تهیه یک پیانوی جدید برای شما یک تصمیم هیجان‌انگیز است و، به عنوان یک همکار موسیقی، برای شما خوشحالم! اما قبل از اینکه بتوانید سفر موسیقی خود را آغاز کنید، باید پیانوی مناسبی انتخاب کنید، که می‌تواند تصمیم چالش برانگیزباشد. تعداد زیادی پیانو وجود دارد، اما کدام یک را باید خریداری کنید؟ در این مقاله با عنوان راهنمای خرید پیانو، توضیحاتی مختصر درباره انواع پیانو، اجزای سازنده ساز پیانو و عواملی که باید حین خرید پیانو در نظر بگیرید و مواردی که باید هنگام خرید پیانوی جدید مورد توجه قرار گیرد، مورد بحث قرار می‌گیرند.

اولین قدم در راستای راهنمای خرید پیانو، تصمیم‌گیری بین پیانوی دیجیتال و آکوستیک است. اگر می‌خواهید در مورد تفاوت این دو پیانو بیشتر بدانید، مقاله ما را در مورد تفاوت پیانو آکوستیک و دیجیتال بررسی کنید.

پیانو آکوستیک

پیانو گرند
تصویری از یک پیانو گرند
پیانو آکوستیک دیواری
شمایلی از پیانو آکوستیک دیواری

قبل از خرید پیانوی آکوستیک بزرگ یا پیانوی دیجیتال، حتماً موارد زیر را به عنوان راهنمای خرید پیانو در نظر داشته باشید:

۱. صدا

قبل از خرید پیانو، سعی کنید آن را بنوازید تا تشخیص دهید صدا را دوست دارید یا خیر. این برای هر فرد نسبی است؛ بعضی از افراد لحن روشن‌تر را ترجیح می‌دهند، در حالی که دیگران لحن نرمتر را ترجیح می‌دهند. همچنین می‌توانید نظر یک متخصص ترجیحاً یک معلم موسیقی باتجربه یا یک تکنسین پیانو را بپرسید.

۲. کلیدها

اطمینان حاصل کنید که کلیدها دارای سطح صاف و بدون آسیب و ترک هستند. هنگام نواختن پیانو، کلیدها باید مقاومت کافی داشته باشند. اگر نواختن کلیدها به اندازه تایپ کردن روی صفحه کلید کامپیوتر به قدرت کمی نیاز دارد، احتمالاً کلیدها مقاومت کافی ندارند. سرانجام، هنگام ضربه زدن به کلیدها، باید بالشتک کافی برای کاهش شوک منتقل شده به مفاصل انگشت وجود داشته باشد.

۳. محلی که پیانو را در آن قرار می‌دهید

ابعاد دقیق پیانو و فضای تعیین شده را بدست آورید. اگر فضای زیادی در دسترس نباشد، ممکن است مجبور شوید یا یک پیانوی کوچک‌تر یا یک پیانوی اسپینت انتخاب کنید.

همچنین، انتخاب مکان مناسب برای پیانو بسیار مهم است. پیانوهای آکوستیک در برابر نوسانات رطوبت و دما آسیب پذیر هستند، بنابراین نباید آنها را در نزدیکی رادیاتور یا نقطه‌ای با نور مستقیم خورشید قرار دهید. اگر در یک محیط مناسب نگهداری نشود، اجزای ساز پیانو آکوستیک – به ویژه قطعات ساخته شده از چوب و نمد – تحت تأثیر قرار می‌گیرند. (در حالت ایده آل، پیانوی آکوستیک شما باید در محیطی با رطوبت نسبی بین ۴۵ تا ۷۰ درصد و دمای ثابت تقریباً ۲۰ درجه سانتی گراد یا دمای اتاق نگهداری شود.)

۴. مدت ضمانت

برای کالاهای بزرگ مانند پیانوهای آکوستیک، ضمانت بسیار مهم است. بیشتر پیانوهای کاملاً جدید حداقل ۵ سال گارانتی دارند. هنگام خرید پیانو از خرده فروشان خصوصی مراقب باشید. اکثر مارک‌های پیانو، از جمله یاماها و آستین وی، پوشش گارانتی پیانوهای فروخته شده توسط خرده فروشان خصوصی غیر مجاز را ارائه نمی‌دهند.

