هر هنرجوی سازدهنی در هر مرحله از یادگیری که باشد، دوست دارد مناسب‌ترین و بهترین مارک سازدهنی را در دستانش داشته باشد. هارمونیکا سازی است که در دست گرفتن آن بسیار اهمیت دارد و اصطلاحا خوش‌دست بودن آن مهم است. مسلما به‌جز این، خوش‌صدا بودن ساز مهم‌ترین فاکتور در انتخاب بهترین برند است.

سازدهنی ۳ نوع اصلی دارد که با نام‌های ترمولو، دیاتونیک و کروماتیک معروف هستند. در مورد تفاوت‌های انواع هارمونیکا باید گفت که نوع اول ترمولو را بی شک در زمان کودکی از نزدیک مشاهده کرده‌اید. یکی از بارزترین تفاوت‌های این نوع از هارمونیکا با دو نوع دیگر این است که از ۲ ردیف سوراخ برخوردار. نوع دیاتونیک آن اولین سازدهنی بود که ساخته شد. این نوع، برخلاف مدل ترمولو، یک ردیف سوراخ ده تایی  دارد که تنها با مکش و دمش قابل نواختن است. این ساز برپایه دیتونیک کوک می‌شود و بیشتر مواقع دیاتونیک‌هایی که در ایران به فروش می‌رسند در گام دو ماژور C Major و برای سبک‌های بلوز و کانتری استفاده می‌شوند.

اما سازدهنی کروماتیک که چند دهه بعد از مدل دیاتونیک ساخته شد، کامل‌ترین نوع سازدهنی از لحاظ شامل شدن تمام نت‌ها می‌باشد. این مدل همانند دیاتونیک از یک ردیف سوراخ برخوردار است که با دمش و مکش نواخته می‌شود. اما با این تفاوت که یک اسلاید نیز در خود دارد. و تیغه‌ فلزی است که در پشت قسمت دهنی ساز قرار دارد که آن هم نیز شستی نام دارد و در سمت راست سازدهنی نمایان است. در حین نواختن اگر انگشت را بر روی این شستی فشار دهیم، نت خارج شده از تمام سوراخ‌های سازدهنی نیم پرده بالاتر رفته و ساز دهنی نواخته می‌شود. از این نوع اکثراً برای سبک‌هایی همچون پاپ، کلاسیک و جز استفاده می‌شود.

در نهایت شما بسته به سلیقه موسیقی‌های مورد نظر خود می‌توانید ساز دهنی مورد نظرتان را انتخاب کرده و با تمرین مکرر تبدیل به یک نوازنده بسیار عالی در زمینه هارمونیکا شوید.

سازدهنی سیدل مدل Concerto

سازدهنی سیدل مدل Concerto
سازدهنی سیدل مدل Concerto

هارمونیکای سیدل یک ساز بسیار با کیفیت تولید شده در کمپانی سیدل است که در طبقه‌بندی سازدهنی‌های اکتاو قرار می‌گیرد. سازدهنی‌های اکتاو در موقع نواختن، دو نت یکسان در اکتاوهای متفاوت را اجرا می‌کند که از دو قمیش متفاوت تولید می‌شوند. این نوع سازدهنی بیشتر در انواع موسیقی فولک و گاسپل مورداستفاده قرار می‌گیرد. سازدهنی سیدل ضخامت قمیش استاندارد ۰٫۹ میلی‌متری دارد و از ۲۰ سوراخ و ۴۰ قمیش تولید شده است.

این سازدهنی گام دو دارد و انتخاب مناسبی برای نوازندگان جدی سازدهنی محسوب می‌شود. از نظر کیفیت ساخت این سازدهنی از سازه‌ی دقیق و مستحکمی برخوردار است. پوشش بدنه‌ این ساز از استیل و شانه‌اش نیز از جنس پلاستیک ABS با دوام است که در برابر دو عامل تهدیدکننده‌ی سازدهنی یعنی ضربه و رطوبت بسیار مقاوم می‌باشد. یکی از مشخصه‌های خوب در این سازدهنی، داشتن یک سیستم داخلی است که هوای دمیده شده در سازدهنی را به ‌خوبی هرچه تمام‌تر هدایت می‌کند که در نتیجه نواختن با آن برای نوازنده از سادگی بیشتری برخوردار خواهد بود و به حجم هوای کمتری نیز نیاز خواهد داشت.
افراد بسیاری در دوران کودکی صاحب یک ساز دهنی بودند وهمیشه سعی می‌کردند تا قطعه‌های موسیقی خاص خود را ایجاد کنند، اما ساز دهنی باید از ویژگی‌های بسیار مهمی برخوردار باشد تا بتوان با آن کار کرد و بدون شک، از بهترین سازدهنی‌های موجود، می‌توان سازدهنی هوهنر مدل Blues Band معرفی کرد.

