آموزش خوانندگی

پکیج آموزش خوانندگی مبتدی - تکنیک های صداسازی

قدم گذاشتن در مسیر خوانندگی، بیشتر از استعداد، نیاز به آموزش و تربیت صدا، و همچنین پرورش مهارت هایی که برای یک خواننده ضروری است، دارد. در این مطلب قدم های اساسی و اولیه را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

تبدیل شدن به یک خواننده حرفه ای فقط یک شبه اتفاق نمی افتد - این کار به زمان ، تمرین ، صبر و آموزش کامل در این رشته نیاز دارد. برای یادگیری نکات تمرینی، راههای تقویت توانایی آواز خواندن بیشتر ، جوانب مثبت و منفی تک خوانی در مقایسه با عضویت در یک گروه موسیقی، چگونگی حفظ اعتماد به نفس خود در این صنعت سخت و رقابتی و روشهای مختلف تامین مالی خود به عنوان یک خواننده حرفه ای، این مطلب را در ادامه بخوانید.

نکات تمرینی برای خوانندگان مبتدی

اغلب اوقات ، نوازندگان اهمیت "تمرین نحوه اجرای خود" را درک نمی کنند. کاری که در پشت صحنه انجام می شود، همان چیزی است که یک خواننده بزرگ را واقعا ساخته یا می شکند. ما به عنوان نوازنده یا خواننده، باید هنر خود را جدی بگیریم و به همان متدهای روشمندی که ورزشکاران حرفه ای یا سایر رشته های جدی دیگر تمرین می کنند، آموزش ببینیم و تمرین کنیم. خوانندگان بزرگ واقعاً متولد نشده اند، آنها ساخته شده اند. در ادامه چند نکته مهم که باید هنگام خوانندگی بهتر شدن به خاطر بسپارید را با هم مرور می کنیم.

  • تکنیک آوازی خود را توسعه دهید
  • مراقب ساز خود که همان صدایتان است، باشید
  • تنفس صحیح را یاد بگیرید
  • با تمرین منظم مهارت های خود را ارتقا دهید
  • آموزش آوازی حرفه ای را در نظر بگیرید
  • صدای آواز خود را سالم نگه دارید
  • همیشه گرم کردن صدا را انجام دهید
  • برای اجرا روی صحنه تمرین کنید
  • به صدای خود فشار نیاورید
  • به توصیه های امتحان شده و واقعی خواننده هایی که پیش از شما آمده اند عمل کنید
  • از قبل برای اجرای زنده آماده شوید
  • بیاموزید که چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

از سنین جوانی شروع کنید

برخی از افراد با استعداد آواز طبیعی متولد می‌شوند که به سادگی می‌توانند برای پرورش و کامل شدن صدای خود اقدام کنند. دیگران استعدادی خام اما قابل انعطاف دارند که باید به مرور پرورش یابد. صرف نظر از اینکه صدای هر فرد در کدام یک از دو گروه قرار می‌گیرد، پرورش این استعداد از سنین جوانی می‌تواند بهترین نتیجه را داشته باشد.

برای این کار می‌توانید:

  • از طریق مدرسه، یا مراکز اجتماعی به گروه‌های موسیقی یا کر ملحق شوید.
  • برای آموزش خوانندگی خصوصی از یک مربی آواز حرفه‌ای کمک بگیرید.
  • در تابستان و تعطیلات مدرسه در اردوهای گروه‌های سرود شرکت کنید.
  • درباره هنرمندان مورد علاقه مطالعه کرده و با فنون آنها آشنا شوید.
  • از مربیان آواز خود، بازخورد و ارزیابی صادقانه بخواهید تا اطمینان حاصل کنید که توانایی لازم برای خواننده بودن را دارید و می‌توانید به عنوان یک شغل روی آن سرمایه گذاری کنید.

خود را با بهترین‌ها احاطه کنید

وقتی برای کمک به پیشرفت مهارت آواز خود یک متخصص حرفه‌ای استخدام می‌کنید، به دنبال شخصی باشید که از هر نظر مناسب باشد:

  • به دنبال مربی‌ای باشید که شما را تشویق کند، به شما در تعیین اهداف و ایجاد انتظارات واقع بینانه کمک کند.
  • فردی را انتخاب کنید که به توانایی‌های موسیقی او احترام می‌گذارید - شخصی که به عنوان خواننده از نظر شخصی احترام زیادی برای او قائل هستید انتخاب خوبی است.
  • کسی را انتخاب کنید که با او پیشرفت مداوم داشته باشید.

 

اگر مربی، شما را وادار به تمرین زیاد صدا، گلو یا تارهای صوتی می‌کند مطمئن باشید که وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد.

یک ارزیابی شخصی صادقانه انجام دهید

یک ارزیابی درباره در باره اینکه آیا استعداد شما در حدی است که فقط از خواندن لذت ببرید یا استعداد و فاکتورهای لازم برای بودن در یک محیط حرفه‌ای و رقابتی را دارید.

حتی بهترین خواننده‌ها نیز مجبورند خود را به شیوه خستگی ناپذیری ملزم به کار کنند، آهنگ ضبط کنند، با عوامل کار کنند، در مراسم‌های های بی پایان شرکت کنند و بازخورد و انتقاد بگیرند. این یک مسیر شغلی برای افراد با اراده ضعیف نیست.

نظم و انضباط

پرورش یک حرفه به مقدار قابل توجهی نظم و انضباط نیاز دارد. این شامل کار با معلمان آواز، تمرین و یادگیری نحوه مراقبت از صدا به عنوان یک خواننده است. خوانندگان موفق باید به اندازه کافی فداکار و منظم باشند و به یک برنامه دقیق آموزشی متعهد شوند.

