گرم کردن صدا می‌تواند در رمزگشایی ذوق و توانمندی افراد که مایلند در زمینه آواز خواندن، هنرنمایی کنند، تاثیر بسیاری داشته باشد. افراد حتی اگر سابقه فعالیت هنری موجهی داشته باشند اما در این باره کوتاهی کنند با چالش‌هایی هم‌چنین آسیب مواجه خواهند شد که اغلب در زمان خواندن نت های بالا و سخت به تارهای صوتی صورت می گیرد، بی جهت نیست که اساتید همواره به علاقمندان توصیه می کنند، فرصتی را جهت گرم کردن و تمرین مناسب آوازخوانی اختصاص دهند.

نحوه گرم کردن صدا

آواز خواندن تنها برای شنوندگان با لذت مضاعف همراه نیست بلکه هنرمندان نیز میتوانند با سرمایه گذاری بر صدا و استعداد خویش از خلق ایده های موسیقی غرق شور و شوق شوند.

تمارین متعددی طراحی و آموزش داده می شوند تا افراد از معجزه پشتکار خویش، انگیزه قدم زدن در وادی هنر را احساس نمایند. خوشبختانه تمام تکنیک ها می توانند در زمینه تقویت ماهیچه های اندام های صوتی نیز تاثیر گذار ظاهر شوند.

تمامی افراد با هر سطح از کیفیت صدا می توانند با آموختن مبانی و تکنیک ها در آواز و خواندن، تبحر بالایی را کسب کنند اما نیاز است راهنمایی ها را از افرادی که تجربه و دانش دارند، کسب نمایند.

همیشه بهتر است قبل از شروع به آواز خوانی با تمام قدرت، صدای خود را گرم کنید. زمانی که تارهای صوتی به اصطلاح، شل می شوند، آرام تر و انعطاف پذیرتر خواهند بود، بنابراین کنترل زیر و بم نیز بهتر صورت می گیرد علاوه بر آنکه از صدمات نیز ممانعت می کند که در بدترین حالت چنین اتفاقی منجر به استراحت طولانی مدت و دور شدن از فضای آوازخوانی خواهد شد.

برنامه تمرینی گرم کردن صدا

برخی همواره با این پرسش مواجه هستند، از کجا شروع کنم؟ زمانی که برنامه تمرینی خود را از اساتید دریافت می‌کنید، باید جزئیات را نیز به درستی بپرسید البته معمولاً معلمان آواز برنامه‌ای دقیق عرضه می کنند که در آن تکنیک هایی برای بهبود وضعیت نیز توصیه می شود.

اگر مبتدی هستید نیاز است همواره به صورت روزانه تمارین را پیگیری کنید، شاید در ابتدا ۱۰ دقیقه تمرین نیز بازدهی های بیشتری در مقایسه با یک ساعت تنها در هفته باشد. 

تارهای صوتی نیز باید به تلاش اضافی عادت کنند. در ابتدا ممکن است فرد با درد گرفتگی صدا و حتی صدمه های جدی نیز مواجه شوند بنابراین نباید به مدت طولانی و یکباره تمرین کرد.

اگر با چالش جدی مواجه شدید حتماً چنین مواردی را با اساتید در میان بگذارید شما باید مراقب صدای خود باشید علاوه بر آن که انگیزه های درونی را نیز همواره حفظ نمایید.

گرم کردن صدا نیاز به اختصاص زمان بسیاری ندارد بلکه می توان در کمتر از ۵ دقیقه نیز نتایج درخشانی را شاهد بود و با چالش هایی که می توانند بی نظمی و آشفتگی را به ارمغان آورند نیز مواجه نشد بنابراین باید تعهد لازم را نسبت به چنین برنامه های تاثیرگذاری توسط هنرجویان به ویژه گروه مبتدی، الزامی قرار گیرد.


