اگر در آغاز مسیر نوازندگی، تصمیم دارید گیتار الکتریک را برای نواختن انتخاب کنید، حتما به این نکته توجه کنید که علاقه‌مندی شما در سبک موسیقی و سازها چگونه است. برای نمونه اگر خانواده یا اطرافیان شما را تشویق به یادگیری یک ساز خاص کنند که خودتان عشق و علاقه ای به آن نداشته باشید، مطمئن باشید پس از مدتی، آن ساز در گوشه ای از اتاق فراموش خواهد شد. 

اما اگر روح شما با شنیدن صدای ساز خاصی پرواز می‌کند و اشتیاق و عشق یادگیری آن ساز را دارید، در واقع بطور خودکار در باتدای مسیر یادگیری این ساز قرار گرفته اید، و امکان سردرگمی بسیار کم خواهد بود. در این حالت شما تنها به یک ساز مناسب، منبع آموزشی مناسب، زمان، برنامه ریزی و تمرکز لازم برای تمرین های مداوم و مستمر خواهید داشت. البته، به این نکته توجه داشته باشید، که یادگیری گیتار الکتریک و سبک راک، به دلیل تنوع بالا در این سبک، کمی متفاوت خواهد بود. برای انتخاب گیتار الکتریک مناسب، باید انواع آن و ویژگی های هرکدام را بشناسید.

در طول تاریخ موسیقی، همیشه گروه‌هایی بوده‌اند که با گذشت سالیان طولانی از تولید آلبوم‌هایشان، همچنان نو، با طراوت و شگفتی ساز هستند. خصوصا موسیقی راک، در طول زمان همواره در حال پیشرفت بوده است و هنرمندان و گروه های صاحب سبک بسیاری در آن فعالیت کرده اند، طوری که همیشه موسیقی با کیفیت و فاخر در این سبک برای شنیدن وجود خواهد داشت.

انواع گیتار الکتریک برای سبک‌ موسیقی و سطح نوازندگی مختلف استفاده می‌شوند

گیتار الکتریک مناسب برای افراد مبتدی

برای اینکه گیتار الکتریک مناسب برای خود را پیدا کنید، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که به چه سبکی علاقه دارید؟ هارد راک، جز، بلوز، پروگرسیو، متال یا امبینت؟

برای پاسخ دادن به این سوال هم می‌توانید از خود بپرسید که به چه خواننده، نوازنده یا گروهی علاقه مندید؟ سبک آن شخص یا گروه، احتمالا سبک مورد علاقه‌ی شما خواهد بود.

سعی کنید تنها براساس ظاهر سازها خرید نکنید، بلکه به کاربرد آنها در سبک موردنظر خود بیندیشید. برای نمونه استروکستر یا تله کستر فندر، سازهایی هستند که به قدری هوشمندانه طراحی شده اند که بدون شک شیفته ی آنها خواهید شد، اما بطور مثال اگر به ریف های سنگین گروه mega death و یا Slayer علاقمند باشید، این سازها آنچنان کاربردی برا شما نخواهند داشت، زیرا برای سبک‌های heavy metal طراحی نشده اند، مگر تغییرات مفصلی در آنها ایجاد کنید.

بهترین گیتار الکتریک برای شروع

زمانی که برای خرید گیتار الکتریک به فروشگاه می روید، چندین نکته را در نظر داشته باشید. نکته ی اول، هزینه‌ای است که شما برای این کار در نظر گرفته‌اید. برای هنرجویان مبتدی که در آغاز مسیر یادگیری هستند، قیمت ساز یک نکته ی بسیار حائز اهمیت است. به این نکته توجه کنید که علاوه بر خرید گیتار الکتریک، به یک امپلی فایر یا یک تقویت کننده نیز احتیاج خواهید داشت. بنابراین باتوجه به این نکته بودجه‌ی خود را تنظیم کنید. کمپانی‌های مطرح و شناخته شده‌ی تولید گیتار الکتریک، همیشه مدل گیتارهایی با قیمت مناسب برای هنرجویان مبتدی طراحی میکنند. درواقع برای آسانی و سرعت بیشتر نوازندگان مبتدی، پکیج‌های خاص طراحی می کنند که دقیقا مناسب افرادی است که تازه شروع به یادگیری این ساز کرده‌اند.

