تعدد سبک‌های موسیقی بسیار زیاد است و هر کدام در مقیاس خودشان طرفداران ویژه و هوادارن سرسپرده‌ای دارند و به حیاتشان ادامه می‌دهند؛ اما پرطرفدارترین سبک‌های موسیقی کدام‌اند؟ کدام سبک‌ها هستند که در طول زمان بیش‌ترین هوادار را به دور خودشان گرد هم آورده‌اند و بیش‌ترین هنرمندان و مخاطبین را کسب کرده؟ معروف‌ترین هنرمندان در کدام یک از سبک‌های موسیقی فعالیت می‌کنند؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که برای هر علاقمند به موسیقی ممکن است پیش بیاید. در طی معرفی پرطرفدارترین سبک‌های موسیقی، با هر کدام از آن‌ها آشنا می‌شویم و مهم‌ترین و تاثیرگذارترین هنرمندان آن عرصه را نیز می‌شناسیم.

کلاسیک و اپرا – Classical and Opera

شاید برخی سبک موسیقی کلاسیک را برای افرادی خاص همچون گروه مسن تصور کنند و یا آن را مناسب برای فیلم‌های سینمایی مهیج بدانند در حالیکه غنا و عظمت سبک کلاسیک، می‌تواند برای نسل جدید نیز جذابیت بالایی داشته باشد، به طوری که شما نیز بعید نیست تنها با گوش سپردن به آثار هنرمندان به یاد ماندنی هم‌چون بتهوون، متزارت یا ویوالدی، به خیل عظیم عاشقان این سبک بپیوندید.

در عصر حاضر نیز افراد خوش‌ذوق بسیاری، توانستند با خلق آهنگ‌های پرطرفدار در سبک کلاسیک، کارنامه درخشانی برجای بگذارند و لذت بی‌نظیری را به شنونده ارزانی دارند.

بد نیست نگاهی به آثار گرانقدر جان ویلیامز شخصیت تاثیر گذار سبک کلاسیک بیندازید، همچون موسیقی متن فیلم جنگ ستارگان، آرواره ها و پارک ژوراسیک تا نگاهتان به قدرت و تاثیرگذاری سبک کلاسیک تغییر کند.

البته قطعات پرشکوه محدود به همین‌ها نیست بلکه هانس زیمر آهنگساز فیلم‌های پرفروش تلقین (Inception)، میان‌ستاره‌ای (Interstellar) و شیرشاه (The Lion King) نیز توانست در سبک موسیقی کلاسیک، قدرتمند ظاهر شود. بی‌جهت نیست که حال، روز به روز علاقمندان بیشتری مایلند اوقات فراغت خویش را با چنین قطعاتی پر کنند. اجراهای زنده در سالن‌های کنسرت نمادین مانند خانه اپرای سیدنی و رویال آلبرت هال در لندن نیز برای اجرا های جذاب و مهیج موسیقی کلاسیک با استقبال پر شور علاقمندان همراه است.

هانس زیمر
هانس زیمر

سبک بلوز – Blues

سبک بلوز با نغمه‌های دلنشین برخاسته از منطقه عمیقی جنوبی بوده که از دهه ۱۸۷۰ تا به کنون، دنیای خوانندگی و آهنگسازی را با تحولی درخشان روبرو کرده است.

در گذشته هنرمندان برای به تصویر کشیدن احساسات عمیق قلبی همچون ناامیدی ناشی از بردگی مردمان آفریقایی آمریکایی، سبک بلوز را به کار می گرفتند که اغلب شامل، اجراهای دیدنی و پر احساس بود که تاثیری عمیق بر شنونده داشت. 

شاید بد نباشد که بدانید علی‌رغم جدا شدن بردگان از جمعیت سفیدپوست همچنان نفوذ بر زندگی و سرگرمی‌ها دیده می‌شد، احتمالا کاربرد سبک بلوز نیز مرتبط با این اتفاق باشد به طوری که می‌توان شاهد آهنگ‌های مرتبط با زمینه کار و همراه با فریاد بود که تنظیم آن از سرعت موزونی برخوردار بود.

اما رفته رفته متن ترانه‌ها در سبک بلوز دچار تغییر شد به طوریکه متمرکز بر روایت وجوه مختلف زندگی هم‌چون عشق از دست رفته و تجربه “سیاه‌پوستان” در ایالت متحد بود اما این موسیقی چندان امید و انگیزه را ترویج نمی‌داد.

حال می‌توان شاهد تلفیق جذابی از گیتار، خط باس قوی و آوای قدرتمند در سبک بلوز بود که احساسات بدون هیچ پوشش و مرزی قابل نمایش هستند. 

از شخصیت‌های برجسته‌ای که در مسیر سبک بلوز با آثار درخشان خویش تاثیرگذار بودند، می‌توان هاولین ولف، بی.بی. کینگ، جیمی هندریکس، اتا جیمز و اریک کلپتون را نام برد که کارنامه درخشانی در تدریس گیتار نیز داشتند.

بی. بی. کینگ
B. B. King

هوی متال – Heavy Metal

سبک موسیقی هوی متال علاقمندان بسیاری دارد که اغلب متشکل از نسل جوان و نوجوان هستند. معمولاً در این سبک، استقبال بسیاری از گیتارهای الکتریکی صورت می‌گیرد تا نوایی خاص به گوش برسد.

با ورق زدن تاریخچه سبک موسیقی هوی متال، می‌توان وابستگی آن به موسیقی راک را شاهد بود که از دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در انگلیس با استقبال مواجه شد.

در واقع رونمایی و گسترش آن مرتبط با عکس العمل به موسیقی پاپ در آن دوران صورت گرفت که می توان از صدای گرم و خاص ترانه‌ها پی به امید، عشق و طلوع خورشید برد.

علی رغم تغییرات گسترده که در این سبک صورت گرفت، همواره گیتار الکتریک به عنوان یکی از اجزای جدایی ناپذیر مطرح بوده است.

از شخصیت‌های برجسته‌ای که در سبک موسیقی هوی متال به عنوان هنرمندان محبوب و مردمی در ذهن علاقه‌مندان ثبت شده‌اند، می‌توان به بلک سبث، لد زپلین و دیپ پرپل در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ اشاره کرد علاوه بر آنکه در دهه ۸۰ نیز گروه‌های نمادین همچون  کیس و آلیس کوپر توانستند عرصه موسیقی را بار دگر پرشکوه حفظ کنند.

خوشبختانه حال نیز اجراهای دیدنی و تاثیر گذاری در گروه‌هایی همچون متالیکا، کورن و اسلیپنات برپاست که می‌تواند نگاه تمامی طرفداران را جلب کند.

بلک سبث

موسیقی رقص الکترونیکی – EDM

در موسیقی نیز هنرمندان با ادغام هنر و تکنولوژی، توانستند همسو با پیشرفت علم، طرفداران را همواره مبهوت کنند به طوری که می توان شاهد تغییرات عظیم در زمینه خلق آثار بود.

از اواخر دهه ۱۹۸۰ تا به کنون، موسیقی توانست با سبک نوآورانه خویش، افراد بسیاری را مجذوب کند.

اگرچه در دورانی نیز فعالیت چندانی دیده نمی شد ولی  جشنواره‌هایی از قبیل سرزمین فردا (Tomorrowland)، ناگفته (untold) و جشنواره گل مروارید الکتریک (Electric Daisy) در اجراهای گروه ای.دی.ام (EDM) توانستند بار دگر فراز و نشیب‌های روزگار را کنار بگذارند و قطعات بی مثالی را به شنوندگان ارزانی دارند.

همچنین  دیوید گتا، استیو آئوکی، مارتین گریکس و کالوین هریس توانستند درک موسیقیایی افراد در این زمینه را گسترش دهند و کارنامه درخشانی را نیز بر جای بگذارند.

دیوید گتا
David Guetta

سبک موسیقی کانتری – Country

سبک موسیقی کانتری با اصطلاحات مختلفی همچون موسیقی وسترن و یا هیلبلی نیز در بین علاقمندان یاد می‌شود که شروع معرفی آن را می توان به دهه ۱۹۲۰، مرتبط دانست که هنرمندان محلی آمریکا توانستند با موسیقی دل‌انگیز در بین سبک‌های برتر، نام آن را ثبت کنند.

البته باید از پذیرفت، وجه اشتراک کمی نسبت به سبک موسیقی کانتری قدیمی و حال دیده می‌شود اما در برخی وجوه، همچنان بدون تغییر مانده است. هنرمندان پرآوازه سبک کانتری، بیشتر آثار خویش را برای طبقه کارگر آمریکا خلق می کردند تا با اجرا های پرشور و احساساتی، نمایش قابل قبولی از سختیها و شدائد این طبقه رنج کشیده را به حالت قصیده واری، نشان دهند.

گیتار در این سبک موسیقی نقش اصلی را ایفا می‌کرد و جایگاه خاصی دارد، از جمله میتوان  گیتار استیل، گیتار ریتم و گیتار بم (باس) را نام برد.

