به طور تقریبی سه قرن از زمان به وجود آمدن پیانو می‌گذرد. در طول این سال‌ها نام‌های بزرگ در عرصه‌ی نوازندگی پیانو درخشیده‌اند و در تاریخ ماندگار شده‌اند. تاریخچه‌ی پیانو بسیار خواندنی و پربار است و ما در این مطلب قصد داریم فهرستی از بهترین پیانیست‌های جهان را معرفی کنیم. قطعا چهره‌های نامدار دیگری نیز در این عرصه ظهور کرده‌اند که در این لیست به آنها پرداخته نشده است. احتمالا نام تعدادی از این بزرگان را در طول زندگیتان شنیده‌اید. اما برای آشنایی بیشتر با آنها، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

بهترین پیانیست‌های جهان از نگاه وبسایت Classic Fm

لیف او اندسن (۱۹۷۰) Leif Ove Andsnes

بهترین پیانیست‌های جهان

اندسن یک پیانیست مشهور نروژی است که غالبا با ضبط‌هایش از کنسرتوهای پیانو بتهوون با ارکستر Mahler Chamber شناخته می‌شود. این مجموعه کار از لیف او اندسن توسط مجله موسیقی گرامافون، موفقیتی بی سابقه خوانده شد و بسیار شهرت یافت.

مارتا آرگریچ (۱۹۴۱) Marta Argerich

بهترین پیانیست‌های جهان

مارتا آرگریچ، نوازنده‌ای بسیار چیره دست و پدیده‌ای در دنیای موسیقی است. وی در سال ۱۹۶۴ و در سن ۲۴ ‌سالگی موفق به دریافت جایزه‌ی شوپن شد و شگفتی همگان را برانگیخت. در حال حاضر او مشهورترین و به‌نام‌ترین چهره‌ی پیانیست زنده در دنیا است که بلیت کنسرت‌هایش در دقایق اول به فروش رسیده و پر می‌شود.

کلودیو آرائو (۱۹۹۱-۱۹۰۳) Claudio Arrau

بهترین پیانیست‌های جهان

پیانیست شیلیایی مشهور، کلودیو آرائو، قبل از آنکه توانایی خواندن و نوشتن داشته باشد، می‌توانست نت‌های موسیقی را بخواند. بعدها او آثار تحسین‌برانگیزی هم‌چون اتودهای لیست Franz Liszt آهنگساز به‌نام مجارستانی، را به زیبایی می‌نواخت. اوج شهرت وی پس از تفسیر موسیقی بتهوون به‌وجود آمد. رهبر سابق ارکستر لندن، کالین دیویس درمورد او این گونه می‌گوید: “صدای (ساز) او شگفت‌انگیز و متعلق به خود اوست. وفاداری او به لیست بیش از اندازه است و موسیقی لیست را بیش از هر کس دیگری در جهان گرامی داشته است.”

ولادیمیر اشکنازی (۱۹۳۷) Vladimir Ashkenazy

بهترین پیانیست‌های جهان

اشکنازی، نوازنده روسی‌تبار که شهروندی دو کشور ایسلند و سوئیس را نیز داشت، از چهره‌های بسیار درخشان و سرشناس موسیقی کلاسیک دنیاست. او هم چنان در کسوت نوازنده‌ی پیانو و رهبر ارکستر، در اقصی نقاط جهان کنسرت برگزار می‌کند. ولادیمیر اشکنازی، در سال ۱۹۶۲ توانست جایزه‌ی بین المللی چایکوفسکی را همراه با جان اوگدون دریافت کند و سپس سال بعد در لندن یک اجرای زنده برگزار کرد.

او تمام آثار راخمانینوف و شوپن، سونات‌های بتهوون، کنسرتوهای پیانو موتسارت، و آثار الکساندر اسکریابین و پروکفیف را بصورت صفحات گرامافون داراست. وی هم‌چنین با تمام چهره‌های به‌نام قرن بیستم از جمله جورج سولتی، زوبین مهتا و برنارد هایتنیک که رهبران ارکستری شناخته شده هستند همکاری کرده است.


