گیتار ساز بسیار محبوبی است، افراد بسیاری مایلند تجربه نوازندگی لذت بخشی با آن داشته باشند و با اجرای موسیقی جذاب و جادویی، شنوندگان را مبهوت نمایند اما چالش هایی در مسیر آموختن ممکن است احساس شود که بر کیفیت موسیقی تاثیر ناخوشایند بگذارد. آموزش تمرین گیتار با مترونوم، دغدغه جدی برای افراد تازه کار است که در حال آموختن الفبای اولیه گیتار هستند اما با مطالعه این مطلب علاوه بر رمزگشایی بهتر و کسب مهارت نوازندگی، اطلاعاتی درباره مترونوم، نحوه کاربرد و گروه استفاده کننده کسب می کنید، همچنین کمک می کند ابهامات را برطرف کنید و در کشف سرنخ های آموزشی، عملکرد خیره کننده ای داشته باشید.

منظور از مترونوم چیست

در حال حاضر، پیشرفت تکنولوژی آسایش و رفاه بی‌نظیری برای بشر فراهم کرده است و کمتر رنج و سختی آموزش محدودیت جدیدی را به وجود می‌آورد. برای تعریف مترونوم نمی‌توان  یک وسیله خاص را اشاره کرد بلکه باید بدانید ممکن است به شکل ابزار مکانیکی سنتی، الکتریکی مدرن و حتی اپلیکیشن در دسترس باشند تا علاقه مندان به نواختن گیتار بتوانند هنرنمایی خیره کننده‌ داشته باشند.

مزایا کاربرد مترونوم زمانی روشن می‌شود که هنرجو شاهد است بدون نظم و آشفتگی می‌تواند در یک گام ثابت با سرعت پایدار، تنظیماتی را  اعمال کند، بی جهت نیست که چالش‌های تمرین کمرنگ می شود و با پیگیری تمارین پیشرفت شایانی نیز حاصل می شود.

اگر به دنبال تعریف جامعی از مترونوم هستید، کافی است یک جستجوی کوتاه در دنیای مجازی داشته باشید تا متوجه شوید این ابزار کارآمد، طراحی و تولید شده است تا شاهد ضرب های رسا و دیگر اصوات در فواصل زمانی مرتب بود.

برای تنظیم دقیق نیز دغدغه چندانی وجود ندارد و اینکه هنرجو با یکای ضرب در دقیقه , BPM می تواند شاهد دستیابی به این هدف باشد. حال کاربرد مترونوم در بین هنرمندان چیره دست نیز رایج است و اغلب کاربرد آن را برای تمرین نوازندگی با ضرب های منظم عنوان می‌کنند. از نقاط قوت این ابزار کارآمد می توان وجود حرکات همگام را اشاره کرد که قابل تماشا نیز هستند از جمله می‌توان به پاندول نوسانی یا چراغ های چشمک زن اشاره کرد.

کاربرد مترونوم

موسیقی دنیای بدون مرزی است که افراد بسیاری مایلند با پیمودن آموزش های استاندارد، بدون آشفتگی مهارت کسب کنند و خوشبختانه این نوع سازها، می‌توانند هر سلیقه و بودجه را راضی نگه دارد.

فرقی ندارد که شخص علاقمند به یادگیری کدام ساز جادویی است مطمئناً با ابزار مترونوم که کاربرد وسیعی در این هنر همیشه جاویدان موسیقی دارد، آشنا هستند البته باید بدانید علیرغم استفاده وسیع نه تنها برخی از پیشکسوتان ارزنده حتی گروهی از هنرجویان تازه‌کار نیز چندان به پشتیبانی از این ابزار خوش بین نیستند. 

این انتقادات اگرچه تا حدی قابل اعتنا هستند اما نمی‌توان منکر تاثیر شگرف آن برای مربیان شنوایی بود که از این طرح های شفاف و تاثیرگذار، موسیقی باکیفتی را به شنوندگان ارزانی می دارند.

مترونوم در جاده بی انتهای موسیقی به عنوان خط مرزی مطرح است تا نوازندگان در زمان تمرین و تقویت زمان‌بندی خود چالشی را احساس نکنند و شاهد ظرافت ماندن در یک گام نیز باشند. حال استفاده از این ابزار تنها محدود به موسیقیدان ها نیست و افراد بسیاری از پشتیبانی آن بهره مند می شوند تا بازدهی آموزشی خود را افزایش دهند.

گیتار اگرچه سازی با ظاهری نسبتا ساده است اما زمانی می توان بدون سختی و دشواری، موسیقی تاثیرگذاری را به نمایش گذاشت که تکنیک ها و مفاهیم به خوبی درونی شده باشند. مترونوم را میتوان یک زمان سنج درونی دانست تا شاهد بی نظمی و آشفتگی در نواختن نبود به ویژه حال که گیتار به عنوان یک ساز دلنشین همواره در گروه ها و ارکستر های مختلف استقبال چشمگیری می‌شود بنابراین تنظیم گام نیز ضرورت بالایی دارد.

