اساتید و هنرجویان بسیاری بر این اعتقاد هستند که یادگیری ویولن سخت است و بسیار طولانی‌مدت. معتقدند که اگر در سنین بالاتر شروع به یادگیری ویولن کنید موفق نمی‌شوید به زعم خودشان می‌گویند که فایده‌ای نخواهد داشت و به نتایج قابل قبولی نخواهد رسید. پیش از بررسی این دیدگاه‌ها لازم به یادآوری است که یاد گرفتن هیچ مهارت و هنری پایان ندارد. در واقع در مسیرِ آموختن، هرچه یاد بگیریم، مسیرهای تازه‌ای برای ما باز خواهد شد. با این حال پس از سپری شدن مدتی، تسلط کافی بر آن خواهیم یافت.

باید از خود بپرسید تا چه حد می‌خواهید یاد بگیرید؟ اگر منظور شما از یادگیری ویولن، نواختن یک قطعه در کنار خانواده و دوستانتان است، ممکن است بعد از گذشت شش ماه قادر باشید یک آهنگ را به شکلی قابل قبول اجرا کنید. اما اگر قصد شما از آموختن، نواختن حرفه‌ای در ارکسترها یا اجراهای عمومی باشد، به زمانی بیش از ۴ یا ۵ سال احتیاج خواهید داشت.

مرحله اول: وجود علاقه

مرحله‌ی اول برای یادگیری ویولن، مانند یادگیری هر چیز دیگری، وجود علاقه است.

اگر برای یادگیری هر چیزی از جمله ویولن، مشتاق باشیم و تمرین و پشتکار داشته باشیم، به راحتی و با سرعت بیش‌تری می‌توانیم آن را یاد بگیریم.

 در واقع زمانی که به یادگیری چیزی علاقه‌ی شدید داشته باشیم، دیگر فقط رسیدن به پایان راه برای‌مان مهم نیست و از لحظه لحظه‌های مسیر یادگیری لذت می‌بریم.

مرحله دوم: تهیه ساز مناسب

حال که علاقه‌مندی کافی را در خود یافتیم، برای شروع آموزش باید یک ویولن مناسب تهیه کنیم.

در ابتدای یادگیری لازم نیست که حتما گران‌ترین و درجه‌یک‌ترین ویولن‌ها را انتخاب کنیم. با یک ویولن نسبتا ارزان و ابتدایی شروع می‌کنیم. زمانی که پیشرفته‌تر شدیم و شناخت بیش‌تری به ویولن‌ها پیدا کردیم می‌توانیم ویولن خود را عوض کنیم.

برای خرید ویولن مناسب خودمان، با آگاهی نسبت به نکات خرید ساز ویولن بهتر است به فروشگاه‌های ساز برویم و ویولن‌های مختلف را در دست بگیریم و درجه راحتی خودمان را با ویولن‌های مختلف بسنجیم و مناسب‌ترین آنها را از نظر خودمان انتخاب کنیم. 

مرحله سوم: انتخاب نوع آموزش

مهم‌ترین چیز در یادگیری ویولن، انتخاب یک استاد خوب و باتجربه است. 

 استادی که نحوه‌ی آموزش را به خوبی می‌داند و با صبر و حوصله است، می‌تواند محرک خوبی برای یادگیری ما باشد.

تا به حال به این نکته دقت کرده‌اید که در زندگی ما، اولین‌ها بسیار مهم هستند و چه بخواهیم چه نخواهیم در ذهنمان حک می‌شوند و در ناخودآگاه ما تاثیرگذار هستند. همه‌ی ما خاطراتی از اولین معلم و کلاس اول دبستان‌مان داریم. بعضی از این خاطره‌ها خوش و متاسفانه بعضی از آنها ناخوشایند هستند. 

با نگاه کلی به دوران تحصیلی خود می‌توانیم به این نکته برسیم که خاطره‌های خوش،  باعث علاقه‌ی ما به درس و مدرسه شدند و خاطره‌های بد، باعث شدند که ما از درس و آموزش دل‌زده شویم.

 پس باید دقت زیادی داشته باشیم که اولین استاد ویولن ما، بهترین استاد ما باشد.

اگر به استاد خوب دسترسی حضوری نداریم، بهتر است امکان استفاده از پلتفرمِ آموزش آنلاین ویولن را بررسی کنیم. 

بهتر است در شروع یادگیری، انرژی‌های منفی را از خود دور کنیم. از همان ابتدا به خود حس خوب داشته باشیم و ایمان داشته باشیم که در آینده‌ای نه چندان دور، می‌توانیم به خوبی ویولن بنوازیم.

نکات مهم در مسیر یادگیری ویولن

درست است که برای یادگیری ویولن استاد و نحوه‌ی تدریس او مهم است‌، اما یک هنرجو برای یادگیری نباید فقط به آموزه‌های استاد،  بسنده کند.

می‌توانیم از کتاب‌های کمک‌آموزشی ویولن، برای فهم بهتر و تکمیل آموزش های استاد استفاده کنیم.

 هم‌چنین اگر به تاریخ علاقه‌مند باشیم، خواندن کتاب‌هایی که تاریخچه پیدایش ویولن و ساخته شدن اولین و قدیمی ترین نت‌های ویولن و زندگی‌نامه ویولن‌نوازان مشهور دنیا، در آنها نوشته است قطعا برای ما جذاب خواهد بود . 

برای درک و به تبع آن یادگیری موسیقی، باید از نکات و تمرینات تقویت گوش موسیقیایی برای ویولن استفاده کنیم.

 برای بالا بردن هوش موسیقیایی خود، علاوه بر گوش دادن به آهنگ‌های کلاسیک و جدید که ساز تخصصی به کار رفته در آن ویولن است، باید هر نوع سبک موسیقی‌ای را گوش دهیم تا گوشمان خوب بشنود.

به طور کلی مدت زمان یادگیری ویولن، برای افراد مختلف فرق می‌کند و نمی توانیم یک زمان مشخص را برای همه به کار ببریم. ممکن است یک نفر با علاقه‌ی زیاد، تمرین مداوم و روزانه و پشتکار زیاد خیلی زودتر از افراد دیگر ویولن را یاد بگیرد.

برای یادگیری این ساز اسرارآمیز و دلربا آماده هستی؟ امروز با مجموعه آموزش ویولن خنیاگر شروع کن و از پیشرفت و یادگیری لذت ببر.

ویولن خنیاگر