موسیقی جزء لاینفک زندگی بشر بوده است. شنیدن و نواختن موسیقی همیشه و از گذشته تا به امروز در همه گروه‌های سنی و در نواحی مختلف مورد استقبال بوده است. سبک موسیقی متاثر از فرهنگ، قومیت، ارزش ها و وقایع هر منطقه بوده و همین امر به سبک ها و آلات موسیقی متنوعی را باعث شده است. با گذشت زمان علاقه و توجه مردم به موسیقی و آموزش آن افزایش یافته است. امروزه با گسترده تر شدن شبکه جهانی اینترنت، مردم با سادگی بیشتری می توانند موسیقی ساخته ذهن و احساسات خود را به گوش جهانیان برسانند. با گذشت زمان بسیاری از کلاس‌هایی که در زمینه آموزش موسیقی برگزار می شوند، به‌صورت آنلاین شده اند. در سه سال اخیر و با شیوع بیماری کرونا، برگزاری کلاس های حضوری با محدودیت فراوانی همراه بود و همین مسئله سبب شد که برگزاری کلاس های آنلاین موسیقی به عنوان مثال آموزش آنلاین گیتار، بیش‌از قبل مورد توجه قرار گرفته و توسط بسیاری از آموزشگاه‌ها و اساتید آن‌ها مورد توجه قرار گرفته و این آموزش‌ها به بهترین شکل و به صورت غیر حضوری انجام گیرد. 

مجموعه هنری خنیاگر با داشتن اساتید برجسته و بسیار سرشناس در زمینه آموزش آنلاین انواع آلات موسیقی، این‌بار در نظر دارد با تشکیل کلاس آنلاین گیتار، به آموزش آنلاین گیتار آکوستیک مبتدی تا پیشرفته بپردازند. کلیه مراحل کار از ثبت‌نام تا برگزاری کلاس‌ها، به‌صورت آنلاین و از طریق تارنمای ما خواهد بود. کافی است به تارنمای ما سر زده و به منظور شروع به آموزش آنلاین گیتار، یکی از دوره ها را انتخاب نمایید. پس‌از طی کردن مراحل ثبت‌نام و تکمیل آن، اطلاعات توسط کارشناس بررسی و تایید شده و به شما در مورد زمان شروع کلاس ها اطلاع رسانی لازم داده خواهد شد. 

تفاوت گیتار کلاسیک و آکوستیک در چیست

گیتار در رده سازهای زخمه‌ای قرار دارد که به وسیله ناخن و یا مضراب نواخته می‌شود. این ساز همچون پیانو به نوازنده امکان اجرای ملودی های متنوع و پیچیده را داده و نوازنده به واسطه آن می تواند اجرای چندین نت را به‌طور هم‌زمان انجام دهد، به‌طوری‌که همچون پیانو دارای آکورد بوده و هم‌زمان با آکوردی که در زمینه آهنگ تکرار می شود، ملودی اصلی نیز نواخته می گردد. 

گیتار آکوستیک گیتاری است که از یک بدنه‌ی چوبی توخالی و سیم های فلزی تشکیل شده‌است. این سیم‌ها به واسطه گوشی‌هایی که بر روی دسته قرار داشته و خرکی که بر روی صفحه قرار گرفته‌است، تا انتهای گیتار کشیده شده و در جای خود محکم می‌شوند. به واسطه این سیم‌ها و خرک صدا از طریق صفحه چوبی به داخل گیتار منتقل‌شده، پیچیده و پخش می شود. بین گیتار کلاسیک و آکوستیک با اینکه از لحاظ ظاهری شباهت وجود دارد، تفاوت‌های زیادی است که در ادامه به بیان این آنها خواهیم پرداخت: 

سیم‌های گیتار آکوستیک فلزی هستند برخلاف گیتار کلاسیک که از سه سیم از جنس نایلون فشرده شده و سه سیم از جنس فلزی که به دور محور ابریشم پیچیده شده، تشکیل شده‌است.

کاسه گیتار آکوستیک در مقایسه با گیتار کلاسیک بزرگ‌تر می‌باشد. 

