گیتار از سازهایی بوده که افراد بسیاری را در نسل های مختلف، مجاب کرده است با آموزش اصولی، مهارت کسب کنند و روح را با خلق آثار شگرف، به پرواز درآورند اما فارغ از انتخاب مسیر درست یادگیری، باید جزئیاتی را نیز دانست. فرقی ندارد که شما علاقمند به کدام یک از سبک‌های مختلف گیتار هستید بهتر است دانش خود را درباره تفاوت گیتار الکتریک با گیتار بیس افزایش دهید. مطمئنا همراهی با چنین اطلاعاتی کمک می‌کند تا در خلق آثار تاثیرگذار، بیش‌تر موفق شوید.  

Bass_Vs_Guitar
تفاوت گیتار الکتریک و گیتار بیس

انواع مختلف گیتار

گیتار را می‌توان از مردمی‌ترین سازها دانست که اقشار مختلف با موسیقی آن دم‌خور هستند و همواره از غنا و عظمت آن لذت می‌برند. پیشکسوتان برای تقسیم‌بندی گیتار، دو گروه اصلی گیتار آکوستیک و گیتار الکتریک را معرفی کرده‌اند. 

این ساز را نمی‌توان مربوط به امروز و دیروز دانست بلکه از دیرباز افراد، انس و الفت ویژه‌ای با آن داشتند و همواره ذوق و توانمندی خویش را از طریق نغمه‌های دلنشین به تصویر می‌کشاندند اما فراز و فرودهای تاریخی منجر به ابداع انواع مختلفی از ساز گیتار شده است که هر یک علاقمندان مخصوص به خود را دارند. 

اگر می‌خواهید با جزئیات نیز آشنا شوید باید بدانید گیتار کلاسیک و فلامنکو در مجموعه گیتار آکوستیک قرار می‌گیرند در حالی که باید بدانید گیتار الکتریک معمولی، گیتار نیمه‌آکوستیک و گیتار بیس را در گروه گیتار الکتریک قرار داده‌اند.

آشنایی با گیتار الکتریک

کاربرد گیتار الکتریک با نوای دل‌انگیز و اغواکننده را مرتبط با سال ۱۹۳۰ می‌دانند که توانست با تجلّی بهتر توانمندی نوازندگان، افراد را با چنین سبک گوش‌نوازی آشنا کند به‌طوری‌که حال طرفداران سبک‌های راک، جاز، بلوز و پاپ از این نوع بیشترین استفاده می‌کنند.

از مهم‌ترین مشخصات ظاهری باید به داشتن شش سیم اشاره کرد علاوه بر آنکه در قسمت دسته، طراحان فرت‌هایی را نیز تعبیه می‌کنند. 

اگر شما همواره از آواهای کسل‌کننده، آزرده‌خاطر هستید می‌توانید موسیقی این گیتار را گوش دهید که به دلیل داشتن افکت‌های متفاوت، همواره نگاهی هیجان‌انگیز و متنوع را عرضه می‌کند و حس دلپذیری را بر می‌انگیزد. 

گیتار همواره در گروه‌نوازی‌ها به عنوان یک ساز دلنشین یکه‌تازی می‌کرد اما به دلیل چالش‌هایی که هنگام اجرای گروهی با سازهای مختلف ایجاد می‌شد آوای آن در بین صدای دیگر سازها هم‌چون درامز و بیس، گم می‌شد به همین دلیل موسیقیدانان با ابداع گیتار الکتریک که این نقص را به خوبی پوشش می داد، تاثیر شگرفی ایجاد کردند. 

بدون اغراق می توان ورود گیتار الکتریک به صنعت موسیقی را به عنوان یک گام اساسی برشمرد که کمک کرد تحولی عظیم، رخ دهد بی جهت نیست که توانست تجربه لذت‌بخشی را برای هنرمندان نوازنده و موسیقی دوستان فراهم کند. 