اگرچه خاستگاه اصلی این نوع سبک را آمریکا می‌دانند اما حال افراد بسیاری در گوشه گوشه دنیا، با شنیدن نواهای های دل انگیز، اوقات خوشی را سپری می کنند، این اتفاق بی‌ارتباط با فعالیت هنرمندان کاربلدی همچون چون کیث اربن از استرالیا نیست که با استعدادی بی نظیر می توانست آثاری شگفت، بر جای بگذارد.

اگر شما نیز علاقه مند به موسیقی کانتری هستید و قطعات هنرمندان شاخصی همچون کری آندروود، تیم مک گراو و الن جکسون را گوش می‌کنید، باید بدانید خوشبختانه حال شخصیت های محبوب نیز مانند  تیلور سوئیفت و فلوریدا جورجیا لاین توانستند قدرت این سبک موسیقیایی را بهتر به نمایش بگذارند.

سبک کانتری
سبک کانتری

هیپ هاپ – Hip Hop

موسیقی هیپ هاپ از دهه ۱۹۷۰ تا کنون در بین هنرمندان معروفی به کار می رود که منشاء خلق آن را مرتبط با جوامع آفریقایی- آمریکایی، ایالات متحده آمریکا می‌دانند به طوری که برانکس، شهری در نیویورک به عنوان خاستگاه نخستین معرفی می شود، تمامی اهالی شهر از کوچک و بزرگ برای شور و نشاط دادن و خلق آثار، همراهی خودجوش داشتند، به نحوی که دی.جی. پدید آمد و ظهور دونفری رپر (MC) و دی.جی. نیز در پی آن رخ داد.

شاید کمتر کسی فکرش را می کرد این سبک موسیقی بتواند با سرعت با استقبال عظیمی مواجه شود.

حال هنرمندان پرآوازه بسیاری، در این سبک از موسیقی به هنرنمایی می پردازند. سال ۲۰۱۷ را نیز می‌توان یکی از زمانهای طلایی برای طرفداران این سبک موسیقی دانست که کندریک لامار به دلایلی همچون غزلسرایی باورنکردنی اش و نمایش آفریقائی امریکائی مردانه اش در جامعه،، موفق گشت که جایزه پولیتزر را دریافت کند و نامی در این عرصه به یادگار بگذارد.

هنرمندان و شخصیت های برجسته ای که در سبک موسیقی هیپ هاپ، فعالیت می کنند، علاقمند به استفاده از دی.جی. و سازندگانی هستند که در اجزای آن رشته ها، ساز برنجی و ساز لوله دیده می‌شود که می‌تواند آواهایی دلفریب را به شنونده ارزانی دارد.

اگرچه هنرمندان آفریقایی آمریکایی در این سبک موسیقی توانستند با عنوان خالق، خود را نشان دهند اما حال این قبیل موسیقی ها تنها محدوده به منطقه یا کشور خاصی نیست بلکه علاقمندانی از سراسر جهان در حال هنرنمایی و یا گوش سپردن به قطعات ارزشمند هستند به طوری که بانوان نیز توانستند نام خویش را در این عرصه به یادگار بگذارند.

از شخصیت‌های معروف در زمینه سبک هیپ هاپ، می توان کول جی، کندریک لامار، کانیه وست، جی-زی، نیکی میناژ و دریک را نام برد که شهرتی فراتر از مرز ایالات متحده آمریکا دارند و آثار آنها همواره از سوی طرفداران بسیار با علاقه پیگیری می شود.

کول جی
L L Cool J

جز – Jazz

‏جز از دیگر سبک‌های محبوب و تاثیرگذاری است که با نواهای دلنشین هنرمندان آفریقای آمریکایی از قرن ۱۹ و ۲۰ تا به کنون، درخشیده است و افراد بسیاری را مایل به پیمودن گام‌های آموزشی و هنرنمایی نموده است به طوری که دهه ۱۹۲۰ را عصر جز می‌نامند.

حال نیز این سبک، جایگاه ارزنده‌ای در موسیقی دارد و هنرجویان بسیاری مایلند در هنرستان‌های هنرهای زیبا در کشورهای مختلف، الفبا و تکنیک ها و مفاهیم اصولی را نیز بیاموزند.

اگر شما نیز علاقه‌مند به اعجاز این سبک، هستید می توانید به پشتوانه استعداد و توانمندی، قدم در مسیر آموزش بگذارید و با حضور در گروه‌های موسیقایی هنرنمایی کنید.

معمولاً این گروه‌ها شباهت بالایی به ارکستر دارند که بخش ریتم و بخش شاخ دیده می‌شود.

دستاورد های سبک موسیقی جاز بی‌ارتباط با فعالیت هنرمندان با سازهای برنجی و ساز کوبه‌ای در بخش ریتم و حضور ساکسیفون در بخش شاخ نیست.