 به دلیل وجود کاسه بزرگ و سیم‌های فلزی، صدای گیتار آکوستیک بلندتر بوده و صدای زنگ خاصی دارد اما گیتار کلاسیک به دلیل جنس سیم متفاوت صدای آرام بخش و نرمی از خود ساطح می کند. 

 از گیتار آکوستیک به دلیل زنگ خاص صدا برای نواختن موسیقی هایی در سبک بلوز، راک، فولک و کانتری استفاده می‌شود اما گیتار کلاسیک را برای نواختن موسیقی در سبک کلاسیک به کار می برند. 

گیتار آکوستیک نزدیکی بیشتر سیم ها و اجرای تکنیک های متنوع تر 

دسته گیتار آکوستیک باریک‌تر از گیتار کلاسیک می‌باشد و همین امر باعث می‌شود که تراکم سیم‌ها در دسته زیاد شده و سیم‌ها به‌هم نزدیک‌تر شوند. همین امر باعث می‌شود که بسیاری از تکنیک‌هایی که در گیتار کلاسیک قابل ‌اجرا نیستند در این ساز بتوان نواخت. 

در مورد آموزش تصویری گیتار در آموزشگاه ما چه می دانید

به دلیل آن که امکان نواختن هر آهنگ و ملودی و در هر دستگاهی با گیتار فراهم است، این ساز در بین مردم از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بوده و افراد زیادی را متقاضی شرکت در دوره‌های آموزشی و یادگیری آن کرده است. ما تصمیم داریم در این بخش به معرفی کلاس‌های آموزش آنلاین گیتار بپردازیم و سرفصل‌های آموزشی را از این طریق به شما معرفی کنیم تا با مشاهده آنها با اطمینان بیشتر آموزش را به‌ صورت کاملاً آنلاین و تصویری آغاز کنید: 

