با پیشرفت فناوری، آموزش آنلاین ویولن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این روش، نوازنده با استفاده از ویدئوهای آموزشی و تمرینات آنلاین، می‌تواند به راحتی با نت‌خوانی ویولن، انگشت گذاری ویولن، آرشه‌کشی در ویولن و در نهایت نوازندگی ویولن آشنا شود.

ویولن سازی است به معنای واقعی کلمه جهانی که با صدای ظریف، قدرتمند و دلنشینی که به صدای آدمی می‌ماند سلیقه‌ی بسیاری را به خود جلب می‌کند. آن قدر که این پرسش در ذهن پیش می‌آید که جایی در روی کره‌ی زمین هست که در آن آموزش ویولن در دسترس نباشد؟ کما این که آموزش آنلاین ویولن این احتمال ناچیز را هم از بین می‌برد.

پس اگر به دنبال آموزش ویولن هستید و فرصتی برای رفتن به کلاس‌های آموزش ویولن ندارید یا به هر دلیلی از حضور در کلاس های آموزش ویولن شرم دارید، یکی از بهترین گزینه‌های شما آموزش آنلاین ویولن است.

نوازندگی ویولن منحصر به سبک کلاسیک غربی نمی‌شود و بیش‌تر سبک‌های موسیقی را در بر می‌گیرد. صدای گیرای این ساز حتا به دورترین سرزمین‌ها سفر کرده و با موسیقی مناطق گوناگون یگانگی یافته است.

در نخستین گام‌های آموزش ویولن به هر سبکی باید نکاتی را در نظر گرفت تا از هدررفت هزینه و توان و زمان پیشگیری شود.

یکی از مهارت‌های پایه‌ای در نوازندگی ویولن، انگشت گذاری ویولن است که برای هر نوازنده چه مبتدی و چه حرفه‌ای بسیار مهم است. در واقع، انگشت گذاری ویولن به معنای استفاده‌ی درست و اصولی از انگشتان برای تولید صداهای گوناگون است. در این جا نگاهی به نکاتی که در انگشت گذاری ویولن مهم و تاثیرگذارند می‌اندازیم.

هر کدام از چهار سیم ویولن به یک نت اختصاص دارند و نت‌های ویولن با انگشت‌گذاری روی سیم‌های این ساز و کشیدن آرشه‌ی ویولن به سیم‌ها به صدا در می‌آیند.

مانند هر ساز دیگری، نت‌های ویولن هم از قواعد زبان موسیقی پیروی می‌کنند. با این زبان و نشانه‌هایش می‌توان گام، جنس، زمان‌بندی، چگونگی و حالت‌های دیگر صداها را از هم تشخیص داد و نواخت و نگاه داشت.

برای آشنایی با الفبای موسیقی می‌توانید از کتابچه‌ی رایگان آموزش نت‌خوانی خنیاگر استفاده کنید. این کتابچه‌ی الکترونیکی را می‌توانید اینجا دانلود کنید:

کتابچه نت‌خوانی

در انگشت گذاری ویولن و همچنین شیوه‌ی گرفتن و کشیدن آرشه‌ی ویولن، موقعیت دست نوازنده بسیار مهم است. برای نواختن ویولن، قرار گرفتن دست نوازنده باید به شکلی باشد که بتواند به راحتی از انگشتان خود استفاده کند، از بیش‌ترین سرعت و توان انگشتان بهره‌مند شود و مهم‌تر از همه این که از آسیب‌های نوازندگی به عضلات، عصب‌ها، مفاصل و تاندون‌ها پیش‌گیری کند. چرا که آسیب‌های نوازندگی یکی از نکات بسیار مهمی است که شوربختانه کم‌تر به آن توجه می‌شود.

برای پیشگیری از آسیب‌های نوازندگی، توجه ویژه به اکول ویولن و همچنین انجام تمرینات میوزماسل توصیه می‌شود. اکول ویولن به معنی چگونگی قرارگیری درست ویولن، آرشه‌ی ویولن و نوازنده‌ی ویولن نسبت به یکدیگر است. زاویه‌ و فاصله‌ی ساز نسبت به بدن، فرم قرار گرفتن دست‌ها و انگشتان، دامنه‌ی حرکات، چگونگی در دست گرفتن آرشه‌ی ویولن، حرکت آرشه‌ی ویولن روی سیم‌ها و موارد بسیاری از این دست در مجموعه‌ی اکول ویولن می‌گنجند.

و اما میوزماسل متد مدونی از تمرینات و شیوه‌های آماده‌سازی ذهن و عضله‌ی نوازنده است. این متد با شناسایی آسیب‌های نوازندگی گوناگون در یک جامعه‌ی آماری از افراد و شناسایی ریشه‌ی این آسیب‌ها پایه‌گذاری شده است. تمرینات میوزماسل به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که عضلاتی که یک نوازنده با آنها سر و کار دارد، تقویت و انقباضات درونی برطرف شوند و همچنین آسیب‌های نوازندگی را رفع یا از وقوع آن‌ها جلوگیری کنند. اما این تمرینات تنها برای آسیب طراحی نشده و تمامی نوازندگان می توانند برای افزایش قدرت، سرعت، انعطاف، استقلال و نیز تربیت و تقویت وزن طبیعی توازن بدن به‌خصوص در مچ و انگشتان از این تمرینات استفاده کنند. خنیاگر مجموعه‌ی میوزماسل را با آموزگاری محمدمهدی بابایی، مبدع و بنیانگذار این متد ارائه داده است.

میوزماسل