خرید ویولن کار سختی است. در واقع به غیر از قیمت ویولن رناتو، به اطلاعات مفید زیادی نیاز دارید تا خرید خوبی انجام دهید. به خصوص اینکه سازی که می خواهید بخرید، ویولن است. استادان آموزش ویولن اصرار دارند که در آموزش، استاندارد بودن ساز مهم‌تر از صدای آن است. یعنی نسبت های ساز باید دقیقا رعایت شده باشد و ساز اصطلاحا گز نزند. یعنی در هنگام نواختن یک صدای اضافه ایجاد نشود. این مشکل نظام ملودی را به هم می‌ریزد و آموزش را مختل می کند. گز زدن به درست نبودن نسبت ها و اندازه ها بر می گردد. پس در هنگام خرید توجه به اندازه و نسبت ها یا به اصطلاح سایزها مهم است.

باید ها و نبایدهای خرید یک ویولن خوب

بهتر است برندهای ناشناخته نخرید. معمولا این سازها، کیفیت خوبی ندارند و قیمت‌شان هم تناسبی با ارزش موسیقایی شان ندارد. بیشتر فروشنده ها ویولن را برای تان می نوازند و طبیعتا قطعاتی احساساتی و تاثیر گذار هم برگزیده می شود تا مقاومت شما را در هم شکسته و ساز را به شما بفروشند. بهترین کار این است که بر جنس چوب و تناسب و سایزهای ساز تمرکز کنید نه چیزی دیگر.

مهم ترین اولویت در خرید ساز ویولن قبل از تمرکز بر مثلا قیمت ویولن رناتو، توجه به چوب ساز است. ساز را برگردانید و به پشت آن دقت کنید. باید رگه های پلنگی شکلی در پشت ساز ببینید. برخی سازندگان متاسفانه رگه هایی ساختگی و تقلبی در پشت ساز پدید می آورند. این کار را سازندگان متقلب با رنگ یا خراش درست می کنند. بهترین راه اطمینان از طبیعی بودن رگه ها، دست کشیدن بر رگه هاست. دست خود را به صورتی عمودی بر رگه ها بکشید. رگه ها در زیر دست تان باید برجسته، ریز بافت، متراکم، یکنواخت و نزدیک هم باشند. 

دومین چیزی که در بررسی شما حائز اهمیت است، لوازم همراه یک ساز است. آرشه با دستکم هشت پر، یک زیر چانه، گوشی هایی سالم از جنس آبنوس، و خرک ها نیز در صدا دهی ویولن جایگاه مهمی دارند. جعبه چارگوش و با کیفیت را نیز فراموش نکنید.

سیم هایی که بر ساز قرار دارند معمولا سیم های تست و آزمایش هستند. سیم های استاندارد بر سه نوع اند :

  1. سیم متال: جنس آن فلز است.
  2. سیم جی یو تی: از روده تابیده شده درست شده است.
  3. سیم سینتیک: ترکیبی از زه و فلز است. در برابر دگرگونی های آب و هوایی مقاوم است.

مراقب باشید که ساز در هنگام خرید ایراداتی مثل تاب خوردگی گریف، ترک دسته، باز بودن کلاف و تطابق نداشتن آن نداشته باشد. وزن ساز هم مهم است. وزن آن نباید شما را خسته کند.

قیمت ویولن رناتو

در بازار سازهای ایران، قیمت ویولن رناتو از دو میلیون تا ده میلیون تومان در نوسان است. البته با توجه به تحریم ها و بازار پر نوسان ارزی، ممکن است این قیمت ها ثابت نمانند.

قیمت ویولن رناتو در بازار دست دوم فروشی

قیمت ویولن رناتو در بازار دست دوم فروشی ویولن و در دیوار، قیمت های متفاوتی دارد. برخی ویولن شان را با قیمتی در حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان عرضه کرده اند و برخی دیگر قیمت را تا یازده میلیون تومان بالا برده اند. به هر حال در خرید، همواره هوشیاری و دقت تان را از دست ندهید.

برای یادگیری این ساز اسرارآمیز و دلربا آماده هستی؟ امروز با مجموعه آموزش ویولن خنیاگر شروع کن و از پیشرفت و یادگیری لذت ببر.

ویولن خنیاگر