همه چیز درباره ی ساز کالیمبا + راهنمای خرید

راهنمای خرید کالیمبا در این نوشتار، ارائه شده است تا افرادی که مایلند با آموزش این ساز جادویی، ایده های موسیقیایی خویش را به تصویر بکشند، انتخاب شایسته‌ای داشته باشند. خوشبختانه حال این ساز جادویی با نوای دلنشین توانسته شور و انگیزه افرادی را برانگیزد بطوری که در تلاشند، نکات و مفاهیم را از نقطه صفر بیاموزند و با همت خویش تجربه لذت بخشی را نشان دهند اما نباید فراموش کرد که برای انتخاب درست ساز، نکات مهمی را باید مد نظر قرار داد.

آشنایی با ساز کالیمبا

ساز کالیمبا، سازی بدون اغراق دلچسب بوده که علیرغم قدمت نه چندان زیاد، توانسته به عنوان یک موسیقی عامه پسند، افراد بسیاری را مجاب کند تا با رمزگشایی از استعداد خویش، بتوانند آثار شگفتی را به تصویر بکشند.

از نظر ظاهری، اندازه کوچکی داشته که حمل را ساده کرده و میتوان نوای دل انگیز آن را برانگیخت به طوری که از زندان دغدغه های ذهنی رها شد. خوشبختانه یادگیری ساز کالیمبا ساده است و می‌توان سرنخ های آموزشی را بدون چالش باز کرد.

بسیاری معتقدند ابداع و معرفی ساز کالیمبا یا پیانو شستی مرتبط با بومیان آفریقای جنوبی است که توانسته با تلفیق نوای دلنشین و راحتی استفاده، مرزها را در نوردد و حال در گوشه گوشه دنیا علاقه مندانی را مجذوب نماید البته نباید فراموش کرد که با ورق زدن تاریخچه موسیقی می توان آثاری یافت که اشاره می‌کند، همنشینی هنرمندان با آن بیش از هزاران سال است.

جایگاه ارزنده و خاص این ساز بی ارتباط با ساختمان متفاوت آن نیست که نه تنها شامل یک جعبه چوبی به همراه تعدادی تیغه فلزی در اندازه های متفاوت است، بلکه برای خلق نغمه های دلنشین فرد، می بایست با کمک تیغه های فلزی و انگشت شست فرآیند ارتعاش را صورت دهد که نتیجه آن، می تواند طنین صدای ارتعاش تیغه در جعبه چوبی باشد و شاهکار آوایی را رقم زند.

اگر به مدل های ساز کالیمبا در مناطق مختلف آفریقا نگاهی بیندازید، متوجه تفاوت ظاهری از نظر تعداد تیغه و ظاهر بدنه خواهید شد البته غنای بی تکرار آن، چندان تفاوتی ندارد.

اگر شما نیز علاقه مند به موسیقی هستید و تمایل دارید با سرمایه گذاری بر استعداد خود سختی های مسیر آموزش را متحمل شوید، باید بدانید که فرایند به شکلی است که باید از طریق ضرباتی که توسط چکش مخصوص ساز به قسمت بالا یا پایین تیغه ها صورت می گیرد چنین فرآیندی را آغاز کنید به طوری که در طول خرک ساز، تیغه ها حرکات جلو و عقب را صورت می‌دهند که چنین هدفی میسر خواهد شد.

ضربه چکش به بالای تیغ می تواند موجب بم کردن صدا شود، در حالی که در صورت برخورد چکش به پایین آن میتوان شاهد زیر کردن صدا بود.

به نکته جالب درباره ساز کالمبیا، تاثیر طول تیغه ها بر صدا است به طوری که اصوات زیرتر در مدل‌هایی که دارای تیغه کوتاه تر هستند، شنیده می‌شود اما باید انتظار صدای بم‌تر را در گروهی داشت که دارای تیغه های بلند تر هستند.

راهنمای خرید کالیمبا

اگر شما نیز از جمله افراد هنردوستی هستید که مایلید صدای دلنشین کالیمبا را بشنوید، نیاز است در خرید این ساز نکاتی را مد نظر قرار دهید. در ادامه سعی شده است که راهنمایی خرید کالیمبا برای افراد مبتدی ارائه شود.

