طینوش بهرامی، دانش آموخته ی هنرستان موسیقی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کالج گلداسمیت دانشگاه لندن در رشته ی موسیی و اتنوموزیکولوژی است. او نواختن تار را با استاد حبیب الله صالحی آغاز نمود و آنرا نزد استاد هوشنگ ظریف، رضا وهدانی و حسین علیزاده ادامه داد.

وی نواختن سه تار را تحت راهنمایی های اساتید جلال ذوالفنون و دکتر داریوش صفوت آموخت و مطالعات ردیفی را نزد مجید کیانی به اتمام رساند.

طینوش بهرامی در سال ۱۳۶۹ یکی از اعضای گروه سه تار نوازان حسین علیزاده بود و در همان سال به همراه این گروه در اجرای همیاری برای زلزفه زدگان گیلان و زنجان حسین علیزاده را همراهی نمود.

همچنین در سال ۱۳۷۸ با گروع عارف به سرپرستی پزویز مشکاتیان همکاری داشت. این اجرا به نام کنسرت همایون منتشر شده است.

بهرامی مدرس ردیف و ساز تار هنرستان موسیقی و دانشگاه سوره بوده و با مدرسه شرق شناسی دانشگاه لندن همکاری آموزشی داشته است. 

وی همچنین به چندین موسسه آموزشی نیز همکاری دارد.

سال ها تدریس و تحقیق و تفحص در حوزه موسیقی ایرانی و شرکت در سمینارهای و سخنرانی ها در داخل و خارج از ایران و همچنین بازنویسی ردیف موسی و معروفی برای ساز یه تار، ترجمه چندین مقاله از زبان انگلیسی به فارسی و اجراهای متعدد در ایران و خارج از ایران از فعالیت های دیگر اوست.

از وی همچنین چندین مصاحبه در نشریات داخلی و رادیوها و تلویزیون های داخل و خارج از کشور پخش و منتشر شده است.

تمرکز وی در حال حاضر تدوین مبانی و اصول اجرای موسیقی ایرانی است که حاصل یافته ها و تجربیات سی ساله ی او در زمینه ی اجرا و تدریس و تبیین موسیقی ایرانی و ردیف موسیقی دستگاهی می باشد.

سوابق حرفه ای

هنر جویان زیادی در هنرستان موسیقی توانستند از محضر استاد طینوش بهرامی تا سال ۱۳۷۷ مباحث موسیقی را بیاموزند.

از دیگر سوابق حرفه ای ایشان تدریس در دانشگاه سوره از سال ۱۳۷۷ عنوان شده است.

ایشان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مدتی به عنوان کارشناس موسیقی فعالیت داشتند.

این هنرمند مردمی همواره سعی کردند زمانی که جامعه به ایشان نیاز دارد هنر و مهارت خود را صرف التیام و آلام درد همگان کنند. به همین منظور در سال ۱۳۶۹ برای حمایت از زلزله زدگان استان های گیلان و زنجان اجرا کردند. 

علاقه مندان به موسیقی خاطره اجرا زیبا ایشان که با گروه عارف در سال ۱۳۷۸ انجام شد از ذهن نمی برند.

از دیگر فعالیت های به یاد ماندگی استاد طینوش بهرامی، کنسرت همایون مرکب در سال ۱۳۹۳ است که به سر پرستی ایشان در تالار رودکی اجرا شد.

هم چنین هنر جویان زیادی از سال ۱۳۷۰ توانستند تار و سه تار را نزد ایشان در آموزشگاه موسیقی پارس بیاموزند و به حدی به تبحر برسند که هم اکنون در سراسر کشور مشغول هنر نمایی هستند.

سایر فعالیت ها

تجربه همکاری و اجرا در سالن رودکی با بهترین موسیقی دانان مشهور همچون حسین علی زاده و پرویز مشکاتیان در کارنامه هنری ایشان همچون برگی زرین می درخشد.

استاد بهرامی قبل از آنکه به عنوان رهبر گروه کنسرواتور ملی تهران انتخاب گردد. سابقه تدریس طولانی در هنرستان و دانشگاه سوره داشتند. 

ایشان در سال ۱۹۹۶ نیز پایان نامه خود را درباره نقش فلسفه در موسیقی سنتی فارسی به رشته تحریر در آورند. علاقه مندان به موسیقی حتما کنسرت های متعددی که استاد بهرامی اجرا کرده اند را به خاطر دارند شاید از مهم ترین آن ها بتوان اجرا برای بزرگداشت مقام حافظ که در سال ۱۹۹۸ توسط یونسکو پشتیبانی شد را اشاره کرد.

به ارزیابی موسیقی غربی یا موسیقی قومی، اتنوموزیکولوژی می گویند که همواره در تلاش است مباحث موزیکالیته و خلاقیت را در عرصه موسیقی بهتر درک کند و به مردم بشناسد. استاد بهرامی را با عنوان اتنوموزیکولوژیست مطرح نیز می شناسند.

همانطور که اشاره شد فعالیت های استاد بهرامی فقط محدود به نوازندگی و تدریس نیست بلکه ایشان از پژوهشگران مطرح موسیقی ایرانی هستند که در پروژه ای که به ارزیابی ۹ قطعه از آثار آهنگسازان مختلف که هر یک گرایش موسیقی متفاوتی داشتند پرداخته شد، نیز توانستند نقش پر رنگی را ایفا کنند. 

افزودن دیدگاه جدید