گیتار الکتریک، ساز محبوبی است که تسلط بر زیر و بم آن به ویژه کوک درست می‌تواند به تولید نغمه های آوایی دل انگیزی منجر شود. هنرجویان پس از آموختن الفبای اولیه می بایست تکنیک‌ها و مفاهیم تاثیرگذار و روش صحیح کوک کردن گیتار را نیز بیاموزند در غیر اینصورت مهارت ارزنده‌ای کسب نخواهند کرد.

لزوم آشنایی با کوک گیتار الکتریک

متاسفانه بسیاری از افراد چندان با اهمیت کوک گیتار و تاثیر آن بر نوای دل انگیز موسیقی آشنا نیستند و علی‌رغم تمرین و ممارست، مهارت خیره‌کننده‌ای کسب نکرده اند. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای کوک گیتار الکتریک توسط اساتید آموزش داده می‌شود اما این مطلب از وب سایت گوشنوازان را به تشریح روش استاندارد کوک گیتار اختصاص داده‌ایم تا بتوانید سواد موسیقیایی خود را آگاهانه افزایش دهید و نغمه هایی جانسوز را به شنوندگان هدیه بخشید.

هنرمندان نوازنده که خون دل خورده این مسیرند، همواره به هنرجویان تاکید می‌کنند نحوه کوک گیتار الکتریک و گیتار آکوستیک در موارد بسیاری مشابهت دارد اما زمانی می توانید همچون ستاره درخشان در عرصه موسیقی بدرخشید که توانمندی کوک گیتار به روش های مختلف را بیاموزید، در ادامه روش های با و بدون تیونر الکتریکی را اشاره کرده‌ایم که به تولید موسیقی‌های فاخر کمک شایانی می‌کند.

انواع روش کوک گیتار الکتریک

گیتار الکتریک از سازهای محبوبی است که حال همنشین افراد زیادی شده است تا از این طریق، ذوق و توانمندی خویش را به نمایش بگذارند.

 کوک کردن با گوش

اگر علاقمند به ساز گیتار هستید و مایلید آموزش خود را تنها محدود به پیمودن الفبای موسیقی نکنید می بایست این روش را بیاموزید سپس به دنبال فراگیری تیونر الکتریکی باشید که همچون تجربه ای ارزشمند و چراغ راه، مسیر را برای گیتار نوازی هنرمندانه باز کند.

تیونر میکروفونی

نحوه دریافت صدای این نوع تیونر با استفاده از میکروفون است، هنرجو می‌تواند با کمک رابط کاربری ساده و نمایش راحت، شناخت بالایی نسبت به کیفیت کوک سیم گیتار کسب کند.

تیونر ارتعاشی

بسیاری از نوازندگان مجبورند در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا با ساز گیتار الکتریک خود هنرنمایی کنند که کاربرد این نوع تیونر می تواند کمک کند بدون رنج و سختی این هدف میسر شود.

تیونر متصل/ پدالی

گیتار با موسیقی خاص و دل انگیز خود همواره به عنوان یک ساز محبوب در اجراهای صحنه‌ای و فضای استودیو کاربرد دارد، تیونر متصل یا پدالی می‌تواند کمک کند نوازنده تمامی تکنیک ها و مفاهیم را به زیباترین شکل ممکن  به نمایش بگذارد.

کوک کردن گیتار الکتریک می‌تواند دغدغه جدی برای هنرجویان به ویژه آنان که روحیه حساس دارند و در ابتدای مسیر آموزش هستند نیز باشد. در ادامه اطلاعاتی ارزشمند ذکر شده است تا بتوان استعداد و ذوق درونی را به نمایش گذاشت و آثاری جاودانه را نیز ثبت کرد.

بسیاری از علاقمندان مایلند احساسات درونی را با گیتار و نواختن آهنگ های ابتدایی به تصویر بکشانند اما اگر کوک ساز درست صورت نگیرد، نغمه های ساز چندان دلنشین نخواهند بود. پشت سر گذشتن این شدائد و دشواری ها می‌تواند یک تجربه دلنشینی باشد تا گیتار به عنوان یک همنشین همیشگی، فرد را یاری رساند.

