار برای نمایش مضراب چپ بر روی نت از یک علامت شبیه به عدد هفت فارسی استفاده می گردد.

آموزش سه تار خنیاگر
شیوه نمایش مضراب چپ و راست بر روی نت موسیقی

نکتهٔ پایانی

برای تقویت نواختن این دو مضراب در آموزش سه تار می توانید آنها را به شکل ترکیبی پشت سرهم بنوازید. 

سعی کنید در یک فاصله منظم و مداوم این کار را انجام دهید تا به پیشرفت خوبی برسید.

در تمرین این مضراب‌ها عجله نکنید و آموزش را در یک مکان مناسب و در مقابل آینه پیش ببرید.

فراموش نکنید که تجربه و توانایی آموزگار در آغاز مسیر بسیار مهم است پس سراغ آموزگار با تجربه بروید تا به بهترین شکل پیشرفت حاصل شود. مهم نیست که شیوه آموزش شما حضوری است یا آنلاین چراکه مدرس با تجربه می‌داند که چگونه تجربیات خود را منتقل کند.

برای یادگیری سه‌تار آماده‌ای؟ همین امروز اولین جلسه‌ی رایگان مجموعه سه‌تار را مشاهده کن و قدم در مسیر خودشکوفایی بگذار.

سه‌تار خنیاگر