اگر به آموزش گیتار کلاسیک روی آورده‌اید یا به تازگی یادگیری گیتار را شروع کرده‌اید، ممکن است احساس سردرگمی کنید چرا که روش‌های مختلفی برای نواختن و تکنیک‌های گیتار کلاسیک برای یادگیری وجود دارند. 

در این راهنما، ۸ مرحله اولیه برای شروع یادگیری گیتار توضیح داده شده است. گذر از این ۸ مرحله نه تنها روند یادگیری را تسریع می‌کند، بلکه برخی از تکنیک‌ها و موضوعات مهم را که برای نواختن آهنگ‌ها بسیار مهم است را به شما یاد می‌دهد. 

۱: نام قطعات گیتار را بیاموزید

قبل از اینکه یاد بگیرید چگونه آکورد، riff یا هر چیز دیگری بنوازید، باید درک اساسی از گیتار خود داشته باشید. اگر یک فیلم آموزش گیتار تماشا کنید و به شما گفته شود «انگشت شست خود را روی خرک و پشت پنجمین فرت قرار دهید»، اگر بدانید که نام این قسمت‌ها به چه بخشی اشاره دارد، به شما کمک می‌کند. 

یادگیری نام قسمت‌های مختلف گیتار، همراهی با درس را آسان‌تر می‌کند، بنابراین این باید اولین قدم شما برای یادگیری گیتار باشد. 

قطعات مختلف گیتار
قطعات مختلف گیتار

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، قطعات زیادی بین گیتارهای کلاسیک و گیتارهای الکتریکی مشترک هستند اما برخی قطعات متفاوت نیز وجود دارند. 

پس سعی کنید نام قطعه‌ها را به خاطر بسپارید تا هر وقت چیزی در باره آن‌ها شنیدید، بدانید کدام بخش‌ها هستند. 

۲: با نحوه خواندن نمودارهای TAB و آکورد گیتار آشنا شوید

یادگیری نحوه نواختن گیتار بدون خواندن Guitar TAB، Standard Notation یا Chord Diagram‌ها امکان‌پذیر است، اما این کار زمان بیش‌تری از شما می‌گیرد. 

یادگیری نحوه خواندن تبلچر و آکوردهای گیتار روند یادگیری را تسریع می‌کند و تقریبا بلافاصله می‌توانید به یادگیری آهنگ بپردازید. 

آموزش خواندن TAB گیتار را بیاموزید

Guitar TAB یک روش ساده برای نوشتن موسیقی است و شما می‌توانید TAB (یا Tablature) را تقریباً برای هر آهنگی که می‌خواهید به صورت آنلاین یاد بگیرید. 

آموزش گیتار

اگرچه ممکن است مثال فوق اکنون منطقی نباشد، اگر یاد بگیرید چگونه آن را بخوانید، خواهید فهمید که این یک روش سریع و آسان برای یادگیری نحوه نواختن آهنگ است. 

یاد بگیرید چگونه آکورد بخوانید 

اگر می‌خواهید سبکی از موسیقی را بیاموزید که از آکورد و زنگ زدن زیاد استفاده می‌کند، یادگیری نحوه خواندن آکورد مهم است. 

یادگیری آکورد به روش تصویری یک روش ساده برای نشان دادن نحوه نواختن آکورد روی گیتار هستند که در زیر نشان داده شده است: 

آموزش گیتار

وقتی یاد گرفتید چگونه نمودارهای آکورد را بخوانید، بلافاصله می‌توانید یاد بگیرید که چگونه نواختن چند آکورد ساده را یاد بگیرید. 

۳: برخی از تمرینات اساسی انگشتان را بیاموزید

قبل از اینکه وارد یادگیری آکورد شوید یا چند ریف بنوازید، باید بدانید که چگونه انگشتان خود را به درستی روی گیتار قرار دهید. اختصاص دادن وقت برای یادگیری برخی از تمرینات اساسی انگشت راهی عالی برای دستیابی به کنترل گیتار و جلوگیری از فشار زیاد به انگشت است. فراگیری تکنیک‌های دست چپ گیتار یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در این زمینه به آن پرداخت.

گرم کردن

تمرین گرم کردن یکی از محبوب‌ترین تمرینات انگشتان از مبتدیان تا گیتاریست‌های حرفه‌ای است. گیتاریست‌های حرفه‌ای و با استعداد هنوز هم قبل از تمرین یا اجرا از تمرین فوق برای گرم کردن استفاده می‌کنند. 

هدف از تمرینات انگشتی در هنگام شروع کار این است که به شما آموزش دهد چگونه یک نت را به طور صحیح و بدون هیچ گونه سر و صدای اضافی بنوازید. هنگامی که بتوانید به راحتی برخی از تمرینات انگشت را اجرا کنید، آماده یادگیری چند ریف و آکورد گیتار اساسی خواهید بود. 

۴: چند ریف پایه گیتار را بیاموزید

هنگامی که بتوانید برخی از تمرینات اساسی انگشتی را به راحتی انجام دهید، آماده یادگیری برخی از ریف‌های اساسی گیتار خواهید بود. 

برخی از معروف‌ترین ریف‌های گیتار که به آسانی قابل نواختن هستند برای یک مبتدی بسیار مناسب وسرگرم کننده خواهد بود که تقریبا بلافاصله می‌توانید یاد بگیرید. 