مهارت‌های اجتماعی

خوانندگان باید از مهارت‌های استثنایی و همچنین توانایی اجرای در مقابل جمعیت برخوردار باشند. مهارت‌های خوب فردی نیز مهم هستند، به ویژه هنگامی که صحبت از مراسم‌ها، ملاقات با سازندگان موسیقی و تلاش برای فروش آهنگ‌های خود.

داشتن صبر و شکیبایی

داشتن حرفه‌ای همانند خوانندگی، هم به زمان و هم به صبر زیادی نیاز دارد. داشتن صبر و شکیبایی کمک زیادی به شما می‌کند تا به اهداف خود برسید.

خوانندگان مشتاق همچنین باید بتوانند طرد شدن را بپذیرند و از انتقادات حرفه‌ای درس بگیرند. این امر مستلزم داشتن خودآگاهی، عزم راسخ و تمایل به انجام مستمر کار خود در این صنعت است.

صادق بودن با خود در مورد توانایی‌های خود بسیار مهم است. در غیر این صورت می‌تواند باعث ناامیدی شما شود.

بدانید چه می‌خواهید

در حالی که مشاغل مرتبط با آواز می‌توانند در طول زمان نقطه شروع و پایان داشته باشند و مسیرهای مختلفی را طی کنند، هنگامی که کار خود را شروع می‌کنید، عاقلانه است که یک ایده کلی در مورد آنچه در نهایت می‌خواهید انجام دهید داشته باشید، بنابراین می‌توانید مراحل خود را به طور مناسب انتخاب کنید. مسیرهای زیادی برای پیگیری وجود دارد:

  • هنرمند ضبط
  • خواننده / ترانه سرا
  • تئاتر موزیکال
  • خواننده مردمی / ایندی
  • عضوی از باند خوانندگی
  • تکنواز
  • نویسنده / خواننده

هر مسیر شغلی آواز خواندن، مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارد، بر این اساس پتانسیل و طول عمر متفاوتی نیز خواهند داشت.

محل کار خود را مشخص کنید

خوانندگان در انواع محیط‌ها کار می‌کنند، سالن‌های کارائوکه گرفته تا سالن‌های اپرا و استادیوم‌های بزرگ. تصمیم گیری در مورد اینکه می‌خواهید چه نوع خواننده‌ای باشید و در نهایت دوست دارید کجا اجرا کنید، می‌تواند زمینه را برای پیشرفت حرفه‌ای اولیه شما فراهم کند. بخاطر داشته باشید، برخی از خوانندگان مانند مجریان تور، زندگی خود را در خارج محل سکونت خود و در سفر به دنیا می‌گذرانند. دیگران، مانند رهبران ارکست در مراکز مذهبی و گروه‌های موسیقی محلی، می‌توانند زندگی ساکن‌تری داشته باشند.

یک محیط موسیقی را مشخص کنید

برخی از مناطق کشور به دلیل پرورش استعداد موسیقی بیش از مناطق دیگر شناخته شده‌اند. با وجود اینکه فرصت اجرا در همه جا وجود دارد اما برخی از شهرها فرصت‌های بیشتری نسبت به شهرهای دیگر ارائه می‌دهند ولی از آنجا که جابجایی برای همه مقدور نیست، بنابراین می‌توانید به دنبال محله‌هایی در شهر باشید که به مکه موسیقی معروف هستند.

تحصیل کنید

آموزش موسیقی می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد ریشه‌های موسیقی، علمی که در پشت اجرای موسیقی است و نحوه تبدیل خود به یک هنرمند، یاد بگیرید. تحصیلات آکادمیک را در مدرسه‌ای دنبال کنید که به برنامه‌های موسیقی خود شهرت دارد و می‌تواند به شما کمک کند مهارت‌های خود را تقویت کرده و اهداف خود را کامل کنید. کلاسهای زیر را در نظر بگیرید:

  • تئوری موسیقی
  • کارایی
  • تاریخ موسیقی
  • هنرهای زیبا
  • هنر اجرا

تحصیلات آکادمیک در موسیقی به شما کمک می‌کند مهارت‌ها و صدای خود را به عنوان یک ابزار توسعه دهید، و توصیه‌های عملی آن مورد چگونگی تبدیل اشتیاق به آواز خود به یک مسیر شغلی مناسب و دریافت حقوق به عنوان خواننده کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید ارتباطات ارزشمندی برقرار کنید و یاد بگیرید که چگونه در مقابل جمعیت راحت باشید. اگر تصمیم بگیرید که آوازخوانی خود را به سمت تحصیلات دانشگاهی سوق دهید، تحصیلات رسمی - به ویژه درجه پیشرفته - همچنین می‌تواند شما را برای آموزش جنبه‌های مختلف موسیقی و هنرهای نمایشی آماده کند.

نکته

از یک مشاور علمی بخواهید تا به شما کمک کند تا بهترین مسیر مربوط به آواز را بر اساس اهداف شخصی خود انتخاب کنید. برخی از مدارک موسیقی شما را برای اجرا آماده می‌کنند، برخی دیگر برای تدریس، و برخی دیگر برای مدیریت بخش تجاری صنعت موسیقی.

از فرصتهای متنوع استقبال کنید

 بیشتر خوانندگان در ابتدا در مکانهای مختلف، بزرگ و کوچک، به عنوان مجری، خواننده پس زمینه و به عنوان بخشی از یک گروه کار می‌کنند. فرصت‌های دیگر برای به دست آوردن تجربه آواز در مقابل جمعیت و قرار گرفتن در مقابل مخاطبان عبارتند از:

  • شرکت در نمایش‌های استعدادیابی.
  • اجرا در جشنواره‌های موسیقی.
  • برای کارهای خیرخواهانه یا جمع آوری کمک مالی به عنوان خواننده داوطلب شوید.

