فرم دست‌ها در نوازندگی تنبک به عنوان یک مهارت چالشی می‌تواند دغدغه جدی بسیاری از علاقمندان به این ساز جادویی باشد. البته باید دانست که تنها شور و نشاط نمی‌تواند به رمزگشایی استعداد موسیقایی منجر شود. بلکه باید اطلاعاتی درباره جزییاتی همچون نحوه‌ی قرارگیری بدن و انگشتان نیز داشت. چنین چالشی به عنوان وجه مشترک هنرجویان سه تار نیز همواره بیان می‌شود که ممکن است نتوانند انگشتان خود را به برخی پرده‌های ساز برسانند. اگر مایل‌اید سطح مهارت خود را از مبتدی به حرفه‌ای ارتقا دهید به طوری که تنها دانش شما محدود به الفبای اولیه نباشد، پشتکار و تمرین مداوم می‌تواند به عنوان کلید رمز چنین توانمندی بیان شود. 

تمرین مداوم می‌تواند در شکل گیری صحیح نوازندگی موثر باشد

دغدغه هنرجویان نوازندگی تنبک

نوازندگی تنبک به صورت ماهرانه و حرفه‌ای، به عنوان یک دغدغه جدی برای علاقمندان این ساز جادویی محسوب می‌شود که مایل‌اند با آموزش اصولی بر جغرافیای ساز نیز مسلط شوند. انتخاب اساتید برجسته که کوله باری از تجربه و دانش را دارند می‌تواند به بازدهی آموزش منجر شود اما زمانی می‌توان امیدوار بود که شما در یادگیری با چالش‌های متفاوتی دست و پنجه نرم نمی‌کنید که همواره پشتکار و تمرین را به عنوان یک برنامه روزمره مدنظر قرار دهید. 

مطمئنا با گذشت زمان خود نیز احساس شایانی نسبت به پختگی انگشتان خواهید داشت. 

طرز گرفتن تنبک و صحیح قرار دادن دست‌ها

  • پای چپ کمی جلو تر از پای راست قرار می‌گیرد. پاشنه آن به طرف بالا و پنجه بر روی زمین تکیه می‌کند. چنان چه از زیرپایی (برای پای چپ) استفاده می‌کنید به طور طبیعی پا کمی بالاتر قرار خواهد گرفت و نیازی به بلند کردن پاشنه‌ی پای چپ نخواهد بود.
  • نفیر (گلوی تمبک) روی پای چپ قرار می‌گیرد.
  • قسمت عقب تنه مماس با ران چپ و قسمت جلوی آن (که پوست به آن چسبیده شده) روی پای راست نزدیک زانو قرار می‌گیرد.
  • بدین ترتیب تمبک بدون لغزش روی پاها قرار می‌گیرد و دست‌ها هنگام فرود آمدن روی پوست کاملا آزاد خواهد بود.
  • دست راست به حالت آزاد مانند دستان فردی که در حال راه رفتن است.
  • از آرنج خم شده و مچ نیز به موازات پوست روی تمبک قرار می‌گیرد.
  • گودی کف دست راست باید نه زیاد صاف و نه زیاد خمیده باشد <<مانند حالت دست در حین راه رفتن>>
  • مچ دست چپ عقب تر از دهانه بزرگ وساعد آن روی تنه‌ی تمبک قرار می‌گیرد.
  • انگشت‌های دست چپ هنگام نواختن به طور آزاد از ناحیه مچ خم شده و بر روی پوست فرود می‌آید. حرکت دست‌ها روی تمبک باید بدون هیچ‌گونه انقباضی در عضلات صورت صورت گیرد. یعنی شل شل
فرم صحیح دست‌ها در نواختن تمبک

مطمئنا پیشکسوتان موسیقی که به عنوان افرادی ماهر این هنر ارزنده همواره یاد می‌شوند نیز یک شبه مسیر حرفه‌ای شدن را طی نکرده‌اند بلکه با انجام تمرین و پشتکار توانسته‌اند استعداد موسیقایی خود را به درستی به تصویر بکشانند.