۵. مارک تجاری

تعدادی از مارک‌ها به طور مداوم پیانوهای آکوستیک قابل اعتمادی تولید می‌کنند. این مارک‌ها شهرت خوبی برای خود به دست آورده‌اند و به طور کلی گزینه‌های مطمئن‌تری محسوب می‌شوند. اگر ایده‌ای ندارید که کجا را جستجو کنید، با این مارک‌ها شروع کنید:

  • یاماها
  • Steinway & Sons
  • کاوایی
  • بالدوین
  • Bösendorfer
پیانو خنیاگر

آیا باید پیانوی آکوستیک دست دوم بخرم

بزرگ‌ترین مزیت خرید پیانوی آکوستیک دست دوم قیمت آن است. پیانوهای آکوستیک با صدای خوب می‌توانند گران تمام شوند، بنابراین یک دست دوم برای کسانی که بودجه زیادی ندارند، گزینه خوبی است.

با این حال، این می‌تواند یک تصمیم مخاطره‌آمیز باشد، زیرا پیانوهای دست دوم با ضمانت‌های کارخانه ارائه نمی‌شوند، که برای پیانوهای صوتی بسیار مهم است زیرا در برابر ساییدگی آسیب‌پذیر هستند. شما در معرض پرداخت صدها دلار هزینه تعمیر هستید. بنابراین، قبل از خرید پیانو، بفهمید آخرین تعمیر و نگهداری چه زمانی انجام شده است و آیا پیانو در یک محیط سالم نگهداری شده است یا خیر. من اکیداً به شما توصیه می‌کنم قبل از خرید یک تکنسین پیانوی قابل اطمینان را برای بررسی ساز استخدام کنید.

در حالی که پیانوهای دست دوم ارزان‌تر هستند، خدمات تنظیم بیشتر برای پیانوهای قدیمی نیز بیشتر است و هزینه‌های شما را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، یک پیانو دست دوم می‌تواند فرورفتگی و خراش داشته باشد. برای رفع این آسیب‌ها ممکن است مجبور شوید آن را تعمیر کنید که این امر هزینه را دوباره افزایش می‌دهد.

به طور کلی، اگر پیانوی دست دوم در شرایط کاری خوبی باشد گزینه خوبی است. در غیر این صورت، یک پیانوی آکوستیک کاملاً جدید گزینه مناسبی خواهد بود.

پیانو دیجیتال

سه نوع پیانوی دیجیتال وجود دارد: پیانوی بزرگ، پیانوی ایستاده و پیانوی قابل حمل. هنگام خرید پیانوی دیجیتال، باید موارد زیر را به عنوان راهنمای خرید پیانو در نظر بگیرید:

پیانو دیجیتال
پیانو دیجیتال
پیانو دیجیتال
مدلی دیگر از پیانو دیجیتال
پیانو دیجیتال
پیانو دیجیتال

۱. صدا

پیانوی دیجیتال با پخش صداهای از پیش ضبط شده پیانوی آکوستیک صدا تولید می‌کند. روش و تجهیزات مورد استفاده برای ضبط این آهنگ‌ها بر کیفیت صدا تأثیر می‌گذارد. یک پیانوی دیجیتال خوب باید گرم و کمتر دیجیتالی به نظر برسد و صداهای آن همانند پیانوی آکوستیک با. با همه این اوصاف، هر فرد کیفیت صدای متفاوتی را ترجیح می‌دهند و مهم این است که پیانویی را انتخاب کنید که برای شما خوشایند باشد.

جدا از کیفیت کلی صدا، باید شروع و پایان صدا نیز گوش دهید. یک پیانوی دیجیتال با کنترل بهتر بر میزان شروع و پایان بیشتر شبیه به پیانوی صوتی است و بنابراین طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

۲. تعداد کلیدها

یک پیانو با اندازه کامل از ۸۸ کلید تشکیل شده است. با این حال، برخی از پیانوهای دیجیتال فقط با ۶۱ کلید یا تعداد کمتر کلید نیز ارائه می‌شوند. برای نوازندگان پیشرفته پیانو، یک پیانو با ۸۸ کلید الزامی است. بنابراین، اگر مبتدی هستید و یا در یادگیری پیانو جدی هستید، توصیه می‌شود یک پیانو کامل بگیرید.

