خرید پیانو قطعا یک معامله بسیار بزرگ است و موارد زیادی وجود دارد که باید قبل از خرید در نظر بگیرید از جمله اینکه چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟ فضایی که برای آن در نظر گرفته‌اید چقدر است؟ و مهم‌ترین سوال: تفاوت پیانو آکوستیک و دیجیتال در چیست؟ کدام‌یک برای خرید بهتر است؟ پیش‌تر مطلبی درباره راهنمای خرید پیانو تهیه کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید.

تفاوت پیانوی آکوستیک و دیجیتال در چیست

پیانوهای آکوستیک پیانوهای «واقعی» هستند، چرا که از چوب جامد، تخته صدا، ۲۲۰ رشته، چکش و بسیاری دیگر از قطعات متحرک را شامل می‌شوند.

اگرچه ما ساز را «پیانو» می‌نامیم، اما نام اصلی در ایتالیا (جایی که پیانو اختراع شده است)  “pianoforte” نام دارد.

piano” به معنی “نرم” و “forte” به معنای بلند است و هم‌چنین این همان ویژگی متمایز پیانو است – داشتن توانایی نواختن صداهای بسیار بلند، بسیار ملایم و صداهایی در این بین.

پیانوهای دیجیتال، الکترونیکی هستند و تقریبا به اندازه قطعات پیانوهای آکوستیک قطعات متحرک ندارند و در واقع آنها صداهای پیانو را از طریق بلندگوهای داخلی تولید می‌کنند. همان طور که خواهید دید، این ویژگی مزایای خاصی دارد.

چهار ملاحظه اصلی قبل از خرید پیانو

در اینجا مهم‌ترین مواردی که نیاز به تفکر جدی قبل از خرید ساز پیانو دارند آورده شده است:

  • فضا و محیط
  • عنصر صدا
  • سطح و تعهد نوازنده پیانو
  • بودجه موجود

فضای خود را اندازه بگیرید

پیانوهای آکوستیک فضای بیشتری نسبت به دیجیتال‌ها اشغال می‌کنند. در واقع پیانوهای بزرگ از طول ۵ فوت (۱.۵ متر) شروع می‌شوند و تا ۹ فوت (۲.۷ متر) ادامه می‌یابند، اما به ندرت پیش می‌آید که کسی پیانوی بزرگتر از ۷ فوت (۲.۱ متر) در خانه خود داشته باشد! ( پیانوهای ۹ فوتی بیش‌تر برای کنسرت‌های بزرگ استفاده می‌شوند).

پیانوهای دیجیتال معمولا در کنار دیوار قرار می‌گیرند و فضای بسیار کمتری نسبت به آکوستیک اشغال می‌کنند (اگرچه عرض تقریبی هر دو نوع برابر خواهد بود).

بنابراین پیانوهای دیجیتال می‌توانند براق و ظریف به نظر برسند، فضای کمتری اشغال می‌کنند و به راحتی جابجا می‌شوند. با این حال، تاثیر بصری آنها بر روی محیط به اندازه پیانوهای آکوستیک نیست. 

سطح صدا را اندازه بگیرید

پیانوی آکوستیک در هر محیطی بلندتر از دیجیتال خواهد بود. طنین طبیعی رشته‌ها باعث این اتفاق می‌شوند! با این حال، اگر پیانوی آکوستیک را در یک دارای فرش، پرده، مبل و کوسن و به طور کلی وسایل نرم قرار دهید، به کاهش صدا کمک خواهد کرد.

هم‌چنین با پیانوهای دیجیتال، شما همیشه می‌توانید میزان صدای دستگاه را کم کنید یا از هدفون استفاده کنید که این ویژگی باعث عدم مزاحمت شما به همسایگان و خانواده می‌شود.

سطح نوازندگی خود را در نظر بگیرید

یک پیانیست حرفه‌ای مطمئنا از پیانو آکوستیک بیش از دیجیتال استقبال می‌کند. با این حال، پیانوهای دیجیتال برای یک نوازنده مبتدی تا متوسط ​​یا حتی پیانیستی که بیش‌تر موسیقی‌های پاپ یا جاز می‌نوازد، کاملا مناسب است.

در مورد بودجه تصمیم بگیرید

یک پیانوی صوتی کاملا جدید می‌تواند از حدود ۲۰۰۰ دلار تا ۵۰۰۰۰ دلار باشد. البته به نظر می‌رسد بازار مناسبی برای پیانوهای دست دوم نیز وجود دارد و گاهی اوقات می‌توانید با قیمت بسیار خوب یا حتی رایگان یک جواهر پیدا کنید! فراموش نکنید که باید هزینه‌های جابجایی را نیز در نظر بگیرید، هزینه‌ای که ممکن است گران تمام شود.

