در این مطلب دو نمونه از بهترین نرم افزارهایی که برای آموزش سنتور وجود دارند را به شما معرفی کرده و لینک دانلود آن را نیز قرار خواهیم داد. اما پیش از آن کمی بیشتر با سنتور آشنا خواهیم شد، و بهترین انواع آن و نکاتی برای خرید بهتر را با شما مطرح خواهیم کرد. 

اگر دنبال لینک دانلود این نرم افزارها هستید لینک های دانلود در این قسمت قابل دسترسی هست اما اگر دنبال اطلاعات بیشتری هستید پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را مطالعه نمائید. 

دانلود نرم افزارهای آموزش سنتور

سنتور در اشکال مختلف در کشورهای مختلف وجود داشته و نواخته می شود از جمله یونان، انگلیس، آلمان، چک، اسلواکی، چین، مجارستان، سوئیس و بلاروس. سنتور، سازی زهی مضرابی است که شکلی هندسی با خطوط صاف به شکل متساوی الساقین دارد. جعبه صوتی این ساز از جنس چوب است. انواع مختلفی از سنتور وجود دارد از جمله نه خرک سل کوک، نه خرک لا کوک، ده خرک، سنتور باس، سنتور کروماتیک و کروماتیک بم. اما رایج ترین نوع سنتور نه خرک سل کوک و لا کوک است. 

دو حفره شبیه به گل روی صفحه ذوزنقه شکل سنتور وجود دارد که باعث نرمی و شفاف بودن صدا می شود. ساز سنتور، سازی بسیار متداول و محبوب بوده و در تک نوازی ها و هم نوازی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

لینک اول دانلود اپلیکیشن آموزش سنتور 

لینک دوم دانلود اپلیکیشن آموزش سنتور 

انواع سنتور

متداول ترین نوع سنتور، که اکثرا اساتید سنتور به هنرجوان معرفی می کنند سنتور سل کوک و لا کوک است. البته انواع دیگری از سنتور نیز در موسیقی ایرانی استفاده می شود که تعداد خرک ها و اندازه های متفاوتی دارند. از جمله سنتور ۱۰، ۱۱ و ۱۲ که روش کوک کردن متفاوتی دارند. 

از معروف ترین نوازندگان سنتور ایرانی می توان به فرامرز پایور، پشنگ کامکار، پرویز مشکاتیان، اردوان کامکار، و نادر سینکی اشاره کرد. 

نواختن سنتور

برای نواختن سنتور از دو چوب نازک به نام مضراب استفاده می شود، مضراب های قدیمی بدون نمد بودند اما مضراب های امروزی معمولا دارای نمد هستند، که باعث می شود صدای سنتور نرم تر و کم زنگ تر باشد. در نوازندگی سنتور معمولا باید با هریک از مضراب ها، یک نت متفاوت نواخته شود به همین دلیل نوازنده برای نواختن سنتور نیاز به سرعت و چابکی دست ها، و همچنین تمرکز ذهن دارد، که با تمرین زیاد می توان به آنها دست یافت. 

برابر نیمی از زندگانی آزمون سنتورنوازان، به کوک کردن آن می‌گذرد. چون کوبه‌های مداوم مضراب روی سیم‌ها و تأثیرگذاری نم و گرما روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور،‌سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از پیامدهای فیزیکی می‌تواند روی آوا و کوک آن تأثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های ماهر را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد.