فواید یادگیری پیانو بر کسی پوشیده نیست. یادگیری پیانو یک مهارت بسیار ارزشمند است که در درجه اول آرامش و سرگرمی را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر به آموزش پیانو علاقه‌مند هستید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، راهنمای مناسبی برای طی مسیر یادگیری پیانو تهیه و تدوین کرده‌ایم. در این مقاله به معرفی یک مجموعه آموزش پیانو برای مبتدی نیز می‌پردازیم. پیش از هر چیز کمی درباره پیانو بخوانیم و بدانیم.

 آشنایی با صفحه کلید پیانو

نمودار صفحه کلید پیانو که در ساده‌ترین حالت جهت آموزش پیانو برای افراد مبتدی تهیه شده، در زیر مشاهده می‌شود. بیایید قبل از هر چیز نگاهی به طرح صفحه کلید پیانو بدون برچسب، یعنی بدون نام نت‌ها بیندازیم. تصویری که در زیر می‌بینید، شامل قرارگیری هفت نت موسیقایی پشت سر یکدیگر است. به ترتیب از چپ (کلیدهای سفید فقط) دو Do ر Re می Mi فا Fa سل Sol لا La سی Si هستند.

کلاویه‌های پیانو
صفحه کلید پیانو

صفحه کلید پیانو از 88 کلید تشکیل شده که به دو دسته‌کلیدهای سفید و سیاه تقسیم می‌شوند. کلیدهای سفید به ترتیب نام‌های Do، Re، Mi، Fa، Sol، La، و Si را دارند. در حال حاضر با کلیدهای سیاه کاری نداریم اما صرفا بدانیم که با علامت‌های دیز # و بمل b نشان داده می‌شوند. لازم به توضیح است که در نگارش نت‌ها به روش آمریکایی، نت‌ها بر اساس حروف الفبای انگلیسی نوشته و خوانده می‌شوند. یعنی دو ر می فا سل لا سی، معادل‌هایی با حروف الفبای انگلیسی پیدا می‌کنند. بدین ترتیب که لا معادل A است و به همین منوال جلو می‌رود. یعنی سی B دو C ر D می E فا F و سل معادل G می‌شود. حال با این توضیح می‌توانید در تصویر زیر محل قرارگیری هر نت بر روی صفحه کلید پیانو را بهتر متوجه بشوید.

صفحه کلید پیانو
محل قرارگیری نت‌ها بر روی صفحه کلید پیانو

همان طور که مشاهده کردید، کلیدهای سیاهِ پیانو به دو شکل قرار گرفته‌اند، دو تایی و سه تایی. این تقسیمات در تشخیص راحت‌ترِ قرارگیری هر نت بر روی صفحه کلید تاثیر به‌سزایی دارد. از طرف دیگر حتما دقت کرده‌اید که کلیدهای سفید هر هفت نت یک بار، تکرار می‌شوند. در واقع یک اکتاو را تشکیل می‌دهند. در ادامه درباره اکتاو بیش‌تر خواهیم خواند.

نکته‌ای برای درک بهتر کلیدهای پیانو

برای درک بهتر طرح کلیدهای پیانو ببینید که چگونه کلیدهای سیاه روی پیانو در گروه‌های دو و سه تایی دسته‌بندی می‌شوند. آیا توجه دارید که چند گروه از دوتایی و سه تایی وجود دارد؟

همچنین متوجه خواهید شد که نت C همیشه قبل از گروه ۲ تایی (یا sharp) قرار دارد، در حالی که F همیشه قبل از گروه ۳ تایی (یا flat) قرار می‌گیرد. در پیانوی ۴۹ کلیدی، ۵ کلید C وجود دارد، درپیانوی ۶۱ و ۷۶ صفحه کلیدی ۶ کلید C ودر پیانو با ۸۸ کلید، ۸ کلید C وجود دارد.

اولین نت روی صفحه کلید ۴۹ کلیدی C و آخرین نت C است.

نت اول روی صفحه کلید ۶۱ کلیدی C و آخرین نت C است.

اولین نت روی صفحه کلید ۷۶، E و آخرین نت G است.

نت اول روی پیانوی ۸۸ کلیدی A و آخرین نت C است.

صفحه کلید پیانو
نت‌ها روی صفحه کلید پیانو

اگر پیانوی ۸۸ کلیدی دارید، به صفحه کلید پیانوی خود نگاه کنید و کلید C ​​را پیدا کنید. این کلید تقریباً در مرکز صفحه کلید شما قرار دارد. یادگیری مکان نت‌ها هنگام یادگیری نواختن پیانو بسیار مهم است.

آموزش نت‌خوانی

 گام بعدی در یادگیری پیانو، یادگیری نت‌خوانی است. نت‌خوانی به شما کمک می‌کند تا قطعات موسیقی را از روی نت بنوازید. توانایی نواختن قطعات از روی نت، مزیت بزرگی دارد، این که می‌توانید هر قطعه‌ی دلخواه خودتان را بنوازید و از آن لذت ببرید. نت‌ها در شکل‌های مختلف و با نام‌های متفاوت مثل نت گرد، نت سفید، نت سیاه و… نمایش داده می‌شوند. هر نت صدای خاص متناسب با خودش را دارد که با توجه به شکل و محل قرارگیری آن بر روی خطوط حامل و صفحه کلید تعیین می‌شود.