خوانندگان مشتاق همچنین می‌توانند با اجرا در مراسم‌های عروسی و مهمانی‌های خصوصی و تولید سی دی‌های شخصی و فروش آنها از طریق وب سایت‌های آنلاین، تجربه کسب کنند و حتی شروع به دریافت حقوق به عنوان خواننده کنند.

نکته

 کار به عنوان خواننده پشتیبان یا اجرای برنامه در مکان‌های کوچک به شما تجربه و آگاهی می‌بخشد، همه این‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا یک حرفه آواز را شروع کنید.

یک پکیج کامل از توانایی های لازم برای یک خواننده باشید

بسیاری از خوانندگان دریافتند که با شهرت به عنوان یک مجری با استعداد، با استعداد، می‌توانند درهای بیشتری از آنچه که فقط خوانندگی به آن‌ها می‌دهد، برای خود باز کنند. خواننده بودن همچنین می‌تواند شامل ایجاد یک صحنه جذاب، یادگیری حرکات رقص و پیدا کردن راه‌هایی برای ارتباط با مخاطب باشد. برخی از خوانندگان همچنین مهارت‌های بازیگری و توانایی‌های کامل سخنرانی عمومی را دارند. برخی نیز ساز می‌نوازند و موسیقی و شعر خود را می‌سازند.

نکته

توسعه مهارت‌های عملکردی متعدد به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک سرگرم کننده چند وجهی و همه کاره مورد توجه قرار بگیرید.

آواز خود را تبلیغ کنید

اماکن آنلاین ایجاد شده که به مردم اجازه می‌دهند تا استعدادهای خود را بطور گسترده و با مخاطبان بین المللی به اشتراک بگذارند. کاور یا آهنگ‌های خود را بسازید و آنها را به صورت آنلاین در این وبسایت ها قرار دهید. با استراتژی‌های بازاریابی آشنا شوید تا با بروزترین تکنیک‌های جذب مشتری آشنا شوید. گرچه رقابت زیادی در این وب سایت‌ها و اماکن وجود دارد، اما راهی سریع و ارزان برای شروع شنیدن صدای شما را ارائه می‌دهند.

نکته

سیستم عامل‌های اشتراک آنلاین نیز برای یادگیری تکنیک‌های مختلف تجارت مناسب هستند. پیش بینی شده است که مشاغل مرتبط با موسیقی تا سال ۲۰۲۶ حدود شش درصد رشد خواهند کرد، با بسترهای نرم افزاری آنلاین و خدمات پخش جریانی، فرصت‌های بیشتری به مردم ارائه می‌دهند تا استعدادهای خود را به مخاطبان بیشتری نشان دهند.

یک اسپانسر یا مدیر برنامه استخدام کنید

کار با یک نماینده استعدادیابی می‌تواند به شما کمک کند خود را در مقابل متخصصانی قرار دهید که به طور بالقوه می‌توانند به شما در پیشرفت حرفه خوانندگی، یافتن مشاغل خوانندگی و پرداخت کارمزد به عنوان خواننده کمک کنند. تهیه کنندگان و عوامل موسیقی بطور گسترده با طیف وسیعی از متخصصان آواز، آهنگ ساز و ضبط ارتباط دارند. اگر آنچه لازم دارید را داشته باشید، یک نماینده خوب می‌تواند به شما کمک کند تا بصورت جدی کار خود را شروع کنید.

نکته

احساس نکنید مجبورید که به اولین استعداد یاب که به شما پیشنهاد داد بله بگویید. اطمینان حاصل کنید که فرد از اعتبار خوبی برخوردار است، سابقه اثبات شده، زمان و سرمایه کافی برای کمک به شما در پرورش کامل استعدادتان دارد.

اهداف واقع بینانه تعیین کنید

اگر تا به حال مسابقات آواز تلویزیونی را تماشا کرده باشید، به خوبی از این واقعیت آگاه هستید که گرچه خوانندگان با استعداد زیادی در جهان وجود دارد، تنها درصد کمی آنها به کانون توجه مردم تبدیل می‌شوند. حتی از بین آن‌ها، فقط تعداد معدودی از خوانندگان برای موسیقی خود حقوق قابل توجه و سطح بالایی دریافت می‌کنند. در سال ۲۰۱۷، متوسط ​​درآمد ساعتی خوانندگان ۲۰ تا ۳۰ دلار در ساعت بود. بسیاری از خوانندگان نیز به عنوان پیمانکار مستقل در نظر گرفته می‌شوند بنابراین، آن‌ها از مزایای بازنشستگی یا مراقبت‌های بهداشتی محروم هستند.

نکته

پرورش یک استعداد درآمد زا (به غیر از موسیقی) می‌تواند به شما در طول مسیر خواننده شدنتان کمک شایانی برساند.

صداسازی چیست و آموزش صداسازی چگونه صورت می گیرد

صداسازی چیست و آموزش صداسازی چگونه صورت میگیرد، ممکن است سوال شما نیز باشد. حال بسیاری از افراد که شوق و انگیزه فراگیری مفاهیم خوانندگی از نقطه صفر را دارند، مایلند ریشه و دانش اصیل موسیقیایی را به درستی، از پیشکسوتان هنر کسب کنند. مطمئناً قبل از هر اقدامی نیاز است اصطلاح صداسازی و نکات تاثیر بر این علم جامع را شناخت. در ادامه اطلاعاتی ارزشمند با شما به اشتراک گذاشته می‌شود تا از سردرگمی و چالش دور بمانید.