نحوه کوک گیتار با تیونر

علاقه بسیار به موسیقی و گیتار سبب شده است از این ساز ارزشمند استقبال گسترده ای صورت گیرد. حال ابزار مترونوم برای نوازندگانی که در استدیو ها هنرنمایی می‌کنند و نواهای دلنشینی را به تصویر می کشند نیز بسیار مثمر ثمر است. 

هماهنگی نغمه های ساز گیتار با دیگر آهنگ ها چالشی جدی برای موزیسین هایی است که فعالیت استاندارد دارند اما کاربرد مترونوم، می‌تواند آسایش و آرامش بسیاری را به ارمغان آورد.

نواختن گیتار با ظرافت های خاصی همراه است تا موسیقی بر روی شنونده تاثیرگذار باشد و این آواهای گوشنواز بتوانند، جایگاه ارزنده‌ای در بین عامه مردم کسب کنند. اگر شما نیز علاقمند به پیمودن گام های آموزشی و تولید موسیقی هستید بهتر است تنها به انس و الفت ذاتی خویش اکتفا نکنید، زمانی لقب یک هنرمند فرهیخته را کسب می کنید که بتوانید استعداد و توانمندی خویش را به شکل موسیقی های پیچیده و هماهنگ با زمان خویش به تصویر بکشید. کاربرد مترونوم نیز پشتیبانی قدرتمند است تا هنرمند بتواند سرعت خویش را افزایش داده و به درستی موسیقی سحر انگیز و اغوا کننده تولید نماید.

شاید نقش مترونوم را با توجه به تولید اصوات با فواصل زمانی یکسان کمرنگ تصور کنید اما عدم موفقیت در این مهارت می‌تواند تلاش، استعداد و توانمندی شما را کمرنگ کند به طوری که نتوانید اثری قابل قبول با گیتار یا پیانو تولید کنید.

نحوه تمرین گیتار با مترونوم چگونه است

بسیاری از افراد مایلند همچون معلمان کاربلد آثار فاخری را تولید نمایند و دیگران را از سلیقه نوازندگی خویش مبهوت کنند اما بدون تلاش و داشتن نقشه راه اصولی این هدف در حد آرزو باقی می ماند. بهتر است همواره از دانش و تجربه اساتید برجسته استفاده کنید تا بتوانید با تمرین، تکنیک ها و مفاهیم اصولی توانمندی وجودی خویش را پرورش دهید. استفاده از مترونوم به عنوان یک ابزار کارآمد، یکی از اصول اولیه است در ادامه راهنمایی اجمالی درج شده است تا بتوانید موفقیت شایانی را کسب نمایید.

نواختن با ضرب ها

هماهنگی گیتار نوازی با ضرب مترونوم کمک می‌کند، کیفیت آوای موسیقی درخشان باشد، بنابراین نیاز است زمان‌بندی دقیقی داشت اما ممکن است نغمه های برخاسته از ساز مانع شنیدن دقیق صدای ضرب شود، اگرچه مبتدیان ممکن است چالش جدی در ابتدای مسیر تمرین احساس کنند اما تمرین پیوسته، صبوری و انگیزه کمک می کند به این مهارت ارزنده دست یافت.

همچنین نوازندگان اگر قصد دارند بر جغرافیایی ساز مسلط شوند در زمان تمرین نباید از ضرب ها دارای فرمت های متفاوتی مانند عقب، مرکز و بالا غفلت جویند که تسلط بر آنها می‌تواند بر کیفیت موسیقی ببخشد.

تسلط با درونی کردن ضرب‌ها

افرادی که در ابتدای مسیر آموزش هستند، ممکن است در استفاده از مترونوم موفقیت چندانی کسب نکنند اما رفته رفته می‌آموزند که کاربرد این ابزار جهت به وجود آوردن یک ضرب ثابت می باشد. اساتید موسیقیدان که تجربه بالایی بر فضای گیتار دارند، توصیه می کنند که هنرجویان برای دستیابی به ریتم درونی قدرتمند نسبت به کاربرد مترونوم تردید نداشته باشند. بنابراین استفاده از این تکنیک ها کمک می کند الفبای آموزشی را سریعتر پشت سر بگذارید مانند:

  • بهتر است برای لمس چالش کمتر، تنظیم مترونوم بر روی یک ضرب ثابت که نسبت به آن انس و الفت بیشتری دارید صورت گیرد.
  • شنیدن متوالی یک ضرب می‌تواند ذهن شنونده را درگیر کند به طوری که نسبت به آن احساس نزدیکی بسیاری نماید.
  • نوازنده پس از درک عمیق ضرب می تواند با کمک دست زدن یا ضربه زدن پاها به آن برسد.
  • فرمول طلایی برای موفقیت بر یادگیری ضرب های مختلف تمرین، پیگیری و صبوری است به طوری که جزئیات در ایده آل ترین حالت ممکن در ذهن ثبت می شوند.

