تکنیک ها و ضربات اصلی دف

تکنیک ها و ضربات اصلی دف به هنرمندان علاقمند به این ساز جادویی، کمک می کند تا بتوانند در راه رمزگشایی از استعداد و توانمندی خود، چالش کمتری داشته باشند و دیگران را نیز شگفت زده کنند بنابراین اگر می‌خواهید بر جغرافیای این ساز مسلط شوید و همچون پیشکسوتان، مهارتی ارزنده کسب نمایید باید چنین برنامه‌ای را مد نظر قرار دهید علاوه بر آنکه تکرار و تمرین به بازدهی دوچندان منجر خواهد شد.

شناخت ضربات اصل دف و نحوه اجرایی آنها

دف نوازی ماهرانه میتواند به عنوان یک هنر ارزشمند برای بسیاری از افراد یاد شود بی جهت نیست که علاقمندانی از تمام نسل ها در حال آموزش الفبای اولیه هستند تا بتوانند شناخت درستی از تکنیکها نیز کسب کنند. در ادامه شما را با ضربات ابتدایی دف، آشنا می کنیم:

ضربه تم Tom

اجرای ضربه تم با دست راست صورت می‌گیرد، از مشخصات اصلی باید داشتن بم ترین صدا را عنوان کرد. شما به عنوان یک هنرمند علاقمند به این ساز نیاز بوده با اتصال چهار انگشت خود و گود کردن کف دست، فاصله‌ای را صورت دهید بگونه‌ای که تیغه بیرونی دست از ساز جدا شود، در مرحله بعدی ضربه به ساز صورت می گیرد البته نباید فراموش کنید که چنین سرعتی نیاز است برای دور شدن از ساز نیز وجود داشته باشد.

اگر می خواهید مهارت لازم در اجرای چنین تکنیک های کاربردی را کسب نمایید، نباید فراموش کنید که نگه داشتن مداوم دست بر روی ساز، شایسته نبوده بلکه بخشی از کف دست چنین اتصالی را نیازمند هست از جمله باید بند اول انگشتان انگشتری و میانه، نرمی انگشت اشاره، بند اول دوم و سوم انگشت کوچک و در امتداد آن نرمی تیغه پائینی دست از طرف داخل تا انتهای دست و نرمی انتهائی دست در زیر انگشت شست را اشاره کرد.

جالب آنکه باید تماس لحظه ای و همزمان تمامی این بخش ها را با ساز در نظر گرفت البته نباید فراموش کنید که ضربه زدن از مچ، چندان عاقلانه نیست علاوه بر آن که باید راستای حرکت مداوم را برای تیغه و ساعد دست نیز در نظر گرفت.

ضربه بک

ضربه بک با داشتن خصوصیاتی متفاوت تعریف می شود که در مقایسه به "تم" باید بستر شفاف‌تر را مدنظر قرار داد علاوه بر آنکه زمانی می‌توان تبحر لازم را به دست آورد که تمرین و تمرکز بسیاری را صورت داد. 

برای اجرای ضربه بک، نیاز است نکاتی را مد نظر قرار داد که نخست انگشتان دست راست تا حدودی از یکدیگر فاصله می‌گیرند به نحوی که میتوان شاهد خم شدن دست هنرمند از بخش مچ به سمت تیغه پایین و ساعد نیز بود، سپس در گام بعدی می‌توان شباهاتی را نسبت به حرکت قبل نیز مدنظر قرار داد تا شاهد ضربات سرعتی پس از فاصله گرفتن دست از دف با کمک ساعد نیز بود.

ضربه زدن به ساز به نحوی است که باید به طور همزمان انتظار ضربه با کمک بند اول و دوم هر چهار انگشت دست راست را نیز داشت.

زمان میتوان مرز تفکیکی را برای صدای تکنیک تم و بک در نظر گرفت که هر یک در محل اصلی خود، اجرا شوند. 