در واقع نوع این ساز، دیاتونیک بوده و ضخامت قمیش آن هم ۰٫۹ میلی‌متر است. البته اینم باید گفت که سازدهنی هوهنر مدل Blues Band دارای ۳۰ قمیش بوده و تعداد سوراخ‌های آن هم ۱۰ است.

جنس شانه این ساز دهنی از پلاستیک با دوام بوده و جنس صفحه ارتعاش آن هم، از جنس برنج است. موقعی که نفس را وارد سازدهنی می‌کنید، یک زبانه فلزی، درون دستگاه قرار دارد که هنگام ورود هوا، مرتعش می‌شود و همین موضوع هم سبب ایجاد صوت می‌شود.  استفاده افراد از سازدهنی می‌تواند متفاوت باشد و اگر می‌خواهید در زمینه نواختن سازدهنی به توانایی‌های بالا برسید، مجبور هستید تا یک ساز دهنی باکیفیت همانند سازدهنی هوهنر مدل Blues Band را خریداری کنید و نیز باید از اساتید ماهر در این زمینه بهره‌مند شوید.

سازدهنی فندر مدل BLUES DELUXE

سازدهنی فندر مدل BLUES DELUXE
سازدهنی فندر مدل BLUES DELUXE

ساز فندر از نوع کروماتیک می‌باشد و لایه بیرونی آن از استیل و جنس لبی آن پلاستیک است. قابل ذکر است که این ساز اسلاید ندارد.

سازدهنی گلدن کاپ مدل Double 16

سازدهنی گلدن کاپ مدل Double 16
سازدهنی گلدن کاپ مدل Double 16

ساز گلدن کاپ از نوع دیاتونیک است و دارای ۱۶ سوراخ می‌باشد. جنس شانه آن از آلومینیوم بوده و جنس لبی آن نیز از استیل می‌باشد.

سازدهنی کی می مدل S02

سازدهنی کی می مدل S02
سازدهنی کی می مدل S02

هارمونیکای ترمولو QI MEI برای کسانی مناسب است که در حال شروع یادگیری سازدهنی هستند. این ساز دهنی ۲۴ سوراخ دوبل (ترمولو) دارد و با ددر اختیار داشتن این ساز، امکان نواختن تمامی نت‌های دیاتونیک را در گام C خواهید داشت. به همین جهت است که به آن سازدهنی دیاتونیک هم گفته می‌شود. این ساز دهنی به دلیل استیل استفاده شده در آن بسیار جذاب است و در قسمت سوراخ‌های ساز هم رنگ مشکی به آن زیبایی بیشتری بخشیده است. قیمت مناسب این ساز محصول به همراه کیفیت بالا، از امتیازات ویژه‌اش محسوب می‌شود.

ساز دهنی چیمی دیاتونیک مدل GD01

ساز دهنی چیمی دیاتونیک مدل GD01
ساز دهنی چیمی دیاتونیک مدل GD01

هارمونیکای چیمی دیاتونیک، از نوع ترمولو هست و ۲۴ عدد سوراخ را در خود دارد. ضخامت این سازدهنی ۱۰ میلی‌متر است و در گام سی نواخته می‌شود.


عضویت در مجله خنیاگر
این عضویت رایگان است. با عضویت در مجله خنیاگر، از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

ساز دهنی کروماتیک هوهنر مدل SILVER CONCERTO M753501

ساز دهنی کروماتیک هوهنر مدل SILVER CONCERTO M753501
ساز دهنی کروماتیک هوهنر مدل SILVER CONCERTO M753501

کروماتیک «هوهنر» مدل «SILVER CONCERTO» با ساختاری تمام‌نقره ای، انتخابی بسیار خوب برای حرفه‌ای‌ها محسوب می‌شود. با در اختیار داشتن این سازدهنی هر نوع موسیقی را که دوست دارید، می‌توانید با کیفیت و تکنیکی بالا بنوازید و از نواختن آن لذت ببرید. هارمونیکای SILVER CONCERTO با طراحی فوق‌العاده و صدایی با لحن کلاسیک و لطیف در اختیارتان می‌گذارد. بدنه و شانه این محصول از نقره ساخته ‌شده‌اند و دهانی ساز هم با روکشی نقره‌ای پوشانده شده است.
این ساز صدایی درخشان و پرحجمی دارد. ۱۲ سوراخ محدوده‌ی ۳ اکتاو کامل را در اختیار نوازنده قرار می‌دهد و از ۴۸ قمیش و آنش ۱٫۲ میلی‌متری از جنس برنج با روکشی از نیکل بهره می‌برد. کوک این ساز در مقدار دو است که البته با اسلایدر مستقیم، قابلیت انتقال نیم‌پرده‌ای را ‌به بالا دارد. این ساز برای موسیقی کلاسیک، پاپ، راک، جز و بلوز بسیار مناسب و ارزنده است.

