یکی از سوالات پرتکرار هنرآموزان تفاوت پیانوهای دیجیتال و پیانو آکوستیک است تا بتوانند خریدی مطمئن داشته باشند. مطالعه این مطلب به رمزگشایی این چالش کمک بسیاری می‌کند.

محبوبیت ساز پیانو

ساز پیانو بین تمام آلات موسیقی جایگاه برجسته‌ای دارد اما این موقعیت به آسانی دست نیافته است با ورق زدن تاریخ به این نکته پی می‌برید، در ابتدا ساز پیانو خوش‌شانس و محبوب نبوده به این دلیل که مطابق سلیقه علاقه‌مندان و حتی موسیقی‌دانان برجسته نیز قرار نگرفت اما نغمه‌های دلفریب موسیقی پیانو سبب شد که از این فراز و فرودهای تاریخی نیز عبور کند و حال علاقه‌مندان بسیاری مایلند ساعت‌ها به موسیقی این ساز خوش نوا گوش دهند البته هنرنمایی موزیسین‌های توانمند در این محبوبیت بی‌تاثیر نبوده است با ما همراه باشید تا اطلاعاتی ارزشمند درباره انواع پیانو آکوستیک و دیجیتال کسب نمایید.

لزوم شناخت انواع پیانو

ظاهر خاص و جذاب پیانو در کنار آهنگ های دلنواز حتی افرادی که علاقه چندانی به موسیقی نیز ندارند را وسوسه می کند آموزش ببینند و از این طریق ذوق و توانمندی درونی را به تصویر بکشند علاوه بر علاقه و استعداد، داشتن اطلاعات کمک می کند در این مسیر با چالش کمتری مواجه شد. پیش‌تر مطلبی درباره ترفندهای یادگیری آسان پیانو تهیه کرده‌ایم که پیشنهاد می‌دهیم این مطلب را نیز مطالعه کنید.

آشنایی اجمالی با پیانو آکوستیک

خوشبختانه در ایران که همواره به عنوان مهد فرهنگ و هنر یاد می‌شود علاقه‌مندان به موسیقی نیز بسیارند که هر یک مایلند، سازی خاص را بیاموزند و همچون اساتید چیره‌دست، آثار فاخر به تصویر بکشند.

هنرجویانی که در ابتدای مسیر هستند و قصد دارند با خرید پیانو در جوار اساتید به‌نام برای نواختن پیش روند نیاز است تفاوت انواع پیانو را بشناسند.

شاید برای‌تان جالب به نظر برسد که بدانید انواع پیانو فقط شامل پیانو آکوستیک و پیانو دیجیتال هستند که هر یک علاقمندانی خاص خود را دارند و تفاوت های جزئیات سبب نشده که فقط از یک مدل استقبال شود. در ادامه به نحوه تولید صدا اشاره می‌کنیم تا درک بهتری کسب نمایید.

پیانو خنیاگر

نواختن موسیقی‌های دل‌انگیز با پیانو آکوستیک به شکل مکانیکی بوده و در واقع بین فشردن کلید و تولید اصوات  فرایندی رخ می‌دهد که شامل برخورد چکش اتصالی به کلید سیم‌های فلزی بوده که نتیجه آن ارتعاش سیم‌ها تعبیه شده در جعبه چوبی است.

فرایند تولید صدا نیز در این نوع پیانو جالب به نظر می‌رسد صفحه صدا ایفاگر این نقش بوده که سیم‌های پیانو به آن وصل هستند.

برای تفهیم بهتر می‌توانید تصاویر عملکرد گرند پیانو از انواع پیانوهای محبوب مدل‌های آکوستیک هست را مشاهده نمایید.

چالش‌های خاص پیانوهای آکوستیک

پیانو از گران‌ترین سازها محسوب می‌شود که علی‌رغم موسیقی دلنشین ممکن است علاوه بر هزینه مالی چالش‌هایی برای نگهداری نیز به فرد تحمیل کند قبل از هر اقدامی حتما با افراد خبره و اساتید به‌نام مشورت داشته باشید در غیر این صورت نه تنها کسب مهارت به سختی صورت می گیرد بلکه نمی‌توانید کارآیی چندانی از شکوفایی استعداد خود شاهد باشید.

برخی از افراد با توجه به اینکه تعداد قطعات پیانوی آکوستیک گاه از ۱۰۰۰۰ قطعه نیز عبور می کند چندان تمایلی به خرید این مدل‌ها ندارند و نگران نحوه نگهداری نیز هستند. 