  • مقدمه‌ای در مورد تئوری موسیقی: در این بخش در مورد کلیت موسیقی، نت‌ها و سابقه موسیقی نکاتی گفته خواهد شد.
  •  آشنایی با تئوری موسیقی
  • مقدمه‌ای درمورد گیتار آکوستیک: چنانچه گیتار آکوستیک را به عنوان ساز خود انتخاب کرده اید، بهتر است از تاریخچه و اطلاعات عمومی ساز خود اطلاعات کلی داشته باشید.
  • آشنایی با ملودی
  • آشنایی با نت های موسیقی: نت ها بر روی پنج خط حامل نشسته و در کنار هم موسیقی زیبا و دلنشینی را بوجود می آورند. نت ها در واقع الفبای زبان موسیقی هستند بنابراین یادگیری آنها جزء اصول اولیه کار با گیتار می‌باشد. اگر با زبان موسیقی آشنایی داشته باشید، می‌توانید بدون هیچ محدودیتی هر ملودی و آهنگی را بنوازید.
  • آشنایی با انواع گام ها در موسیقی: به مجموعه ای از نت ها که فاصله و نوع قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر، لحن خوشایندی را بوجود می آورد، گام موسیقی گفته می شود.
  • خطوط حامل و نوع قرار گیری نت ها
  • آشنایی با کلیدهای سل، فا و دو: کلید ها در سمت چپ خطوط حامل قرار گرفته، نام و موقعیت بقیه نت ها را مشخص می کنند.
  •  معرفی خطوط حامل: همانطور که حروف الفبا بر روی خطوط می نشینند، نت‌های موسیقی نیز بر روی خطوط حامل سوار می شوند، نوع نت‌ها به واسطه جایگاه آنها بر روی همین خطوط حامل مشخص می شوند. در مجموع ۵ خط حامل وجود دارد که برخی از نت ها روی این خطوط و برخی دیگر در بین آنها قرار می گیرند.
  • آشنایی با اصوات موسیقی
  • آشنایی با گام مینور و گام ماژور
  • آموزش کامل چگونگی قرار گرفتن دست و انگشتان و اصول اصلی آن در نوازندگی گیتار آکوستیک: چنانچه انگشت گذاری در آغاز آموزش نواختن گیتار، به‌طور درست و کامل صورت نگیرد، نوازنده را درگیر الگوی اشتباه کرده و در هنگام نواختن موسیقی او را دچار خستگی دست و بوجود آمدن فشار به ستون فقرات و بازو می کند، این امر در طولانی‌مدت سبب می‌شود که نواختن موسیقی برای او ناراحتی و مشکلات زیادی را در پی داشته باشد.
  • استیل مناسب نشستن یا ایستادن: در نوازندگی گیتار آکوستیک، استیل ایستادن یا نشستن اهمیت زیادی دارد. رعایت اصول اولیه در هنگام نواختن، نوازنده را دچار خستگی و اثرات مضری که  به بدن، ستون فقرات، گردن و دست او وارد می شود، نمی کند، علاوه بر آن، نشستن درست در حین نواختن از لحاظ ظاهری نیز لذت‌بخش بوده و در گروه‌های بزرگ نوازندگی، هماهنگی گروه را بر هم نمی زند.
  • تکنیک آپویاندوی دو ضربی، سه ضربی و چهار ضربی
  • آموزش چرخه کروماتید و اصول کلی و استاندارد آن
  • آموزش میزان‌ها، میزان‌های ساده، ترکیبی و لنگ و میزان های سه ‌چهارم، چهار چهارم و میزان‌های ترکیبی 
  • نحوه صحیح گرفتن گیتار و نواختن آن
  • آموزش نحوه انگشت گذاری صحیح
  •  اصول کامل انگشت گذاری و نوع حرکت انگشتان: لازم به ذکر است که در سازهایی که نت‌ها بر روی دسته قرار می‌گیرند، دست بایستی به گونه ای بر روی دسته و پرده ها قرار گیرد که کمترین حرکت، بیشترین زیبایی و سریعترین عکس العمل را داشته باشد. بنابراین اصول کامل انگشت گذاری بر روی سیم‌ و پرده ها و رعایت آن از اهمیت بسیار زیادی در آموزش نواختن گیتار برخوردار است.
  • آموزش آکوردها و آشنایی با آکوردهای سه صدایی و چهار صدایی
  •  آشنایی با نت‌های کروماتید
  •  آموزش نواختن فقط با انگشت شصت
  • لا مینور و ماژور
  •  اجرای قطعات بسیار معروف و شناخته‌شده

برگزاری کلاس آموزش آنلاین گیتار

لازم به ذکر است که لازم است کتاب‌هایی که در آموزشگاه، یا دوره های آنلاین آموزش داده می‌شوند، کتاب‌های کاملاً استاندارد و مورد تأیید سازمان موسیقی ایران بوده و در واقع کتب مطرح در جهان باشند. آموزش‌ها بر پایه نظم و روال تایید شده ای انجام بگیرد. هنرجویان در این کلاس‌ها به نواختن انواع موسیقی‌های ایرانی و غیر ایرانی زیبا و مطرح توانمند خواهند شد و با گذشت چند جلسه خواهند توانست با گیتار آکوستیک خود، برای دوستان و اقوام خویش قطعات بسیار زیبایی را بنوازند. 

ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که در صورتی که تمرین و ممارست خوبی داشته باشید، در عرض مدت خیلی کوتاه، نوازنده ای زبردست و حرفه ای خواهید شد. در کلاس‌ آنلاین گیتار که با عنوان آموزش تصویری گیتار برگزار می‌شوند. استاد به‌صورت آنلاین در کلاس حاضر شده و تمرین‌های لازم را از کارآموز خود می‌گیرد و عیب‌هایی که در آن مشاهده می‌کند، به او اعلام کرده و برطرف می‌سازد. 

در ادامه جلسه آموزش آنلاین گیتار، استاد به کارآموز درس‌های جدید را آموزش داده و امکان ضبط و تصویربرداری را نیز برای شاگردان فراهم می‌آورد، در پایان هر دوره آموزشی از شاگرد به‌صورت آنلاین و یا حضوری آزمون گرفته شده و در صورت قبول شدن او و تایید استاد، مدرک معتبری به وی داده خواهد شد.