کمانچه یکی از سازهای قدیمی در ایران است که در خانواده سازهای سنتی یا ایرانی جای می‌گیرد. یکی از پرطرفدارترین آنها کمانچه بکتاش است که بسیاری از نوازندگان با آن آشنایی دارند. دریافت اطلاعات در مورد قیمت کمانچه بکتاش و آشنایی با آن می‌تواند شما در تصمیم‌گیری بهتر یاری کند.

کمانچه جزو سازهای زهی-آرشه‌ ای است و نواختن آن با آرشه (کمانه) امکان‌پذیر است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های کمانچه، کاسه ساز است. این قسمت به صورت یک تکه و یا ترکه‌ای ساخته می‌شود. با توجه به انتخاب هر کدام از آنها قیمت کمانچه متغیر است. دسته‌ای برای این ساز تعبیه شده است، که به بدنه اصلی و یا همان کاسه ساز متصل می‌شود. سیم‌های ساز نیز بر روی این دسته قرار می‌گیرند و نوازنده می‌تواند با گرفتن این سیم‌ها، نتهای مختلف را در این ساز تولید کند. تعداد سیم‌های این ساز چهار عدد است، که از هرطرف به انتهای دسته و کاسه ساز متصل می‌شود. سیم ها بر روی دسته، توسط گوشی‌هایی که در انتهای آن طراحی شده، نگهداری و کوک می‌شوند.

سطح کروی شکل کاسه در یک بخش دارای حفره‌ای است، که توسط لایه ای از پوست حیوانات پوشانده شده. یکی دیگر از قسمت‌های کمانچه، خرک است، که بر روی پوست ساز قرار گرفته شده. سیم ها را از روی آن عبور می‌دهند تا به انتهای ساز برسد. لازم به ذکر است که قیمت کمانچه، با توجه به کیفیت متریال به کار رفته و مدل آن، از رنج قیمتی متفاوتی برخوردار است.

سیم‌های ساز پس از عبور از شیطانک به انتهای ساز و در سیم گیر جای می‌گیرند. بر روی دسته ساز و یا سرپنجه، سیم‌ها از روی زائده‌ای به نام شیطانک عبور می‌کند و در انتها به گوشی‌های ساز می‌رسد. گوشی های ساز نیز از جنس چوب ساخته می شوند. در انتهای ساز، پایه ای تعبیه شده، که قابلیت جمع شدن در داخل ساز را دارد. این پایه از جنس فلز است و نوازنده آن را بر روی پا و یا زمین می گذارد، تا به راحتی بنوازد. نوازنده کمانچه، این ساز را به صورت نشسته می‌نوازد.

قیمت کمانچه بکتاش با توجه به نوسانات بازار، متغیر است و برای تهیه آن می‌توانید چند روز قبل، از قیمت کمانچه بکتاش اطلاع کسب کنید.

ویژگی‌های برجسته با توجه به قیمت کمانچه بکتاش

یکی از ویژگی‌های مهم کمانچه بکتاش، صدای رسا و دلنشین آن است. این صدای نرم و دلنشین به دلیل استفاده از چوب توت و گردو در این ساز، به وجود می‌آید. چوب توت در بدنه این ساز به کار رفته است. از چوب گردو نیز برای برخورداری از استحکام بیشتر در گوشی‌های ساز، استفاده شده است. این ساز در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شود، که قیمت کمانچه بکتاش، با توجه به آن متغیر است.

از دیگر ویژگی‌های کمانچه بکتاش می‌توان به جنس شیطانک اشاره کرد، که از استخوان ساخته شده است. استخوان با توجه به استحکام خود، از فرو رفتن سیم‌ها در آن جلوگیری می‌کند. قیمت کمانچه بکتاش، با توجه به تعداد ترکه‌هایی که در این ساز تولید می‌شود و یا یک تکه بودن کاسه ساز، متغیر است. این تفاوت قیمت کمانچه بکتاش به دلیل زحمتی است، که هنگام تهیه هرکدام از این مدل ها صرف می‌شود. جنبه دیگر آن نیز بحث زیبایی شناسی ساز است، که با توجه به رنگ‌های مختلف چوب و سلیقه سازنده آن، متفاوت است.