ضربه چپ

برای اجرای ضربه چپ نیاز به نقش ‌آفرینی انگشت اشاره وجود ندارد بلکه دیگر انگشتان با ساز در تماس خواهند بود بنابراین اگر می‌خواهید تبحر لازم در این تکنیک را کسب کنید حتما باید انگشتان خود را به یکدیگر متصل کرده سپس با کمک کف دست اشکال مشابه نیم دایره را صورت دهید. 

اقدام بعدی زمانی می تواند انتظارات را برآورده کند که چرخش سریع ساعد، فرصتی برای پرتاب انگشتان به سمت ساز باشد.

نکته جالب درباره این تکنیک عدم نقش‌آفرینی مچ دست بوده بنابراین فرد نیاز به خم کردن مچ، ندارد.

نکات مهم برای آموزش تکنیک های دست

دف را می‌توان از سازهای جادویی دانست که با نوای دلنشین، همواره انیس و مونس بسیاری از علاقمندان است. اگر شما می خواهید مهارت لازم را برای هنرنمایی با این ساز کسب کنید باید بدانید انتخاب اساتید برجسته که دانش و سواد موسیقیایی دارند اهمیت بالایی دارد.

فرد نیز بهتر است با یادگیری ضربه‌ها، اقدام به شناخت تئوری ساز و دیگر نکات بر جغرافیایی آن مسلط شود.

متاسفانه برخی از افراد، علیرغم شور و شوق و داشتن استعداد نیز چندان فرصتی را برای تسلط بر تئوری دف، صورت نمی‌دهند که مانع از توانمندی برای خوانش نت های دف شده علاوه بر آنکه موانعی را برای درک ارزش های زمانی هر نت نیز صورت می دهد به گونه‌ای که تسلط بر مفاهیم تئوریک صورت نمی گیرد. 

اگرچه دف نوازی هنرمندانه، ساده به نظر می‌رسد اما نمی‌توان بدون داشتن تمرکز، انتظار تبحر لازم را نیز داشت.

افراد باید برنامه زمانی را برای کسب دانش و پیش بردن اهداف آموزشی در نظر بگیرند، رفته رفته می توان تسلط بالایی را برای هماهنگی ذهن و دستان انتظار داشت. مطمئنا انجام تمارین با مترونوم نیز منجر به درک بهتر ریتم ها خواهد شد.

شاید برای برخی عجیب به نظر می رسد اما بسیاری از هنرمندان دف نواز بیان کردند که انجام تمارین با کمک آینه به بهبود اجرای ضربات این ساز جادویی منجر شده است. چنین فرایندی به دلیل امکان قضاوت اجرا و تسلط بر نحوه قرارگیری دستان و انگشتان است به طوری که می توان اشکالات و نقاط ضعف را شناخت و برای رفع چنین موانعی، گام برداشت به طوری که فرد نه تنها اسیر بن بست های آموزشی نمی شود بلکه بازدهی آموزش نیز دو چندان خواهد شد.

سخن آخر

پیشرفت در نوازندگی دف اگرچه با آموزش اصولی شروع می‌شود اما زمانی می‌توان انتظار بازدهی دوچندان را داشت که فرد تعهد به برنامه آموزشی و انجام تمرین را نیز صورت دهد. متاسفانه برخی افراد علی رغم فراگیری درست تکنیک‌های مختلف، چندان تمرکز و تکرار اصولی را برای تمرین در نظر نمی‌گیرند به نحوی که می‌تواند انگیزه آنها را نیز بگیرد و سرخورده و معلول این مسیر را رها کنند. بنابراین شما به عنوان یک هنرجو سعی کنید همواره اطلاعات خود را مرور نمایید و در برنامه روتین روزمره، ساعاتی را به تمرین درست و اصولی اختصاص دهید، مطمئناً نتایج درخشان میتواند شما را شگفت زده نماید.

 

افزودن دیدگاه جدید