خرید پیانوهای دیجیتال برای این گروه مناسب‌تر است در صورتی که نتوانید هر شش ماه یک بار پیانو خود را کوک کنید آوایی خوش نوا از آن شنیده نمی‌شود.

 پیانوهای گرند و دیواری جز این مدل محسوب شده و باید بدانید که هر یک  تقسیم‌بندی‌های جزئی‌تری نیز دارند در ادامه بیش‌تر به جزئیات آنها اشاره می‌شود تا در انتخاب بهترین مدل عملکرد بهتری داشته باشید.

انواع گرند پیانو 

اگر سری به فروشگاه‌های عرضه‌کننده آلات موسیقی به ویژه پیانو بزنید متوجه تنوع بی نظیر پیانو گرند خواهید شد که معمولا بر حسب اندازه تقسیم‌بندی شده‌اند، جالب آنکه کیفیت صدا نیز در آنها یکسان نیست و هر یک علاقه‌مندان خاص خود را دارند.

گرند کنسرت (Concert Grand)

از مشخصات ظاهری این مدل پیانو می‌توان به طول ۲.۲ متر تا ۳ متر اشاره کرد که سبب شده لقب بزرگ‌ترین مدل خانواده گرند را نیز تصاحب کند.

گرند نیمه کنسرت/حرفه ای یا بالروم (Ballroom/Semi-concert/Professional Grand)

افرادی که علاقه‌مند به خرید این مدل از پیانو هستند باید بدانند که امتداد طول آن معمولا بین۱.۹ تا ۲.۱ متر است.

گرند کلاسیک، نشیمن یا پذیرایی (Classic/Living Room/Parlor Grand)

برای اینکه بتوانید تصور بهتری از ظاهر این مدل پیانو داشته باشید بد نیست به این نکته اشاره شود که طول این نوع حدوداً سه چهارم اندازه گرند پیانوی کنسرت بوده و سازندگان معمولا اندازه ۱.۷۵ تا ۱.۸۵ را در طراحی و تولید لحاظ می‌کنند.

گرند متوسط (Medium Grand) 

رتبه بعدی اندازه پیانو به این مدل می‌رسد که حدود ۱.۷ متر طول امتداد آن محسوب می‌شود.

گرند کودک (Baby Grand)

آموزش موسیقی ربطی به سن دارد گروه کثیری از کودکان نیز مایلند به این وادی بی‌انتها وارد شوند. خوشبختانه تولیدکنندگان نیز مدل‌هایی مناسب کودکان تولید و عرضه کرده‌اند که از نظر اندازه، طولی معادل نصف مدل گرند کنسرت دارند.

اگر فرزندتان علاقمند به نواختن پیانو است می‌توانید با قیمتی مقرون به صرفه فرزند خود را برای هنرنمایی همراهی کنید‌.

گرند کوچک (Petite Grand)

متاسفانه زندگی مدرن امروزی سبب شده فضای منازل روز به روز کوچک‌تر شوند اما یادگیری موسیقی در رگ و پی ایرانیان نهفته است.

اگر به دلیل کمبود فضا از علاقه خود برای آموزش صرف نظر کرده‌اید باید بدانید که مدل‌های کوچکی نیز طراحی و تولید شده‌اند که می‌توانید آنها را خریداری و ذوق و توانمندی خود را شکوفا کنید. این مدل از پیانو کودک نیز کوچک‌تر بوده و طولی حدود ۱.۳۵ تا ۱.۵ دارد.

پیانوهای دیواری (Upright Piano)

پیانو ساز بسیار محبوبی است که علیرغم هزینه نسبتاً بالا علاقمندانی از گروه‌های مختلف مردم دارد، پیانوهای دیواری و یا عمودی نیز بسیار پرفروش هستند که این اتفاق بی‌ارتباط با ارجحیت قیمت و اندازه نسبت به مدل‌های گرند نیست.

 شکل خاص ظاهری

علت نام‌گذاری خاص این مدل پیانوها بی‌ارتباط با قرار گرفتن عمودی رشته‌ها نیست به طوری که نسبت به مدل‌های گرند از ارتفاع بالاتری برخوردارند. بد نیست بدانید که این ظاهر خاص بر نحوه نوازندگی نیز تاثیرگذار است.

