نوازندگی گیتار - با پیک یا انگشتان دست 

موزیسین هایی که در زمینه نواختن گیتار فعالیت دارند می توانند هنر و ذوق خود را از دو طریق به نمایش بگذارند برخی پیک را بر می گزیند و گروهی نیز مایلند نوای دل انگیزی را با هنرنمایی سر انگشتان دست اجرا کنند. افرادی که در ابتدای مسیر هستند ممکن است برای انتخاب سبک نواختن گیتار چالش داشته باشند و نتوانند تشخیص دهند که کدام مدل برای آنان بهتر است. در این مطلب از وبسایت گوش نوازان سعی کرده‌ایم به سوالات پرتکرار هنر آموزان عزیز پاسخ دهیم تا بتوانید علاوه بر انتخاب روش ساده تر، موسیقی دل انگیزی نیز به تصویر بکشید و روز به روز در این مهارت پیشرفت نمایید. برخی از افراد نیز مایلند تفاوت‌های هر دو سبک نوازندگی این ساز را بدانند تا با کمترین چالش پیش روند.

اهمیت شناخت سبک نوازندگی گیتار

گیتار سازی بسیار محبوب و مردمی است که نغمه‌های جذاب و شنیدنی آن توانسته علاقمندانی از پیر و جوان را  مجذوب نماید. برای لذت بردن از موسیقی گیتار نیاز نیست که نوازنده تبحر و مهارتی در حد اساتید چیره‌دست داشته باشد، ارتعاش سیم های این ساز صدایی گرم و تکرار ناشدنی را به وجود می‌آورد که میتواند به راحتی از جسم شنونده عبور کند و بر پیکره روح نقش بندد.

خوشبختانه در ایران که مهد هنر و فرهنگ است برای یادگیری بستر آماده است و به راحتی می توان نزد اساتید در این وادی بی انتها قدم برداشت و آثاری خیره‌کننده را نیز بر جای گذاشت.

از نکات خاص درباره ساز گیتار پیشرفت همسو با زمان است حال نوازندگان بسیاری در تلاش‌اند تکنیک ها و مفاهیم پایه را به درستی بیاموزند و از آموزش مراحل ابتدایی عبور کنند و قطعات فاخری را همچون هنرمندان بنام اجرا نمایند.

تمامی افراد حتی آنان که سواد موسیقیایی نیز ندارند میدانند که موسیقی زبان دل است و هنرمندان از این طریق به معرفی فرهنگ و هنر می پردازند.

انتخاب سبک مهمترین رکن برای تمرکز و پیشرفت بدون سردرگمی و آشفتگی است علاوه بر آن که کمک می‌کند درک موسیقی نیز با سهولت بیشتری پیش برود.

توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید که می‌تواند به شما اطلاعات ارزشمندی درباره تفاوت‌های نوازندگی گیتار با پیک و انگشت بدهد تا بتوانید سریعتر گوهره ذاتی خود را بیرون کشید و بر مخاطبان تاثیر به یادماندنی بگذارید.

جزئیات نوازندگی ساز گیتار با پیک

موزیسین های بسیاری برای آهنگسازی با ساز گیتار، پیک که از تغییر شکل و مسطح کردن موادی همچون پلاستیک، چوب و فلز ساخته می شود را به عنوان ابزار اصلی ترجیح می دهند.

نحوه استفاده از پینک نیز خاص است، هنرمند با قراردادن این ابزار کارآمد بین انگشتان شست و اشاره سیم ها را به ارتعاش در می آورد که نتیجه آن تولید آواهایی دل انگیز است.

تنوع پیک ها نیز کمک کرده افراد بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند و از بین انواع مدل که بر حسب فاکتورهایی همچون شکل و ضخامت دسته بندی شده اند، زیبایی موسیقی  را به تصویر بکشند. 

اگر شما نیز علاقه مند به استفاده از پیک هستید بزرگان هنر موسیقی توصیه می کنند فاکتورهایی همچون ضخامت، جنس و صدای ساز را اهمیت دوچندانی دهید. 

مزایا و سختی های نوازندگی ساز گیتار با پیک

برخی علی رغم علاقه چندان در زمان استفاده از پیک آسوده نیستند و نمی‌توانند آنچنان که می بایست هنر و استعداد خود را نشان دهند، مطمئناً انتخاب پیک برای آنان کارآمد نخواهد بود البته این حقیقت را نیز باید بپذیریم که در ابتدای مسیر نوازندگی گیتار با پیک برای اغلب افراد چالش دارد اما رفته رفته مسیر هموار خواهد شد.

البته نکات همین جا ختم نمی‌شود هنرجو با استفاده بیشتر پیک متوجه خواهد شد که نواختن موسیقی از این طریق نسبت به استفاده از انگشتان، سهولت بیشتری دارد و به نوعی آپشن نیز محسوب می‌شود.