تیونر کلیپسی از وسایل مناسب برای کوک گیتار

نحوه کوک درست گیتار

گیتار ساز محبوب همگان است که علاقمندان از کوچک و بزرگ مایلند با نواختن آهنگ های هرچند مبتدی در عرصه موسیقی، نامی به یادگار بگذارند. روش استانداردی برای کوک این ساز خوش نوا معرفی می‌شود، برخی از افراد نمی‌توانند نت متعلق به هر سیم را بشناساند، خوشبختانه حال نقشه راهی ساده و در دسترس معرفی شده است تا هنرجویان راه را به درستی پیش ببرند. اگر فرد نتواند موقعیت متناسب سیم ها و نت های اصلی این ساز را بیاموزند مطمئناً در کارنامه کاری نیز حتی آثاری معمولی نیز به چشم نخواهد خورد.

اساتید همواره توصیه می کنند که بدون وابستگی به کتاب و یا مکتب خاصی نخست کوک استاندارد را بیاموزید سپس با دانش و تجربه، روش‌های مختلف کوک را نیز انجام دهید. کاربرد تیونر های متصل یا پدالی در بین هنرمندان نوازنده گیتار الکتریک محبوبیت بالایی دارد اما بهتر است افراد، کوک گیتار بدون کاربرد آمپلیفایر را نیز بیاموزند.

نحوه کوک گیتار بدون کاربرد تیونر

افرادی که در ابتدای مسیر آموزش گیتار و نوازندگی هستند ممکن است مشکلات بسیاری را احساس کنند اما کوک ساز با استفاده از این روش می‌تواند لحن صدای ساز را بهبود بخشد و کمک کند سبک نواختن حرفه ای کسب شود.

هنرجو با استفاده از این روش خود نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به ویژه در زمینه تشخیص زیر و بمی صدا و رابطه بین نت ها نیز کسب می کند.

نحوه کوک کردن گیتار بدون تیونر 

گیره های سردسته، نقش اصلی را در کوک کردن گیتار ایفا می کنند که هنرجویان می بایست قبل از هر اقدامی گیره ها را امتحان کرده و شناختی نسبت به زاویه چرخش کسب کند. این اقدام می‌تواند راحتی بسیاری در کوک گیتار های الکتریک و آکوستیک به ارمغان آورد.

سیم E پایین

یک ایده خلاقانه که در بین نوازندگان گیتار کاربرد دارد، انتخاب سیم پیانو در نقش مرجع کوک بوده تا در ایده آل ترین حالت ممکن شاهد کوک سیم پایین بود. اما در صورتی که ساز پیانو در مجاورت وجود ندارد، کاربرد یک گیتار دیگر نیز موقعیت خوبی را فراهم می‌کند.

سیم A

اگر دغدغه نسبت به کوک انواع سیم گیتار دارید، یک شیوه می تواند مشترک باشد، بدین صورت که نیاز است هنرجو بر روی سیم پایین E، نوازندگی پرده پنجم ساز را انجام دهد که به عنوان نت مطرح می شود.

سیم D

برای نواختن پرده پنجم سیم A انتخاب میشود. هنرجویان می بایست بدانند که نحوه کوک برای سیم D نیز تفاوت چندانی ندارد، علت این اتفاق آوای مشابه عنوان می‌شود.

سیم G

علاقه مندان به گیتار می توانند مشابه روش قبلی عمل کنند.

سیم B

یکی از چالش های نسبتا سخت برای افراد تازه کار، کوک سیم B است که متمایز از دیگر گروه سیم ها بوده به این صورت که نیاز است از نواختن پرده چهارم، نگاهی به میزان زیر و بمی سیم B باز استفاده کرد.

سیم E بالا

شاید برایتان جالب باشد که کوک سیم E بالا، مطابق با روش اصلی پرده پنجم است.

یک نکته درباره پرده ها این است که بسیاری از هنرمندان به آن روش ۵۵۵ ۴۵ می گویند.

نوازندگان گیتار حتی آنان که در ابتدای مسیر آموزش هستند رفته رفته با تمرین می توانند بر زیر و بم کوک نگهداشتن ساز مسلط شوند و آثاری فاخر را بنوازند. اگر چالشی را احساس می کنید نگران نباشید، روش قبلی که اشاره شد برای گیتار های شش سیم کاربرد دارد.

سعی شده نکات اصلی کوک کردن گیتار، برای علاقمندانی که مایلند از گوش خود به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده کنند، بیان شود. برخی نیز تیونر های الکتریکی را ترجیح می دهند که هر یک مزایای خاص خود را دارند.

استفاده از تیونر برای کوک کردن گیتار

موسیقی دریچه ای به دنیای بی انتهای هنر است، حال علاقمندان بسیاری مایلند در این وادی قدم بگذارند و ذوق و توانمندی خود را با تولید آثار ماندگار به یادگار بگذارند.