عضویت در مجله خنیاگر
این عضویت رایگان است. با عضویت در مجله خنیاگر، از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

دانیل بارنبویم (۱۹۴۲) Daniel Barenboim

بهترین پیانیست‌های جهان

بارنبویم یک پیانیست آرژانتینی اسرائیلی است که شهرتی بین المللی دارد. شهرت او به دلیل همکاری با ارکستر دیوان غربی شرقی بوجود آمده است. البته که نام او به دلیل صفحات گرامافون بی‌نظیری که تولید کرده در تاریخ موسیقی جهان ثبت شده است.

لودویگ وان بتهوون (۱۸۲۷-۱۷۷۰) Ludwig Van Beethoven

بهترین پیانیست‌های جهان

همه‌ی ما، حتی اگر با دنیای موسیقی بیگانه باشیم، یک بار نام بتهوون را شنیده‌ایم. کارل لودویگ جانگر، از آهنگسازان هم دوره‌ی بتهوون درباره ی او می‌گوید: «نوازندگی بتهوون با شیوه رایج و معمول تفاوت بسیاری دارد، و به نظر می‌رسد در این حوزه او برای خود مسیر جداگانه‌ای انتخاب کرده و به‌نوعی ساختارشکن بوده است.»

البته که امروز صفحه‌ای از اجراهای بتهوون در دسترس نیست، اما میراث او برای پیانو، موسیقی ناب و خلاقانه‌ای است که برایش نوشته است و مطلبی که از هم عصران او به ما منتقل شده است.

آلفرد برندل (۱۹۳۱) Alfred Brendel

بهترین پیانیست‌های جهان

برندل موسیقی‌دان و نوازنده‌ای است که بر موسیقی تمام دوره‌های مختلف کار کرده و تبحر دارد و تفسیرهایش از بتهوون، موتسارت، شوبر، هایدن، لیست و براهم، شهرت جهانی برای او کسب کرده‌اند. این نوازنده‌ی پیانو درمورد نوازندگی می‌گوید: «من اگر به سنتی تعلق داشته باشم، آن سنتی است که در آن اثر هنری به نوازنده بگوید که چه کار کند، نه اینکه نوازنده بگوید که قطعه چطور باید باشد.»

فردریک شوپن (۱۸۴۹-۱۸۱۰) Fredric Chopin

بهترین پیانیست‌های جهان

شوپن که نامی آشنا برای تمام علاقمندان موسیقی در دنیا است، بزرگترین آهنگساز لهستان بوده و از زبده‌ترین استادان پیانو در زمان خود بوده است. از نقاط قوت و توانایی‌های مثال‌زدنی او می‌توان به مهارت در اجراهای سولو یا تک نفره اشاره کرد، هرچند که در کمال تاسف امروزه، نسخه‌ی ضبط شده‌ای از اجراهای سولو او در دسترس نیست، چرا که اولین نسخ اجراهای ضبط شده در دهه‌ی ۱۸۶۰ ضبط شدند. از معاصران شوپن درباره‌ی او گفته است: “درست است که شوپن موسس یک مدرسه پیانو و یک مدرسه آهنگ‌سازی است. اما هیچ چیز با درخشانی و شیرینی پرلودهای این آهنگ‌ساز برای پیانو و کارهای اصیل، متمایز و لطیف او برابری نمی‌کند.”

گلن گولد (۱۹۸۲-۱۹۳۲) Glenn Gould

بهترین پیانیست‌های جهان

گلن گولد پیانیست بزرگی است که طرفداران موسیقی کلاسیک را چند دسته تقسیم کرد، از اجراهای بسیار مشهور و پرطرفدار او می‌توان به اجراهای موسیقی باخ، و خصوصا اثر The Goldberg Variations اشاره کرد. این نوازنده‌ی مشهور کانادایی عادت داشت که هم‌زمان با نوازندگی، زیرلب آوازی را زمزمه کند و علاوه بر این، او یک صندلی کوچک مخصوص برای اجراهایش داشت که در تمام اجراها همراه خود می‌برد.