ساز دهنی سیدل مدل Deluxe Steel Acryl CNC

ساز دهنی سیدل مدل Deluxe Steel Acryl CNC
ساز دهنی سیدل مدل Deluxe Steel Acryl CNC

سازدهنی سیدل مدل Deluxe  Steel Acryl CNC یک محصول باکیفیت و کاملاً حرفه‌ای از کمپانی سیدل به شمار می‌رود. جنس پوشش بیرونی این سازدهنی از استیل می‌باشد و مقاومت بسیار خوبی را در برابر ضربات و رطوبت از خود نشان می‌دهد. شانه‌ی این محصول از نوعی شیشه مستحکم و مقاوم ساخته‌شده است که با رنگ نارنجی، ظاهری زیبا به این ساز بخشیده است. جنس لبی این ساز و صفحه ارتعاش نیز از نقره می‌باشد که همین جنس، سبب کیفیت خاص صوتی ساز و قیمت آن نیز شده است.

هارمونیکای کروماتیک با در برداشتن قطعه‌ای به نام اسلاید، امکان این را دارند که جریان هوا روی زبانه‌های متفاوت هدایت کنند و درنتیجه امکان تولید صدای نت‌های متفاوت را به نوازنده بدهند. واژه‌ی کروماتیک به این معنیست که اجرای نت‌ها با فاصله‌ی نیم‌پرده‌ای از یکدیگر در این ساز امکانش وجود دارد و نوازنده می‌تواند گام‌های بیشتری از سازدهنی‌های دیاتونیک را بنوازد. این سازدهنی ۱۲ سوراخ و ۴۸ قمیش دارد که هرکدام از این سوراخ‌ها و قمیش ها خود به تنهایی وظیفه‌ی تولید صدای مجزایی را بر عهده‌ دارند. این سازدهنی مناسب برای استفاده تمام نوازندگان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای سازدهنی می بشاد و قیمتش نیز بسیار به صرفه است.

سازدهنی دیاتونیک هوهنر مدل Pocket Pal

سازدهنی دیاتونیک هوهنر مدل Pocket Pal
سازدهنی دیاتونیک هوهنر مدل Pocket Pal

هارمونیکای Pocket Pal  یک ساز برای افراد مبتدی و تازه کار می‌باشد. افرادی که تازه شروع به نواختن کرده‌اند می‌توانند با تهیه این ساز به خصوص، یادگیری هارمونیکای دیاتونیک را شروع کنند و نسبت به پیشرفت و سبک نوازندگی خود می‌توانند در آینده آن را ارتقا بخشند. این ساز نسبت به قیمتش بسیار مقرون‌به‌صرفه است.
جنس شانه‌ی به‌کاررفته در این محصول، پلاستیکی با دوام با نام ABS می‌باشد. این پلاستیک در برابر رطوبت، تغییرات آب‌وهوایی و ضربه بسیار مقاوم است. هارمونیکای دیاتونیک ۱۰ سوراخ مدل Pocket Pal از ۲۰ قمیش با جنس برنج به ضخامت ۰٫۹ میلی‌متر بهره می‌برد و کوکی این ساز در دو است. این سازدهنی از بدنه‌ای از جنس استیل ضد زنگ طراحی شده است و ساختاری بسیار زیبایی را دارد. شرکت هوهنر در سال ۱۸۵۷ توسط ماتئوس هوهنر در آلمان تأسیس شد. در ابتدا این شرکت شروع به تولید هارمونیکا و خانواده‌ی آکاردئون‌ها نمود ولی امروزه با پیشرفت خود سازهایی همچون گیتار بأس، بانجو، فلوت رکوردر، کازو و … نیز تولید می‌کند.

برای یادگیری هارمونیکا آماده‌ای؟ مجموعه آموزش سازدهنی را شروع کن، اولین جلسه رایگان را مشاهده کن و خیلی زود با کسب مهارت در نوازندگی این ساز خوش‌صدا و خوش‌دست، از پیشرفت نوازندگی خودت لذت ببر.

هارمونیکا خنیاگر