باید بدانید که علیرغم نگرش اغلب مردم نسبت به ساکسیفون به عنوان ساز اصلی جاز، از دیگر آلات موسیقی هم چون کلارینت، شیپور، شیپور فرانشوی، توبا استفاده می شود تا شنوندگان شاهد آوای آسمانی و دلفریب باشند که روح را جلا می‌بخشد.

بداهه‌نوازی نیز در سبک موسیقی جاز، تاثیرگذاری بسیار دارد به طوری که هنرمندان می‌بایست از توانمندی ذاتی برای بداهه‌نوازی بهره گیرند.

روز به روز می‌توان شاهد بلوغ بیشتر سبک‌های مختلف موسیقی هم‌چون سبک جز بود که حال با عنوان جاز ملایم نیز، هنرمندان بسیاری همچون نورا جونز، چاکا کان و ساد را به فعالیت واداشته است که با مهارت و قدرت نگاه افراد مختلف با سلایق و علایق مختلف را جلب می‌کند.

سبک جز

راک – Rock

ردپای موسیقی راک، مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه مدتهاست این سبک از موسیقی در بین گروه‌های مختلف مردم، محبوبیت کسب می‌کند‌. راک اند رول، قدمت بالاتری دارد که شروع فعالیت این سبک را به دهه ۱۹۵۰ مرتبط می‌دانند. از شخصیت‌های نام آوری که در این سبک هنرنمایی کردند می توان الویس پرسلی را نام برد.

موسیقی دلکش سبک راک، بی‌ارتباط با نواهای برخاسته از سازهای مهیج و گران‌بهایی همچون گیتار، ساز برنجی، طبل و نغمه‌های خواننده نیست.

معمولاً متن موسیقی راک برای به تصویر کشیدن شدائد و سختی های عشق نافرجام است که از این نظر شباهت بالایی به موسیقی پاپ دارد اما سوز و گداز آن را بیشتر می دانند به طوری که اسطوره های موسیقی همچون رولینگ استونز یا اروسمیث نیز در آثار خود همواره مطابق با سلیقه شنوندگان گریزی به این موضوعات همیشه داغ داشته اند.

حال نیز گروه‌های بسیاری در این بازار آشفته، موسیقی عملکرد درخشانی داشته‌اند که می‌توان گروه‌های موسیقی معروفی مانند گریین دی، کیلرز، میوز و اوئیسیز را نام برد.

سبک راک

پاپ – Pop

کمتر کسی را می توان یافت که اهل موسیقی باشد و دلبستگی به سبک موسیقی پاپ احساس نکند، خوشبختانه هنرمندان بسیاری در این عرصه با تجربه و توانمندی ذاتی، آثار ارزشمندی به ارث گذاشته اند. در عصر حاضر نیز شخصیت‌هایی همچون بیانسه، مایکل جکسون، آریانا گرانده و مدونا  عنوان محبوب‌ترین خوانندگان پاپ همواره یاد می‌شوند.

شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که در اواسط دهه ۱۹۵۰ با معرفی موسیقی سبک پاپ، این چنین با محبوبیت مواجه شود به طوری که همواره علاقمندان بسیاری از مردمان آمریکایی، برای شنیدن نغمه های ناب موسیقی پاپ، ساعاتی را به شنیدن برنامه های رادیویی اختصاص می دادند، اغلب الویس پرسلی به عنوان سلطان پاپ، آثاری را به شنوندگان هدیه می بخشید.

موسیقی پاپ نیاز به شاخ و برگ دادن اضافه ندارد، تمامی افراد فارغ از درک موسیقیایی از شنیدن نغمه های دلنشین آن لذت میبرند. حال در ملل مختلف نیز افراد بسیاری توانستند، پتانسیل خویش را در این عرصه به نمایش بگذارند، ستارگان کره ای پاپی نیز از این جمله هستند که طرفدارانی از کشورهای مختلف را نیز به دست آورده اند.

محبوبیت موسیقی پاپ تنها محدود به نواهای دل انگیز ساز نیست بلکه ترانه‌های خاص آن که متمرکز بر ساختار آواز (آواز-کر) هستند که بر جان دل شنونده می‌نشیند که به راحتی نیز نمی‌توان، آنها را از ذهن بیرون کرد.

مایکل جکسون
Michael Jackson

طرفدار کدام یک از سبک‌های معرفی‌شده در این متن هستی؟ از سبک و هنرمند مورد علاقه‌ات برای ما بنویس.

آمادهٔ یادگیری موسیقی هستی؟ همین امروز با مجموعه‌های آموزش ویدیوی موسیقی در خنیاگر شروع کن و خیلی زود از فرایند یادگیری و پیشرفت‌ات لذت ببر.