لیست برترین گیتاریست های تاریخ از نگاه مجله رولینگ استون

اگر شما نیز به دنبال لیست برترین گیتاریست های تاریخ از نگاه مجله رولینگ استون هستید این مطلب را تا انتها بخوانید. موسیقی گیتار بسیار جانسوز است. آهنگ های این ساز در عین سادگی بسیار تاثیرگذار هستند. بی جهت نیست که به عنوان یکی از شناخته شده ترین سازهای دنیا طرفداران بسیاری دارد، این اتفاق بی‌ارتباط با انس و الفت نوازندگان با ساز خویش نیست. اگر شما نیز علاقمندید بدانید لقب برترین گیتاریست های دنیا را چه هنرمندانی تصاحب کردند حتما تا انتها با ما همراه باشید.

محبوبیت ساز گیتار

گیتار سازی است با ۶ سیم و ظاهری خاص و شکیل که از جنس چوب ساخته شده است. موسیقی دلنواز آن توانسته طرفداران بسیاری از گروه پیر و جوان را جذب نماید. حال هنرمندان پیشکسوت بسیاری در ایران به عنوان یک کشور غنی از فرهنگ و هنر نیز در حال فعالیت هستند. 

هنرمندان نوازنده به خوبی بر فضای تمامی انواع مدل گیتار( کلاسیک، آکوستیک، فلامنکو، بیس، الکتریک، الکترو آکوستیک، رزونانسی و لید) مسلط اند و به راحتی می توانند شنونده را به وجد آورند.

حال افراد زیادی نیز ترغیب شده اند از این طریق و با آهنگسازی قدم به دنیای شگفت موسیقی بگذارند. مرور رزومه کاری موفق ترین هنرمندان ساز گیتار به عنوان یک ساز شگفتی ساز می تواند به شما اطلاعات ارزشمندی برای شروع و حتی تداوم در این مسیر هدیه بخشد. 

۱۰-پیت تاونزند 

شاید تا قبل از حضور هنرمندانه پیت تاونزند (Pete Townshend) در گروه The Who  کمتر کسی با ذوق و هنر این موزیسین آشنا بود. در کارنامه کاری ایشان اغلب کفه نوازندگی نسبت به سلو سنگینی می‌کند البته برخی این را بهانه ای قرار داده اند تا تاثیرات عمیقی این نوازنده چیره دست در تاریخ راک بی اهمیت جلوه دهند.

حتی اگر با شخصیت ایشان آشنایی نداشته باشید با پیگیری آثار حتما به جسارت و ذات بی پروا پی خواهید برد که با از بین بردن گیتار در صحنه تمامی افراد را مهبوت کرد و چشم ها از این اقدام خیره گشت البته دوستان و نزدیکان روایتی دیگر نیز از شخصیت این هنرمند محبوب دارند که همواره آرامش و متانت به آنها احساس امنیت فکری می بخشد.

علاقه عمیقی که به سبک جاز داشتند و تسلط بالا سبب شده تمایل وافری برای حضور دائمی در این سبک داشته باشند و علاقه‌مندان نیز استقبال بی نظیری از این خبر کرده اند. 

عمده موفقیت های گروه The Who به درخشش بی نظیر پیت تاونزند مرتبط است که با اجرای محدوده های وسیع اکوردها نبوغ خود را به همگان نشان داد. شاید کمتر نوازنده ای می توانست در انسجام بخشیدن فعالیت‌های این گروه این چنین تاثیرگذار باشد البته افتخارات به همین جا ختم نمی‌شود بلکه با لقب نخستین فردی که توانست Power Chord را نیز به کار ببرد در بین اهالی موسیقی شناخته شده است.

۹- دوِین اِلمن 

شاید نتوان با ورق زدن تاریخچه گیتار کسی را به اندازه دوِین اِلمن (Duane Allman)  در زمینه گیتار اسلاید شناخته شده یافت. اگر اطلاعاتی درباره گیتار اسلاید ندارید بد نیست بدانید که معمولاً تقلید صدای انسان تداوم و بازسازی مجدد با کمک گیتار این فرآیند را شکل می دهد. دلوین بیش از هر نوازنده‌ای تبحر و استعداد در این زمینه داشت.

 گروه برادران المن با همت این هنرمند چیره دست تاسیس شد و توانست آثار فاخری را از این طریق به نمایش بگذارد.

نقطه عطف فعالیت های ایشان زمانی رقم خورد که اریک کلپتون در زمان ضبط آلبوم "لیلا و ترانه های عاشقانه دیگر" استعداد وجودی این هنرمند را درک کرد و بعدتر با هم نوازی توانستند شاهکاری در تاریخ موسیقی رقم زنند. کمتر کسی از اهالی موسیقی را می توان یافت که از نوازندگی ایشان در این آلبوم به وجد نیامده باشد و و نوآوری و نبوغ ایشان را تاکید نکرده باشد.

