همه استادان ویولن متفق القول‌اند که ویولن هر چه بیشتر عمر کند، بیشتر جا می‌افتد! یعنی صدای آن و کیفیت‌اش بهتر می‌شود. برای مثال ویولن‌هایی که آماتی ساخته صدایی حیرت‌انگیز دارند. سوال اینجاست که همه ویولن‌های قدیمی خوش صدا هستند یا تنها ویولن‌های آماتی اینطورند؟ شاید چون ساخت آماتی خوش صدای هستند نه اینکه چون کهنه‌اند؟ پس اگر دنبال ویولن دست دوم و آگاهی از قیمت ویولن دست دوم هستید، این افسانه را موقتا کنار بگذارید و به چند نکته مهم در موقع خرید توجه داشته باشید. فروشندگان دست دوم فروشی‌ها هم این افسانه را مثل شما و حتی بهتر از شما می‌دانند و به خوبی هم بلدند آن را کجا به کار ببرند، پس:

  1. ویولن دست دوم را به خوبی و ذره بین وار بررسی کنید. قیمت ویولن دست دو ممکن است بالا باشد پس همه جایش را به دنبال ترک و شکستگی بگردید. خراش‌های سطحی مهم نیستند. آنچه مهم است ترک‌های ریز و شکستگی هاست. 
  2. بعد از معاینه شکستگی‌ها، به سراغ فینگربرد بروید. فینگربرد آن نوار پهن مشکی رنگی است که بر روی دسته ویولن کشیده شده و جای انگشت گذاری است. فینگربرد باید صاف و مستقیم باشد. رویه آن هم باید مسطح و صاف باشد.
  3. خرک ویولن: بخش مهمی از کیفیت صدای ویولن به سلامت خرک بر می گردد. حالا خرک چیست؟ خرک چوب روشنی است که به صورت عمودی بر ویولن و زیر سیم ها قرار دارد. خرک باید عمود باشد. 
  4. قسمت دیگری که قبل از پرسیدن قیمت ویولن دست دو از سلامت آن مطمئن شوید، پل عمودی ویولن است. اگر از سوراخ های اف به درون ویولن نگاهی بیندازید، یک ستون کوچک می بینید که صفحه بالایی ویولن را به صفحه پایینی آن متصل کرده است. به آن ستون کوچک پل عمودی می گویند. پل عمودی یا انتقال دهنده صوت،  ارتعاش را از صفحه بالا به صفحه زیرین انتقال می دهد و صفحه زیرین را نیز در روند صدا آفرینی ویولن درگیر می کند. این ستون نباید کج شده باشد.
  5. گوشی های ویولن جای دیگری است که باید پیش از قیمت ویولن دست دو به آن توجه کنید. این گوشی‌ها برای کوک کردن هستند و باید حرکتی نرم داشته باشند. البته نباید شل باشند. چون کوک را نگه نخواهند داشت.
  6. آرشه‌: حتما به موهای آرشه در هنگام خرید توجه کنید. موهای آرشه نباید کم باشند. پیچ تنظیم‌کننده آرشه را هم بررسی کنید. نباید شل یا خیلی سفت باشد. آن را امتحان کنید و ببینید که آیا به خوبی عمل می کند یا خیر. چوب آرشه نیز نباید انحنا داشته باشد. البته امروزه برای ساخت چوب آرشه از فیبر کربن استفاده می کنند. در نتیجه خیلی درباره چوب بودن آن سخت‌گیری به خرج ندهید. امروزه دیگر جز اسم چوب، چندان چیز چوبی ای در آن باقی نمانده است. البته به جز آرشه های گران قیمت که از نوعی درخت برزیلی به نام درخت چوب برزیلی یا پرنامبوکو ساخته می شوند. چوب این درخت سرخ رنگ است. البته به دلیل سیاست دولت برزیل در محافظت از این گونه در حال انقراض گیاهی، دیگر آرشه‌ای با این چوب ساخته نمی‌شود.
 قیمت ویولن دست دوم
آرشه ویولن

به هر حال قبل از آنکه قیمت ویولن دست دوم را بپرسید، از سلامت ویولن با توجه به آنچه گفتیم مطمئن شوید. معمولا قیمت ویولن دست دو، به دلیل آن افسانه ای که گفتیم، گران تر است یا دستکم با قیمت ساز نو در بازار ساز برابر است. یک نکته دیگر در خرید ویولن دست دوم، ظاهر آن است. چون به هر حال قرار است آن را در دست گرفته و برای دیگران بنوازید. پس در نهایت به ظاهر آن هم توجه کنید.

برای یادگیری این ساز اسرارآمیز و دلربا آماده هستی؟ امروز با مجموعه آموزش ویولن خنیاگر شروع کن و از پیشرفت و یادگیری لذت ببر.

ویولن خنیاگر