برای سالم نگه داشتن صدای خود برای مصاحبه‌ها، اجراها و سایر کارهایی که انجام می‌دهید، چه اقداماتی لازم است؟ روش تربیت صدا چگونه است و از چه راهکارها و تمرینات صداسازی و پرورش صدا برای تربیت صدا به منظور خوانندگی می‌شود بهره جست؟ به نکات مطرح‌شده در این مطلب با دقت توجه کنید و با اراده پیش بروید.

ورزش کنید

صدا و بدن خودتان را باید درست مانند یک ورزشکار آموزش دهید و از تمرینات ورزشی و کششی متناسب و مربوط به آواز خواندن استفاده کنید.

تکنیک آواز خواندن را بیاموزید، از صدا زیاد استفاده نکنید، استراحت کافی داشته باشید، یک رژیم غذایی متعادل و سالم را دنبال کنید. خوانندگان مانند ژیمناستیک کاران آوازی هستند که باید در صدای خود انعطاف پذیری بالایی داشته‌ا باشند. ژیمناست‌ها افرادی بسیار منظم هستند که ساعت‌ها وقت خود را صرف تمرین می‌کنند بنابراین احتمال آسیب دیدگی آنها بسیار بیشتر از عموم مردم است. خوانندگان حرفه‌ای نیز با برخی از این خطرات دست و پنجه نرم می‌کنند پس باید یک برنامه تمرینی منظم را با فواصل زمانی برای استراحت رعایت کنند تا فارغ از ژانر موسیقی که اجرا می‌کنند همیشه در یک سطح مطلوب قرار داشته باشند.

صدای خود را پیدا کنید

تلاش برای تقلید از صدای شخص یا سبک آواز خواندن دیگران باعث می‌شود شما خارج از محدوده فیزیولوژیک یا سطح مهارت صوتی فعلی خود بروید که این کار ممکن است در نهایت منجر به آسیب صوتی شود. همچنین به این نکته نیز توجه کنید که نباید از صدا یا سبک آواز خواندن دیگران تقلید کنید چراکه شما می‌خواهید ستاره بعدی باشید نه یک کپی بردار.

سرعت خود را بدست آورید

 هنگامی که در حال آماده شدن برای یک نمایش یا مصاحبه هستید، باید سرعت خود و ولوم صدای خود را افزایش دهید برای این کار نیاز به آمادگی قبلی دارید. به این فکر کنید که یک روز در هفته و به مدت ۵ ساعت تمام در باشگاه ورزش کنید این کار نه تنها باعث پیشرفت و عضله سازی شما نمی‌شود بلکه ممکن است به شما آسیب نیز برساند. آواز خواندن نیز این چنین است. شما باید بصورت روزانه و به مدت (۳۰-۴۵ دقیقه) تمرینات آوازی انجام دهید تا به تدریج در عضلات آوازی خود استقامت ایجاد کنید.

از رفتارهای واکنشی پرهیز کنید

رفتارهای واکنشی مانند فریاد زدن، جیغ زدن، بلند صحبت کردن هستند. وقتی بلندی صدای خود را افزایش می‌دهید، چین‌های صوتی شما با شدت بیشتری به هم برخورد می‌کنند (دقیقاً مانند دست زدن). پس از مدتی، چین‌های صوتی شما شروع به واکنش در برابر ضربه می‌کنند و متورم و قرمز می‌شوند و حتی ممکن است برای مدتی صدای خود را از دست بدهید.

آبرسانی کافی داشته باشید

حتماً در طول روز مقدار زیادی نوشیدنی غیر کافئین دار بنوشید. اگرچه چیزی که می‌خورید یا می‌نوشید تاثیری بر چین‌های صوتی شما وارد نمی‌کند، اما آبرسانی کافی به دهان باعث می‌شود که مخاط دهان روان‌تر شود.

در ادامه نکاتی که برای آواز خواندن، خصوصا آوازهای ایرانی اصیل، مفید و کارآمد هستند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.


عضویت در مجله خنیاگر
این عضویت رایگان است. با عضویت در مجله خنیاگر، از مشاوره رایگان در هر مرحله از یادگیری موسیقی، اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و رویدادهای موسیقی بهره‌مند می‌شوید.

صدای خود را حتما گرم کنید

برای این که بتوانید مسیر تربیت صدا را به درستی پیش ببرید پیش از اقدام به انجام ادامه‌ٔ فعالیت‌ها و تمرینات، باید صدای خود را گرم کنید. تارهای صوتی شما، در هنگام آواز خواندن تحت فشار قرار می گیرند، بنابراین گرم کردن تارهای صوتی قبل از شروع آواز، مانع از صدمه دیدن این تارها خواهد شد. برای گرم کردن تارهای صوتی، با دهان خود دم و بازدم انجام دهید، وقتی احساس کردید شش هایتان خالی شده است، با آوازهای پایین آغاز به خواندن کنید.