کلپتون در مصاحبه ای بیان کرده است که قبل از همکاری اطمینان قلبی نسبت به موفقیت این آلبوم داشته است که بی جهت با توانمندی ذاتی در نواختن موسیقی گیتار نبوده است. متاسفانه چراغ زندگی این هنرمند پرفروغ در سن ۲۵ سالگی خاموش شد و حسرت عمیقی را بر دل علاقمندان هک کرد.

اگر چه مدت کوتاهی فعالیت های ایشان به طول کشید اما حال سبک نوازندگی این هنرمند به عنوان الهام بخش بسیاری از افراد انتخاب می شود تا بتوانند از این معلم کاربلد چیزی آموخته باشند.

۸- ادی ون هیلن 

در رزومه کاری ادی ون هیلن (Eddie Van Halen) نوازندگی ریف های پیچیده همچون الماس می درخشد البته توانمندی ایشان به همین جا ختم نمی شود بلکه کاربرد نوآورانه گیتار دریچه جدید به دنیای موسیقی وارد کرد به طوری که اغلب هارمونیک‌ها و تکسچرهای ایشان را به سبک نوازندگی مرتبط می دانند.

شاید برایتان جالب برسد که این هنرمند معمولاً پیک را بین انگشت شست و انگشت وسط قرار می‌داد و از انگشت اشاره برای اجرای دیگر تکنیک ها همچون فینگر پیکینگ استفاده میکرد.

مهمترین نکته ای که در نوازندگی ایشان به چشم می‌خورد انسجام و جذابیت موسیقی نغمه های موسیقی بود به طوری که نقطه عطفی در موسیقی راک مدرن نیز رقم خورد.

۷-چاک بِری

 نبوغ چاک بِری (Chuck Berry)  به‌عنوان یک موزیسین چیره‌دست در سبک بلوز بیشتر قابل نمایش بود اگرچه در آن دوران علاقه مندان سبک جاز بیشتر بودند اما این نوازنده ترجیح داد با اجرای آهنگ های ساده و صمیمی مفاهیم پیچیده ای را عرضه کند.

بسیاری معتقدند که در آثار ایشان جسارت و بی آلایشی خاصی به چشم می‌خورد که اغلب از زندگی محروم طبقه تهی دست الهام گرفته میشود.

شاید اگر این تعریف کیث ریچاردز را درباره این نوازنده بشنوید شما نیز درک بهتری از پختگی و تسلط این هنرمند داشته باشید "چاک اگرچه از نظر سنی در انتهای جدول نسبت به نوازندگان هم‌دوره خود قرار می گرفت اما توانست با آثاری فاخر نگاه مردم را بیش از پیش جلب کند به طوری که انقلابی تاثیرگذار بر گیتار راک و بلوز رقم زد."

۶-بی بی کینگ  

بسیاری از اهالی موسیقی معتقدند بی بی کینگ به عنوان یک موزیسین خاص در تمامی دوران می درخشد و باتوجه به فرهنگی که در آن بزرگ شده توانسته به خوبی آثار هنرمندان تاثیرگذار بلوز همچون رابرت جانسون را به عنوان الهام گر خود انتخاب کند و آثار فاخری را نیز بر جای بگذارد.

این استاد مسلم گیتار با کاربرد نت های ساده و تکنیک های ماهرانه توانست نگاه افراد زیادی را جلب کند. در سابقه کاری ایشان کاربرد تکنیک هایی همچون ویبراتوی شیمرینگ و بندکردن سر و صدای بسیاری به پا کرد.

مهمترین نکته ای که در سبک اجرای این نوازنده چیره دست به چشم می‌خورد سبک اجرایی بسیار ساده و ملموس است که ردپای آثار بزرگان گیتار بلوز همچون استیوی ری وان، اریک کلپتون و کیث ریچاردز به چشم می‌خورد.

۵-جف بِک 

استعداد ذاتی جف بِک (Jeff Beck)  توسط یارد بردز کشف شد و حال این هنرمند چیره دست توانسته با پختگی و تسلط کافی آثار به یاد ماندنی را بر جای بگذارد. نغمه های موسیقی این هنرمند بسیار ملودیک براق و بی پروا هستند که می‌توانند هر سلیقه ای را به وجد آورند.

در همان ابتدای مسیر کسی منکر استعداد ذاتی این نوازنده نوظهور نبود اما این که بتواند جای خالی کلپتون را در یارد بردز به خوبی پر کند شاید امری ناشدنی تصور می‌شد اما کیفیت آثار نتیجه دیگری را رقم زد.

در کارنامه کاری ایشان همکاری با خوانندگان بزرگ نیز به چشم می خورد که می توان به ضبط دو آلبوم با راد استوارت اشاره کرد. بسیاری معتقدند موفقیت آلبوم Truth نیز بی ارتباط با نواختن خواص و نوآورانه این موزیسین نبوده است.

تغییر جهت این نوازنده و ورود به سبک فیوژن نشان از توانمندی ذاتی این هنرمند دارد. بسیاری از علاقه مندان تمایل داشتند این گیتاریست همکاری بیشتری با افراد بزرگ داشته باشد اما هرگز منکر قدرت نوازندگی و تحت تاثیر قرار دادن شنونده نبوده اند که به راحتی توانست خلاء وجود وکالیست را پر نماید.

