این روزها علاقه‌مندان به موسیقی خصوصا ساز کمانچه، به دنبال کسب اطلاعات لازم در مورد معرفی و قیمت کمانچه نریمان و ساختار آن هستند. شناسایی این ساز و آشنایی با ساختار آن می‌تواند هنرجو را در انتخاب دقیق و همچنین چالش‌هایی که برسر راه یادگیری کمانچه است، یاری دهد. دانستن قیمت کمانچه نریمان و نکات مهم در هنگام تهیه این ساز می‌تواند انتخاب دقیق‌تری در خرید ساز کمانچه به علاقه‌‌مندان ارائه دهد. ساز کمانچه با آرشه (کمانه) نواخته می‌شود، بنابراین در خانواده سازهای زهی-آرشه‌ای جای می‌گیرد. این ساز قدمتی دیرینه در ایران دارد و در واقع نوع تکامل‌یافته‌ی ساز رباب است.

اجزای تشکیل‌دهنده کمانچه نریمان

قیمت کمانچه نریمان بسیار مقرون به صرفه است. این مدل از بخش‌های مختلفی از جنس چوب، استخوان، پوست و فلز تشکیل شده است. مهم‌ترین بخش تشکیل‌دهنده کمانچه کاسه کروی شکل آن است، که دارای یک سطح صاف پوشیده شده با لایه نازک از جنس پوست است. کاسه کمانچه را به صورت یک تکه و یا ترکه‌ای می‌سازند. این بخش از ساز منتهی به دسته می‌شود، که سیم ها را بر روی آن قرار می‌دهند.

در قسمت پایینی کمانچه نیز پایه‌ای (میله فلزی) تعبیه شده، که قابلیت جمع شدن در داخل ساز را دارد. کمانچه را با تکیه دادن بر این پایه می‌توان نواخت. در انتهای این میله فلزی یا پایه، زائده‌ای وجود دارد که آن را بر روی زمین و یا پای نوازنده ثابت می‌کند. بر روی دسته کمانچه گوشی‌هایی قرار داده شده، که با استفاده از آن می‌توان سیم ساز را کوک کرد. کمانچه را با وسیله‌ای به نام آرشه (کمانه) می‌نوازند. آرشه از چوب میله‌ای‌شکل و نازک به همراه دسته‌ای مو تشکیل شده. از کشیده شدن این موها به سیم، ساز به صدا درمی‌آید.

این کمانچه دارای صدایی شفاف و پرقدرت با توجه به قیمتش است. به دلیل کاسه سبک در ساخت این ساز، اجرای قطعاتی که نیاز به چرخیدن ساز دارد، بسیار آسان است. این امتیاز بالایی است برای این ساز!

کمانچه به طور متداول دارای دو نوع پشت باز و پشت بسته است. یکی دیگر از اجزای کمانچه، شیطانک است. جنس آن از استخوان بوده و سیم‌های ساز از روی آن عبور می‌کنند، تا به انتهای ساز برسند. از دیگر اجزای تشکیل‌دهنده کمانچه نریمان، می‌‌توان به خرک و سرپنجه اشاره کرد. این ساز را به صورت نشسته می‌نوازند.

نکات مهم هنگام خرید کمانچه نریمان

کمانچه نریمان یکی از سازهای بسیار مناسب برای هنرجویانی است، که به تازگی می‌خواهند این ساز را آموزش ببینند. این سازنده در بین نوازندگان این ساز شناخته شده است. قیمت کمانچه نریمان، نسبت به سایر سازهای در این سطح، بسیار مقرون به صرفه است. سازندگان این ساز در ساخت بدنه از چوب گردو که از مقاومت بالایی برخوردار است، استفاده کرده‌اند.