مزایای پیانو دیواری

معمولا این مدل از سوی افرادی خریداری می‌شود که بسیار به آموزش پیانو علاقمندند اما نمی توانند فضایی چندانی برای قرار دادن آن اختصاص دهند. قرارگیری خاص پیانو به شکل چسبیده به دیوار می‌تواند در مدیریت فضا کمک شایانی داشته باشد.

گروه علاقه‌مند به خرید پیانو دیواری

حتما شما نیز شنیده‌اید که بسیاری پیانو را ساز پولدار ها می دانند اما این مدل در مقایسه با دیگر پیانو های گرند قیمت مناسب‌تری دارد.

خرید آن فرصت ویژه‌ای است تا افرادی که در ابتدای مسیر آموزش الفبای نواختن پیانو هستند و نمی‌توانند هزینه زیادی را کنار بگذارند گام‌های نخست آموزش را با پیانوهای دیواری پیش ببرنند.

حال در اماکن مختلف مانند مدارس، کلیساها و منازل نیز استقبال زیادی از خرید پیانوهای دیواری شده است. اگرچه سعی شد مزایای زیادی از این نوع پیانو اشاره شود اما به این مفهوم نیست که برای اجرای کنسرت نیز مناسب هستند.

آپرایت حرفه ای (Professional Upright)

قدمت این پیانو حرفه‌ای بیش از یک قرن است و لقب یکی از قدیمی‌ترین انواع مدل پیانو دیواری را تصاحب کرده است از نظر ظاهری نیز ارتفاعی حدود ۱.۲۲ تا ۱.۵ متر دارد.

استودیو (Studio)

از شاخص‌ترین ویژگی‌های این مدل پیانو عمودی علاوه بر مقاومت نسبتا بالا می‌توان به داشتن رشته‌ها و صفحه صدا اشاره کرد بی‌جهت نیست که هنرآموزان از کیفیت صدای آن شگفت زده می‌شود. 

اگر مایلید از نظر ظاهری نیز با مشخصات آن آشنا شوید باید بدانید که طول و ارتفاع آن بین ۱.۱ تا ۱.۲ متر بوده و اغلب برای آموزش هنرجویان در مدارس موسیقی خریداری می‌شود همچنین در استودیوهای آهنگسازی نیز استقبال خوبی از این مدل صورت گرفته است.

کنسول (Console)

شاید برایتان جالب به نظر برسد که طراحان پیانو علاوه بر کیفیت صدا، زیبایی و تناسب با دکور را نیز در نظر می‌گیرند‌. مدل کنسول با داشتن ظاهر خاص می‌تواند شما را به این هدف برساند. تنوع طرح و اندازه از دیگر جذابیت‌های خرید این مدل بوده که می توانید با موسیقی های جذاب شنونده را به وجد آورید. از نظر ظاهری ۱تا ۱.۱ متر طول ارتفاع آن است.

اسپینت (Spinet)

برای علاقمندانی که به ساز پیانو دلبستگی بسیاری دارند، خرید ساز اسپینت پیشنهاد می‌شود که فضای بسیار کمی را تصاحب می کند و با ارتفاع ۸۹ تا ۹۴ سانتیمتری به عنوان یک مینی پیانو طرفداران خاص خود را دارد البته این ضعف را باید بپذیرید که با توجه به استایل نسبتاً کوچک، حجم صدای آن چندان بالا نیست.

 پیانو دیجیتال یا الکتریکی

پیانوهای دیجیتال نیز با نغمه های جانسوز توانسته‌اند به خوبی هنرمندان را یاری رسانند تا پختگی و تسلط خود را با به تصویر کشیدن آثار فاخر نشان دهند.

تولید و عرضه پیانوهای دیجیتال با الگوبرداری از پیانوهای آکوستیک صورت گرفته است. برخی از هنرمندان چندان علاقه‌ای به این مدل ندارند و آن را نوعی کیبورد اشاره می‌کنند.

علیرغم ضعف‌های یاد شده شما می‌توانید مدل‌های رده بالا شاهد اکشن کلید و حس لمس نیز باشید که مشابهت بالایی با پیانوهای آکوستیک دارند.

مزایای پیانوهای دیجیتال

هنرمندان موزیسین معمولا علاقه‌مندند در اماکن مختلف توانمندی خود را به تصویر بکشند اما پیانوهای آکوستیک با وزن بسیار چنین فرصتی را فراهم نمی‌کنند، حال پس از معرفی پیانوهای دیجیتال با طراحی خاص و وزن سبک این هدف میسر است، همچنین خارج شدن از کوک نیز وجود ندارد.