نکات قابل توجه در زمان خرید گیتار الکتریک

هنگام خرید ساز، اولین نکته‌ی مهم انتخاب سبک دلخواه بود. پس تصمیم بگیرید که دوست دارید در چه ژانری گیتار الکتریک بنوازید. برای این کار نیز باید درمورد سبک های مختلف گیتار الکتریک مطالعه کرده و نمونه های مختلفی را گوش بدهید. سبک های مختلفی از جمله پاپ، راک، جز، بلوز، متال، کانتری و… وجود دارند که هرکدام گیتار مخصوص به خود را دارند. برای نمونه گیتارهای استرتوکستر فندر غالبا برای سبک های راک و بلوز طراحی شده اند، درصورتیکه گیتارهایی که پیکاپ های هامباکر دارند، بیشتر در سبک های متال استفاده می شوند. پس اولین نکته برای خرید یک گیتار الکتریک مناسب انتخاب سبک دلخواه خواهد بود.

انواع مدل های گیتار الکتریک

گیتار الکتریک مدل های بسیار متنوعی دارد که غالبا صداهای متفاوتی نیز ایجاد می‌کنند. بطور کلی می توان گیتارهای الکتریک را به سه نوع:

  • Semi hollow
  • Solid body
  • Hollow body

بخش‌بندی کرد. 

گیتارهای Solid Body

همان گونه که از نام این ساز مشخص است بدنه ی این نوع از گیتار الکتریک، از یک تکه چوب تو پر ساخته شده است. برای نواختن این مدل از گیتار الکتریک، باید از یک امپلی فایر هنگام نواختن استفاده کنید.

گیتارهای Hollow Body و  Semi Hollow Body

در این دو مدل از گیتار الکتریک، سوراخ هایی در چوب مورد استفاده در بدنه‌ی گیتار وجود دارد که درواقع برگرفته از طراحی گیتارهای آکوستیک می‌باشد. در بعضی موارد این نوع از گیتارهای الکتریک بدون امپلی فایر نیز نواخته می شود. اما نکته‌ی قابل توجه در مورد این مدل از ساز، این است که همچنان دارای پیکاپ می باشند و به همین دلیل، به عنوان گیتار الکتریک از آنها استفاده می شود و می‌توان آنها را به امپلی فایر متصل کرد.

تاثیر پیکاپ بر صدای گیتار الکتریک

پیکاپ‌های سینگل کویل

نخستین گیتارهای الکتریک، همگی دارای پکاچ های سینگل کویل بودند که تنها یک سیم پیچ دارد. سینگل کویل ها ممکن است فقط دارای یک مغناطیس باشند که در این صورت برای تنطیم pole piece ها، پیچ هایی دارند. و یا اینکه هر کدام از سیم ها یک مغناطیس جداگانه داشته باشند. اما با وجود تعداد و چیدمان مغناطیس ها، مادامی که سیم پیچ تنها دور یک تک حلقه پیچیده شده باشد، پیکاپ سینگل کویل خواهد بود.

نکته ی منفی درمورد پیکاپ های سینگل کویل این است که دقیقا مثل یک آنتن عمل می کنند و مثل هر حلقه ی سیم پیچی، تشعشعات الکترومغناطیسی را از محیط اطراف خود جذب می کنند. خب، به این دلیل که محیط اطراف ما همیشه حاوی این تشعشعات است که از انواع لامپ های فلوئورسنت، مانیتورهای کامپیوتر و … ساطع می شوند، پیکاپ های سینگل کویل، قطعا نوازنده را دچار چالش خواهند کرد. به شکلی واضح تر، سینگل کویل ها نویز و هام خواهند داشت.