مایرا هس (۱۹۶۵-۱۸۹۰) Myra Hess

بهترین پیانیست‌های جهان

مایرا هس نوازنده‌ای انگلیسی بود که در سن ۱۲ سالگی بورسیه‌ی بار ارزش آکادمی رویال موسیقی را به دست آورد و در سن ۱۷ سالگی با رهبر ارکستر به‌نام، سر توماس بکام، برای اجرا به روی صحنه رفت. با این وجود بیش‌ترین شهرت مایرا هس، به‌خاطر کنسرت‌هایی بود که در زمان جنگ جهانی دوم در گالری ملی انگلستان به روی صحنه برد. سالن‌های اجرای موسیقی در آن سال‌ها به دلیل ترس از بمباران و مرگ تعداد زیادی از تماشاگران، در لندن بسته شده بودند. به همین خاطر هم مایرا هس از سالن گالری لندن برای برگزاری کنسرت استفاده کرد. این سری کنسرت‌ها برای مدت شش سال و نیم ادامه یافت و هس نیز ۱۵۰ کنسرت در طول این مدت اجرا کرد.

ولادیمیر هورویتس (۱۹۸۹-۱۹۰۳) Vladmir Horowitz

بهترین پیانیست‌های جهان

هورویتس، پیانیستی اوکراینی است که بعضی او را بهترین پیانیست تاریخ می‌دانند. وی در سال ۱۹۲۰ با یک رسیتال تک نوازی در شوروی، فعالیت حرفه ای خود را شروع کرد و در سال ۱۹۲۵ توانست به شهرتی جهانی دست یابد. او برای آموزش و یادگیری با آرتور اشنابل همراه شده و از برلین به سمت غرب حرکت کرد، اما نهایتا یادگیری را رها کرده و به آمریکا رفت. در سال ۱۹۲۸ در نیویورک و در تالار کارنگی، اجرایی را به روی صحنه برد و توانست شهروند آمریکا بشود. بخشی از شهرت او به دلیل اجرای آثار دوره ی رمانتیک از جمله آثار شوپن، راخمانینف، و شومان بدست آمده است.

سویاتوسلاو ریختر (۱۹۹۷-۱۹۱۵) Sviatoslav Richter

بهترین پیانیست‌های جهان

ریختر، جزو بهترین پیانیست‌های انگشت‌شمار چیره‌دست روسی بود که در قرن ۲۰ ظهور پیدا کرد. او قطعا جزو کاندیداهای کسب عنوان بهترین پیانیست‌های قرن می‌باشد.

البته ریختر، با ضبط اجراهای موسیقی زیاد موافق نبود، با این حال بهترین آلبوم های او آثار ضبط شده از اجراهای زنده‌ی او هستند، از جمله: اجراهای آمستردام در سال ۱۹۸۶، نیویورک در سال ۱۹۶۰، و لاییزیگ در سال ۱۹۶۳.

فرانتس لیست (۱۸۸۶-۱۸۱۱) Franz Liszt

بهترین پیانیست‌های جهان

لیست، پیانیست بزرگ و توانمند مجارستانی، یکی از دو پیانیستی است که بر سر عنوان بزرگ‌ترین استاد پیانو قرن ۱۹ با یکدیگر رقابت دارند، و نفر دوم نیز شوپن می‌باشد. از معروف ترین آثار لیست می‌توان سال‌های زیارت، سونات پیانو در سی مینور، و والتس مفیستو را نام برد.

ولفگانگ آمادئوس موتسارت (۱۷۹۱-۱۷۵۶) Wolfgang Amadeus Mozart

بهترین پیانیست‌های جهان

شاید نتوانیم لقب برترین پیانیست را به کار ببریم، اما به جرات می‌توانیم بگوییم که موتسارت از هیچ یک از پیانیست‌ها در طول تاریخ چیزی کم ندارد.

برای شروع یادگیری پیانو، این ساز خوش‌صدا و چالش‌برانگیز آماده هستی؟ اگر همین حالا شروع کنی و نکات مهم را رعایت کنی، در مدت شش ماه به یک نوازنده‌ی مسلط تبدیل خواهی شد.

پیانو خنیاگر