خوشبختانه حال تکنولوژی به سهولت یادگیری و نواختن هنرمندانه کمک شایانی کرده است تا کوک گیتار در فضای جدیدی برای بسیاری از افراد به ویژه هنرجویان مبتدی باشد. خوشبختانه حال تیونر های کاربردی و مهیجی تولید و عرضه کرده اند که می‌تواند تجربه هیجان انگیزی برای کوک ساز ارزانی دارد، از جمله می‌توان به تیونر میکروفونی، تیونر ارتعاشی و تیونر متصل/پدالی اشاره کرد.

انواع مدل تیونر ارجحیت خاصی نسبت به یکدیگر ندارند بلکه هر یک با مزایا و معایب انتخاب گروه خاصی هستند. بهتر است شما نیز بینشی درباره انتظارات و نیازهای خود داشته باشید سپس یکی را انتخاب کنید.

تیونر میکروفونی

گیتار الکتریکی به عنوان ساز اصلی بسیاری از افراد انتخاب شده است که با فراگرفتن تکنیک ها و مفاهیم، هنرنمایی های فاخری را انجام می دهند. تیونر میکروفونی می تواند انتخاب مناسبی برای این گروه باشد که اطلاع از نحوه عملکرد آن نیز چندان سخت نیست.

میکروفون به عنوان یک جزء اصلی تیونر مطرح بوده که با دریافت آوای ناشی از ارتعاش سیم کمک می‌کند، کیفیت و میزان کوک بودن سیم را تشخیص داد.

قیمت مقرون به صرفه، رابط کاربری ساده و دسترسی آسان سبب شده نوازندگان مبتدی تیونرهای میکروفونی را با استقبال بسیاری خریداری کنند.

یکی از معایب دردسرساز این نوع تیونر ها عدم تمرکز بر صدای واحد بوده به طوری که دریافت اصوات محیطی می‌تواند مزاحمتی را ایجاد کند بنابراین نوازنده می بایست برای شروع محیط های نسبتاً ساکت را انتخاب کند.

اگر نگاهی به تیونرهای میکروفونی بیندازید ممکن است یک پایه ورودی را ببینید که نقش متصل کننده بدون واسطه به ساز گیتار الکتریک را ایفا می‌کند.

اساتید هنرمندان توصیه می کنند افراد مبتدی بدون شناخت دست به خرید نزنند ممکن است مدلهای غیر استاندارد را خریداری کنند که کمکی به هنرنمایی آنها نمی کند، تیونر میکروفونی تولیدی شرکت کورگ با مدل CA-50توانسته اعتماد اساتید باتجربه را نیز جلب کند، این اتفاق بی ارتباط با محدوده دریافت گسترده و نمایش علائم تناوب های سوم ماژور و مینور خالص نیست. اگر دسترسی به فروشگاه های حضوری ندارید، حال وب سایت های اینترنتی بسیاری نیز این اقلام را عرضه می کنند.

ترتیب کوک سیم‌های همه گیتارهای الکتریک بطور کلی اینگونه است

تیونر ارتعاشی

علاقه به موسیقی و نواختن هنرمندانه ساز گیتار حال به عنوان یک مهارت در بین بسیاری از افراد پیگیری می‌شود اما متاسفانه چالش های سبک زندگی شهری با آلودگی‌های صوتی فراوان، موجب شده مشکلاتی به وجود آید. خوشبختانه تیونر ارتعاشی می‌تواند این ضعف را پوشش دهد تا نوازندگان گیتار الکتریک در محیط های پر سر و صدا نیز ساز را کوک کرده و ذوق و توانمندی درونی را به نمایش بگذارند.

اگر شما نیز علاقه مند به استفاده از تیونر ارتعاشی هستید، باید بدانید که به قسمت سردسته ساز اتصال می‌یابد. نوازنده باید ارتعاش را به‌عنوان نمایشگری در نظر گیرد تا میزان زیروبمی هر نت را درک نماید.

 اگر از علاقه مندان به تیونر ارتعاشی دلایل محبوبیت را بپرسید مطمئنا به رابطه کاربری ساده و استفاده سریع و بدون دردسر اشاره می‌کنند اما برخی نیز معتقدند استفاده از این نوع تیونر می‌تواند ظاهری زشت به ساز گیتار ببخشد اما نگران نباشید اگر شما نیز دوست ندارید زائده ای زشت بر روی گیتارتان دیده شود، مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که در ادامه بیشتر اشاره می‌شود.