صدای سینگل کویل

صدای تولید شده توسط پیکاپ های سینگل کویل، صدایی تمیز، واضح و لاغر است. گیتارهای فندر از جمله گیتارهای استرتوکستر و تلکستر (مدل هایی که در سبک های پاپ، راک و کانتری بسیار محبوب هستند) از پیکاپ های سینگل کویل استفاده می کنند. به عنوان نمونه از نوازندگانی که از گیتارهای سینگل کویل استراتوکستر استفاده می کنند باید به جیمی هندریکس، استیوی وی وان، و اریک کلپتون اشاره کرد.

پیکاپ‌های سینگل کویل، صدایی لاغر، کلین و شفاف تولید می‌کنند. در گیتارهای فندر مثل استرتوکستر و تلکستر (دو گیتاری که در پاپ، راک و کانتری بسیار متداول هستند)، معمولاً از سینگل کویل‌ استفاده می‌شود. از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گیتاریست‌هایی که صدای سینگل کویل استرتوکستر را نمایندگی می‌کنند، می‌توان از اریک کلپتون، جیمی هندریکس و استیوی ری وان نام برد. از تلکسترنوازان مشهور نیز می‌توان از بروس اسپرینگستین، Buck Owens و Johnny Paycheck یاد کرد.

پیکاپ‌های هامباکر

گیبسون برای نخستین بار در سال ۱۹۳۵ پیکاپ الکترومغناطیسی به نام bar را ابداع و وارد بازار کرد. این پیکاپ برای اولین بار روی گیتار الکتریک گیبسون Hawaiian مورد استفاده قرار گرفت و چندی بعد روی مدل ES-150 و سپس بانجوهای گیبسون نیز استفاده شد. این پیکاپ بوسیله ی چارلی کریستین به شهرت رسید و تا امروز نیز به نام پیکاچ چارلی کریستین معروف است.

مدیر کمپانی گیبسون، تد مک کارتی در دهه ی ۱۹۵۰، تصمیم گرفت پیکاپی در این کمپانی تولید کند که با قرار گرفتن در کنار ترانسفورمرها و سایر وسیله های مغناطیسی، دچار نویز و هام نشود. وظیفه ی این کار به عهده ی والت فولر و سث لاور قرار گرفت، آنها در سال ۱۹۵۵ پیکاپی ابداع کردند که با دو حلقه سیم پیچ نویز یا هام را “باک” یا کنسل می کرد و به همین خاطر نیز هامباکر humbucker نام گرفت.

صدای دابل کویل

در سال ۱۹۵۷، پیکاپ هامباکر روی دو مدل Les Paul نصب شد؛ یکی Goldtop Standard و دیگری Les Paul Custom با سه پیکاپ. صدای گرم و نرم Gibson Les Paul با پیکاپ هامباکر (دو کویل)، بسیار مناسب راک، بلوز، جز و پاپ است. از گیتاریست‌های مشهوری که از هامباکر استفاده کرده‌اند، می‌توان به جیمی پیج، جو پری، جان لنون، بی‌بی کینگ، وس مونتگومری و چت اتکینز اشاره کرد.

امروزه در بسیاری از گیتارها، از ترکیب سینگل کویل و هامباکر استفاده می‌شود. در ضمن یک روش معمول دیگر این است که با خارج کردن یکی از کویل‌های پیکاپ هامباکر توسط یک کلید و تک کویل کردن آن، به صدای سینگل کویل دست یافت.