۳. چندصدایی

چندصدایی به حداکثر تعداد صداهایی گفته می‌شود که پیانو می‌تواند در هر زمان تولید کند. این بدان معنی است که یک پیانو با چندصدایی ۳۲ نت می‌تواند همزمان ۳۲ نت تولید کند. نوازندگان مبتدی یا متوسط باید پیانوهایی با چندصدایی حداقل ۶۴ نت داشته باشند. برای پیانیست‌های پیشرفته، تهیه پیانو با چندصدایی ۱۲۸ نت یا بیشتر مطلوب است.

یک سؤال که من مرتباً می‌شنوم این است: یک پیانو با اندازه کامل ۸۸ کلید دارد، چرا باید یک پیانو با چندصدایی ۱۲۸ نت وجود داشته باشد؟ زیرا استفاده از پدال نگهدارنده به پیانو این امکان را می‌دهد تا همزمان بسیاری از نت‌ها را تولید کند. اگر هنگام استفاده از پدال نگهدارنده، یک رشته طولانی از نت‌ها را می‌نوازید، ممکن است در برخی موارد پیانو بیش از ۸۸ نت تولید کند.

۴. پاسخ لمسی کلیدها یا حساسیت به لمس

حساسیت به لمس به میزان پاسخگو بودن پیانو در هنگام نواختن یک کلید با مقادیر مختلف قدرت اشاره دارد. صفحه کلید قادر به درک سرعتی است که با آن کلید پیانو را می‌نوازید و به همین ترتیب صدایی متناسب با سرعت و قدرت نوازندگی شما ایجاد می‌کند. یک پیانو حساس به لمس به شما امکان کنترل بهتر پویایی موسیقی را نیز می‌دهد.

۵. وزن کلیدها

یک پیانوی دیجیتال می‌تواند کلیدهای بدون اضافه وزن، کلیدهای نیمه وزن یا کلیدهای کاملاً وزنی داشته باشد. تولیدکنندگان کلیدهای وزنی را برای تقلید از سنگینی کلیدهای پیانوی آکوستیک تولید می‌کنند. پیانوی دیجیتال با کلیدهای کاملاً وزنی بهترین گزینه در نظر گرفته می‌شود، زیرا کلیدهای آن بیشترین شباهت به صدای پیانوی آکوستیک دارد که گزینه خوبی برای پیانیست‌هایی است که قصد دارند در نهایت یک پیانو آکوستیک خریداری کنند.

۶. ویژگی‌های اضافی

صداهای ساز دیگر

یک پیانوی دیجیتال تقریباً توانایی تولید صداهای سازهای مختلف از ساکسیفون گرفته تا گروه کر را دارد. اگرچه این کار ضروری نیست، اما انتخاب پیانو با تعداد زیادی قطعه ساز به شما امکان می‌دهد صدایی را متناسب با موسیقی خود انتخاب کنید.

ابزارهای آموزشی

برخی از ابزارهای معمول یادگیری عبارتند از:

کلیدهایی که برای روشن شدن صفحه کلید به کار می‌روند.

حالت دوگانه، که در آن صفحه کلید به دو قسمت تقسیم می‌شود تا بتوانید همزمان با معلم یا دوست خود بنوازید.

مترونوم داخلی، این ویژگی‌ها به عنوان کمک برای یادگیری عمل می‌کند، که مخصوصاً برای مبتدیان بسیار مفید است.

با این حال، همه ابزارهای یادگیری مفید نیستند. بنابراین، پیدا کردن یک پیانو با ویژگی‌های اضافی که مناسب شما باشد بسیار مهم است.