آشنایی با گیتار بیس

آموزش سینه به سینه از اساتید برای آموختن تکنیک‌ها و مفاهیم نوازندگی در گذشته بسیار مرسوم بود. اما حال نمی‌توان بدون پیگیری آموزش اصولی، به چنین مهارتی دست یافت که تسلط بر جغرافیایی ساز نیز ممکن باشد. گیتار بیس را می‌توان از خانواده سازهای زهی دانست که آمپلی فایر در تقویت اصوات برخاسته از آن نقش اساسی دارد. 

از متداول‌ترین مدلهای که دربین هنرمندان با استقبال استفاده می شود، می توان گیتار بیس ۴ سیم را اشاره کرد اما دیگر مدل‌ها که دارای ۵ یا۶ سیم نیز هستند، هر یک طرفدارانی دارند. 

اغلب افرادی که ممکن است چندان دانش بالایی درباره موسیقی نداشته باشند، تفاوت گیتار بیس و گیتار الکتریک را درک نکند اما خلق صداهایی با فرکانس پایین با کمک گیتار بیس صورت می‌گیرد. 

با ورق زدن تاریخچه موسیقی مطمئنا شاهد محدودیت آن بین هنرمندان در دهه پنجاه میلادی خواهید بود که نوازندگان آن را بر ساز کنترباس ترجیح می‌دادند. 

چنین انتخابی بی ارتباط با چالش هایی همچون ابعاد و سنگینی وزن ساز کنترباس نیز نبوده است که فرد را برای حمل با سختی هایی مواجه می کرد البته برخی نیز از ضعف صدای تولیدی آزرده خاطر بودند و چندان قدرتی برای اجرای زنده دیده نمی‌شود. 

اهمیت آمپلی فایر

استفاده از آمپلی فایر توانسته به زیبایی تمام کمال نواهای دلنشین ساز را تقویت کند علاوه بر آنکه استفاده از آن با مشکلاتی همراه نیست، بنابراین حمل به راحتی صورت می‌گیرد. 

اگر شما مایلید با شناخت گیتار بیس انگیزه قدم زدن در وادی هنر را کسب کنید. باید بدانید که هنرمندان صاحب سبک، یک تقسیم بندی صورت دادند که فرت دار و بدون فرت را معرفی کرده‌اند که اساس فرت‌گذاری برحسب پرده‌بندی موسیقی کلاسیک غربی رایج شده است. 

از مهم‌ترین خصوصیات باید فواصل نیم پرده فرت با فرت بعدی را مد نظر قرار دهید. 

اساتید برجسته گیتار برای آموزش در سطح کوچک استانداری گیتار بیس، چنین حالتی را معرفی می کنند: 

سیم ۱: G (سل) سیم ۲: D (ر) سیم ۳: A (لا) سیم ۴: E (می) 

جمع‌بندی

محبوبیت ساز گیتار بر کسی پوشیده نیست به طوری که علاقمندان بسیاری در تلاشند، مفاهیم و تکنیک‌های اصولی این ساز جذاب و جادویی را بدانند.

گیتار الکتریک و گیتار بیس شاید در نگاه نخست بسیار شبیه به هم به نظر برسند اما باید به تفاوت‌های سبک نوازندگی گیتار بیس و تفاوت‌های آن با گیتار الکتریک نیز توجه داشت. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان داشتن ۶ سیم برای گیتار الکتریک، برخلاف گیتار بیس که دارای چهار سیم است را نام برد. استفاده از آمپلی فایر برای تقویت صدا از دیگر وجوه مشابه است اما باید تفاوت های جزئی در زمینه صدا را نیز مدنظر قرار داد. هنرمندانی که همواره از گیتار الکتریک استفاده می‌کنند تجربه لذت بخشی را از نواختن نت‌های تاثیرگذار با کمک، افکت را بیان می‌کنند اما کاربرد گیتار بیس را اغلب باید برای نواختن فرکانس‌های پایین دانست که مرتبط با پایه موزیک است.