آموزش سه تار برای کودکان

آموزش سه تار کودکان ممکن است انتخاب و رویای بسیاری از والدین باشد. خوشبختانه حال خانواده‌ها متوجه شده اند که یادگیری موسیقی می‌تواند به رشد شناختی فرزندانشان کمک کند علاوه بر آنکه در زمینه های فیزیکی و ذهنی نیز مزایایی را به همراه دارد. سه تار را می توان از سازهای مهیجی دانست که خوشبختانه محدود به سن خاصی نیست و می‌توان با آموزش اصولی، آثار شگفت انگیزی را خلق کرد و طرفدارانی را نیز مجذوب نمود.

موسیقی و انس آن با آدمی

موسیقی فارغ از هر نوع سازی از آواهای دلنشین است که از سنین کودکی با آدمی دمخور است. مادران نیز از نخستین روزهای تولد، آهنگهایی را برای نوزادان خود به صورت لالایی زمزمه می‌کنند که می‌تواند برای آرام کردن، خوابیدن و سرگرمی نیز تاثیرگذار باشد به طوری که پیوند نزدیکی بین مادر و کودک را منجر می شود و احساساتی را نیز منتقل می‌کند.

حال در بسیاری از کشورها، آموزش موسیقی به عنوان بخشی از برنامه درسی و آموزشی در مدارس، جایگاه ارزشمندی دارد به طوری که می‌توان در دوران پیش دبستانی نیز کلاس های مختلفی را شاهد بود.

اگر فرزند شما نیز علاقه مند به نواختن ساز سه تار است، بهتر بوده برای آموزش این مهارت از افرادی که صلاحیت دارند برای تربیت اصولی استفاده کنید. اگرچه نمی‌توان انتظار تسلط بالا را با این ساز داشت اما قادرند مفاهیم اولیه را بیاموزند و حتی می توانند پیشرفت شایانی را نیز شاهد باشند.

اساتید برجسته نیز همواره بیان می کنند، کودکی را می توان سنی ایده آل برای شروع آموزش نواختن سازهای مختلف دانست، با توجه به آنکه مهارت های خاصی همچون هماهنگی بین چشم ها و اندام ها نیز صورت می‌گیرد البته نباید تاثیر بر حافظه کافی برای آموختن نت های ساده را نیز از یاد برد اما بهتر است خانواده ها به علایق فرزندشان احترام بگذارند تا ساز مورد نظر را انتخاب کنند در غیر اینصورت، انگیزه یادگیری وجود نخواهد داشت.

طرفداران موسیقی همواره بیان می کنند که نواختن آهنگ به عنوان یکی از شناخته شده ترین اشکال بیانی هنری در مقیاس جهانی است، به همین دلیل می توان برای شروع مفاهیم اولیه، سن پایین را انتخاب کرد.

شاید تعجب کنید که حال در درمان اختلالات مختلفی همچون اوتیسم که از برقراری ارتباط رنج می برند، آموزش موسیقی توانسته بسیار تاثیرگذار ظاهر شود.

سه تار، سازی محبوب برای تمامی نسل ها

سه تار از سازهای جادویی است که با نواهای دلنشین، علاقمندان مختلفی را به آموزش وامی‌دارد تا بتوانند در خلق آثار مختلف، موفق ظاهر شوند. نباید فراموش کرد که آموزش موسیقی به کودکان زمانی ممکن است که عشق، صبر و امکان اشتراک گذاشتن احساسات آنها نیز صورت گیرد.

نبود انعطاف برنامه می‌تواند انگیزه این گروه را کاهش دهد به طوریکه لذتی از آموزش نبینند.

تمامی خانواده ها دوست دارند فرزندانشان بهترین باشند به طوری که در همان سنین پایین، کلاس‌های آموزشی سه تار را جدی می گیرند که می تواند در اعتماد به نفس آنها نیز تاثیر گذار باشد اما نباید برای توسعه مهارت، کودک را تحت فشار و یا احبار قرار داد.

آموزش در محیط خلاقانه اساتید شرایطی است تا ارتباط سازنده ای با هنرجویان کوچک فراهم شود که می‌تواند کسب ابتدایی ترین مفاهیم تا فراگیری تکنیک های پیشرفته را نهادینه کند.

اگر خودتان جزو آن دسته از والدین هستید، که وقت و حوصله ی تمرین و همراهی با فرزندتان را دارید، حتی می توانید از دوره های آنلاین و تصویری استفاده کنید. این روش برای والدینی که دسترسی راحت و سریع به آموزشگاه های معتبر ندارند، یا نمی توانند هزینه ی زیادی برای شرکت در کلاس حضوری بپردازند، روشی بسیار مناسب است.

لزوم آموزش سه تار کودکان

موسیقی به ویژه سه تار می تواند برای رشد کودکان، فرصت باید بی نظیری را به همراه داشته باشد به طوری که حال محققان نیز توصیه می کنند چنین برنامه‌ای را خانواده ها جدی بگیرند.

موسیقی و سه تار میتواند ذهن و بدن کودکان را آرام کند و نبوغ آنها را پرورش دهد و به فرآیند رشد کمک می کند.

بی جهت نیست که حال در شرایط اجتماعی کنونی، چنین جایگاهی یافته است. فرزندان گنجینه گرانبهایی برای والدین خود و آینده کشور هستند بنابراین نیاز است که در محیطی سالم و روانی آسوده، رشد کنند.