۶. مارک

مارک پیانوی دیجیتال معیار خوبی بر کیفیت صدا و دوام آن است. بارها و بارها، متخصصان صنعت مارک‌های خاصی از پیانوی دیجیتال را به دلیل قابلیت‌هایشان توصیه کرده‌اند. در اینجا لیستی کوتاه از مارک‌های معتبر آورده شده است:

  • یاماها
  • کاسیو
  • رولند
  • کورگ

آیا باید یک پیانو دیجیتال دست دوم بخرم

پیانوی دیجیتال دست دوم می‌تواند گزینه مناسبی باشد زیرا ارزان‌تر است. در واقع، پیانوهای دیجیتال خیلی زود استهلاک می‌شوند زیرا سالانه بسیاری از مدل‌های جدید و پیشرفته‌تر منتشر می‌شوند. علاوه بر فاکتور قیمت، پیانوهای دیجیتال به اندازه نمونه‌های صوتی شکننده نیستند و برای پیانوهای دست دوم نیز تعمیرات اغلب لازم نیست. پیانوهای دست دوم را می‌توان در بسیاری از فروشگاه‌های موسیقی، خرده فروشی‌های خصوصی، eBay و سایر تبلیغات آنلاین یافت.

با این حال، خرید یک پیانوی دیجیتال دست دوم می‌تواند خطرناک باشد. معمولاً با هیچ ضمانتی ارائه نمی‌شوند. هرگونه تعمیر به هزینه‌های شما اضافه می‌شود. علاوه بر این، شما باید اطمینان حاصل کنید که پیانو در شرایط کار خوبی قرار دارد. فقط یک کلید آسیب دیده باعث خراب شدن قطعه موسیقی می‌شود. در صورت امکان، نواختن پیانو را امتحان کنید و قبل از خرید، تمام ویژگی‌های آن را امتحان کنید. در آخر، تحقیق خود را در مورد مدل‌های جدید پیانوی دیجیتال نیز انجام دهید تا مطمئن شوید پیانوی دست دوم انتخابی شما از قیمت مناسبی برخوردار است.

نکات نهایی راهنمای خرید پیانو

۱. قبل از خرید پیانو آن را بنوازید

با وجود اینکه که خرید پیانو به صورت آنلاین راحت است، توصیه می‌شود حتماً به فروشگاه رفته و ساز را امتحان کنید. این به شما ایده بهتری از صدا و پاسخ لمسی پیانو می‌دهد. در صورت امکان شخصی را با خود بیاورید. همیشه داشتن یک جفت گوش اضافی خوب است.

۲. به دنبال بررسی باشید

شاید اعتماد به فروشنده یا خرده فروش دشوار باشد، بنابراین تحقیق کنید و به دنبال بررسی پیانو باشید. بدانید که دیگران درمورد پیانو چه نظری دارند. شما ممکن است نقص خاصی را شناسایی کنید یا مدل‌های جایگزین خوبی را در این روند کشف کنید.

۳. پیانوهای سطح پایین

خرید پیانو با کیفیت پایین‌تر همیشه چیز بدی نیست. بسیاری از افرادی که اطمینان از ادامه این سرگرمی را برای مدت طولانی ندارند چنین سازهای را انتخاب می‌کنند که ارزان‌تر نیز هستند چرا که در صورت ادامه همیشه می‌توانند پیانوی بهتری خریداری کنند.

در جدول زیر به معرفی قیمت تعدادی پیانو با کیفیت می‌پردازیم.

لیست قیمتی راهنمای خرید پیانو

پیانو یاماها مدل p-45

۱۵ الی ۲۰ میلیون تومان

یاماها NP-32

۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان

یاماها P-12

۱۸ الی ۲۰ میلیون تومان

پیانو یاماها YDP-103

۲۵ الی ۳۰ میلیون

یاماها CLP-625

۵۰ الی ۶۰ میلیون

YDP-143

۲۰ الی ۳۰ میلیون

CLP-635

۶۰ الی ۷۰ میلیون

CVP-701

۸۰ میلیون تومان

نتیجه

انتخاب پیانو کار دشواری است زیرا یک پیانو کاملاً مناسب وجود ندارد. آنچه در راستای راهنمای خرید پیانو مهم است این است که شما همه جوانب مثبت و منفی را برای انتخاب پیانوی مناسب، بسنجید. هنگامی که خرید خود را انجام دادید، حتماً به خوبی از ساز خود مراقبت کنید و از آن به خوبی استفاده کنید. در سفر موسیقی شما بهترین‌ها را آرزو می‌کنم!

برای شروع یادگیری پیانو، این ساز خوش‌صدا و چالش‌برانگیز آماده هستی؟ اگر همین حالا شروع کنی و نکات مهم را رعایت کنی، در مدت شش ماه به یک نوازنده‌ی مسلط تبدیل خواهی شد.