دسته گیتارهای الکتریک یا Neck

هر گیتاریستی شیوه‌ی منحصر به فرد خود در نواختن را داراست، و به همان نسبت، سلیقه، انتخاب و نیازهای متفاوتی از دیگر نوازندگان خواهد داشت. بنابراین گیتارها هم در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند، یکی از این تفاوت ها در دسته ی گیتارهای مختلف است. سازندگان گیتارهای، دسته‌های متنوعی برای گیتارهای مختلف در نظر می گیرند که از جنبه های متعددی با یکدیگر تفاوت دارند. بطور کلی انواع دسته ی گیتارها را می توان از سه وجه متفاوت دسته‌بندی کرد:

  1. چوب دسته (نوع و تعداد قطعات)
  2. اتصال دسته (مدل اتصال دسته به بدنه)
  3. پروفایل (پهنا، قطر و شکل برش عرضی دسته)

چوب دسته

جدا از اینکه دسته‌ی گیتار شما یک تکه باشد، یا از دو یا چند تکه ی بهم متصل شده تشکیل شده باشد، نوع چوب مورد استفاده نیز مهم است. وزن چوب مورد استفاده و مقاومت آن از نکات قابل توجه است که بر تعادل صدا و بدنه ی گیتار تاثیرگذار است. رایج‌ترین چوب های مورد استفاده در گیتار الکتریک را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

Maple (میپل) یا افرا

فندر برای ساختن اولین گیتار الکتریک سالید بادی خود که امروز با نام تلکستر شناخته می‌شود، از چوب میپل یا افرا استفاده کرد. چوب میپل وزن و مقاومت متوسطی دارد و علاوه بر کمک به کم شدن وزن گیتار، کارایی خوبی هم برای گیتار ایجاد می کند. کمپانی فندر از چوب میپل علاوه بر گیتار تلکستر در ساختن فرت بورد نیز استفاده می‌کند.

Mahogany (ماهوگانی) یا ماهون

از چوب ماهاگونی سالهاست که به عنوان چوب متداول در ساخت گیتارهای کلاسیک استفاده  می‌شود. این چوب نسبت به چوب میپل سبک تر و منعطف تر است. اگر برای ساخت صفحه ی رویی گیتار از چوب میپل یا اسپروس استفاده شود، ترکیب رنگ این چوب با رنگ تیره ی ماهاگونی تضاد زیبایی خلق می کنند. در بسیاری از گیتارهای الکتریک، از چوب ماهاگونی برای ساختن بدنه و پشت ساز استفاده می‌شود.

Rosewood (رزوود)

این چوب سنگین که دارای رگه‌های بسته است، در انواع گوناگونی در دسترس است. بهترین نوع آن، Brazilian rosewood است که امروزه به‌دلیل استفاده بی‌رویه، مورد حمایت قرار گرفته و بسیار کمیاب و قیمتی است. رزوود به‌واسطه سطح سخت و صیقل‌پذیرش، معمولا در ساخت فینگربورد به‌کار می‌رود. پی آر اس (PRS)، در بعضی از گیتارهایش، از این چوب برای ساخت کل دسته استفاده می‌کند.

Pau ferro

Pau ferro، جایگزین جدید Brazilian rosewood محسوب می‌شود و چوبی سنگین و کم‌خلل است. این دو شاخصه، باعث می‌شود که فینیش کردن این چوب آسان باشد و بسیاری از گیتارسازان، از آن برای ساخت دسته و فینگربورد استفاده کنند.

Basswood (بسوود)

رگه‌های بسوود نسبتاً باز است و در نتیجه نرم‌تر از چوب‌های دیگر است. این چوب، در ساخت گیتارهای آکوستیک مقرون‌به‌صرفه و گیتارهای الکتریک‌ گران‌قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کمپانی Parker Guitars، با استفاده از ترکیب بسوود و یک لایه رزین کربن/اپوکسی، دسته‌ای بسیار سبک و بی‌نهایت مستحکم ساخته است.