ممکن است خانواده‌ای که بچه‌های آنها از بزرگ و مستقل شده است تصمیم به فروش یا واگذاری پیانوهای‌شان بگیرند. یا ممکن است فردی با ارتقاء سطح خود در پیانو تصمیم به فروش و خرید پیانوی حرفه‌ای‌تر بگیرد که این می‌تواند فرصت خوبی برای یک مبتدی باشد. 

هرگز پیانوی دست دوم را به صورت اینترنتی خریداری نکنید و شخصا امتحان کنید. بهترین کار این است که یک تکنسین ساز پیانو آن را بررسی کند تا مطمئن شوید مشکلی در قسمت های متحرک وجود ندارد. به این دلیل که خرید دست دوم به این معنی است که بعید است پیانو گارانتی داشته باشید، مگر اینکه از نمایندگی‌های معتبر خرید کنید.

پیانو آکوستیک
پیانوی آکوستیک

نقاط مثبت پیانو آکوستیک

نکته اصلی در مورد پیانوی آکوستیک صدای ارگانیک آن است. اگرچه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنعت پیانوی دیجیتال هر ساله در شبیه کردن صداهای پیانو دیجیتال به آکوستیک پیشرفت می‌کنند اما هنوز صدای‌های آنها کاملا شبیه به هم نیست. 

نواختن موسیقی کلاسیک روی پیانوی آکوستیک می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز باشد! 

پیانو یک مبلمان زیبا و با دوام است که منظره هر خانه‌ای را ارتقا می‌بخشد و اغلب به یک میراث خانوادگی تبدیل می‌شود. اگر به درستی از آنها مراقبت شود، می‌توان از نسل‌های مختلف با خاطرات خوش و روابط عاطفی منتقل کرد.

نکته منفی پیانوهای آکوستیک

نقطه ضعف اصلی داشتن پیانوی آکوستیک اندازه و وزن بسیار زیاد آن است. هنگامی که در خانه جاگیر شد، سر جای خود باقی می‌ماند. مگر اینکه چند نفر بسیار قوی سراغ داشته باشید که بدانند چگونه پیانو را بدون آسیب به قطعات یا تنظیماتش جابه‌جا کنند.

از پیانوهای آکوستیک باید به روشی کاملا خاص مراقبت شود. آنها به شرایط محیط اطراف خود – به ویژه دما و رطوبت – حساس هستند چرا که دما و رطوبت بالا می تواند باعث به هم ریختن تنظیمات و تغییر صدای پیانو شود. 

پیانوها به طور منظم نیاز به تنظیم دارند. که این زمان به نوع پیانو و میزان استفاده از آن بستگی دارد – اما به عنوان یک قاعده کلی، آنها باید هر شش ماه تنظیم شوند.

در حالت عادی پیانو فقط هفته‌ای یک بار با یک پارچه نرم به گردگیری نیاز دارد. 

پیانو خنیاگر

نقاط مثبت و منفی پیانو دیجیتال

هر سال، تولیدکنندگان پیانوی دیجیتال کیفیت پیانوهای خود را افزایش می‌دهند و دلایل برای ترجیح دادن پیانو آکوستیک به دیجیتال در اختیار خریداران قرار می‌دهند. 

اصلی‌ترین چیزی که پیانیست‌ها هنگام نواختن پیانوهای دیجیتال دوست ندارند این است که نت‌ها را مانند پیانوی آکوستیک احساس نمی‌کنند.

برخی از پیانوهای دیجیتال اکنون دارای کلیدهای چوبی وزنی هستند که به روشی کاملا مشابه آکوستیک عمل می‌کند. برخی حتی چکش‌های واقعی با عملکرد چشمگیر و مشابه دارند، حتی اگر هیچ رشته‌ای برای ضربه زدن چکش وجود نداشته باشد.

به همین ترتیب، نمونه‌برداری از اصوات واقعی پیانو به چنان هنر زیبایی تبدیل شده است که در برخی مواقع تشخیص تفاوت بین آکوستیک و دیجیتال دشوار است.

علاوه بر این، پیانوهای دیجیتال دارای چندین امتیاز مهم هستند که آنها را حتی برای پیانیست‌های حرفه‌ای رقیب جدی می‌کند:

در تفاوت پیانو آکوستیک و دیجیتال باید گفت که اکثر پیانوهای دیجیتال را می‌توان در عرض چند دقیقه به راحتی به اتاق دیگری منتقل کرد، که توسط یک یا دو نفر حمل می‌شود.

پیانوهای دیجیتال تقریبا به اندازه پیانوهای آکوستیک نسبت به محیط اطراف حساس نیستند. گرما و رطوبت تأثیری در آنها نخواهد داشت. البته آنها الکترونیکی هستند، بنابراین شما باید مراقب باشید که آنها را به درستی وصل کنید و در نزدیکی آنها نوشیدنی ننوشید. با این حال، آنها قوی‌تر هستند و می توانند کمی ضربه را در مقایسه با آکوستیک تحمل کنند.

پیانوهای دیجیتال از هماهنگی خارج نمی‌شوند و بنابراین نیازی به تنظیم ندارند. این صرفه‌جویی در وقت و پول است.