آیا بین علم صداسازی و سبک موسیقیایی، ارتباطی وجود دارد

موسیقی، جهانی بی انتهاست که تمامی سلایق و علایق را به خوبی مجذوب کرده است. تنوع سبک ها و حضور اساتید بنام سبب شده هنرجویان بسیاری، تمایل داشته باشند، صدای خوش طنین و جذابی را به عرصه وجود بگذارند.

اما مطمئناً برخی ممکن است با این نگرش اشتباه مواجه شوند که آموزش صداسازی وابسته به سبک موسیقی خواننده است، در حالی که این دیدگاه می تواند آسیب جدی به کسب تجربه و پشت سر گذاشتن شدائد مسیر آموزش وارد کند.

فرقی ندارد شخص شیفته آواز اصیل ایرانی است و یا مایل است هنر وجودی خویش را با خوانندگی پاپ به نمایش بگذارد، نیاز است مبانی صداسازی نوین که شیوه ای جامع و کامل است را آموخت تا از طریق این مولفه های تاثیر گذار، تسلط بر مفاهیم تئوری ممکن شود.

جزئیات تاثیر گذار بر کیفیت آواز خوانندگان

خوانندگان آواز را می‌توان هنرمندان بی بدیع، عرصه موسیقی دانست که قادرند شخصیت هنری ارزنده را با کسب مهارت حرفه ای به نمایش بگذارند. مطمئناً حال خوانندگی را تنها یک سرگرمی مفرح نمی پندارند بلکه تولد روح هنری است و نیاز است، شخص نه تنها امکانات صوتی خود را به درستی به کار گیرد بلکه ذهنی آماده برای ارائه مفاهیم و تکنیک های سبک مربوطه نیز داشته باشد.

زمانی می‌توان متوجه تاثیر صداسازی بر کسب مهارت آوازخوانی شد که دانست، ارتباط تنگاتنگی با امکانات صوتی بدن دارد.

به یاد داشته باشید اگرچه موسیقی زبان دل است و قلب ها را به یکدیگر پیوند می دهد اما زمانی می‌توان شاهد قطعات عمیق و پرشکوه بود که از امکانات صوتی بدن، بهره گرفت. در غیر این صورت، عملکرد آوایی نیز دچار ضربات سهمگین خواهد شد.

در واقع صداسازی اصولی، فرصتی بهینه است تا بتوان با کسب دانش و تجربه، اندیشه های هنری را در قالب اجراهای فاخر نشان داد. مطمئناً کسب تمامی مهارت ها نیاز به آموختن دارد و بخش جدایی ناپذیری از آن است. 

اگر شما نیز به دنبال ارتقای کنترل و رهایی صدا از حنجره طلایی خویش هستید به طوری که علیرغم تازه کار بودن، لذت خوانندگی را درک کنید، حتماً آموختن صداسازی را جدی بگیرید.

تفاوت خوانندگی و نوازندگی

قدم زدن در وادی هنر و موسیقی تنها متکی به علاقه و استعداد نیست بلکه نیاز است، برای تفهیم سریع‌تر سواد موسیقیایی را گسترش داد و از دریافت اطلاعات غلط نیز دوری کرد. بیاد داشته باشید که یادگیری طوطی وار تاثیری در پرورش استعداد نخواهد داشت و نتیجه آن تسلط بی مثال نخواهد بود.

باید پذیرفت خوانندگی و نوازندگی علیرغم وجوه مشترکی بسیار، تفاوت‌های نیز دارند. اگر شما علاقمند به یادگیری ساز هستید، در مقایسه با خوانندگی راحتی بیشتری را احساس خواهید کرد با توجه به اینکه، هنرجو برای خلق صدای مناسب و گوش نواز طراحی نیاز ندارد، در حالی که خوانندگی جذاب وابسته به آموزش مفاهیم و تکنیک های تاثیر گذار است علاوه بر آن که باید دانست سبک‌ موسیقی، می‌تواند در نمایش آهنگ ها تاثیر گذار باشد.

متاسفانه علیرغم آنکه حال پیشرفت تکنولوژی سبب شده بتوان بدون بی‌نظمی و آشفتگی، مسائل مختلف را شناخت و بر تاکتیک های مهیج آموزشی نیز مسلط شد، بسیاری همچنان بر عقیده های منسوخ خود پافشاری می کنند و اعتقادی به آموزش تکنیک های صداسازی که مبتنی بر علم و دانش اساتید برجسته هستند ندارند در حالیکه پیمودن چنین مسیر می تواند بسیار فریبنده باشد و انرژی وقت و هزینه را بگیرد بدون آنکه دستاوردی حاصل شود.

باید پذیرفت اگرچه شدائد و سختی ها می توانند، کیفیت نمایش آثار خوانندگی را کمرنگ کنند اما مطمئناً راز و رمز این مشکل در آموزش نیز هست، باید پذیرفت علم صداسازی واکاوی جادوی موسیقی را ممکن می‌کند تا هنرمند بتواند قله آواز را فتح کند و تسلط بی مثالی بر جغرافیای موسیقی کسب کند.

نهایت آرزوی هر هنرجوی آواز مطمئنا کسب صدای اعجاب انگیز است تا شنوندگان را مبهوت نماید اما رمزگشایی از استعداد آنچنان که به نظر می رسد ساده نیست و ممکن است با کوهی از مشکلات مواجه شد، در حالی که آموزشات دقیق و جزئی لذت واضحی را ارزانی می دارد تا پشتیبانی قدرتمندی داشت.

عملکرد صداسازی چگونه است

حال که اطلاعاتی ارزشمند، درباره علم صداسازی، کسب کرده‌اید باید بدانید آنچنان که به نظر می رسد، واکاوی از سرنخ های آموزشی، آسان نیست بلکه باید ظرافت ها و فاکتورهای بسیاری را به دقت اجرا کرد تا توانمندی در محدوده های صوتی ممکن شود. در واقع تکنیک ها، شاه کلید موفقیت و شاهکار آوایی محسوب می شوند.