لینک دانلود کتابچه رایگان آموزش نت‌خوانی

کتابچه نت‌خوانی

 تکنیک‌ها و ترفندهای یادگیری پیانو

 نواختن پیانو شامل تکنیک‌های مختلفی مانند نحوه قرار دادن دست‌ها روی صفحه کلید، نحوه فشار دادن کلیدها، نحوه حرکت انگشتان و… می‌شود. در مسیر یادگیری پیانو، پیدا کردن تسلط کافی بر روی این تکنیک‌ها، به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های بیش‌تری در حین نواختن پیانو داشته باشید و نوای ساز دل‌نشین‌تر شود.

از طرف دیگر، ترفندهای یادگیری پیانو شامل نکاتی می‌شود که دقت نظر داشتن به آنها روند و مسیر آموزشی شما را در حالت بهینه قرار می‌دهد. به طور مثال می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب معلم قابل اعتماد و حرفه‌ای
  • انتخاب قطعات دلخواه برای تمرین
  • عدم تاکید بیش از حد بر کتاب های تکنیکی
  • اجرا و تمرین مداوم
  • تقسیم‌بندی میزان‌ها
  • گوش دادن به پیانو
  • تمرین آرام
  • سرمایه‌گذاری روی یک پیانوی با کیفیت
  • یادگیری اصول پایه
  • حفظ کردن همه چیز
  • خواندن دیداری
  • استایل بدنی درست
  • جایگذاری درست انگشتان
  • نگاه نکردن به دست‌ها
  • خواندن ملودی

 نواختن قطعات ساده

 پس از یادگیری اصول اولیه پیانو، می‌توانید با نواختن قطعات ساده اما جذاب و خاطره‌انگیز شروع کنید. قطعاتی زیبا و آرامش‌بخش از بتهوون تا سبک مدرن و مینی‌مال، از قطعات ارکسترال تا قطعات فولکلور. این مهم مستلزم این است که در ابتدا بتوانید به مواردی که در بالا اشاره شد تسلط کافی داشته باشید و سپس، آموزش پیانو را آغاز کنید. چرا که این آغاز راه آموزش پیانو است. در ادامه به معرفی مجموعه آموزش پیانو در خنیاگر با تدریس رامین بهنا می‌پردازیم. مجموعه‌ای که راه نواختن قطعات ساده و دلخواه را برای شما هموار می‌کند.

معرفی مجموعه آموزش پیانو

پیانو خنیاگر

در مجموعه آموزش آنلاین پیانو در خنیاگر، رامین بهنا به صورت ویدیویی به شما کمک می‌کند تا با صفحه کلید پیانو آشنا شوید، نحوه تشخیص کلیدهای سفید و سیاه را یاد بگیرید، تمرینات لازم برای درک بهتر این موضوع را به شما ارایه می‌دهد و بدین گونه شما آماده‌ی ورود به دنیای شگفت‌انگیز پیانو می‌شوید.

هم‌چنین در مجموعه آموزش پیانو، رامین بهنا نت‌خوانی را به صورت کامل و از صفر، بدون نیاز به هیچ مطالعه و پیش‌نیاز دیگری به شما آموزش داده است. او در این مجموعه به شما نحوه تشخیص نت‌ها، نحوه خواندن نت‌ها و نحوه تبدیل نت‌ها به صدا را از سطح مبتدی آموزش می‌دهد. سبک تدریس اختصاصی بهنا در این مجموعه، لذت‌بخش و در عین حال کاملا کارآ و عملگرایانه است. تجربه‌ی یادگیری پیانو با این مجموعه، یک تجربه منحصر به‌فرد را به همراه دارد.

از جمله مزایای مجموعه آموزش پیانو در خنیاگر این است که مدرس آن بیش از سه دهه تجربه نوازندگی و آموزش این ساز را در سابقه کاری خودش دارد و در این مجموعه تمامی موارد و چالش‌های هنرجویان حین یادگیری پیانو را مد نظر قرار داده است. بهنا با تیزبینی و ظرافت خاص خود، ترفندهایی برای تمرین تکنیک‌های نوازندگی پیانو ارایه می‌دهد که در صورت استمرار و تمرکز، یادگیری شما را تضمین می‌کند. او در این مجموعه به شما نحوه صحیح قرار دادن دست‌ها روی صفحه کلید، نحوه فشار دادن کلیدها، و نحوه حرکت انگشتان را آموزش می‌دهد.

در مجموعه آموزش پیانو برای مبتدی تا پیشرفته، رامین بهنا به شما نحوه نواختن قطعات ساده را آموزش می‌دهد و سپس با انجام تمرینات و پیش رفتن با درس‌ها، می‌توانید پیانو را تا سطح پیشرفته و حرفه‌ای با این مجموعه آموزش ببینید. این مجموعه در سه سطح تهیه و ارایه شده تا هنرجو را از مراجعه به هر منبع دیگری بی‌نیاز کند.

 نتیجه‌گیری

 یادگیری پیانو یک مهارت چالش‌برانگیز اما بسیار ارزشمند است. استمرار در تداوم تمرین و همراهی با مدرس، از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تضمین یادگیری هنرآموز است. با استفاده از مجموعه آموزش پیانو برای مبتدی در خنیاگر، شما می‌توانید تجربه به‌یادماندنی و لذت‌بخشی از یادگیری پیانو داشته باشید چرا که با جلو رفتن هر جلسه، به صورت محسوس پیشرفت خود در یادگیری را مشاهده خواهید کرد. پس همین حالا این سفر شگفت‌انگیز را آغاز کنید.