تعویض سیم‌های ویولن - آموزش تصویری

اکثر ویولونیست های مبتدی سیم‌های ویولن خود را هر ۳۰۰ ساعت تمرین یا نوازندگی جایگزین می‌کنند (تقریباً هر سه تا شش ماه یکبار) نوازندگان حرفه‌ای‌تر در این مدت زمان سیم‌های بیشتری را تعویض می‌کنند. از آنجا که تعویض سیم‌ها اغلب انجام می‌شود، منطقی است که نوازندگان یاد بگیرند که چگونه این کار را خودشان انجام دهند.

از یک حرفه‌ای بیاموزید

ما توصیه می‌کنیم تعویض سیم‌های ویولن خود را برای اولین بار یا دو بار اول بیش مربی ویولن یا لوتیر (کسی که ساز می‌سازد یا تعمیر می‌کند) خود ببرید. با وجود اینکه جایگزینی سیم‌های ویولن کار پیچیده‌ای نیست، اما مهم است که شما یاد بگیرید این کار را به درستی انجام دهید.

اکثر فروشگاه‌های موسیقی سیم ویولن را با گرفتن مبلغ کمی تعویض می‌کنند. توصیه می‌کنیم از قبل تماس بگیرید و یک قرار ملاقات رزرو کنید و به آنها اطلاع دهید که مایلید روند کار را مشاهده کنید تا خودتان یاد بگیرید که این کار را انجام دهید.

نگهداری از سیم‌ها

درست است که همه سیم‌های ویولن باید هر ۳۰۰ ساعت تمرین یا نوازندگی تعویض شوند، اما به این نکته نیز باید توجه شود که نگهداری خوب سیم‌ها برای رسیدن به مرز ۳۰۰ ساعت نیز اهمیت زیادی دارد. مطمئن شوید که پس از هر جلسه تمرین یا نواختن، تارها و ساز خود را پاک می‌کنید. برای این کار از رزین استفاده کنید. رزین، عرق، رطوبت و گرد و غبار اضافی رشته‌ها را از بین می‌برد.

همچنین قبل از تمرین یا نوازندگی دستان خود را بشویید و خشک کنید زیرا عرق، کثیفی، مواد شیمیایی و روغن دست و نوک انگشتان می‌تواند اجزای رشته را از بین ببرد. با مراقبت از ویولن و سیمهای آن و جایگزینی سیم‌ها در صورت لزوم، ویولن شما از کیفیت صدای مطلوبی برخوردار خواهد شد.

در ادامه با راهنمای تصویری تعویض سیم‌های ویولن همراه باشید:

این راهنما برای کمک به کاربران در فرآیند تعویض سیم‌های ویولن شکسته یا فرسوده در نظر گرفته شده است. ویولن دارای چهار سیم است: E، A، D، و G. ترتیب رشته‌ها از چپ به راست E,A,D,G است. سیم G عمیق‌ترین (آخرین) سیم و E بالاترین (اولین) سیم است. هدف از این راهنما این است که نوازندگان ویولن بتوانند به جای اینکه این کار را در یک فروشگاه موسیقی انجام دهند، سیم‌های ویولن خود را تعویض کنند.

گام اول: آزاد کردن سیم قدیمی


ابتدا، ویولن را روی یک مکان مطمئن قراردهید. مطمئن شوید که در هنگام تعویض سیم، ویولن لیز نمی‌خورد. برای شل‌شدن سیم، ابتدا باید چنگک را باز کنید.

چنگک مربوط به سیمی را که می‌خواهید تغییر دهید بچرخانید تا سیم پیچ شل شود.

ویولن‌ها چهار سیم دارند. رشته‌ها از چپ به راست شامل: E,A,D,G

این کار را تا زمانی انجام دهید که انتهای بالایی سیم از چنگک جداشود، سپس به راحتی می‌توانید سیم ویولن را جداکنید. 

گام دوم: جدا کردن سیم قدیمی

سیم را از گیره بیرون بکشید. سپس بخش دیگر سیم را از انتهای دیگر ویولن (زه‌گیر) جدا کنید. برای این کار شاید مجبور شوید اندکی سیم را تکان ‌دهید.

برخی سیم‌ها حالت حلقه‌ای دارند، جدا کردن این نوع از سیم‌ها بسیار راحت است و با جدا کردن سیم از حلقه می‌توانید آن را تعویض کنید.

گام سوم: بررسی کردن چنگک

انتهای مخالف سیم را با نگهدارنده ریز تنظیم کنید. قبل از جای‌گذاری سیم جدید، چنگک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای قراردادن سیم جدید مشکلی بوجود نمی‌آید. تمیز بودن چنگک را بررسی کنید. اگر چنگک تمیز نباشد، ممکن است ویولن صدای جیغ ‌مانند بدهد. مطمئن‌ شوید که سوراخ وسط چنگک قابل مشاهده و در دسترس باشد، تا اینکه بتوانید انتهای سیم را درون سوراخ آن بگذارید.