 متاسفانه برخی این چنین می پندارند که اگر فشار و انقباض بسیاری بر بدن خویش وارد کنند، عملکرد آوایی بهتر خواهد بود، در حالی که آرامش می‌تواند اجرای تکنیک ها را با کیفیت بالا ممکن کند و از تمامی وسعت صوتی بهره گرفت.

شاید شما نیز دیده اید، افرادی که اگرچه ادعای یک عمر فعالیت هنری دارند اما نمی‌توانند در منطقه بم، صدای خویش را رها کنند و حتی گام برداشتن به سمت نت های بالاتر آنچنان محدودیت تحمیل می کند که نه تنها آوایی فاخر، شنیده نمی شود بلکه آسیب حنجره نیز اتفاق معمولی است  و نباید تعجب کرد.

علم صداسازی را میتوان همچون گواهینامه دانست که آموزش جزئیات کارآمدی را نهادینه می‌کند و از بروز هیجانات غیرمعمول نیز ممانعت می کند.

نتایج بی‌توجهی به مفاهیم و تکنیک های صداسازی

حضور پیشکسوتان پرآوازه که کوله باری از آثار را به یادگار گذاشته اند سبب شده علاقمندان بسیاری مایل باشند با پرورش ذوق و توانمندی درونی چنین جایگاه ارزنده ای کسب کنند اما مطمئناً بدون آموزش، هنرنمایی خیره‌کننده ممکن نخواهد بود و حتی ممکن است در این جاده بی انتها، سرخورده و ملول کسب مهارت را رها کرد.

خوانندگی بدون فراگیری مبانی علم صداسازی، محدودیت های جدی به وجود می‌آورد به ویژه آنکه شخص در اجرای نت ها بالا، نیاز دارد بدون تنش و انقباض از ظرفیت آوای خویش بهره گیرد اما بسیاری چنین قابلیتی را ندارند و حتی با نمایش یک صدای نازک و ظریف و بدون رنگ، تعجب شنوندگان را نیز بر می انگیزند.

اشتباهات رایج در آواز خوانی

اگر بدون کسب مفاهیم و تکنیک های علم صداسازی، قدم در وادی خوانندگی بگذارید، مطمئناً این چالش‌ها را احساس خواهید کرد، مانند افرادی که در تلاش اند نغمه های دلنشین به نمایش بگذارند اما با تلفیق صدای سر و دیگر رنگهای آوایی، تراژدی غمناکی از عملکرد نامطلوب را به تصویر می کشند به طوری که در بین اساتید پیشکسوت، آنرا صدای میکس می خوانند. 

بی جهت نیست که متدهای تاثیرگذار مانند سینگینگ ساکسس نیز عاشقان بسیار دارد و به منزله شاه راهی است تا به ساحل آرامش رسید، در واقع کمک می کند انقباض و فشار از ماهیچه‌های گلو و حنجره برداشته شود به طوری که شدائد و سختی هایی که در مسیر ملودی بالا رونده یا پایین رونده نیز وجود دارند، کمرنگ می گردند و در نهایت نتیجه آن هنرنمایی خیره کننده خواهد بود.

فالستو یا باز شدن تار ها نیز اتفاق نه چندان غیر معمولی است، بسیاری از هنرجویان علیرغم استعداد ممکن است نتوانند در مقابل آن ایستادگی کنند بنابراین باید تلاش کرد از صدای گفتار معمول دور شد و توانمندی را به گونه ای تقویت کرد که درخشش آوایی، همگان را مات و مبهوت کند.

از دیگر متدهای آموزشی پربار، می‌توان ایجاد وضعیت gn را اشاره کرد.  برای تفهیم بهتر، باید بدانید فارینکس در واقع منطقه‌ای در قسمت پشت دهان و بینی بوده که موجب تقویت اصوات می شود البته نکته جذاب، نبود فشار بر ماهیچه ها و تارها است. 

هدف تمامی افراد که قدم در راه آموزش خوانندگی گذاشته اند، تلاش برای تجلی بهتر استعداد و توانمندی است به همین جهت، برت منینگ، برای درک بهترین نقش این تکنیک چنین بیان می کند، اگرچه ساده به نظر می رسد ولی نیاز به مهارت ارزنده بوده تا‌ شخص بتواند با فرستادن صدای سبک و ظریف، شاهد تشدید و بزرگ شدن آوا باشد.

خوانندگی رویای یک شبه نیست بلکه برای نهادینه شدن تمامی مهارت ها، باید تلاش و صبوری داشت در غیر این صورت، سختی ها، فشار مضاعفی نیز وارد می کند. اگر شما نیز همواره آثار نخبگان هنر را دنبال می کنید و مجذوب جایگاه ارزنده و بی تکرار آنها هستید، نیاز است تمرین های سیستماتیک و صحیح را با شکیبایی دنبال کنید، مطمئناً از لحاظ ذهنی و جسمی پیشرفت های بسیاری حاصل می شود که کمترین نتیجه آن، شکوفایی توانمندی است.

 

 

 

برای دیدن مجموعه کامل آموزش آواز ایرانی توسط مهیار شادروان به وبسایت آموزش آنلاین موسیقی خنیاگر مراجعه نمایید.

نکات موثر برای کسب دانش در علم صداسازی

صداسازی بخش جدایی ناپذیر از کسب مهارت در خوانندگی بوده که می‌بایست این علم میان رشته‌ای را اصولی آموخت. بسیاری معتقدند تکنیک ها و مفاهیم بسیاری از این شیوه، ارتباط چندانی با موسیقی ندارد اما مطمئناً آگاهی از آناتومی صوتی، می تواند نقشه راه اصولی برای کسب مهارت و شکوفایی استعداد ذاتی باشد.