همچنین حجم صدادهی از این طریق بیشتر است که کمک می کند تکنیک های نوازندگی خود را به ویژه در اماکن شلوغ بهتر نشان دهید علاوه بر آنکه این وسیله ای کارآمد برای نواختن قدرتی در سبک های راک و گیتار الکتریک همچون شاهکار کمک رسان است و نوازندگان علاقه بسیاری به آن دارند.

نوازندگی گیتار با انگشت چگونه است

حتما شما نیز هنرمندان بسیاری را دیده‌اید که از انگشتان دست راست خود کمک می گیرند تا موسیقی دل انگیزی با صدای گیتار تولید کنند، شاید باور آن سخت باشد که این آواهای شنیدنی تنها حاصل ارتعاش سیم ها بوده که با کمک ناخن ها و نوک انگشتان دست تولید می شوند.

استعداد نهفته و مهارت نوازندگان را زمانی متوجه خواهید شد که به شکلی استادانه انگشت شست را برای سیم های بالای گیتار و انگشت اشاره و میانی را برای سه سیم پایینی ساز انتخاب می‌کنند و شنونده را مجذوب شاهکار آوایی خود می کنند.

مزیت نواختن گیتار با انگشتان چیست

اگرچه در ظاهر نواختن گیتار با انگشت بسیار چالش برانگیز به نظر می‌رسد اما در ایران و خارج از کشور هنرمندان بسیاری از این طریق نغمه های مخملین درد و غم شنوندگان را التیام می بخشند و دمی فکر را از زندان تن رها می کنند.

این روش برای هنرمند نیز نسبت به استفاده از پیک مزایایی دارد همچون:

  • نوازنده زمانی که قصد دارد دو نت را همزمان بنوازند در سیم هایی که نزدیک نبوده دچار چالش چندانی نخواهد شد.
  • اگر در ابتدای مسیر نوازندگی هستید این روش به شما آزادی عمل بیشتری برای کاربرد انگشت شست جهت ارتعاش دراوردن سیم های بم یا سیم های بالایی می دهد به طوری که میتوان احساسات درونی را با کاربرد صداهای بیشتر جاودانه کنید.
  • اگر قصد دارید قطعات سرعتی را روی سیم های مختلف گیتار پیاده کنید کاربرد چهار انگشت می تواند سختی کمتر داشته باشد و آسودگی خیال احساس کنید.
  • گروهی از نوازندگان چیره دست نیز این روش را صدادهی نرم بیان می‌کنند علاوه بر آنکه امکان تولید اصوات خشن و بلندتر نیز تنها با کمک سر انگشتان دست ممکن است.

آیا در تکنیک های نوازندگی با انگشت و پیک تفاوتی وجود دارد

در ابتدای مسیر یادگیری ممکن است انتخاب روش کمی چالش برانگیز باشد اما رفته رفته شدائد و دشواری ها کمرنگ می شوند و می توانید سبک اصلی نواختن خود را انتخاب کنید:

اجرا کردن متنوع تکنیک ها سبب تمایز نوازندگی این دو روش شده است. همانطور که اشاره شد زمانی که هنرمند مشغول هنرنمایی با پیک بوده، انگشتان نقش نگهداری این ابزار را به عهده دارند اما نوازندگی با انگشت اینگونه نبوده و وارثان هنر با صبر، تمرکز و آرامش سیم های را از طریق سر انگشتان خود به ارتعاش در می آورند.

اغلب آثار موسیقی قابلیت اجرا با دو روش را دارند اما تعدادی را نمی توان بدون چالش تنها با پیک به تصویر کشید و مفاهیم و تکنیک ها را اجرا کرد. حتی ممکن است فرد سرخورده و ملول نوازندگی را کنار بگذارد.

امکان اجرای برخی از تکنیک ها تنها با انگشتان دست میسر است به ویژه زمانی که موسیقی حاصل ترکیب ملودی آکورد است. هنرمندانی که در نوازندگی گیتار کلاسیک مشغول هستند معمولاً از انگشتان دست کمک می‌گیرند و بازدهی بالاتری را نیز به ارمغان آورند. استفاده از پیک برای این نوع سبک گیتار چندان امکان پذیر نیست.

آهنگ های سبک فلامنکو وضعیتی اینچنینی دارند و معمولاً هنرمند آثار خویش را با انگشتان دست خلق می کند بسته به تکنیک ممکن است تنها از انگشت شصت استفاده شود و گاه برای هنر نمایی نیاز به چندین انگشت باشد.