ابعاد و وزن بدنه ی کالیمبا

کالیمبا حال توانسته حضور چشمگیری در بین افراد علاقمند به موسیقی یابد که از نظر ظاهری اغلب ابعادی حدود ۱۳ در ۱۸ سانتی متر داشته اما وزن حدودی را باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم در نظر گرفت.

چنین طراحی خاص کمک کرده است که افراد برای ارائه فعالیت‌های هنری خویش دغدغه نداشته باشند و بتوانند با حمل ساده در هر مکانی، شاهکارهای آوایی را به تصویر بکشانند تا از تجلی بهتر استعداد خویش، مشعوف شوند بنابراین در زمان خرید نسبت به ابعاد و وزن آن حساسیت ویژه داشته باشید تا چنین اهدافی میسر شود.

جنس به کار رفته در ساخت بدنه ی کالیمبا

از چشمگیرترین فاکتورهایی که می بایست، افراد در زمان خرید نسبت به آن دغدغه داشته باشند، باید جنس بدنه را اشاره کرد. عمده ترکیبات این ساز فلز و چوب هستند البته در مدل های جدید شیشه نیز کاربرد وسیعی یافته است. نوازندگان چیره دستی که این ساز جادویی را به خوبی می شناسند همواره به افراد مبتدی توصیه می کنند برای خرید کالیمبا، دقت داشته باشند که جنس چوب درختان افرا، بامبو، گردو و یا توت در قسمت بدنه به کار رفته باشد.

چنین انتخابی اگرچه از نظر هزینه مبالغ بیشتری را تحمیل می‌کند اما باید کیفیت منحصر به فرد را نیز مدنظر قرار داد بنابراین انتخاب شایسته ای است.

گروهی نیز تمایل دارند نواهای دلنشینی موسیقیایی خود را از طریق کالیمبا شیشه ای خلق کنند که باید پذیرفت حساسیت دو چندانی در این مدل نسبت به گروه چوبی وجود دارد بنابراین باید شرایط نگهداری را به خوبی رعایت کرد تا دچار آسیب نشود.

حجم صدای کالیمبا

اگر نسبت به حجم صدای کالیمبا دغدغه دارید، باید بپذیرید که تفاوتهای فاحشی از این نظر بین کالیمبا چوبی و شیشه ای وجود دارد به طوری که سازندگان در مدلهای چوبی، شرایط خاصی را مد نظر قرار دادند که از جمله می‌توان به توخالی بودن ساختمان اشاره کرد و وجود سوراخ هایی که به خروج اصوات کمک می‌کند البته نباید فضای دو چندان برای رزونانس اصوات را از یاد برد.

اگر شما علاقمند به داشتن ساز شیشه ای هستید باید تولید صدای کمتر را به دلیل به بدنه توپر بپذیرید اما می توان چنین ضعفی را نیز پوشش داد به طوری که برخی با نواختن شدید سعی میکنند حجم صدای متعادلی را داشته باشند اما پس از مدتی مشکلاتی همچون فشار با انگشتان مواجه خواهند شد که مطمئنا می‌تواند سختی را تحمیل نماید.

رنگ صدای کالیمبا 

نمی توان منکر نوای دل انگیز ساز کالیمبا شد اما باید پذیرفت انتخاب افراد متفاوت است و هر یک سلایق و علایق، متنوعی دارند بطوری که ممکن است، موسیقی خاصی را علاقه مند باشند.

شما نیز قبل از خرید یک ارزیابی نسبت به چنین حالتی داشته باشید تا بتوانید ایده‌آل‌ترین صدای خود را بیابید.

اغلب دوستداران کالیمبا که به دنبال نوای گرم تر و نرمتر هستند، مدل های شیشه ای را ترجیح میدهند بی جهت نیست که از طریق این گروه، آهنگ های ملایم و لالایی مانند تولید می شود که می تواند تاثیر شگرفی بر شنونده نیز داشته باشد اما بسیاری معتقدند صدای تیز تر و پرتر از گروه چوبی تاثیرگذارتر است.