حال کمتر کسی را می‌توان یافت که با نوای دلنشین سازهای کوبه‌ای همچون تنبک آشنا نباشد البته باید پذیرفت مهم‌ترین نکته برای شنیدن آوای دل‌انگیز در نظر گرفتن شکل صحیح نشستن و انگشت گذاری اصولی بوده که در این نوشتار سعی شده است با مرور نکاتی کمک کرد علاقمندان بتوانند در چنین مهارتی توانمندی لازم را کسب کنند. 

کسب مهارت در فرم مطلوب دست‌ها برای نوازندگی تنبک

تبحر در اجرای فرم مطلوب دست‌ها برای نوازندگی تمبک یک‌شبه به دست نمی‌آید بلکه باید همواره یک برنامه‌ریزی دقیق برای تمارین را مد نظر قرار داد. البته نکات اساسی برای انجام درست تمارین نیز می‌تواند به بازدهی دو چندان منجر شود. 

وجود آینه می‌تواند با سرعت بهتری نقص در انجام تمارین را به هنرجو ارایه دهد، بنابراین همواره برای اجرای تمرین آینه‌های بزرگ را انتخاب کنید تا تسلط بیشتری نسبت به دستان خود داشته باشید تا با مشاهده تفاوت‌های فرم دست‌ها با فرم استاندارد بتوانید اصلاح را صورت دهید، رفته رفته پیشرفت شایانی به وجود می‌آید که می‌تواند منجر به هماهنگی ذهنی و حرکتی نیز می‌شود. 

تعجیل داشتن برای اجرای تمرین نیز می‌تواند به عنوان یک آفت جدی عنوان شود بنابراین سعی کنید سرعت کم‌تری را برای انجام تمارین خود در شروع روند یادگیری مد نظر قرار دهید به ویژه گروه مبتدی که چندان دانش بالایی ندارند می‌تواند به کیفیت نوازندگی آسیب برساند. 

بنابراین سعی کنید با خویشتن‌داری و صبوری برای پیاده سازی حرکات اقدام نمایید که می‌تواند به کنترل ۱۰۰ درصد و تسلط بالا منجر شود. 

انتخاب تنبک مناسب نیز می‌تواند در بهبود وضعیت دست‌ها تاثیرگذار باشد. 

چالش های ناشی از عدم رعایت فرم دست‌ها در نوازندگی تنبک

با ورق زدن تاریخچه موسیقی مطمئنا شواهدی از محبوبیت بالای تمبک به عنوان یک ساز قدیمی و پر تکنیک به دست می‌آید اما همین حالا نیز توانسته افرادی را از نسل های مختلف مجذوب نماید تا قدم در راه آموزش بگذارند و استعداد خویش را نیز رمزگشایی کنند اما نباید فراموش کرد رعایت فرم صحیح دست‌ها می‌تواند چالش‌هایی را رقم زند به طوری که فرد با تولید اصواتی گوش‌خراش مسیر کسب دانش حرفه‌ای را طولانی‌تر نیز مشاهده کند. 

جنس صدای برخاسته از ساز تمبک را می‌توان به عنوان یک معیار اساسی در زمینه شناخت مهارت نوازنده یاد کرد به طوری که در صورت عدم خلوص و لطافت صدا باید دانست که نسبت به مسیر حرفه ای شدن، چالش‌های مواجه شده است. 

آیا می‌توان اقدام به اصلاح فرم دست‌ها پس از چند سال نوازندگی کرد

حال که با اهمیت اصلاح فرم دست‌ها در نوازندگی تنبک آشنا شده‌اید مطمئنا باید با پشتکار و تمرین، چنین مهارتی را کسب نمایید. البته باید بدانید نیاز است نسبت به دانش خود بازنگری داشته باشید به نحوی که تمام تمارین ساده را نیز به صورت درست اصلاح کرده و اجرا نمایید. بنابراین مهم‌ترین هدف را باید بازنگری نسبت دانش خود بدانید. اگر همین حالا تنبک را در دست بگیری و آموزش تنبک را آغاز کنی، خیلی زود به یک نوازنده ماهر و مسلط تبدیل خواهی شد.

تمبک خنیاگر