ذوق و توانمندی حتی می‌تواند نقش استعداد را نیز کمرنگ کند. خانواده‌ها باید آموزش سه تار کودکان را جدی بگیرند تا در جوار اساتید که می توانند محتوای تاثیرگذار را ارائه کنند، چنین فرآیندی را صورت دهند که پیشرفت آنها نیز میسر خواهد شد.

دوران طلایی تحصیلات کودکان را می توان دبستان، نامید. همراهی برنامه آموزشی با موسیقی، تاثیر شگرف بر تقویت حافظه آنها دارد. اگر فرزندتان چندان به خاطر سپردن معلومات درسی قدرتمندی نیست، بهتر است آموزش سازهای مختلف به ویژه سه تار را جدی بگیرید.

آموزش ساده سه تار برای کودکان

رمزگشایی از استعداد کودکان باید پله پله صورت گیرد، تعجیل در این زمینه چندان عاقلانه نیست. مطمئنا اگر شما نیز علاقه مند به کوهنوردی باشید و نخست از فتح قله اورست شروع کنید، عاقلانه نیست. 

برای کودکان نوپا نیز آموزش تکنیک های سخت می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. برنامه آموزشی می‌بایست به گونه‌ای باشد که همراهی کودک را نیز صورت دهد که خوشبختانه حال اساتید برجسته‌ای در کشور فعالیت می‌کنند که می‌توانند با کودکان ارتباط صمیمانه ای داشته باشند و با ترکیب عشق و علاقه، آموزش آهنگ های خاص سه تار را نیز ممکن کنند.

برخی اساتید برای گروه بزرگسال شایستگی تدریس دارند اما الگوی مناسبی برای کودکان نیستند.

نکات مهم برای آموزش سه تار کودکان

مطمئناً شما زمانی که یک خانه جدید میخرید، زمان زیادی ممکن است طول بکشد تا با گشت زنی در اتاق های خانه و فضاهای مختلف با آن انس بگیرید و جزئیات را نیز بدانید و پس از آشنایی برای جابجایی وسایل خود اقدام می کنید.

آموزش ساز سه تار نیز به همین صورت است، می‌بایست الفبای اولیه را آموخت و سپس آهنگها و قطعات را اجرا کرد.

کودکان نیاز دارند با استعداد طبیعی خود آشنا شوند بنابراین فرآیند آموزش سه تار انها بیشتر طول میکشد که می بایست به شکل سرگرم کننده، مفاهیم را بیاموزند.

کودکان از درگیر شدن اندام ها و بخش های مختلف بدن خود همچون سرشانه، زانوها و انگشتان لذت می‌برند که می توان این فرصت را برای آموزش بهینه در نظر گرفت.

مواردی مهم برای بازدهی بیشتر آموزش سه تار به کودکان

کودکان بازیگوش هستند اما ممکن است تمرکز لازم برای فراگیری موسیقی را نداشته باشند. اساتید در زمان یادگیری باید شیوه های موثر را انتخاب کنند که ممکن بوده به شکل آنلاین و یا حضوری ارتباط برقرار می شود. 

بهتر است کلاس درس کوتاه و سرگرم کننده باشد. نداشتن تمرکز طولانی مدت به ویژه برای محدوده سنی پایین می‌تواند یکی از چالش‌های عمومی عنوان شود. ایده آل ترین حالت کلاسهای موسیقی، ۳۰ تا ۴۵ دقیقه گفته می‌شوند.

انتخاب آهنگ های که کودکان با آن آشنا هستند، لذت یادگیری را دو چندان می کند بنابراین به آنها فرصت دهید که برای ارتباط گیری، دغدغه نداشته باشند.

کلاسهای گروهی فرصتی مهیا می کند تعامل مثبت و تشویق نیز صورت گیرد البته نباید از یاد برد که آهنگ ها می بایست در نهایت به صورت گروهی اجرا شوند بنابراین می توان از ابتدا در کلاس های چند نفره، آموزش را صورت داد.

کودکان عاشق بازی کردن و رقابت دوستانه هستند، به ویژه اگر جایزه نیز در میان باشد، میتوان برای نهادینه کردن مبانی تئوری سه تار بازی‌هایی را ترسیم نمود و جوایزی را نیز درنظر گرفت.

آموزش به کودکان باید سرگرم کننده و راحت باشد. برنامه های سخت می تواند نگرش آنها را تغییر دهد به طوری که نه تنها هیجانی نداشته باشند بلکه بازدهی نیز صورت نگیرد.

برنامه های زیادی وجود دارد که می تواند روند آموزش موسیقی به کودکان را سرگرم کننده و جالب کند بنابراین می توان از ترکیب فناوری و آموزش کمک کرد تا پیشرفت ممکن شود.

سخن آخر

سه تار در یک کلام به‌عنوان موسیقی دلنشین، جذابیت بالایی برای اقشار مختلف و کودکان دارد که خانواده‌ها می‌توانند از این طریق، مزایای بیشماری را نیز شاهد باشند به طوری که پرورش خلاقیت، توانایی زیبایی شناختی و ارتقای قدرت شنوایی و حافظه نیز میسر می شود. نباید فراموش کرد که اساتید همواره توصیه می کنند آموزش اصولی، زندگی عاطفی کودکان را غنی کرده و میتوان شاهد ارتقای سلامت جسمی و روانی آنان بود.

افزودن دیدگاه جدید