بر روی تنفس خود کنترل پیدا کنید

یکی از مهم‌ترین موارد در تربیت صدا کنترل بر روی تنفس است. زمانی که روی تنفس خود کنترل دارید، قادر خواهید بود نت های طولانی را راحت تر اجرا کنید و مانع از صدمه دیدن صدایتان بشوید. آهنگی را انتخاب کنید که می توانید آن را یک نفس بخوانید و سپس با صدایی آرام شروع به خواندن کنید. کم کم صدای خود را بالاتر برده و تا زمانیکه احساس راحتی می کنید، ادامه دهید.

سعی کنید به جریان هوا اجازه دهید تا در بدن شما جاری شود. نکته ی مهم این است که به جای نفس کشیدن از سینه، باید از دیافراگم خود نفس بکشید.

برای این کار می توانید به سادگی یک دستتان را روی سینهٔ خود، و دست دیگرتان را روی دیافراگرامتان قرار دهید و شروع به آرام نفس کشیدن کنید. تنفس شما زمانی صحیح است که دستی که روی سینه قرار دارد، تکان نخورده، و دستی که روی دیافراگم قرار دارد به آرامی به جلو و عقب حرکت کند.

هم‌چنین شما به عنوان یک خواننده باید بدانید چگونه صدای خود را به نمایش بگذارید و چطور آن را به مخاطبان نشان دهید. شما باید تمام تمرینات آوازی،تمرینات کنترل صدا و کنترل تنفس، و تنفس بوسیلهٔ دیافراگم را انجام دهید، تا بتوانید با صدای خود مخاطب را جذب نمایید.

برای اوج صدا آمادگی پیدا کنید

از مهم‌ترین نکات خوانندگی، آمادگی صدا در اوج است. برای بهبود کیفیت اوج صدای خود، می‌توانید از طریق نواختن سریع و پشت سر هم نت هم نت‌های موسیقی این کار را انجام دهید. برای این تمرین می توانید از یک پیانو یا کیبورد استفاده کنید. همیشه در ذهن داشته باشید که از رموز موفقیت یک خوانندهٔ خوب، اوج صدای خوب است.

گام صوتی را تمرین کنید

یکی از موارد مهم در تربیت صدا همین نکته است. البته پیش از تمرین گام‌های صوتی بلندتر، صدای خود را حتما گرم کنید. گرم کردن صدا، باعث می شود بتوانید اوج صدای خود را بشناسید و به تارهای صوتی خود صدمه ای وارد نکنید. به مرور و در طول تمرینات، بطور مثال هر هفته، گام‌های بلندتری را تمرین کنید.

از تکنیک‌های آوازخوانی استفاده کنید

به عنوان یک خواننده باید سعی کنید و بیاموزید که چطور موسیقی را با یک یا چند گام صوتی بخوانید. باید بتوانید در زمان تغییر گام، به آسانی این کار را انجام دهید و یکپارچگی آواز و سیالیت صدایتان تغییری نکند.

تمرینات آزمایشی را پیش بگیرید

آواز خواندن به شکل تمرینی باعث پختگی و جذابیت صدای شما می شود. بنابراین آهنگ مناسب با بازه ی صدای خود را انتخاب کنید و آن را به صورت تمرینی بخوانید.

در مسیر خوانندگی، قدم‌هایی محکم و بلند بردارید

افراد زیادی تصور می‌کنند خوانندگی استعدادی مادرزادی است و فقط عده ی محدودی از این موهبت برخوردارند. در صورتی که اینطور نیست. واقعیت این است که برای تبدیل شدن به یک خواننده ی حرفه ای، استعداد فقط یکی گزینه ها است. مواردی که شما را در این مسیر پیش می‌برند، تلاش و پشتکار مداوم، تعهد، داشتن شور و شوق، و آموزش و تمرینات مناسب است.

از نکات دیگر برای تبدیل شدن به یک خواننده ی خوب، نداشتن احساس خجالت و شرم است. اگر می‌خواهید خواننده شوید و عقیده دارید پتانسیل آن را دارید، سعی کنید خجالتی نباشید، شجاع باشید و قدم به قدم در این مسیر گام بردارید.

از ویدیوهای آموزشی استفاده کنید

راه‌های متعددی برای پیشرفت در مسیر آوازخوانی و تربیت صدا وجود دارد. استفاده از مجموعه‌های آواز ایرانی و صداسازی و پرورش صدا در خنیاگر می تواند بسیار به پیشرفت شما، و جلوگیری از اشتباهات احتمالی کمک کند. هم‌چنین استفاده از پشتیبانی این سایت و حضور در جمع سایر هنرجویان، در نگه داشتن شما در مسیر درست یادگیری کمک شایانی خواهد کرد.

صداسازی و پروش صدا خنیاگر