البته نوازندگی گیتار با پیک نیز مزایایی مخصوص به خود را دارد البته باید موقعیت و شرایط را سنجید. به طور مثال معمولاً اساتید گیتاریست که در تولید آهنگ های پاپ فعالیت دارند ترجیح می دهند هنر و مهارت سرعتی نواختن خود را از طریق پیک به نمایش بگذارند علاوه بر آنکه صدادهی بهتر کمک می کند این نغمه های جانسوز به دل شنونده نیز بنشیند.

عمده تفاوت این دو روش را می توان آزادی عمل بیشتر برای نواختن گیتار با انگشت دانست به ویژه زمانی که قصد اجرای تکنیک های خاص را دارید.

 تفاوت صدای آهنگ در زمان نواختن گیتار با انگشت و پیک چگونه است

همانطور که بیان شد از مهمترین تفاوت هایی که این دو سبک نواختن را متمایز می کند صدای برخاسته از ساز گیتار است. اگر شما مایلید آثاری بنوازید که در زمان ارتعاش سیم‌ها، صدایی شفاف با حجم صدای بیشتر به گوش برسد، انتخاب پیک بهتر است با توجه به اینکه این ابزار از جنس خاصی تولید می شود.

معمولاً هنرمندانی که قصد همنوازی با دیگر سازها همچون کاخن و درام را دارند ترجیح می‌دهند موسیقی قدرتمندی را با پیک بنوازند و مهر تاییدی بر مهارت خویش بزنند.

در نواختن گیتار با انگشت، حرکت و تکنیک ها تعیین کننده هستند زمانی که هنرمند قصد دارد ارتعاش سیم ها را از بالا به پایین انجام دهد از ناخن های خود استفاده می کند اما در حرکات پایین به بالا نقطه تماس، انگشتان و گوشت دست بوده که نتیجه آن تفاوت اصوات تولیدی است. 

بسیاری از نوازندگان این خلاقیتی که با تغییر حرکت انگشتان بر روی سیم های گیتار به دست می آید را می پسندند و از این طریق و با پختگی و تسلط بر فضای ساز، قطعات بی‌نظیری را می‌نوازند به طوری که به موسیقی روح نواز و زیبایی منجر می شود.

برخی از اساتید که خود خون دل خورده و زحمت کشیده این مسیر هستند، بیان می‌کنند هنرجویانی که در ابتدای مسیر آموزش الفبای گیتار هستند می‌توانند از پیک استفاده کنند و موسیقی جذاب بنوازند اما رفته رفته که تسلط بیشتری کسب کردند نوازندگی با انگشتان دست به آنها کمک می کند صدا هایی جذاب و متنوع ترسیم کنند.

گیتاریست های مبتدی کدام روش نوازندگی را انتخاب کنند

فارغ از سلیقه و توانمندی بیاد داشته باشید زمانی می توانید لقب یک هنرمند چیره دست گیتار را به دوش بکشید که بتوانید در نواختن این ساز با هر دو سبک مهارت کسب کنید.

مطمئنا با پیش رفتن در اقیانوس بی انتها، موسیقی های متنوع با تکنیک های مختلف پیش روی شما قرار می گیرند که نیاز است گاه از انگشت و در مواردی با پیک هنرنمایی کنید.

آموزش گیتار علی رغم ظاهر ساده آن چندان بدون چالش نیست بجای دنبال کردن آموزشات بی اساس سعی کنید نزد اساتید با تجربه مفاهیم را پله پله بیاموزید، یادگیری هر دو روش به شما اعتماد به نفس بی نظیری می بخشد در عین انعطاف پذیری، مهارت اجرای قطعات فاخر را نیز کسب کنید.

معمولاً اساتید در زمان آموزش الفبای موسیقی به هنرجویان می آموزند چگونه نغمه‌های جذاب را با کمک انگشتان خود بنوازند.

هرگز در آموختن نوازندگی گیتار با پیک تعلل نکنید به ویژه اگر قصد دارید استعداد و توانمندی خود را در سبک پاپ و راک محک بزنید.

سخن آخر

گیتار ساز بسیار محبوبی است زمانی یک نوازنده می‌تواند با این ساز خوش نوا انس داشته باشد که علاوه بر علاقه و استعداد تمارین را نیز پیگیری کند.

اگر مایلید همچون پیشکسوتان که خون دل خورده و زحمت کشیده هستند شما نیز آثاری فاخر یادگار بگذارید بهتر است تکنیک ها و مفاهیم را به شکل اصولی و قدم به قدم بیاموزید، با پیش رفتن کم کم سلیقه و علایق دقیق خود را خواهید شناخت و می‌توانید در سبک مد نظر آثاری به یادماندنی نیز بنوازید.

هرگز دانش و مهارت خود را محدود به یک سبک نوازندگی نکنید سعی کنید علاوه بر نواختن آهنگ با انگشت دست، نوازندگی با پیک را نیز بیاموزید.

افزودن دیدگاه جدید