کمانچه بکتاش
کمانچه بکتاش

اگر از اساتید خود در مورد کمانچه بکتاش مشورت بگیرید، آنها قطعا خرید این ساز را توصیه خواهند کرد. به این دلیل که تجربه ثابت کرده است، که کمانچه بکتاش از استحکام بسیار مناسبی برخوردار است. از دیگر ویژگی‌های کمانچه بکتاش می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • رعایت اندازه، الگوها و وزن به صورت استاندارد
  • یک دست بودن صدا در کمانچه بکتاش
  • حجم و عمق صدای مناسب
  • کیفیت بالا در رنگرزی ساز
  • انضباط در چینش گوشی ها و کیفیت خرک
  • جنس خوب و نرمی صدای ساز
  • کیفیت مناسب در ساخت و چسباندن دسته، کاسه و پوست
  • کیفیت بالا و طراحی زیبا
  • به صرفه بودن ساز نسبت به قیمت کمانچه بکتاش

نکات مهم هنگام خرید کمانچه بکتاش

برخی از افراد به خاطر عدم استفاده و یادگیری این ساز، کمانچه خود را به صورت دست دوم به فروش می‌رسانند. در مواردی نیز مشاهده شده، که افراد برای ارتقای ساز خود به سطح کیفیت بالاتر، اقدام به فروش سازهای قدیمی می کنند. در صورتی که قصد خرید ساز دست دوم را دارید، توجه داشته باشید، که قیمت کمانچه بکتاش، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از نمونه کمانچه نو، کمتر خواهد بود. بنابراین اگر در بودجه خود دچار محدودیت هستید، می‌توانید با راهنمایی اساتید خود، به سراغ سازهای دست دوم بروید.

شاید قیمت کمانچه بکتاش نسبت به نمونه‌های دیگر کمی بیش‌تر باشد، اما توجه داشته باشید که این افزایش قیمت به دلیل کیفیت آن می‌باشد. البته در بین مدل های مختلف آن، قطعا می‌توان کمانچه‌ای، حتی با بودجه محدود تهیه کرد.

هنگام خرید حتما به سلامت ساز توجه کنید. البته این به آن معنا نیست که این ساز کیفیت پایینی دارد. کمانچه از چوب ساخته شده است، به همین دلیل در اثر جابجایی و تغییر آب و هوا ممکن است دچار آسیب شود. توصیه می‌کنیم، هنگام خرید حتما از راهنمایی نوازنده‌ای دوره دیده، استفاده کنید.

همان طور که پیشتر راجع به آن صحبت کردیم، قیمت کمانچه بکتاش را باید به روز کسب کنید. بنابراین مراقب افراد سودجو که به دنبال دریافت مبالغ بالاتر از قیمت روز را دارند، باشید.

در روزهای اول یادگیری، نیاز به هزینه‌های بالا نخواهید داشت و می‌توانید کار خود را با نمونه‌ای مقرون به صرفه تر شروع کنید. توجه داشته باشید، که آرشه در این ساز به صورت جداگانه به فروش نمی‌رسد و فروشنده وظیفه دارد آن را به همراه کمانچه ارائه دهد. این ساز عموما از لوازم دیگری از جمله کاور و کُلیفن برخوردار است. در آخر توصیه می‌کنیم، کمانچه بکتاش را حتما از فروشگاه های معتبر تهیه کنید.

آیا تو هم برای یادگیری کمانچه، این ساز خوش‌صدا و جذاب آماده‌ای؟ اولین جلسه‌ی رایگان مجموعه آموزش کمانچهرا مشاهده کن و با در دست گرفتن این ساز اسرارآمیز، رنگ تازه‌ای به خودشکوفایی‌ات بزن.

کمانچه خنیاگر