شاید بزرگ‌ترین امتیاز پیانو دیجیتال این باشد که بعید است هنگام نواختن مزاحم همسایگان یا اطرافیان خود شوید. به سادگی می‌توانید میزان صدا را کم کنید یا از هدفون استفاده کنید.

پیانو دیجیتال
پیانوی دیجیتال

قابلیت دیجیتالی پیانوهای دیجیتال

پیانوهای دیجیتال دارای قابلیت MIDI هستند و همین امر باعث می‌شود که آنها قادر به انجام انواع کارهای جالب باشند. می‌توانید یک پیانو دیجیتال را به آیفون یا آیپد خود متصل و از امتیازات تعاملی، انتقال پرونده‌های موسیقی و موارد دیگر استفاده کنید. اگرچه یادگیری هنگام استفاده از صوت از طریق برنامه‌ای مانند Skoove بسیار عالی است، اما داشتن MIDI یا حتی اتصال بی‌سیم بلوتوث – این کار را بسیار آسان‌تر می‌کند.

در واقع تمام پیانوهای دیجیتال قابلیت ضبط دارند و این می‌تواند چیز خارق العاده‌ای باشد. یک جلسه تمرینی یا چیزی را که تنظیم کرده‌اید ضبط کنید. فایل را ذخیره کرده و به اشتراک بگذارید یا از آن برای مقایسه یک جلسه تمرین دیگر برای سنجش پیشرفت خود استفاده کنید. (مطمئنا می‌توانید تمرینات خود را در با پیانو آکوستیک نیز ضبط کنید، اما این کار چندان ساده نیست).

یکی از مواردی که در تفاوت پیانو آکوستیک و دیجیتال می‌توان در نظر گرفت این است که پیانوهای دیجیتال به طور استاندارد دارای مترونوم داخلی هستند و این ویژگی باعث می‌شود که تمرین کردن با آنها راحت‌تر باشد.

بسیاری از پیانوهای دیجیتال طیف‌های مختلفی از صدای پیانو را دارا هستند. چرا شما به آن نیاز دارید؟ خوب، انواع خاصی از موسیقی در پیانوهای خاص بهتر به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، پیانوی کلاسیک مانند شوپن یا دبوسی در یک پیانو با صدای ملایم و آرام بهتر احساس می‌شود درحالی که موسیقی جاز یا پاپ معمولا در پیانویی با صدای بلندتر بهتر نواخته می‌شود.

 پیانوهای دیجیتال‌ها صداهای دیگری نیز دارند، مانند سازهای کوبه‌ای – درام کیت با آهنگ‌های درام از قبل برنامه‌ریزی شده که می‌توانید با آنها نوازندگی کنید. 

یک پیانو دیجیتال صداها و گزینه‌های ضبط صدای بیشتری را فراهم می‌کند. البته داشتن مهارت‌های نوازندگی و کار با صفحه کلید و دانستن تئوری موسیقی برای تولید موسیقی بسیار مهم است. 

نکته منفی پیانوهای دیجیتال

در تفاوت پیانو آکوستیک و دیجیتال، هر پیانیست کلاسیک می‌گوید نقطه ضعف اصلی پیانوی دیجیتال این است که یک پیانوی آکوستیک نیست. هنگامی که آکوستیک می‌زنید، با استفاده از پدال، هر رشته با رشته‌ای دیگر طنین‌انداز می‌شود و صدایی زنده و لرزاننده ایجاد می‌کند که یک دیجیتال نمی‌تواند با آن رقابت داشته باشد. مدل های جدید بسیار صدای نزدیکی دارند، اما قطعا یکسان نیستند.

پیانوهای دیجیتال فاکتور “wow” دکوراسیون خانه را ندارد. کاملا غیرممکن است که  وارد خانه‌ای بشوید و متوجه وجود پیانو آکوستیک نباشید. این در حالی است که ندیدن پیانوی دیجیتال می‌تواند امری عادی باشد.

پیانوهای دیجیتال بسیار مقرون به صرفه‌تر از آکوستیک هستند که  نهایت هزینه آن تقریباً ۲۰۰۰ دلار است، البته کسانی که در ابتدای راه هستند می‌تواند از پیانو با امکانات کمتری نیز استفاده کنند که هزینه به مراتب کمتری برای شما خواهد داشت. 

مراقب خرید پیانوهای دیجیتالی دست دوم به خصوص آن‌هایی که ضمانت خرید ندارند، باشید. تعمیر پیانوهای دیجیتال ممکن است دشوار و هزینه‌بر باشد به حدی که شاید مجبور به خرید یک پیانوی جدید به جای تعمیر پیانو قبلی باشید.

برای شروع یادگیری پیانو، این ساز خوش‌صدا و چالش‌برانگیز آماده هستی؟ اگر همین حالا شروع کنی و نکات مهم را رعایت کنی، در مدت شش ماه به یک نوازنده‌ی مسلط تبدیل خواهی شد.