تیونر متصل/پدالی

تیونر متصل را هنرمندانی خریداری و استفاده می‌کنند که مایل اند در اجرای صحنه ای مهارت و تسلط خود را با قطعات فاخر به همگان اثبات کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید طراحی تیونرهای متصل فقط برای گیتارهای الکتریکی صورت گرفته است اما نوازندگان دیگر مدل‌های گیتار می توانند تیونرهای میکروفونی و ارتعاشی را نیز برای هنرنمایی خود استفاده کنند.

نحوه اتصال تیونر به ساز توسط یک پایه ورودی صورت می‌گیرد تا نوازندگان بتوانند برای اطلاع از کوک هر سیم دغدغه ای نداشته باشند، رابط کاربری متمرکز بر کاربرد نور یا سوزن است. قیمت نسبتاً بالا در مقایسه با دیگر تیونر ها ممکن است فرد را به چالش بکشاند اما محاسن بسیار آن می‌تواند مبلغ نسبتا بالا قیمت را توجیه کند. تیونر  Behringer TU300 و یا Boss TU3 توانسته اند در بین انواع مدل نگاه هنرمندان نوازنده گیتار الکتریک را جذب کنند و دیگر رقبا را کنار زنند.

استفاده از اپلیکیشن برای کوک گیتار

تکنولوژی با پیشرفت روز افزون خود راحتی بسیاری برای بشر به ارمغان آورده است. حال اپلیکیشن های متعددی دغدغه هنرمندان به ویژه افرادی که در ابتدای مسیر آموزش هستند را برای کوک گیتار برطرف کرده‌اند.

از نام آشناترین اپلیکیشن ها می توان  Guitar Tricks  را نام برد که مجهز به اصوات با مشابهت بالا هستند که درک واقعی از کوک قابل اطمینان را میسر کرده است، همچنین استفاده راحت و سریع به محبوبیت بالایی آن منجر شده است.

اگر شما نیز مایلید از اپلیکیشن های استاندارد و تاثیرگذار که توانسته اند به هنرنمایی نوازندگان گیتار کمک کنند را بشناسید در ادامه به چندین برنامه تیونر مناسب برای کاربران اندروید و ios اشاره می شود.

  • Cleartune 
  • Soundcorset
  • Ultimate Guitar
  • Chords and Tabs 

خوشبختانه توانستید اطلاعاتی ارزشمند را درباره کوک گیتار با کمک اپلیکیشن های مختلف نیز بیاموزید در ادامه اشاره‌ای به روشهای غیر سنتی کوک کردن گیتار نیز خواهیم داشت.

Soundcorset نمونه‌ای از اپلیکیشن‌های موبایل برای کوک کردن

روش های غیر سنتی برای کوک کردن ساز گیتار

ابتکارات جالبی با استفاده از روش‌های غیر سنتی کوک‌گیتار فراهم شده است تا نوازندگان بتوانند نقاط ضعف و قوت را بدون پوشش ببینند و از اعجاز آوای ساز نیز لذت ببرند. استفاده از روش های غیر سنتی اختصاص به سبک خاص موسیقی ندارد اما شاید شما نیز درباره روش  drop-Dدر سبک هوی متال شنیده باشید همچنین نوازندگان بسیاری که در سبک بلوز و کلاسیک نیز فعالیت می کردند، پیشینه‌ بسیاری در کاربرد روش های غیر سنتی دارند.

جذابیت موضوع با آزمایش روش های غیر سنتی، زمانی دو چندان می‌شود که هنرجو بتواند شاهد ارتقای اصوات جدید و مهیج بر روی صفحه انگشت گذاری باشد اما نیاز است اطلاعاتی پایه ای درباره این روش ها داشته باشید که در ادامه بیشتر به جزئیات پرداخته شده است.

Drop D 

عمده کاربرد این روش را می‌توان در ژانر موسیقی هوی متال و گرانج دید که هنرمندان برای کوک سیم های پایین به شکل D آن را به کار می برند. از جمله جذابیت های این روش، کاربری ساده و نمایش آکوردهای قدرتمند است. همچنین افراد تازه کاری که ممکن است برای تغییر آکوردها مشکل داشته باشند می‌توانند بدون دغدغه این مشکل را برطرف کرده و آوایی دل انگیز را به تصویر بکشانند.