سرمایه گذاری بر صدا و استعداد با علم صدا سازی ممکن خواهد شد. در واقع فرصتی بهینه فراهم می‌کند تا شخص نه تنها مشکلات صوتی خویش را به درستی بشناسد بلکه با کمک تمرین اصلاحی و تقویتی، این شرایط و چالش ها را پشت سر بگذارد. بنابراین اگر شخصی هستید که پشتوانه تحصیلات عالیه موسیقی اعتماد به نفس کاذب برای هنرنمایی و آواز خوانی کسب کرده اید. باید بدانید که اگرچه این دانش می‌تواند دیدگاه جدیدی به شما ببخشد اما مطمئناً کافی نیست بلکه باید اصولی و درست دنیای بی انتهای آواز را بشناسید و آثار فاخری بر جای بگذارید.

اصول تاثیر گذار برای اجرای تمرین صداسازی

حال که با اهمیت و تاثیر مستقیم علم صداسازی و شکوفایی توانمندی شخصی آشنا شدید، نیاز است، اصولی که در بازدهی تمارین آن تاثیرگذارند را نیز بشناسید.

انتخاب مکان تمرین شاید نخستین گام باشد اما می‌تواند کنترل صدا و رهایی را نیز ممکن کند. بنابراین فضایی را در نظر بگیرید که شخص بتواند بدون محدودیت اجرا کند، کمترین نتیجه آن پیشرفت روز افزون خواهد بود.

افراد تازه کار که چندان تسلط بر زیر و بم صدای خویش ندارند، ممکن است با اجرای صداهای گوش خراش، اعتماد بنفس خود را از دست بدهند بنابراین اگر ترس از قضاوت کردن وجود نداشته باشند، این مسائل چندان پررنگ نخواهند بود و آشفتگی نیز مشاهده نمی‌شود.

بسیاری از اساتید توصیه می‌کنند همراهی شخص و اجرای پیانو میتواند به یافتن نت ها کمک شایانی کند اما الزامی وجود ندارد.

تسهیل و اصلاح مشکلات آوایی با مشاهده در آینه قدی، دوچندان صورت می‌گیرد با توجه به اینکه می توان ژست و وضعیت بدنی را در زمان اجرا به درستی دید. استراحت بدون تنش و نوشیدن آب نیز می تواند دمی فکر را از روی فشارهای تمرین بردارد.

مدت زمان ایده آل برای تمرین صداسازی

اگر شما نیز برای اجرای تمام تکنیک ها، نیاز به بازسازی انگیزه و تلاش بسیار دارید، ممکن است مدت زمان ایده آل را بپرسید اما مطمئناً برای پاسخ دهی نیاز به برآورد مهارت فردی وجود دارد تا دانست سطح استعداد و آشنایی با مفاهیم چگونه است.

معمولاً اساتید پیشکسوت در اغلب هنرجویان توصیه می‌کنند، در بازه‌های ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای تکنیک ها و مفاهیم علم صداسازی را اجرا کنند تا نه تنها خسته نشد بلکه انگیزه‌ای برای جلسات بعد نیز داشت اما مطمئناً پارامترهای دیگری نیز می توانند این زمان را کمتر یا بیشتر کنند.

بسته به دغدغه و برنامه شخصی می توانید ۵ تا ۶ روز در هفته را اختصاص به فرصت آموزشی دهید تا از این اقیانوس بی انتها، روح خود را سیراب کنید.

برجای گذاشتن آوای ماندگار، شاید رویای تمامی هنرجویان خوانندگی باشد اما باید پذیرفت که چنین مهارتی متفاوت از نوازندگی است و نیازمند تمرین عضلات است تا تکنیک ها و مفاهیم نهادینه شوند.

برخی از افراد در اجرای تمارین، نکات اصلی را رعایت نمی‌کنند که می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به جسم و روح تحمیل کند، هر گاه با گرفتگی صدا مواجه شدید، می تواند نشانه ای از تمرین بیش از حد باشد.

تاثیر داشتن ذهنیت صحیح در اجرای تمرین صداسازی

بازدهی تمرین صداسازی در کسب مهارت خوانندگی، وابسته به جزئیات بسیاری است. شاید تعجب کنید که داشتن ذهنیت مثبت نیز می تواند به شکوفایی استعداد کمک کند تا شخص، تکنیک ها و مفاهیم را به درستی به تصویر بکشاند.

اگر در فضایی که برای تمرین اختصاص داده‌اید، سایر تولید کننده آلاینده های صوتی مانند تلویزیون، تلفن همراه و … حضور دارند، بهتر است در انتخاب مکان تجدید نظر داشته باشید تا تمرکز و توجه کاهش نیابد.

همچنین باید در زمان اجرای تکنیک ها، به انجام کار دیگری مشغول نشد مطمئناً بر عملکرد آوایی تاثیر منفی بر جای میگذارد. اگرچه زندگی انسان عصر حاضر با چالش های مختلف گره خورده است اما زمان تمرین فقط مختص موسیقی است و باید ارزش وجودی آن را به حدی جدی گرفت که به کار دیگری مشغول نشد.

اهمیت گرم کردن صدا در اجرای تمرین صداسازی

صداسازی را می‌توان ورزشی برای عضلات موثر در آوازخوانی دانست که بدون گرم کردن، مطمئناً همان آسیبی مشاهده خواهد شد که در کسب مهارت های ورزشی دور از انتظار نیست.

