تریل در موسیقی، ممکن است سوال بسیاری از افراد باشد تا بتوانند ذوق و توانمندی خود را در این عرصه به نمایش بگذارند. مطمئنا هنرجویانی که علاقه‌مند هستند تا دانش خود را گسترده کنند و آثاری فاخر را نیز خلق کنند با قطعات موسیقی دوره باروک همچون آثار بتهوون و موسیقی دوران کلاسیک مانند کنسرتو یا سونات بتهوون ناآشنا نیستند. یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های آنها باید الگو و تزیین متداولی از قرارگیری نت ها در ساختار را اشاره کرد. تریل اصطلاحی است، برای اشاره به الگوی مشابه‌ای که نوازنده، دو نت که سرعت یکسان و تناوب را برای هنرنمایی، در نظر می‌گیرد البته چنین مولفه‌ای تنها محدود به این قطعات نیست بلکه در موسیقی کلاسیک توانسته بدون اغراق به تفهیم سریع‌تر شخصیت ارزنده این هنر کمک کند. 

منظور از تکنیک تریل در موسیقی چیست

موسیقی اگر چه همواره حس بی‌نظیری را به شنوندگان ارزانی می دارد اما تکنیک‌های اصولی کمک می‌کنند تا شاهد آشفتگی و بی‌نظمی نبود. 

برای شناخت بهتر باید بدانید که می‌تواند به عنوان یک الگوی موسیقیایی دارای سرعتی بالا و متناوب که اجرا را ممکن می‌کند، یاد شود که در آن یک نت و نتی که در بالای آن قرار دارند، تاثیرگذارند. هنرجویان مبتدی اغلب چندان اطلاعی درباره نت بالایی ممکن است نداشته باشند اما برای جمع‌بندی باید تفاوت نیم پرده و یا یک پرده بالاتر از نت مدنظر را برای نت بالایی منحصر دانست. 

علاقمندان به موسیقی برای اجرای نت‌ها اغلب سرعت بالا را مد نظر قرار می‌دهند که البته ممکن است از سرعت نت زینت و یا تک نت ترمولو نیز مانعی نداشته باشد. از ویژگی‌های آن باید صدای نزدیک به ویبراتور را برای حالت تریل، توصیف کرد. 

برخلاف باور برخی نمی‌توان تنها برای هنرنمایی در عرصه موسیقی کلاسیک از تکنیک تریل استفاده کرد بلکه توانسته در جاهای دیگر نیز حضوری چشمگیر یابد. 

داشتن حالتی مشابه نت های دولا چنگ و سه لا چنگ در موسیقی کلاسیک، بی‌ارتباط با کشش بیش‌تر نیست.

نحوه نوشتن تریل

علامت tr را می‌توان معرف تریل دانست که هنرمندانی نوازنده اغلب آن را درباره نقاط اصلی یادداشت گذاری می کنند البته باید تفاوت های جزئی را در این زمینه، مد نظر قرار داد. همواره از نظر نوشتاری مشابه نیست بنابراین نمی‌توان حالت هایی را بین علامت با یک خط موج دار و فقط با یک خط موج دار بدون نوشته را متفاوت از یکدیگر در نظر گرفت. 

اگر طرفدار تئوری موسیقی سنتی هستید مطمئنا با نوشتار اصلی تریل بر روی خطوط حامل برخورد کرده اید که باید پذیرفت فرایند اضافه شدن نت بالایی تریل، نت بعدی موجود در گام دیاتونیک در علائو سرکلید صورت می‌گیرد. 

ایجاد کروماتیسیزم در گروهی مرتبط با تریل های نیم پرده ای است. برخلاف باور موسیقی دوستان، باید تمایز این نت ها با نت های سر کلید قطعات موسیقی را پذیرفت، بی جهت نیست که هنرمندان کاربرد یک علامت عرضی (بمل یا دیز) را صورت می‌دهند. 