عضویت در مجله خنیاگر
این عضویت رایگان است. با عضویت در مجله خنیاگر، از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

بهترین تکنیک‌های گرم کردن صدا

آموزش اصولی، بدون اغراق نقشه راهی است تا بتوان از تجربه و دانش نخبگان هنر که دریچه ای جدید را به روی افراد می گشایند، بهره جست اما یکی از گام های مهم برای پیشرفت و نمایش بهتر توانمندی و استعداد، تعهد نسبت به تمارین و تکنیک هاست.

حال هنرجویان نیز می‌دانند که گرم کردن صدا چه مزایایی را به ارمغان می آورد. در ادامه به چند مورد از بهترین تکنیکهای گرم کردن صدا اشاره شده است تا افراد بتوانند تجلی بهتر عصاره استعداد و توانمندی خویش را شاهد باشند.

تکنیک خمیازه

اگرچه این تکنیک ساده به نظر می‌رسد اما به مفهوم تاثیرگذاری کم نیست بلکه مزایا بیشماری نیز دارد اما باید هوا را در حالتی که دهانتان مشابه خمیازه آماده ورود هوا است، باز نمایید سپس در مرحله بعدی با صدایی، آن را خارج نمایید. البته نباید فراموش کنید که مدت زمان ایده آل حدود ۱۰ ثانیه عنوان می شود اما تفاوت دیگر بی صدا بودن عمل دم در مقایسه با فرایند بازدم بیان می‌شود.

زمزمه کردن با دهانی بسته

از دیگر تکنیک هایی که می تواند فرد را از دیوار چالش‌های مسیر آواز خواندن رها کند به طوری که لذت واضحی از استعداد خویش را تجربه نمایند، زمزمه کردن با دهانه بسته بوده به این شکلی که باید فرد حدود ۱۵ ثانیه صدای “ممممم” را به صورت کشیده اجرا نماید.

اساتید توصیه می کنند برای درک بهتر جزئیاتی را نیز تصور کنید که در حال تقلید صدای یک قایق موتوری هستید اما در ادامه با دهان بسته، باید اشعار و آوازهای مورد علاقه را اجرا کرد.

اما مطمئناً پس از تکرار چندین باره می‌توان احساس راحتی بیشتری را درک نمود.

استفاده از تکنیک نی

اجرای درست تکنیک ها می تواند از یادگیری طوطی وار مفاهیم و آموزشات جلوگیری کند و فرد را به سطح مهارت حرفه‌ای نزدیک تر نماید به طوریکه شنیدن آثار عمیق و پرشکوه دور از انتظار نخواهد بود.

از نکات مهم برای اجرای تکنیک الزام به وجود یک نی است که فرد باید پس از قرار دادن آن در دهان اقدام به زمزمه نماید البته بهتر است فرآیند نخست با پایین‌ترین محدوده صوتی انجام پذیرد و رفته رفته با افزایش فرکانس، تمرین را ادامه داد.

برخی از اساتید به هنرجویان توصیه می کنند چنین تکنیکی را با نی داخل لیوان آب نیز صورت دهند. جالب آن که می‌توان شاهد پدید آمدن حباب هایی با اندازه یکسان و در فواصل منظم نیز بود که رنج و سختی آموزش را به شکل هوشمندانه کاهش می دهد و نتیجه آن را می توان به شکل درخشش، شاهد بود.

تمرین چرخش زبان

از دیگر تمارین ساده اما تاثیرگذار می‌توان به چرخش زبان اشاره کرد که هنرجو می بایست با چسباندن زبان به سقف دهان صدایی مشابه صدای “ر” را اجرا کند همچنین تغییر حجم هوای خروجی، منجر به ساخت محدوده های مختلف صوت نیز خواهد شد.

مطمئنا تعهد نسبت به چنین تکنیک هایی می‌تواند از فرایندی که منجر به سرخوردگی و آزرده خاطری فرد به دلیل چالش های آموزشی شود کمک کند تا رها شد.