پیشکسوتان توصیه می‌کنند هنرجویان نخست گرم کردن را انجام دهند، یکی از روش های ساده اما تاثیرگذار ضبط کلاسهای آواز شخص است تا در تمرین صداسازی به بازخوانی آنها پرداخت. این روش علاوه بر آنکه به نهادینه کردن مفاهیم می پردازد، کمک می کند فرد بار دگر مروری بر خواندن خویش داشته باشد و تمرکز بر اجرای تکنیک صورت گیرد.

اشخاصی که بدون برنامه قصد تمارین صداسازی را دارند، باید بدانند که نتیجه چندانی حاصل نخواهند داشت. در برنامه‌های اصولی، معمولاً شخص پس از اجرای صدای ضبط شده هدف خود را متمرکز بر اجرای آهنگ می کند تا از قدرت صدای خویش مواظبت نماید.

چشم انداز شغلی خوانندگان و نوازندگان

شغل خوانندگی چیست؟

خواننده شخصی است که می‌تواند با صدای خود صوت‌های موسیقی ایجاد کند. البته، خواندن یا گفتن معمولی متفاوت است؛ زیرا در صحبت طبیعی هیچ ریتمی وجود ندارد. اما از بسیاری جهات، آواز خواندن مانند سخن گفتن است. همانطور که قابل درک است، هر کسی که صحبت می‌کند می‌تواند آواز بخواند. هنگام آواز باید مراقب باشید، افرادی که تارهای صوتی آسیب دیده یا فلج شده‌اند نمی‌توانند خواننده باشند.

چشم انداز شغلی نوازندگان و خوانندگان

پیش بینی شده است که اشتغال نوازندگان و خوانندگان از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۶ ۷ درصد رشد داشته باشد، تقریباً به همان سرعتی است که متوسط ​​برای همه مشاغل پیش بینی شده است. این سرعت رشد به افزایش تقاضا برای اجرای موسیقی مربوط می‌شود.

پیشرفت‌های دیجیتالی و سیستم عامل‌های جریانی گوش دادن به موسیقی  و مشاهده اجراها را برای طرفداران راحت‌تر می‌کند. دسترسی راحت‌تر به موسیقی باعث ایجاد تبلیغات بیشتر در موسیقی دانان و افزایش علاقه به کارهای آنها می‌شود و علاقه مندان به کنسرت ممکن است به دیدن اجرای زنده آن‌ها بروند. علاوه بر این، برخی از نوازندگان و خوانندگان از موسیقی خود برای ه در تبلیغات یا اهداف تجاری دیگر استفاده می‌کنند که از این طریق فرصت‌های بیشتری برای تبلیغات و درآمد برایشان ایجاد می‌شود.

ممکن است دعوت نامه‌هایی از سوی دیگر نوازندگان برای  همکاری در تولید موسیقی یا به عنوان مهمان در کنسرت‌ها درعوت کنند. همچنین خوانندن آهنگ برای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم و سریال نیز از دیگر منابع درآمد خوانندگان محسوب می‌شود. 

با این حال، اشتغال زایی در ارکسترها، شرکت‌های اپرا و سایر گروه‌های موسیقی احتمالاً محدود خواهد بود چرا که ممکن است در تأمین بودجه مشکل داشته باشند. برخی از نوازندگان و خوانندگان در سازمان‌های غیر انتفاعی همکار می‌کنند که با فروش بلیط  و حمایت مالی از خواننده سعی در تبلیغ کارهای خود دارند. که البتع در زمان رکود اقتصادی، این سازمان‌ها ممکن است در تأمین بودجه کافی برای تأمین هزینه‌ها با مشکل مواجه شوند.

دورنمای شغل

به دلیل تعداد زیادی از افرادی که علاقه مند به موسیقی و خواننده شدن هستند، رقابت سختی برای این شغل وجود خواهد داشت. بسیاری از نوازندگان و خوانندگان دوره‌های بیکاری را تجربه می‌کنند و احتمالاً رقابت قابل توجهی برای تثبیت موقعیت انجام خواهند داد. که البته نوازندگان و خوانندگان با استعداد و فداکاری استثنایی فرصت‌های بیشتری برای کسب موفقیت خواهند داشت.

درآمد معمول برای نوازندگان و خوانندگان

متوسط ​​دستمزد ساعتی نوازندگان و خوانندگان در ماه مه سال ۲۰۱۶، ۲۵.۱۴ دلار بود(متوسط ​​دستمزد مزدی است که در آن نیمی از کارگران در یک شغل بیش از آن مقدار و نیمی از آنها درآمد کمتری دارند. 

در ماه مه ۲۰۱۶ ، میانگین دستمزد ساعتی موسیقی دانان و خوانندگان در صنایعی که در آنها کار می‌کردند به شرح زیر است:

  • هنرهای نمایشی، ورزشی برای تماشاگران و صنایع وابسته ۲۶.۸۴ دلار
  • سازمان‌ها و مکان‌های مذهبی، خیریه‌ها و مانند آن ۲۳.۰۱دلار
  • مکان‌های آموزشی؛ دولتی، محلی و خصوصی     ۲۲.۷۱دلار

جلسات تمرین و ضبط معمولاً در ساعات کاری برگزار می‌شود، اما اجرای زنده اغلب در شب و آخر هفته انجام می‌شود.

بسیاری از نوازندگان و خوانندگان فقط کار پاره وقت یا متناوب پیدا می‌کنند و ممکن است دوره‌های طولانی بیکاری بین مشاغل داشته باشند. استرس ناشی از جستجوی مداوم کار باعث می‌شود بسیاری از افراد در مشاغل دیگر کار تمام وقت  و به عنوان نوازنده یا خواننده مشاغل تمام وقت را بپذیرند.