گیتار استایل استراتوکستر (stratocaster)

این مدل از گیتار الکتریک یکی از مشهورترین مدلها در دنیا محسوب می گردد. از دلایل محبوبیت این گیتار، می توان به راحتی و سبکی در نواختن، و همچنین تنوع آنها اشاره کرد، که آنها را به گزینه ای مناسب برای نوازندگان تازه کار و مبتدی تبدیل می کند. گیتارهای استراتوکستر، در طول تاریخ موسیقی الکترونیک، توسط نوازندگان مشهور مختلفی از جمله جیمی هندریکس، اریک کلپتون و… مورد استفاده قرار گرفته است و تاثیرات بسیاری بر سبک موسیقی های راک و بلوز گذاشته است. این سبک از گیتارها دارای سه پیکاپ سینگل کویل بوده و به همین دلیل هم طیف گسترده ای از انواع صداها را در اختیار نوازنده می گذارند. همین موضوع گیتارهای استراتوکستر را به گزینه ای مناسب برای یادگیری و تمرین تبدیل می کند.

این گیتار، برای نواختن در سبک های:

  • راک
  • پاپ
  • بلوز
  • کانتری
  • ایندی
  • فانک

پیشنهاد می‌شود.

گیتار استایل Les Paul

بعد از گیتارهای استراتوکستر، دومین استایل شناخته شده و محبوب برای نوازندگان گیتار الکتریک، استایل les paul است. این گیتار در دهه ی ۱۹۵۰ بوسیله ی کمپانی گیبسون به بازار معرفی شد. با وجود استفاده از چوب ماهگونی که عموما در این استایل از گیتار مورد استفاده قرار می‌گیرد، تجربه ی نوازندگی متفاوتی را در احتیار نوازنده قرار می داد، و از ویژگی های خاص این گیتار می توان به تناژ صدای گرم تر در مدت طولانی تر اشاره کرد. این گیتارها معمولا دارای دو پیکاپ هامباکر هستند که حجم صدا را افزایش می دهد و همچنین تن صدای ساز را گردتر می کند. بر همین اساس این گیتار برای نوازندگانی که علاقمند به سبک های هوی Heavy هستند، گزینه ای مناسب خواهد بود.

همچنین برای نواختن سبک های متال، راک و بلوز نیز مناسب می‌باشد.

گیتار استایل جز Jazz

از ویژگی های این نوع از گیتارها می توان به سبک نیمه آکوستیک آنها با بدنه ای بزرگتر، تناژ صدای گرم، رزونانس طبیعی بدنه ساز، و همچنین تخصصی تر بودن این ساز اشاره کرد. گیتار جز، برای داشتن دوام بیشتر، بدنه ای توخالی دارد و به همین دلیل نیز به آن گیتار نیمه آکوستیک گفته می شود. از نوازندگان بنام این ساز می توان به Noel Gallagher اشاره کرد.

این استایل برای سبک های جز، بلوز و ایندی مناسب است.

گیتار استایل تلکستر Telecaster

مدل دیگری از گیتارهای فندر، گیتار تلکستر می باشد که عموما برای سبک هایی مانند کانتری و ایندی مورد استفاده قرار می گیرد. این مدل از گیتارهای الکتریک، دارای دو پیکاپ سینگل کویل هستند و برای داشتن صدایی شفاف و روشن، کمترین فاصله بین پیکاپ و بریج وجود دارد. این درصورتی است که پیکاپ نک این گیتار، صدایی گرد تولید می کند.

این استایل برای نواختن سبک های کانتری و ایندی مناسب خواهد بود.

گیتار تلکستر عموما برای سبک های کانتری و ایندی استفاده می‌شود

گیتار استایل SG

استایل SG مدل دیگری از گیتار های Les Paul است که برای سبک هایی مانند راک یا بلوز قابل استفاده و مناسب است. از نوازندگان مطرحی که در این سبک می نوازند می توان به Angus Young نوازنده ی گروه AC/DC و Tonny Lommi نوازنده ی گروه Black Sabbath نام برد. این سبک از گیتار دارای بدنه ای نازکتر در مقایسه با Les Paul است و عموما به شکل double cutaway طراحی می شود تا دسترسی به فرت های بالاتر آسانتر باشد.

گیتارهای این استایل برای نوازندگی در سبک های راک و بلوز مناسب هستند.

