یاد گرفتن یک زبان جدید، فهمیدن آن و حتی توانایی صحبت کردن به زبانی دیگر، لذتی شگفت‌انگیز دارد؛ اما چه زبانی جذاب‌تر و شگفت‌انگیزتر از موسیقی؟ مثل هر زبان دیگری، یادگیری موسیقی را با شناخت حروف و الفبای آن آغاز می‌کنیم. اما نه با روشی حفظی و طوطی‌وار؛ بلکه کاملا اصولی و بنیادین. لینک دانلود کتابچه نت‌خوانی در تصویر زیر است.

در کتابچه نت‌خوانی خنیاگر، سادگی زبان و بیان، به همراه طراحی و تصویرسازی چشم‌نواز و سرگرم‌کننده باعث شده تا درک و فهم مطالب بسیار آسان شود. مطمئن هستیم که کتابچه را شروع می‌کنید و تا انتها را بی‌وقفه مطالعه می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم مطالب را برای خود روی کاغذ یادداشت‌برداری کنید تا ملکه ذهنتان شود. شما تا یادگیری زبان موسیقی فقط چند ساعت فاصله دارید!

این کتابچه برای چه افرادی مفید است؟

  • علاقمندان موسیقی که دوست دارند زبان موسیقی را یاد بگیرند.
  • افراد مبتدی که تازه می‌خواهند یک ساز یا آواز را یاد بگیرند و هنوز نت‌خوانی را بلد نیستند.
  • هنرجویانی که نت‌خوانی را به صورت حفظی یاد گرفته‌اند و مبانی و اصول آن را نمی‌دانند.
  • مربی‌های موسیقی که می‌خواهند به زبانی شیرین و ساده الفبای موسیقی را به هنرجویان خود آموزش دهند.

تئوری موسیقی یا همان music theory، یک نظریه است درمورد قواعد، اصطلاحات و نحوه ی اجرای موسیقی که صداها سال پیش ابداع شده و در طول زمان تکامل یافته است. در واقع تئوری موسیقی شاخه‌ای تخصصی از موسیقی است که دربرگیرنده تمام قواعد، علامت‌ها، شناخت صدای نت‌های مختلف، فاصله‌ها، میزان‌ها، گام، ریتم یا ضرب آهنگ و پرده‌های موسیقی است. تئوری موسیقی به اندازه‌ای مهم و جدی است که از افراد آگاه و نظریه‌پرداز در این رشته، با عنوان “نظریه‌پرداز موسیقی” نام می‌برند.

شاخص‌ترین عناصر تئوری موسیقی، صدا و ریتم هستند. اهمیت صدا در موسیقی مثل اهمیت رنگ در نقاشی است، با این حال از هر نوع صدایی نیز نمی‌شود استفاده کرد. صداها از نظر فیزیک صوت به دو دسته صداهای موسیقایی یا ارتعاشات منظم، و صداهای غیرموسیقایی یا ارتعاشات نامنظم تقسیم می‌شوند. برای شروع به یادگیری تئوری موسیقی، نیاز به پیش زمینه‌ای ندارید و می‌توانید با دانلود کتابچه نت‌خوانی، یادگیری تئوری موسیقی را شروع کنید.