گام چهارم: جایگذاری سیم جدید

سیم جدید را در سوراخ گیره قرار دهید.

گام پنجم: محکم کردن سیم جدید

گیره را بچرخانید تا سیم محکم شود. چنگک را به سمت مخالف خود بچرخانید، این کار از فرسودگی سیم جلوگیری می‌کند.

هنگام چرخاندن چنگک، می‌توانید از سیم مجاور برای هدایت سیم استفاده کنید. هدف این است که سیم بصورت حلقه‌ای دور چنگک قراربگیرد.

برای ایجاد اصطکاک در این مرحله باید چنگک را به سمت داخل فشاردهید. اصطکاک از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث نگهداشتن سیم در جای مناسب می‌شود.

گام ششم: اتصال سمت دیگر سیم


هنگامی که بخش رنگی سیم دور چنگک قرارگرفت، با دست ضعیف‌تر خود آن را نگه‌دارید.

با دست قوی‌تر خود به سراغ سمت دیگر سیم بروید. این سمت از سیم را نیز در جای مشخص قراردهید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل پیداکنید.

هنگامی‌که سیم را در جای مشخص قراردادید، با دست خود کشش آن را حفظ کنید. با دست دیگر خود طرف دیگر سیم را نگه‌دارید، اگر آن را رها کنید، سیم از دور چنگک بازشده و مجبور خواهید شد تمام کارها را از اول تکرار کنید. به آرامی دو دست خود را به چنگک نزدیک کنید و با چرخاندن آن اقدام به سفت‌کردنش کنید. نیازی نیست کاملا آن را سفت کنید. هرگاه احساس کردید سیم به اندازه کافی سفت شده‌است، به آرامی آن را رها کنید. برای اینکه متوجه‌ شوید چه زمانی سیم به اندازه کافی سفت ‌شده، تجربه بهترین ابزاری است که می‌تواند به شما کمک کند. اگر سیم در فاصله بین بادامی و پل به میزان کافی سفت باشد یعنی شما کارتان را خوب انجام داده‌اید.

گام هفتم: بررسی پل

اطمینان حاصل کنید که سیم در شیار پل نشسته است. هنگام چرخاندن چنگگ و سفت‌شدن سیم، در جهت چرخاندن سیم به پل فشار وارد می‌شود. اگر این فشار زیادشود، پل شروع به کج کردن می‌کند و در نهایت سقوط می‌کند. پل همواره باید بصورت عمودی باشد و نباید کج شود.

اگر بخواهید در شرایط پل تغییر ایجاد کنید، با دست خود به آرامی سیم را در مجاورت پل به سمت موردنیاز فشاردهید تا پل صاف‌شود. این فشار اگر خیلی زیاد باشد ممکن است باعث افتادن پل شود و اگر خیلی کم باشد ممکن است پل حرکت نکند.

بصورت مستقیم به ویولن نگاه‌کنید و وضعیت سیم‌های G , E را بسنجید، اگر این دو سیم از راستای خود منحرف شده‌باشند باید موقعیت مرکز پل را مجددا تنظیم‌کنید.

گام هشتم: چک کردن سیم

سیم را به آرامی بکشید تا از ایمن بودن آن مطمئن شوید. پس از نصب سیم و بررسی پل، یک کار دیگر باید انجام دهید. بسیاری از سیم‌های E (و همچنین A) یک تیوب رنگی به آنها وصل شده‌است. هدف وجود این تیوب، ایجاد پشتیبانی بیشتر بین سیم و پل است. این تیوب از بریده‌شدن سیم توسط پل جلوگیری می‌کند. اگر سیمی که نصب می‌کنید، تیوب دارد، تیوب آن را حرکت دهید تا به پل برسد. اگر سیم را خیلی سفت کرده‌باشید، نیاز خواهید داشت که اندکی سیم را شل‌کنید تا بتوانید تیوب را به سمت پل حرکت‌دهید. هنگامیکه تیوب در جای مناسب قرارگرفت، می‌توانید با استفاده از چنگک اقدام به سفت‌کردن سیم کنید. این کار را به آرامی باید انجام‌دهید.

گام نهم

حالا نوبت کوک‌کردن سیم است. هنگامیکه یک سیم را تعویض می‌کنید باید سیم‌های دیگر را نیز مورد بررسی قراردهید. تغییر کشش در سیم جدید می‌تواند روی سیم‌های دیگر نیز تاثیر بگذارد. برای کوک‌کردن یک سیم باید دیگر سیم‌ها را نیز کوک‌کنید.

با استفاده از چنگک، یک سیم را کوک‌کنید و سپس به سراغ کوک‌کردن سیم دیگر بروید.

 

منبع:

https://www.ifixit.com/Guide/Violin+Strings+Replacement/78419#s156732

https://www.connollymusic.com/stringovation/how-to-replace-your-violin-s.‎.‎.‎

 

افزودن دیدگاه جدید