۴-کیت ریچاردز 

کشف استعداد کیت ریچاردز (Keith Richards) نخستین بار توسط رولینگ استونز صورت گرفت. اگر به آثار و آهنگ هایی که این هنرمند نواخته است دقت کنید می‌توانید شاهد نبوغ بالا و کاربرد کوک های متفاوت باشید. شاید اینها عمده‌ترین دلیل شهرت باشد اما استفاده از کوک های جایگزین در آهنگ‌های رولینگ استونز را نیز نباید از قلم انداخت.

 استعداد و نبوغ این هنرمند در نوازندگی راک سبب نشد که سبک بلوز را امتحان نکند و آثاری فاخر با الهام از بزرگانی همچون چاک بری و رابرت جانسون را اجرا ننماید.

تغییر چشمگیر موسیقی گروهی و تحول سبک راک از دیگر افتخارات این معلم کاربلد است.

۳-جیمی پیچ

یارد بردز نیز با معرفی جیمی پیج هنرمندی توانمند همچون کلپتون و جف بک خدمتی دیگر به اهالی موسیقی کرد. آثار فاخر این هنرمند با گروه اسطوره لد زپلین شنیده شد که انتخاب هنرمندانه نت ها را دلیل این حجم از محبوبیت عنوان می‌کنند به طوری که موزیسین های مختلف با بازسازی اغلب سلو ها همچون Black Dog مایل بودند از این نوازنده خلاق و نابغه الهام بگیرند اما گذشت زمان ثابت کرد که کمتر کسی توانست آثاری اجرا کند که هم رده مهارت این موزیسین سرشناس باشد.

۲-اریک کلاپتن 

لقب تاثیرگذارترین نوازنده گیتار تمام دوران نیز به اریک کلاپتن می‌رسد به طوریکه ادی ون هیلن نیز به الهام گری از آثار این موزیسین پر آوازه اشاره کرده است. دلیل این اتفاق بی ارتباط با نوع خاص استایل و نغمه های شنیدنی موسیقی سازش نیست که در عین سادگی بسیار روح‌نواز هستند.

 تغییر سبک کلاپتن در سال های بعد به استرتوکستر چیزی از توانمندی و نبوغ این هنرمند نکاست به طوری که افراد بسیاری علاقه عمیقی به هم نوازی با ایشان داشتند. در زندگی شخصی نیز با رهایی از دام اعتیاد بار دیگر نمایی دیگر از شخصیت توانمند خود را به نمایش گذاشت.

 علاوه بر آن نوازندگان جوان هنرمندان پیشکسوت نیز تمایل بسیاری داشتند از آثار این هنرمند الهام بگیرند و قطعات جانفزا تولید کنند که با آوایی دل انگیز طرفداران را به وجد آورد.

بی بی کینگ نابغه سبک بلوز درباره این هنرمند چنین توصیفی به کار می‌برد" نت به نت هیچ نوازنده گیتاری قادر نیست این سطح از توانمندی در نواختن گیتار را به نمایش بگذارد."

۱-جیمی هندریکس 

آوای تکرار ناشدنی آثار جیمی هندریکس پس از دهه های بسیار از درگذشت سبب شده همچنان به عنوان برترین نوازنده تاریخ یاد شود. تحول عظیمی که در موسیقی راک و نواختن گیتار صورت گرفت عمده دلیل شهرت این هنرمند است.

شاید برایتان جالب به نظر برسد که تکنیک های مانند راه‌های مختلف استفاده از ومی بار، بار نخست توسط ایشان تست گردید. در توانمندی این نوازنده محبوب و مردمی همین بس که اگرچه خود یک راست دست بود اما به عنوان گیتاریست چپ آثار شگفتی‌ساز نواخته است.

متاسفانه اهالی موسیقی نتوانستند آنچنان که می بایست از جریان موسیقی ایشان استفاده کنند اما در زندگی حرفه ای کوتاه مدت خود آثاری نواخت که نشان از درستی لقب برترین گیتاریست تاریخ دارد.

سخن آخر

شاید برایتان این سوال باشد که چرا نام دیگر هنرمندانی همچون رابرت جانسون، استیوی ری وان و اسلش در این مطلب به چشم نمی خورد. متاسفانه این مجله فقط ده گیتاریست برتر تاریخ را ذکر کرده است. علی رغم آنکه هنرمندان بسیاری از تکنیک ها و مفاهیم متنوع در اغنای موسیقی گیتار نقش داشتند و حتی ممکن است به عنوان الهام بخش شما به عنوان یک نوازنده نیز محسوب شوند اما نتوانستند در این لیست قرار گیرند.

اگر دوست دارید می توانید نظر خود را درباره این انتخاب در قسمت کامنت ها بیان کنید تا دیگر کاربران نیز از اطلاعات شما بهره مند شوند.

افزودن دیدگاه جدید