در موسیقی، گوش دادن فعال انتخاب آگاهانه تمرکز روی یک قطعه موسیقی است. در زندگی روزمره، ممکن است از موسیقی به عنوان بافت پس زمینه استفاده کنید، اما وقتی حواس پرتی را از بین می‌برید و روی موسیقی تمرکز می‌کنید، به سمت گوش دادن فعال حرکت می‌کنید. چگونه گوش موسیقی خوبی داشته باشیم و کوک بخوانیم؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار است  چرا که  پاسخ بطور هم زمان دشوار و ساده باشد، در واقع به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اول از همه، این نیست که کسی گوش موسیقی ندارد، زیرا وقتی صدای نت بم را می‌شنوید و سپس نت زیر را می‌شنوید، می‌توانید تشخیص دهید که کدام نت بالاتر است و کدام نت پایین‌تر است. در واقع، تنها عاملی که مانع از داشتن گوش موسیقیایی خوب می‌شود ناشنوا بودن است. 

اما اگر مقصود شما از این پرسش این است که وقتی یک نت را می‌شنوید و می‌خواهید آن نت را با صدای خود بخوانید، نمی‌توانید به طور دقیق و کامل آن را به اجرا درآورید، که البته دلیل آن بسیار ساده است: باید به همان اندازه سختی آن نت تمرین داشته باشید!!و خوشبختانه تمرینی که باید اجرا کنید بسیار راحت است. شما می‌توانید از ابزار یا برنامه‌های متفاوتی که وجود دارد استفاده کنید و این تمرینات و تکرارها را برای حل کامل این مشکل  انجام دهید، تمریناتی که عموماً مربوط به سلفژ هستند و با تکرار، به راحتی این مشکل را حل می‌کنند.

اما نکته مهم این است که شما باید بتوانید نت‌های مختلفی بزنید و آموزش‌های لازم را برای رسیدن به این هدف ببینید. آموزش‌هایی که دامنه و گسترده صدایتان را گسترش می‌دهند.

این ممکن است برای نوازندگان اهمیت زیادی نداشته باشد، زیرا استفاده آنها از گوش موسیقی با استفاده یک خواننده متفاوت است.

ما نه تنها می‌خواهیم نت‌های موسیقی را به درستی تشخیص دهیم، بلکه می‌خواهیم آنها را به درستی اجرا کنیم، که بسیار مهم است و در حرفه آواز، فقط دانستن و شناختن نت‌ها برای ما معنی خاصی نخواهد داشت، زیرا ما باید قادر به پخش نت‌های مختلف باشد. در واقع، ما باید دامنه صداهای خود را افزایش دهیم تا بتوانیم نت‌های مختلف را پخش کنیم.

در ادامه به تعدادی از راهای افزایش مهارت شنیداری خواهیم پرداخت:

گوش دادن فعال چیست

در موسیقی، گوش دادن فعال انتخاب آگاهانه تمرکز روی یک قطعه موسیقی است. در زندگی روزمره، ممکن است از موسیقی به عنوان بافت پس زمینه استفاده کنید، اما وقتی حواس پرتی را از بین می‌برید و روی موسیقی تمرکز می‌کنید، به سمت گوش دادن فعال حرکت می‌کنید. چرا گوش دادن فعال مهم است؟

گوش دادن فعال به شما امکان می‌دهد ساختار ترکیب و تفاوت‌های ظریف را در یک قطعه موسیقی پردازش کنید. گوش دادن فعال ممکن است به شما کمک کند سازهای مختلف را در یک قطعه موسیقی خاص بشنوید و یا پیچیدگی‌های آنها را درک کنید، و همچنین در تقویت مهارت گوش دادن بسیار موثر خواهد بود.

استراتژی‌های تقویت مهارت گوش دادن

برای اینکه شنونده خوبی باشید، تمرین را فراموش نکنید. این مهارت دقیقاً مانند فن بیان به تکرار و تداوم نیاز دارد. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در بهبود مهارت گوش دادن آورده شده است:

تقویت مهارت گوش دادن: صبور باشید

وقتی شخص دیگری در حال صحبت است، با دقت گوش دهید تا دقیقاً بفهمید چه می‌گوید. وسط صحبت‌های او نپرید، جمله‌اش را ادامه ندهید و صحبت او را قطع نکنید. این کار باعث می‌شود طرف مقابل احساس درک و پذیرش بیشتری از جانب شما داشته باشد.