ادای جملات و اصطلاحات پیچش های زبان

حتماً شما نیز با کلمات و اصطلاحاتی مواجه شده اید که در زمان بیان آنها، چالش هایی همچون پیچش زبان دور از انتظار نیست. می‌توان از این جملات و عبارات به عنوان یک فرصت بهره جست تا شاهد تقویت و گرم‌کردن صدا نیز بود از جمله می توان به عبارت” شش سیخ جیگر، سیخی شیش هزار”اشاره کرد.

شاید دور از انتظار به نظر برسد اما بدون اغراق چنین تکنیک هایی می تواند شرایط و سختی های کسب مهارت را پوچ نمایند تا به شکلی هوشمندانه، پیشرفت حاصل شود.

بازدم با صدا

برخی از هنرجویانی که در ابتدای مسیر آموزش هستند تصور می کنند اساتید برجسته آواز که آثار شگرفی را عرضه کرده اند تنها به دلیل داشتن استعداد و توانمندی بوده است اما در پشت صحنه این افراد نیز همواره تعهد بالایی نسبت به تمرین و تکنیک های موثر داشتند از دیگر مواردی که می‌تواند به گرم کردن مفید صدا بینجامد، بازدم با صدا عنوان می‌شود بدین شکل که فرد می بایست با وارد کردن هوا به داخل ریه های خود و حبس آن به مدت ۱۰ الی ۱۵ ثانیه خروجی آن را به شکل صدایی صورت دهد از دیگر فواید این تکنیک، میتوان به تنفس آرام در زمان آواز نیز اشاره کرد.

آواز خواندن در حالت خوابیده

برای انجام این تمرین نیاز است فرد وضعیتی مشابه خوابیدن به پشت را صورت دهد که تنفس در حالت آرامش باشد سپس آواز خواندن در زمان راحتی انجام گیرد. چنین تکنیکی تنها منجر به آماده سازی صدا جهت آواز خوانی نمی شود بلکه فرایند تنفس دیافراگمی را نیز با چالش کمتری، مواجه می کند بی جهت نیست که هنرجویان بعد از مدتی نیز توانستند خلاقیت و نبوغ ذاتی خود را بهتر به تصویر بکشانند و شاهکارهای آوایی را نیز اجرا کنند.

خواندن مصوت “ای”

آواز خواندن تاثیر گذار را می توان هنری آسمانی دانست که وضعیت لذتبخشی را ارزانی می دارد اما زمانی می‌توان شاهد آفرینش آثار شگرفی بود که تکنیک ها و تمارین به درستی صورت گیرد.

این تمرین نیز که باید تلفظ به شکلی غلیظ و اغراق آمیز تر از حالت عادی، صورت گیرد، کمک می کند تا افراد بتوانند درک درستی از رزونانس بینی را تجربه نمایند علاوه بر آنکه به خلق نواهای موسیقی تاثیر گذار نیز منجر خواهد شد.

سخن آخر

موسیقی را می‌توان پناهگاه امنی دانست که افراد مختلف مایلند از استعداد خود رمزگشایی کنند و آثاری را نیز در این عرصه خلق نمایند. آواز خواندن تنها محدود به استعداد و توانمندی نیست بلکه افراد باید آموزش بدون ابهام از اساتید چیره دست را نیز جدی بگیرند و برنامه‌های تمرینی را به صورت اصولی دنبال کنند. برخی از افراد متاسفانه علی رغم ذوق و توانمندی بالای موسیقایی چندان الزامی به اجرای روش‌های مناسب گرم کردن صدا ندارند در حالی که می تواند سختی‌هایی را تحمیل کند که کمترین آن را می‌توان آسیب به تارهای صوتی دانست علاوه بر آنکه انگیزه و شوق نیز مدفون خواهد شد بنابراین همواره تمارین خود را به صورت آهسته و پیوسته دنبال نمایید.

همین امروز اولین جلسه‌ی رایگان مجموعه آواز را مشاهده کن، تمرینات دقیق و حرفه‌ایِ آن را با دقت و منظم انجام بده و ایمان داشته باش که از تسلطی که بر روی صدای خودت پیدا خواهی کرد به خودشکوفایی خواهی رسید.

آواز خنیاگر