یکی از ویژگی‌های مهم این ساز، کیفیت بالا در ساخت دسته ساز از جنس چوب گردو است. چوب گردو مقاومت بالایی در برابر تاب خوردگی دارد. بنابراین هنگام خرید کمانچه نریمان باید به این نکات توجه کنید. یکی از نکات مهم در ساخت کمانچه نریمان، توجه به اتصال دسته به بدنه ساز است، که در این ساز به بهترین نحو انجام شده. از دیگر نکات مهم هنگام خریدن، سلامت ساز است. با توجه به اینکه این ساز پس از ساخته شدن، از کیفیت بالایی برخوردار است. باید پس از خرید نیز به استاد مربوطه، جهت تایید سلامت آن نشان داده شود. به این دلیل که با توجه به بدنه چوبی این ساز، ممکن است در اثر جابجایی یا تغییر شرایط آب و هوایی دچار آسیب شود. بنابراین توصیه می‌کنیم، این ساز و هرنوع ساز دیگری که قصد خرید آن را دارید، تست کرده و از سلامت آن اطمینان حاصل فرمایید.

قیمت کمانچه نریمان با توجه به کیفیت به کار رفته در چوب آن بسیار مناسب است. بنابراین می‌توانید این ساز را از فروشگاه‌های معتبر تهیه فرمایید. با توجه به اینکه این روزها سودجویان در صدد فروش سازهای متفرقه است، توجه فرمایید که قیمت کمانچه نریمان و کیفیت آن تضمین شده باشد.

قیمت کمانچه نریمان با توجه به کاربرد چوب توت و گردو بسیار مناسب است.

ویژگی‌های برجسته و قیمت

همان طور که پیشتر راجع به آن صحبت کردیم، قیمت کمانچه نریمان با توجه به متریال به کار رفته در آن بسیار مناسب می باشد. این ساز علاوه بر تناسب قیمت کمانچه نریمان با کیفیت آن، دارای ویژگی هایی است که ارزش آن را چند برابر می‌کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کمانچه نریمان، ترکیب چوب گردو با چوب توت است. این ترکیب صدایی پر طنین و رسا از این ساز ارائه می‌دهد. کاسه این ساز با توجه به قیمت آن به صورت ترکه‌ای ساخته شده است.

همان طور که پیشتر در مورد ساختار کمانچه گفتیم، صفحه رویی آن از پوست تشکیل شده است. لازم به ذکر است که پوست به کار رفته در کمانچه نریمان از جنس پوست بره تودلی می باشد. با توجه به جنس به کار رفته شاهد صدایی دلنشین و همچنین دوام بالایی با توجه به قیمت کمانچه نریمان هستیم.

خرید کمانچه به صورت دست دوم نیز می‌تواند نیاز هنرجو را به ساز برطرف کند. در بسیاری از موارد، افرادی که از ساز خود استفاده نمی‌کنند و یا ساز خود را تعویض کرده‌اند، اقدام به فروش کمانچه می‌کنند. توجه داشته باشید که خرید کمانچه به صورت دست دوم، مبلغی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از قیمت کمانچه نریمان به صورت نو را، کاهش می‌دهد. در برخی موارد ممکن است ساز کمی آسیب دیده باشد، که با توجه به میزان این آسیب‌ها باز هم از قیمت کمانچه نریمان کاسته خواهد شد.

با توجه به قیمت کمانچه نریمان کاسه آن به صورت ترکه‌ای ساخته می‌شود.

گوشی‌های کمانچه نریمان نیز از جنس چوب گردو ساخته شده است. دلیل عمده آن، ایجاد پایداری هنگام کوک کردن ساز می باشد. در این صورت گوشی های کمانچه می تواند مدت زمان بیشتری کوک ساز را ثابت نگه دارد. جنس شیطانک در این ساز از استخوان می باشد. با توجه به اینکه این قسمت از ساز باید وزن سیم ها را تحمل کند. این بخش از جنس استخوان ساخته می شود، تا مقاوم‌تر بوده و سیم ها در آن فرو نروند. پایه این کمانچه از جنس فلز می باشد، که از استحکام بالایی برخوردار است.

آیا تو هم برای یادگیری کمانچه، این ساز خوش‌صدا و جذاب آماده‌ای؟ اولین جلسه‌ی رایگان مجموعه آموزش کمانچهرا مشاهده کن و با در دست گرفتن این ساز اسرارآمیز، رنگ تازه‌ای به خودشکوفایی‌ات بزن.

کمانچه خنیاگر