تقویت مهارت گوش دادن: راحت باشید

سعی نکنید کارهای خارق العاده ای انجام دهید. راحت باشید و به گوینده اجازه دهید در اطراف شما احساس راحتی کند. نیازها، علایق و سلایق طرف مقابل را در نظر بگیرید. خیره نشوید، اما تماس چشمی داشته باشید. برای موافقت بهتر است از لبخند استفاده کنید یا سر خود را تکان دهید تا گوینده متوجه شنیدن شما شود.

تقویت مهارت گوش دادن: همدردی کنید

سعی کنید از نظر سخنران به موضوع نگاه کنید و خود را جای او قرار دهید. نظرات خود را کنار بگذارید و تمام جنبه‌ها را از دیدگاه او بسنجید. احساسات فرد مقابل را بشناسید و سعی کنید آنها را درک کنید.

مهارت‌های گوش دادن را بهبود ببخشید: به لحن گوینده توجه کنید

به میزان و لحن صدا  و نحوه سخنرانی توجه کنید. اینها فاکتورهایی است که می‌تواند پیام آنها را تکمیل کند و پیام را بهتر به شما منتقل کند. با تعدیل صدا و یا بلندی صدا  و مواردی از این دست می‌توانید اهمیت سخنن نان طرف مقا بلتان را درک کنید.

مهارت گوش دادن را بهبود ببخشید: سوال کنید

خود را مجبور کنید خوب گوش کنید تا بتوانید سوال کنید. پرسیدن سوال می‌تواند به شما در بهبود مهارت گوش دادن کمک کند. به سخنان گوینده واکنش نشان دهید و از ابهامات خود بپرسید. ابهام می‌تواند حواس شما را پرت کند و از گوش دادن خوب به شما جلوگیری کند. البته طرح سال باید به روش صحیح انجام شود تا بیشترین تأثیر را داشته باشد.

تقویت مهارت گوش دادن: یادداشت برداری کنید

یادداشت برداری می‌تواند تمرکز شما را بر گوش دادن افزایش دهد و شما را مجبور به گوش دادن خوب کند. هر جا احساسکردید و نیاز به نوشتن دارید، آن را بنویسید و به خوبی در مورد احساس خود فکر کنید تا پیام‌های ارسالی توسط گوینده را درک کنید.

مدیتیشن را امتحان کنید

فرانک دیاز، استاد دانشکده موسیقی و رقص دانشگاه اورگان می‌گوید: “دانشجویانی که روزانه ۱۵ دقیقه مدیتیشن می‌کنند هنگام گوش دادن به موسیقی بیشتر تمرکز خواهند کرد و قادر خواهند بود مهارت شنیدن خود را به راحتی بیشتر کنند.”

متن شعر را بفهمید

یکی از بهترین راه‌های برقراری ارتباط با آهنگ و بهبود مهارت شنیدن، درک متن موسیقی است. در آغاز می‌توانستید این کار را با استفاده از جزوه‌های کوچکی که همراه CD ها بود انجام دهید ، اما امروز با دسترسی به اینترنت ، فقط با یک جستجو می توانید معنای مختلف و تحلیل متن آهنگ مورد علاقه خود را بدست آورید.

چراغ‌ها را خاموش کنید تا حس شنوایی شما افزایش یابد.

احتمالاً شنیده‌اید که اگر یک حس خود را از دست بدهید، حواس دیگر شما بهبود می‌یابد. این در مورد گوش دادن کاملاً صدق می‌کند. چشمان خود را ببندید یا یک اتاق تاریک پیدا کنید تا تمرکز خود را دو برابر کنید.

مطالعه کنید و یاد بگیرید

هرچه بیشتر در مورد تئوری موسیقی، ترکیب تاریخی، تنظیم، آهنگ سازی و ساز سازی یاد بگیرید، پیشرفت مهارت شنیداری آسان‌تر خواهد بود. سرگرمی یا تجزیه و تحلیل بیشتر نیز در دسترس شما خواهد بود.