فارغ از چنین تفکراتی هریک از هنرجویان باید علاقه خود را در نظر بگیرند تا انتخاب شایسته ای داشته باشند.

تعداد تیغه ها

اگر شما نیز سری به فروشگاه فروش ساز کالیمبا بزنید متوجه تفاوت تعداد تیغه ها در انواع مدل ها خواهید شد که ممکن است بین ۷ عدد تا ۱۷ متغیر باشند.

معمولاً سختی نواختن موسیقی با سازهایی که ۱۷ تیغه دارند کمتر است و می‌توان از این طریق شدائد کمتری را لمس نمود و از نوای دلنشین لذت برد.

آشنایی با بهترین برندهای کالیمبا

آموزش استاندارد موسیقی در جوار اساتید چیره‌دست ممکن می شود اما باید شناختی از بهترین برندهای ساز نیز داشت.

کالیمبا به عنوان یکی از محبوب ترین سازها افراد بسیاری را مجاب کرده است تا قدم در راه آموزش بگذارند و از استعداد خویش رمزگشایی کنند، کالیمبا سگا، کالیمبا انکل، کالیمبا رمیدو، کالیمبا جکو، کالیمبا کیمی، کالیمبا بایلا و کالیمبا انکو را می توان از بهترین مارک های این ساز جادویی برشمرد.

بهترین مدل های کالیمبا برای افراد مبتدی

افراد مبتدی که چندا سواد موسیقیایی، ندارند و در حال آموزش الفبای اولیه هستند، بهتر بوده در ابتدا مدل‌های توصیه شده را خریداری نمایند تا بتوانند پس از کسب توانمندی در خلق آثار موفق ظاهر شوند.

کالیمبا جکو مدل K17Ca

این مدل ساز جادویی با خصوصیاتی همچون وزن کم، قابلیت تغییر کوک و کوک B-tone کمک می‌کند تا هنرجویان مبتدی که در تلاشند بر زیر و بم ساز مسلط شوند، چالشی نداشته باشند البته بسیاری نیز همواره بیان می کنند آموزش آن به شدت ساده و بدون چالش است به طوری که فرد می تواند از قابلیت تغییر کوک بهره مند شود علاوه بر آنکه هارد کیس ضد آب و ضد ضربه نیز دغدغه نگهداری را کاهش می دهد.

کالیمبا سرمونیا مدل KLB07-17-1

اگر شما علاقمند به خرید این مدل ساز هستید، می توانید از دفترچه یادگیری آن برای آموزش اصولی نیز استفاده کنید. اگر چه خود قابلیتی دارد که امکان پشت سر گذاشتن شدائد مسیر را کمرنگ میکند اما باید از دیگر ویژگی های آن  ساخت به سفارش اروپا از بهترین چوب افرا اشاره کرد.

کالیمبا کوکو طرح خرسی مدل K17-Ac

علاقمندان به این ساز تنها محدود به سنین خاصی نیستند بنابراین خرید این نوع می تواند راحتی بسیاری را میسر کند. وجود دفترچه آموزشی و امکان فراگیری ساده باید از مهم ترین خصوصیات این مدل دانست علاوه بر آنکه قابلیت تغییر کوک، وزن سبک، کوک  C major، ۱۷ صدای بودن و وجود هارد کیس ضد آب و ضد ضربه نیز از دیگر دلایل محبوبیت عنوان می شود.

کالیمبا رمیدو مدل RM-704

آموزش مفاهیم ساز کالیمبا از صفر تا صد با این ساز جادویی به راحتی ممکن است که دارای ۱۲ تیغه بوده علاوه بر آن که سازندگان برای قسمت بدنه از چوب با کیفیت استفاده کرده اند.

البته باید وزن حدودی ۱۳۴ گرم را نیز مد نظر قرار دارد که دارای تیغه های صیقل داده شده بوده علاوه بر آن که برچسب راهنمایی نیز در آن قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید