انواع پوست تنبک و راهنمای انتخاب بهترین پوست تنبک 

پوست تنبک از پارامترهای تاثیرگذاری است که می تواند بیانگر کیفیت ساز باشد. زمانی می‌توان از این ساز جذاب و جادویی، تجربه لذت بخشی را شاهد بود که تنها متکی به آموزش کامل از اساتید نبود بلکه در شناخت عوامل تاثیرگذار بر کیفیت و صدای ساز نیز تلاش کرد. علاقه مندان به ساز تنبک، گروه های مختلفی هستند که ممکن است سواد موسیقیایی چندانی درباره مشخصات انواع پوست تنبک نداشته باشند. در این مطلب سعی شده است با بیانی شفاف و واضح، مواردی را اشاره کرد.

موسیقی، هنری فاخر برای عموم مردم

موسیقی تنها نغمه های دلنشین نیست بلکه یک هنر شنیداری ارزشمند در فرهنگ و تاریخ بشری محسوب می‌شود که از این طریق می توان احساسات و افکار خویش را بیان کرد.

خوشبختانه در کشور علاقمندان به یادگیری سازهای مختلف، محدود به سن خاصی نیستند و اساتیدی نیز وجود دارند که همواره مایلند با شور و شوق وصف ناپذیر در جوار هنرجویان باشند تا بیاموزند و هنرنمایی کنند.

از دیرباز آموزش موسیقی به عنوان یک فرصت ارزشمند یاد می‌شد. برخی در تلاشند با مفاهیم و تکنیک های اصولی، دنیای پیچیده ساز تنبک را بیاموزند تا از این طریق، تجربه های واقعی کسب کنند و حسی توصیف ناپذیر نیز داشته باشند.

حتما شما به این نتیجه رسیده اید که باید برای کودکان فرصتی مهیا کرد تا با همراهی اساتید، بتوانند الفبای موسیقی را بیاموزند و اجراهای فاخری را نیز به نمایش بگذارند.

تنبک از سازهای مجذوب کننده ای است که برای این گروه نیز جذابیت دارد اما نباید تنها به عنوان یک سرگرمی ساده به آن نگاه کرد.

شناخت بهتر زمانی می تواند به کشف زیبایی درونی و استعداد این گروه منجر شود که در نتیجه آن، عواطف و احساسات به صورت همه‌جانبه نیز امکان تخلیه یابند.

آشنایی با انواع پوست تنبک

برای خلق نغمه های دلنشین ساز تنبک شناخت پوست اهمیت بسیاری دارد. افراد تازه کار ممکن است چندان شناختی از این معیار تاثیرگذار نداشته باشند که می تواند انتخاب بهترین ساز را با چالش مواجه کند.

خوشبختانه حال اساتید برای هنرجویان تنها تدریس خود را محدود به تکنیک ها و مفاهیم نمیکنند بلکه اطلاعاتی در این باره نیز به اشتراک میگذارند. در ادامه به چند مورد گریزی زده شده است تا بتوان چنین مواردی را بهتر درک کنید.

شناخت پوست یکی از مهارت‌های اساسی برای خلق موسیقی جذاب تنبک است که کمک می‌کند، در فرایند آموزش و تسلط بر جغرافیای ساز موفق شوند و آثار قدرتمندی را نیز به تصویر بکشند.

ممکن است شما به عنوان یک هنرجو تازه کار احساس کنید که چندان سواد موسیقیایی ندارید و ممکن است برای عرضه توانمندی های خود با چالش مواجه شوید. مطمئناً شناخت درست از انواع پوست تنبک می‌تواند به گسترش مهارت های شما کمک کند.

پوست شتر

از مشخصات اصلی پوست شتر باید ضخامت و رنگ آن را اشاره کرد که البته شرایطی مانند سن شتر و محلی که پوست بریده شده است نیز می‌تواند در آن تاثیرگذار باشد بی جهت نیست که در این زمینه، تنوع دیده می شود به طور کلی باید رنگ قهوه‌ای و خاکستری تیره را به عنوان شاخص ترین ویژگی در نظر گرفت.

پوست گوساله

اگر علاقمند هستید که برای حلق نوای دلنشین از تنبکی که با پوست گوساله تهیه شده است، استفاده کنید، باید رنگ روشن تر و ضخامت نازک تر آن را بپذیرید که اغلب به صورت شیری یا سفید رنگ دیده می شود.

پوست بز

از شاخص ترین ویژگی های این نوع پوست، باید ضخامت بسیار نازک را اشاره کرد البته در مقایسه با پوست به کار رفته برای ساخت دف، ضخامت بیشتری دارد که با رنگ قهوه ای می توان آن را تشخیص داد.

نحوه انتخاب پوست مناسب برای ساز تنبک

تنبک نوازی ماهرانه اگرچه همراه با آموزش اصولی ممکن می شود اما باید برای انتخاب بهترین ساز نیز دانش تجربی اساتید را مد نظر قرار داد.

انتخاب پوست ساز می تواند به صدای مد نظر و نوع ساخت ساز وابسته باشد بی جهت نیست که افراد علاقه مند به سبک کلاسیک، ساز های متفاوتی را انتخاب می کنند و نسبت به گروهی که صدای تیز را می پسندند.

برای کسب رضایت تمامی سلایق و علایق باید فاکتور جنس پوست را مد نظر قرار داد. هنرجویانی که در تلاش اند تا با ساز خود شاهد نغمه‌های جیغ، بلند و زورخانه‌ای باشند، همواره ترجیح می دهند سازهایی که دارای پوستی از جنس گوساله هستند را استفاده کنند که البته پوست بز نیز می تواند چنین انتظاری را برآورده سازد.

رفته رفته که افراد تکنیک ها و مفاهیم را می آموزند و از یادگیری طوطی وار دور می شوند، می‌توانند علاقمندی خود را بهتر درک کنند به همین جهت است که تنبک هایی که دارای پوست گوساله و یا پوست شتر هستند و ضخامتی معمولی نیز دارند برای موسیقی های بم و حجیم، انتخاب شایسته هستند.

نوای دلنشین ساز تنبک را می‌توان مجذوب دانست اما زمانی افراد پس از رمزگشایی از استعداد خویش قادرند بدون آشفتگی، آرشیوی از آثار فاخر را به تصویر بکشند که فاکتورها را بشناسند.

معمولاً سازهایی که از پوست نازک شتر ساخته می شوند، اصواتی تیز را می توان از آن ها شنید. یکی از اشتباهات رایجی که می‌تواند دغدغه جدی را برای هنرجویان به ویژه گروه تازه کار فراهم کند، خرید پوست صخیم برای ساز است که بی توجه به ساختار خاص صورت می‌گیرد که دارای چوب ضعیف و نازک است و می‌تواند چالش‌هایی را تحمیل نماید.

سخن آخر

شناخت بهترین پوست ساز تنبک می تواند برای آموزش توانمندی های عملکردی بسیار موثر باشد که پیشرفت را نیز ممکن می کند. موسیقی تنبک را می‌توان هنری زیبا توصیف کرد. باید دانست که اساتید همواره برای به تصویر کشیدن توانمندی افراد تنها مسیر طولانی و پر پیچ و خم های آموزش را مهم نمی‌دانند بلکه زمانی می‌توان انتظار یادگیری تاثیرگذار را داشت که بهترین ساز متناسب با شرایط انتخاب شود.

افزودن دیدگاه جدید