Open G 

شروع استفاده از این روش را مدیون نوازندگان گروه دلتا بلوز می دانند. اگرچه پس از مدتی با نمایش تاثیرات شگفت انگیز آن توسط هنرمندان پر آوازه سبک موسیقی بلوز-راک مانند رولینگ استونز و اریک کلپتون نیز با استقبال مواجه شد. بسیاری معتقدند کوک سیم ها که شامل D-A-D-F♯-A-D است در این استقبال بی‌تأثیر نبوده است.

شما نیز اگر علاقه مند به هنرنمایی با گیتار هستید می توانید از این سبک کوک ساده استفاده کنید و شاهد نواختن آکورد جی ماژور بر تمامی شش سیم باشید بدون اینکه نیازی به پرده نوازی نیز داشته باشید.

GABDEG 

کاربرد این روش را هنرمندان جهت آکورد باز بیان می‌کنند که نمایشگر نت های سیم های باز است. اگر شما به سبک موسیقی بلوز و گیتار اسلاید علاقه‌مند هستید بهتر است از مزایای بیشمار این روش کوک استفاده کنید تا به راحتی به تمامی آکوردهای هنگام دسترسی داشته باشید.

شاید اگر بدانید که باب دیلن به عنوان یک هنرمند فاخر در برخی از آثار خود این روش را بکار برده است، ترغیب شوید که شما نیز به خیل عظیم طرفداران اضافه شوید.

گروه Sonic Youth  در معرفی این روش نقش بسزایی داشته اند، عمده فعالیت آنها در سبک نویز راک و آلت- راک است که علاقمندان بسیاری نیز در سنین مختلف دارند بی جهت نیست که به سرعت استفاده از این روش فراگیر شد.

موسیقی دنیایی جذاب و مهیج است که هنرجو می‌تواند با کاواش در آن به راحتی آثاری قدرتمند را به تصویر بکشاند که حاصل نبوغ و خلاقیت درونی هستند. تلاش برای آموختن گیتار بدون کاربرد تیونر می‌تواند این هدف را میسر کند تا شنوندگان را با آکورد ها و هارمونی های جذاب، هیجان زده کنید.

بهتر است شما نیز برای پیمودن قدم های آموزشی تلاش خود را دو چندان کنید، می‌توانید با تکرار آهنگ های Sonic Youth  ، بینشی نسبت به توانمندی خود در کوک روش‌های غیر سنتی داشته باشید.

به یاد داشته باشید آموزش تنها تعیین کننده مهارت نیست بلکه هنرجو می بایست با صبر و انگیزه، تمارین را پیگیری کند و زمان بسیاری را اختصاص دهد تا همچون پیشکسوتان صاحب سبک، آثار شنیدنی را به یادگار بگذارد.

کوک کردن گیتار برای افراد مبتدی

اگر این مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید، اطلاعاتی درباره کوک گیتار الکتریک کسب کرده اید که با گذشت زمان می تواند جوهره توانمندی شما را به نمایش بگذارد. حتماً روش های غیر سنتی گیتار را نیز با دقت پیگیری کنید تا بتوانید جغرافیای امکانات گیتار را مسلط شوید و در تمامی سبک های موسیقی، نقش آفرینی واقعی داشته باشید.

نواختن گیتار علی‌رغم داشتن استعداد و علاقه نیاز به آموزش دارد بنابراین می‌بایست هنرجویان تازه کار در جوار اساتید بنام که می‌تواند از طریق سبک آموزش آنلاین و یا حضوری باشد، مفاهیم و تکنیک ها را بیاموزند.

مطالعه این مطلب نیز به شما کمک کرد با روش کوک کردن گیتار بدون کاربرد تیونر نیز آشنا شوید،  حتما تمرین را جدی بگیرید پس از مدتی از نمایش اجرای خود شگفت زده خواهید شد. متاسفانه برخی از افراد به دلیل اطلاعات غلط، گیتار ارزان قیمت و بی کیفیت را خریداری می‌کنند که همواره با خارج شدن از کوک، چالشی جدی را برای آنها فراهم می کند. بنابراین اگر دوست دارید الفبای آموزشی را پشت سر بگذارید و روز به روز پله های پیشرفت را بپیماید نیاز است علاوه بر سرمایه‌گذاری وقت، هزینه مناسبی نیز برای خرید گیتار کنار بگذارید که کمترین نتیجه آن کوک کردن بدون دغدغه است.