گیتار استایل متال Metal

این سبک از گیتارهای الکتریک برای نوازندگی مناسب است که علاقمند به سبک های سنگین تری مثل هوی متال یا پانک هستند. این سبک از گیتارها به شکلی طراحی می شوند که قابلیت نواختن با سرعت بیشتر، و حجم صدای بالاتر در احتیار نوازنده بگذارند.

شروع به یادگیری گیتار الکتریک در سبک‌های سنگین یا Heavy

درصورتیکه شما علاقمند به نوازندگی در سبک های هوی متال هستید، به این نکته توجه کنید که بدون تردید به پیکاپ هامباکر نیاز خواهید داشت. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که از نظر فرم ظاهری، شکل و رنگ نیز باید با ساز خود ارتباط برقرار کنید.

نکته ی قابل توجه دیگر در انتخاب ساز، قطر سیم ها است. سیم های کلفت تر صدایی بم تر تولید می کنند. البته گیج های متنوع سیم به عنوان لوازم جانبی گیتار الکتریک در دسترس و قابل خریداری است.

اگر به سبک هایی مثل دارک و متال گرایش دارید، گیتار الکتریک های ESP را امتحان کنید. کمپانی ESP-LTD یکی از بهترین تولیدکنندگان سازهای مدرن در جهان محسوب می شود.

انتخاب گیتار الکتریک مناسب برای سبک بلوز

خب حالا به روی دیگر ماجرا بپردازیم! فرض کنیم شما به سولوهای دیوید گیلمور یا اریک کلپتون علاقمندید. طبیعتا تمرین سولوهای این دو نوازنده چیره دست، با یک ساز مدرن و عجیب و غریب منطقی نخواهد بود.

بطور قطع شما به یک گیتار الکتریک استرتوکستر کمپانی فندر نیاز خواهید داشت. به یاد داشته باشید که برای نوازندگی در سبک های لایت، پیکاپ های سینگل کویل مناسب هستند که صدایی گرم و شفاف تولید می کنند. درصورتیکه پیکاپ های هامباکر معمولا صداهایی بم و شلوغ ایجاد می کنند که برای سبک متال مناسب است. باتوجه به نکات گفته شده، برای نوازندگان مبتدی که به سبک های بلوز یا کانتری علاقمندند، سازهایی با صدای گرم و شفاف و با عمق زیاد مناسب خواهد بود.

برای نوازندگانی که سبک هایی مثل جز، بلوز یا فیوژن را می پسندند، گیتارهای با بدنه توخالی (Hollow body, Semi Hollow Body) گزینه هایی مناسب خواهند بود. بعضی از انواع مدل های PRS هم می توانند برای این نوازندگان مناسب باشند. اما قطعا باید یک گیتار توخالی یا Hollow Body در اختیار داشته باشند. از مشهورترین و شاحص ترین برندهای این سبک از گیتار الکتریک می توان به برند فندر اشاره کرد.

در ادامه ی این مطلب محبوب ترین و پرفروش ترین گیتارهای الکتریک برای نوازندگان مبتدی را معرفی و بررسی می کنیم.

گیتار الکتریک Ibanez GRG170DX

این گیتار با عنوان GRG170D نیز شناخته می شود. بدنه ی این گیتار الکتریک از نوع Solid Body یا توپر از سری RG از شرکت Ibanez است. سری RG بخشی از سری گیتار های سطح مبتدی GIO می باشد که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد. گیتار GRG170DX دارای یک بریج ترمولو سینک شده و فینگربرد رزوود به همراه صدف کاری های Sharktooth (طرح دندان کوسه) می باشد. این گیتار در دو کشور چین و اندونزی با تفاوت هایی برای عرضه در بازارهای مختلف تولید می شود. در سال ۲۰۱۸ در قاره آسیا، فرت برد روزوود به New Zealand pine تغییر داده شد، و در اروپا این فرت برد به مدل جابوتا تغییر داده شد. در سال ۲۰۱۹ نیز، جنس بدنه گیتار به صنوبر تغییر داده شد و تغییرات دیگری نیز در ساختار این گیتار الکتریک ایجاد شد.