آشنایی با نحوه اجرای تریل

هنرجویان مبتدی که تنها در حال آموزش الفبای موسیقی هستند ممکن است برای اجرای تریل با دغدغه‌های مواجه باشند، در حالیکه برای تمرین و آموزش میبایست متمرکز بر سرعت اجرا بود تا نتیجه درخشان صورت گیرد.  

اجرا با کشش نت های سیاه میتواند به نتیجه درست، کمک کند. گروهی ممکن است اشتباهاتی هم‌چون اجرای نت‌ها با سرعت دولاچنگ مواجه باشند که موانعی را برای آنها به ارمغان می‌آورد. 

اجرای تریل در ساز پیانو

هنرمندان در نوازندگی ساز پیانو فارغ از سطح مهارت، ممکن است برای هنرنمایی تریلر را با هر دو انگشت انتخابی نیز برای اجرا صورت دهند اما اگر می‌خواهید دیگران را با شور و شوق خود مشعوف کنید، بهتر است در انتخاب انگشتان خود، قویترین‌ها که اغلب انگشت دوم و سوم هستند را در نظر بگیرید، البته نباید فراموش کرد که اجرا با تناوب صورت گیرد سپس خاتمه بر روی نت اصلی‌، انجام گیرد. 


عضویت در مجله خنیاگر
این عضویت رایگان است. با عضویت در مجله خنیاگر، از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

تریل در سازهای بادی و زهی

اگر مایلید درباره اجرای درست گروه سازهای بادی بدانید، معمولاً متمرکز بر نت پایینی تریل است سپس نباید سرعت بالا را فراموش کرد. فرقی ندارد که متمرکز بر صفحه انگشت گذاری یک ساز زهی هستید و یا کلیدهای اختصاصی یک ساز بادی چوبی را در نظر گرفته اید، باید آهسته نواختن را به عنوان یک اصل مد نظر قرار دهید تا بتوانید آوای دل انگیزی را به دلیل هوشمندی و دقت صورت دهید. 

سازهای فرت‌دار

علاقه‌مندان به گروه سازهای فرت‌دار همچون گیتار ممکن است برای تسلط بر زیر و بم تکنیک‌ها با چالش‌هایی مواجه باشند در حالیکه اجرای تریل توسط تکنیک‌های همچون “همر آن” و “پول آف” صورت می‌گیرد. 

نوازندگان برای راحتی کار از انگشت اشاره برای نگهداری یک نت بر روی دسته ساز، بهره می گیرند اما حرکت با کمک سایر انگشتان همچون انگشت وسط و یا حلقه بر روی صفحه به سمت نت بالاتر است. زمانی می توان امیدوار بود که با آشفتگی و بی نظمی مواجه نشد که نکاتی را در زمان تمرین مدنظر قرار داد که باید از جمله صبر و حوصله را اشاره کرد مطمئناً شناخت درست می‌تواند به تسریع روند اجرا منجر شود. 

سخن آخر

حضور درخشان در عرصه موسیقی به عنوان یک هنر آسمانی همواره یاد می‌شود که وابسته به دانش و تجربه است بنابراین شناخت تکنیک ها یک نیاز اساسی است. تریل را نیز می‌توان بیانی هنری و استادانه برای اجرای تکنیک های نواختن برشمرد. جالب آنکه اجرای تریل ها برای تمامی نوازندگان همواره مشابه نیست. برخی تنها زمانی که در صفحه نت با علامت تریل مواجه شوند اجرای آن را صورت می‌دهند اما گروهی به دلیل انس و الفت ویژه برای نمایش مهارت خود با ادغام هنرمندانه در قطعات، آن را میسر می‌کنند بی جهت نیست که موسیقیدانان و نوازندگان دوران باروک توانسته‌اند چنین شهرتی را کسب کنند.

همین امروز یادگیری تئوری موسیقی را با خنیاگر آغاز کن و خیلی زود، تاثیر محسوس پیشرفت دانش موسیقی را بر روی تسلط نوازندگی‌ات ببین.

تئوری موسیقی