اگر مایلید دیگر مزایای پیانوهای دیجیتال را نسبت به مدل‌های آکوستیک بدانید باید امکان ارسال نوت به کامپیوتر را در نظر بگیرید، صرف نظر از این که ضبط نوازندگی و ویژگی‌هایی همچون مترونوم، Dual Mode، Split و تغییر گام و … نیز در برخی مدل‌ها فراهم شده و نوازنده را به وجد می‌آورد.

پیشرفت تکنولوژی در این مدل‌ها به خوبی ملموس است حال تنظیم با کمک نرم‌افزارهای گوشی راحتی بسیاری فراهم کرده است به طوری که می‌توان با سهولت صدا را کم و زیاد کرد.

اگر سبک زندگی شما خاص است و عادت به حضور در جای ثابت ندارید، پیشنهاد می‌شود برای هنرنمایی با ساز پیانو مدل های دیجیتال را خریداری کنید به ویژه آنان که در ابتدای مسیر یادگیری هستند با چالش و دشواری‌های آموزش کمتری نیز روبرو خواهند شد در ادامه به انواع مختلف بیشتر اشاره می‌شود.

 انواع پیانوهای دیجیتال

Clavinet

هنرمندان موزیسین که در سبک دیسکو و فانک در حال فعالیت اند معمولا این مدل را ترجیح می‌دهند.

اگر با نحوه عملکرد آشنا شوید باید بدانید که ارتعاش صدا به این شکل است که هنرمند با فشار دادن کلاویه، کشیده شدن رشته ها صورت می‌گیرد در مرحله بعدی می بایست این ارتعاش شناسایی شود که این وظیفه بر عهده یک قطعه الکترونیکی است در آخر مرحله تقویت اصوات بوده تا شاهد نمایی دل انگیز موسیقی پیانو بود.

Clavinova

طراحان در این مدل رشته طبیعی بکار نبرده‌اند اما کاربرد کلید‌های سنگین ضعف را پوشش داده است و موسیقی ساز در نتیجه سمپل های کلید های مختلف تولید می‌شود.

Fender Rhodes

در نواختن موسیقی این مدل پیانو رشته‌ها و شناسایی که توسط قطعه الکترونیکی صورت می گیرد تاثیر گذارند.

سعی شد در این مطلب نکاتی ذکر شود که می‌توانند به انتخاب درست در خرید ساز پیانو به شما کمک کنند البته باید بدانید فارغ از سلیقه و شرایط، خرید ساز هزینه نیست و نوعی سرمایه‌گذاری برای به تصویر کشیدن ذوق و توانمندی ذاتی انسان است.

 سخن آخر

در اینکه مدل گرند پیانو از نظر کیفیت ساخت و تولید اصوات نسبت به سایرین یک سر و گردن بالاتر است شکی نیست اما ضعف‌های نیز دارد، به ویژه برای علاقمندانی که در ابتدای مسیر اند و مایل نیستند از ساز های عظیم و گران بهره‌مند شوند،  طراحی و تولید پیانوهای دیواری توانسته به زندگی افرادی که علیرغم علاقه به یادگیری پیانو، هزینه و مکان مناسبی جهت نگهداری ندارند نوری تازه ببخشده تا بتوانند آنان نیز استعداد خود را شکوفا کنند و نغمه‌هایی خوشنوا را تولید نمایند.

 پیانوهای دیجیتال از نظر کیفیت و اندازه در رتبه آخر لیست پیانو های مجاز می‌گیرند اما مزایایی همچون حمل و نقل آسان در فروش فوق العاده‌ی آن بی‌تاثیر نبوده است.

 باید این نکته را به یاد داشته باشید که اگر قصد حضور در مسیر نوازندگی پیانو را دارید و این علاقه زودگذر نیست باید بدانید که خرید مدل‌های دیجیتال فقط برای عبور مراحل ابتدایی آشنایی با الفبای نواختن شما را یاری می‌کند و نیاز است پس از آموختن آموزشات پایه برای پیشرفت مدل های آکوستیک را نیز داشته باشید.

نوای دل‌نشین پیانو با درک و دریافت موسیقی عجین شده. آموزش پیانو در خنیاگر شامل جلسات رایگانی است که با انجام تمرینات آن، می‌توانید در مورد ادامه‌ی مسیر، بهتر تصمیم‌گیری کنید.