مشخصات گیتار الکتریک Ibanez GRG170DX

  • بدنه ی محکم و سخت، سخت افزار کروم
  • جنس بدنه در دوره های مختلف: ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳  بیسوود، ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ صنوبر، ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ ماهاگانی
  • نک یا گردن یک تکه
  • کانفیگ پیکاپ ها HSH
  • کنترل های مستر ولوم، اهرم پنج مسیره، مستر تن
گیتار مدل Ibanez GRG170D

گیتار الکتریک یاماها مدل ERG121

این مدل از گیتار الکتریک، یکی از بهترین و با کیفیت ترین ترین گیتارهایی است که با توجه به قیمت بسیار مناسبش می توانید به عنوان یک نوازنده ی تازه کار انتخاب کنید. شرکت یاماها یکی از شاخص ترین کمپانی های تولید گیتار است که به دلیل کیفیت خوب و قیمت مناسب سازهایش بین بسیاری از نوازندگان محبوب است. این مدل از گیتار الکتریک های یاماها، قالب سوپر استرت  داشته و با بدنه ای از جنس بیسوود همراه با برش های دبل کات، به دلیل دسترسی راحت به فرت های بالاتر، گزینه ای مناسب برای نوازندگان مختلف محسوب می شود. این مدل از گیتار به دلیل فرم بدنه، به راحتی در دستان نوازنده قرار می گیرد و نواختن با آن بسیار ساده و دلپذیر است. وزن مناسب و نسبتا سبک این ساز نیز، یکی دیگر از ویژگی های خوب این گیتار به حساب می آید.

مشخصات گیتار الکتریک یاماها مدل ERG121

  • داشتن سه پیکاپ با کانفیگ HSH
  • دارا بودن پیکاپ پنج مسیره
  • فرت برد روزوود
  • مجهز بودن به سیستم بریج ترمولو
  • گزینه ای مناسب برای نوازندگان تازه کار

گیتار الکتریک Squier Bullet Start HSS HT

اگر در جستجوی یک گیتار ظریف با ظاهر زیبا و صدای یک گیتار استرت کلاسیک، و همچنین قیمتی مناسب هستید، این گیتار استراتوکستر گزینه ای ایده آل برای شما خواهد بود. بدنه ی این گیتار بیسوود سبک بوده، و گیتاری راحت و خوش قلق برای نواختن در حالت های ایستاده و نشسته می باشد. نک این گیتار که به شکل c میباشد از جنس میپل یا افرا است و فینگر برد آن به گونه ای طراحی شده که نوازندگی با آن را بسیار راحت و لذتبخش می سازد.

پیکاپ های این گیتار سینگل کویل یا تک سیم پیچ بوده، به همراه یک هامباکر.

مشخصات گیتار الکتریک Squier Bullet Strat HSS HT

  • گیتاری بی نقص با مشخصات یک گیتار استرت
  • صدایی متعادل و عالی بواسطه‌ی بدنه بیسوود
  • دارا بودن دو پیکاپ سینگل کویل با کیفیت بالا
  • انواع تونال های متنوع بواسطه ی پیکاپ هامباکینگ بریج
  • تیونینگ بادوام و ساستین عالی به دلیل داشتن بریج هاردتیل
  • نک افرا c شکل و فینگر برد ۲۱ فرت عالی

گیتار الکتریک استراتوکستر فندر Fender American Special Stratocaster

اگر به دنبال خرید یک گیتار استرت هستید، بهترین گزینه برای شما گیتار استراتوکستر American Special خواهد بود. از ویژگی های این گیتار می توان به ساستین طبیعی، وضوح صدا و صدای پاپ میانه به همراه بدنه ای از جنس چوب آش، اشاره کرد.