ویولن اشمیت! چه ضرباهنگی دارد. ذهن، ناخودآگاه به یاد فرهنگ آلمانی‌زبان می‌افتد. با آن موسیقی خیره‌کننده و باشکوه‌شان. همراه با این یادآوری، شهر وین نیز در ذهن نقش می‌بندد. چرا که وین پایتخت موسیقی جهان نیز در حوزه فرهنگ آلمانی قرار دارد. از موسیقی پاک و آسمانی باخ گرفته تا چنین گفت زرتشت اشتراوس که گویی صدای اعتراض پرومته گرفتار در چنگ خودکامگی زئوس در آن موج می‌زند، از خدا تا انسان، همه رنگ‌های موسیقی در این فرهنگ سرشار وجود دارد و در بیش‌تر آنها ویولن یا دست‌کم یکی از انواع آن است که سرورانه بر دیگر سازها پادشاهی می‌کند. صدای این ساز شگفت‌آور، هم انسانی است هم آسمانی. هم‌چون پرومته که رب‌النوعی بود که انسان را عاشقانه، می‌پرستید. 

تبار ویولن

پیش از پرداختن به قیمت ویولن اشمیت بد نیست گریز کوتاهی به تبار این ساز بزنیم. درباره پیشینه ویولن گفته شده که تاریخ آن به قرن نهم میلادی می رسد. تا قبل از آن ساز رباب نواخته می شد و چون اروپایی ها، عاشق تغییر هر چیزی هستند، ساز رباب را که در زبان شان، ربک نامیده می شد، و پیش از قرن نهم از مشرق زمین به آنجا سفر کرده بود، تغییر دادند و از آن ساز جدیدی پدید آوردند که ویولن نام گرفت. این ساز نوساخته، از همان کودکی، به خاطر صدای زیبا و نوستالژیک خود، که گویی همه غم های جهان را شادمانه می نوازد یا همه شادی های جهان را غمگنانه می سراید، به سروری سازها رسید. 

قطعات یک ویولن

یک ویولن کامل از چند قطعه درست شده است. این درباره همه ویولن ها صادق است؛ حتی ویولن ما که در عنوان مقاله یعنی قیمت ویولن اشمیت، به دنبال قیمت آن هستیم نیز ترکیبی از این قطعات است :

  • آرشه یا کمان : چوب باریک و درازی که به دو سرش رشته ای از دم اسب بسته اند و با آن ویولن را می نوازند آرشه نامیده می شود.
  • جعبه رزونانس یا طنینی : جعبه ای است که از سه بخش فوقانی، تحتانی و زهوارهای پیرامونی درست شده است. این جعبه از چوب آبنوس ساخته می شود.
  • دسته یا گردن ویولن : تکیه گاه سیم هاست و انگشتان نوازنده بر آن قرار می گیرد. ادامه جعبه رزونانس است و سر دیگر آن به جعبه کوک وصل است. گوشی های کوک بر روی جعبه تعبیه شده اند. سیم هایی که در طول گردن ویولن کشیده شده اند به دور گوشی ها پیچیده می شوند. به هنگام خرید باید به گوشی ها دقت کافی داشت؛ زیرا گوشی های شل، کوک را نگه نمی دارند.
  • خرک : قطعه ای است که رابط سیم ها و جعبه طنینی است. کار آن تقسیم راه سیم ها و انتقال ارتعاش ها به جعبه طنینی است.
  • استوانه چوبی : این استوانه درون جعبه طنینی قرار دارد. ارتعاشات سیم ها را به صفحه زیرین ساز می رساند.
  • گریف: در طول دسته ساز امتداد دارد و نوازنده با بازی انگشتان خود سیم ها را به آن چسبانده و نت های مختلف را می نوازد.
  • سیم گیر : این قسمت با فاصله کمی از خرک، تا پایان ویولن امتداد دارد و با زهی از روده، پلاستیک یا سیم، به بخش پایینی ویولن وصل می شود.
  • سیم ها : از جعبه بالای ساز آغاز شده و به سیم گیر محکم بسته می شوند. سیم های بم تر ترکیبی از روده و فلز نازک اند و سیم های زیر تر از مفتول فلزی اند.

عضویت در مجله خنیاگر
این عضویت رایگان است. با عضویت در مجله خنیاگر، از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

توصیه‌ای برای نوآموزها

اگر برای آموزش به دنبال خرید ویولن هستید، نباید هدفتان تنها آگاهی از قیمت ویولن اشمیت باشد؛ بلکه بهتر است که به اندازه ویولن نیز اهمیت دهید. هرگز به دنبال خرید ویولن خیلی بزرگ نباشید. چرا که ممکن است باعث دردهایی مانند درد مزمن گردن، کمر یا بازو در شما گردد. 

قیمت ویولن اشمیت

ویولن اشمیت در بازار بین یک میلیون تومان تا پنج میلیون تومان در نوسان است. البته باید تاکید کنیم که این قیمت‌ها قطعی نیستند چون قیمت ها در بازار فعلی متغیر است. در نتیجه بهترین راه خرید، استعلام آخرین قیمت‌های روز در بازار است.

قیمت ویولن اشمیت در بازار دست دوم

قیمت روشنی در بازار دست دوم فروشی‌های ویولن عرضه نشده است. اما قاعده کلی این است که قیمت دست دوم کمتر از نو است. در نتیجه قاعدتا باید کمتر از رنج اعلامی در بالا باشد. اما باز تاکید می‌کنیم که قیمت‌ها در بازار پر نوسان فعلی، متغیرند و بهترین راه، استعلام قیمت‌ها از سایت‌ها یا مراکز معتبر است.

برای یادگیری این ساز اسرارآمیز و دلربا آماده هستی؟ امروز با مجموعه آموزش ویولن خنیاگر شروع کن و از پیشرفت و یادگیری لذت ببر.

ویولن خنیاگر