کاری که نوازندگان و خوانندگان در طول روز انجام می‌دهند

برای خواندن باید اصول را رعایت کنید. محافظت از  صدا اولین اصل در آواز خواندن است. زیرا ممکن است شخصی برای تمرین آواز به حنجره خود توجه نکند و از شرایط اصلی آواز غافل شود. با در نظر گرفتن این نکته، نباید در هوای را خیلی سرد یا خیلی گرم ورزش کرد. همچنین فریاد کشیدن باید از لیست رفتارهای روزمره شما حذف شود، زیرا این اثر ساعت‌ها تا روزها در صدای شما خفه خواهد ماند.

اگر به هر دلیلی صدای شما گرفته است و می‌خواهید بخوانید، هرگز سعی نکنید با تمرین و فشار زیاد آن را به حالت طبیعی برسانید. همچنین بهتر است بدانید که نوشیدن الکل می‌تواند حواس شما را در حین ورزش پرت کرده و به حنجره آسیب جدی برساند. با ورود به دنیای آواز، باید از نوشیدن مایعات سرد و منجمد خودداری کنید تا کیفیت صدای شما در حالت طبیعی باشد.

نوازندگان و خوانندگان برای مخاطبان زنده و در استودیوهای ضبط ساز می‌نوازند یا آواز می‌خوانند. آنها در سبک‌های مختلفی مانند کلاسیک، جاز، اپرا، هیپ هاپ و راک اجرا می‌کنند.

وظایف خواننده یا نوازنده

نوازندگان و خوانندگان به طور معمول موارد زیر را انجام می‌دهند:

موسیقی را برای مخاطبان و برنامه‌های زنده اجرا می‌کنند.

استماع موقعیت‌های مختلف در ارکسترها، گروه‌های کر، گروه‌های موسیقی و سایر انواع گروه‌های موسیقی

برای بهبود در اجرا تکنیک‌های آواز یا نواختن ساز را تمرین می‌کنند.

برای اجراها تمرین می‌کنند.

مکان‌های اجراها یا کنسرت‌ها را پیدا و رزرو می‌کنند.

مسافرت، گاهی مسافت‌های طولانی، تا مکان‌های اجرا

از طریق وب سایت یا حضور در شبکه‌های اجتماعی یا انجام عکس برداری و مصاحبه، شغل خود را تبلیغ می‌کنند.  

نوازندگان یک یا چند ساز می‌نوازند. بسیاری از نوازندگان برای اینکه خود را بیشتر در بازار عرضه کنند، در چندین ساز موسیقی یا سبک تبحر پیدا می‌کنند.

نوازندگان به صورت انفرادی یا در گروه‌ها، ارکسترها یا گروه‌های کوچک اجرامی کنند. افرادی که در گروه هستند ممکن است در عروسی‌ها، مهمانی‌های خصوصی، باشگاه‌ها یا بارها اجرا داشته باشند و سعی می‌کنند طرفداران زیادی به خود جذب کنند تا قرارداد ضبط یا حمایت مالی توسط یک نماینده را بدست آورند. 

برخی از نوازندگان به عنوان بخشی از گروه بزرگی از نوازندگان مانند ارکستر کار می‌کنند که اعضای آنها باید با هم کار کنند و تمرین کنند. چند نوازنده رهبر بخش می‌شوند، که ممکن است وظیفه هدایت تمرین‌ها را بر عهده داشته باشد.

برخی دیگر از نوازندگان، نوازندگان جلسه‌ای هستند و در پخش پشتیبانی خواننده یا رهبر گروه در طول جلسات ضبط و اجرای زنده تخصص دارند.

خوانندگان موسیقی آوازی را در سبک‌های مختلف اجرا می‌کنند. برخی از آنها در سبک آوازی خاصی مانند اپرا یا جاز تخصص دارند. دیگران در ژانرهای مختلف موسیقی اجرا می‌کنند. خوانندگان، به ویژه آنهایی که در موسیقی اپرا یا کلاسیک تخصص دارند، ممکن است به زبان‌های مختلف مانند فرانسه یا ایتالیایی اجرا کنند.

خوانندگان تئاتر اپرا و موزیک به جای گفتگو با یک آواز، داستانی را اجرا می‌کنند. بعضی از خواننده‌ها، خواننده پس زمینه می‌شوند و آوازهایی را برای هماهنگی یا حمایت از خواننده اصلی ارائه می‌دهند.

در برخی موارد، نوازندگان و خوانندگان موسیقی خود را برای ضبط و اجرا می‌نویسند. 

برخی از نوازندگان و خوانندگان به کودکان و بزرگسالان کلاس‌های خصوصی موسیقی برگزار می‌کنند. 

برخی از آن‌ها با سابقه موسیقی ممکن است در مدارس دولتی و خصوصی موسیقی تدریس کنند، اما آنها معمولاً به مدرک کارشناسی و مجوز تدریس نیاز دارند. 

 

سخن آخر

اگر هنرجویان خوانندگی از کاملترین متد های آموزشی نیز بهرمند شوند اما نتوانند علم صداسازی را به کار ببرند، مطمئنا این تناقض خود را به شکل آسیب به حنجره و اجرای قطعات بی کیفیت نشان میدهد. باید پذیرفت برای تبحر در آواز خواندن، تنها علاقه و استعداد کفایت نمی‌کند بلکه نیاز است تکنیک های صداسازی را با دقت و صبوری پیگیری کرد. تغییرات جزئی نتایج را به نمایش می گذارند. همانطور که پیشکسوتان آواز خوان با این درجه از مهارت متولد نشده اند و تبلور هنر وجودی ایشان، مرهون سال‌ها تلاش و پشتکار است، شما نیز باید با تمرین جوهره خویش را شکوفا کنید.

 

منبع

https://work.chron.com/start-want-singer-25776.html

 

افزودن دیدگاه جدید