پیگیری تمرین گیتار با مترونوم جهت دست‌یابی سرعت گام‌ها

نواختن گیتار با گام‌ کامل چالش جدی برای نه تنها افراد تازه کار بلکه هنرمندانی است که کوله بار درخشانی از آثار فاخر را نیز بر دوش می‌کشند بنابراین نسبت به ضعف خود با دیده حقارت ننگرید، تمرین پیوسته قطعات با گام های پایین، می تواند مهارت و شهامت شما را افزایش دهد.

برای تفهیم بهتر، این مثال می تواند به شما کمک شایانی کند:

در مواجهه با یک قطعه موسیقی دارای گام ۱۲۰ BPM بهتر است، تنظیمات مترونوم متناسب با گام ۶۰ BPMباشد.

زمانی می توان به موفقیت خود امیدوار بود که احساس راحتی کرد و از نواختن هنرمندانه قطعه لذت بود .

تسلط و آرامش دو مولفه‌ای هستند تا BPM را با ضرب ضرب ۲-۴ بهبود بخشید.

یکی از اشتباهات رایجی که برخی از هنرجویان انجام می دهند فراتر از ۴ BPM می روند که چندان خوشایند نیست.

زمانی می‌توان به غنا و ارزش اثر امیدوار بود که بتوانید با اعتماد به نفس در گام‌های مختلف بمانید.

این روش شرایطی بهینه فراهم می‌کند تا هنرجویان بدون چالش و رنج و سختی بتوانند خود را با افزایش گام جزئی هماهنگ کنند، در نتیجه با کسب مهارت، دقت و سرعت نیز افزایش می یابد. به یاد داشته باشید انگیزه، تمرین و صبوری شاه کلید موفقیت و فائق آمدن بر این مراحل است.

تقسیم بندی ریتم های چالش برانگیز در زمان تمرین با مترونوم

نواختن هنرمندانه گیتار با توجه به داشتن ریتم های سخت بسیاری از آکوردها، می‌تواند هنرجویان را از پیشرفت باز دارد به طوری که انگیزه‌ای نداشته باشند. مترونوم یکی از ابزارهای مهیج است تا محدودیت‌ها را پشت سر گذاشت اما نیاز است ضرب ها را به واحدهای کوچکتر تقسیم نمود.

تمرین مهارت‌های هماهنگی خود

نواختن گیتار تنها محدود به داشتن استعداد و توانمندی ذاتی نیست بلکه می بایست ذهنی قدرتمند داشت تا هماهنگی در ایده آل ترین حالت ممکن صورت گیرد. تمرین گیتار با مترونوم می‌تواند راهکار مهیجی باشد تا در تسهیل و اصلاح مشکلات موفق ظاهر شد.

بسیاری از علاقمندان گیتار تا زمانی که نگاه و دقت خود را متمرکز بر ریتم می‌کنند ممکن است نتوانند فکر خود را معطوف تکنیک و گام نمایند. مترونوم می تواند شاه کلیدی باشد تا نه تنها به نواختن نت ها مشغول شد بلکه زمانبندی در ایده آل ترین حالت ممکن صورت گیرد.

تمرین گیتار با مترونوم جهت تسلط بر تمارین و مقیاس‌ها

افرادی که در ابتدای مسیر آموزش هستند حتی اگر از معلومات استاد چیره‌دستی نیز بهره‌مند گردند چندان وابستگی قلبی با تمرین و مقیاس های موسیقی احساس نمی کنند اما نمی‌توان از نقش تاثیرگذار آن برای کسب مهارت چشم پوشی کرد علی رغم خستگی می تواند به سکوی پرتابی برای نوازندگی استادانه ترسیم گردد بنابراین از مترونوم استفاده کنید تا همگان را از نوازندگی خویش شگفت زده نمایید.

سخن آخر تمرین گیتار با مترونوم

نواختن هنرمندانه گیتار اگرچه آرزوی بسیاری از افراد است اما نمی توان بدون داشتن ابزارهای کارآمد و نقشه راهی اصولی به آن امیدوار بود. مترونوم می تواند کیفیت تمارین را چندین برابر کند، به طوری که پس از چندین جلسه از پیشرفت خود شگفت زده خواهید شد اما نباید این نکته را از یاد ببرید که کاربرد مترونوم برای تمام زمان تمرین الزامی نبوده بلکه کمک می‌کند چالش‌های مختلف را با پیروزی پشت سر بگذارید و در کسب مهارت های مختلف همچون پیشکسوتان حاذق و توانمند ظاهر شوید. مترونوم می‌تواند لذت واضحی از تمرین و نوازندگی قدرتمند را به شما ارزانی دهد.