ریف آهنگ come as you are
ریف آهنگ come as you are

TAB گیتار فوق نشان می‌دهد که چگونه می‌توان آهنگ Come As You Are از نیروانا را به سادگی نواخت. از این TAB‌ها هم‌چنین می‌توان به عنوان تمرین نیز استفاده کنید. 

اگر سه مرحله قبلی را به درستی دنبال کرده باشید، این مرحله برای شما آسان خواهد بود. هم‌چنین اگر از هر یک از مراحل قبلی رد شوید یا آن‌ها را دست کم بگیرید، یادگیری ریف‌ها سخت خواهد شد. اگر احساس می‌کنید ریف های موجود در این راهنما دشوار است، تمرینات انگشتان خود را ادامه دهید. 

۵: چند آکورد بیاموزید

هنگامی که شروع به یادگیری گیتار می‌کنید، بهتر است تمرین خود را بین دو زمینه تقسیم کنید: ریف و آکورد. 

یادگیری نحوه نواختن ریف شما را با تکنیک‌های مختلفی آشنا می‌کند. همه تکنیک‌ها برای یادگیری مهم هستند و تمرین ریف یک روش عالی برای یادگیری آنها است. 

زمینه دیگر گیتار برای شروع یادگیری نحوه آکورد زدن است. آکورد قسمت بزرگی از موسیقی مبتنی بر گیتار است و تقریباً در هر سبک موسیقی از آکورد استفاده خواهد شد. 

آکوردهای گیتار
آکوردهای گیتار

یادگیری آکورد دشوارتر از یادگیری ریف‌های اساسی در مرحله قبل است زیرا شما باید یاد بگیرید چگونه چندین آکورد را به صورت هم‌زمان بنوازید. 

به همین دلیل قبل از اینکه بخواهید چند آکورد گیتار را یاد بگیرید، باید در مرحله قبل روی ریف‌های گیتار کار کنید. قبل از اینکه بخواهید هم‌زمان پنج یا شش نت را بنوازید (آکورد) باید توانایی نواختن هم‌زمان یک یا دو نت را داشته باشید. (riff) 

۶: برخی از الگوهای آسان را بیاموزید

هنگامی که توانستید چند ریف اساسی بنوازید و چند آکورد اولیه را بخاطر بسپارید، می‌توانید یاد بگیرید که چگونه برخی از آهنگ‌های مبتنی بر زمزمه را اجرا کنید. 

آکوردهای گیتار

برای برخی از آهنگ‌ها، تنها چیزی که شما باید یاد بگیرید تا بتوانید آنها را بنوازید آکوردهایی است که از آنها استفاده شده است. 

بعضی از آهنگ‌ها الگوی پیچیده‌تری دارند در حالی که برخی دیگر الگوهای ساده‌تری دارند که همه می‌توانند در مدت زمان کوتاهی آن‌ها را یاد بگیرند. 

۷: ایجاد عادت‌های خوب

تفاوت در نواختن هیچ ارتباطی با استعداد ندارد. همه اینها مربوط به نحوه تمرین شماست. دانش‌آموزانی که عادت‌های خوب را به وجود می‌آورند در نهایت موفق می‌شوند و می‌توانند از نواختن آهنگ‌هایی که می‌خواهند لذت ببرند. 

دانش آموزانی که عادت‌های خوب را در خود ایجاد نکنند سرانجام ناامید می‌شوند و یادگیری گیتار را ترک می‌کنند. به همین سادگی. 

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک مکان تمرینی را در خانه پیدا کنید. یک منطقه تمرینی خوب به شما امکان می‌دهد بیشتر تمرین کنید و جلسات تمرین با کیفیت بهتری داشته باشید. 

نکاتی برای عادت کردن به تمرین

  • هر روز تمرین کنید. حتی شده فقط پنج دقیقه، اطمینان حاصل کنید که روز خود را بدون تمرینات مربوط به انگشت‌ها، ریف یا آکورد به پایان نمی‌رسانید.
  • زیاده روی نکنید بسیاری از مبتدیان به اشتباه فکر می‌کنند که باید یک جلسه تمرین دو ساعته داشته باشند. جلسات تمرینی طولانی کارساز نیستند. جلسات تمرینی کوتاه و منظم داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید
  • برنامه داشته باشید. بدون اینکه بدانید چه تمرین خواهید کرد، شروع به تمرین نکنید. بدانید در چه مرحله‌ای قرار دارید و روی آن مرحله کار کنید. اگر برنامه تمرینی ندارید، در نهایت اتلاف وقت می‌کنید
  • تسلیم نشوید شروع همیشه سخت‌ترین قسمت هنگام یادگیری گیتار است. بعد از تمرین هر تکنیک جدید احساس خستگی خواهید کرد و برخی ممکن است احساس کنند نواختن گیتار برای آن‌ها غیر ممکن است. اگر به تمرین منظم خود پایبند باشید، پیشرفت خواهید کرد. اگر واقعاً می‌خواهید نحوه نواختن گیتار را یاد بگیرید، تعهد دهید که به برنامه تمرینی خود پایبند باشید.
  • محدودیت‌های خود را بدانید. حتی اگر می‌خواهید موسیقی واقعاً سختی بیاموزید، هربار یک قسمت آن را تمرین کنید.
  • قبل از اینکه بخواهید تکنیک‌های سخت‌تری را یاد بگیرید، اصول را بیاموزید. قبل از اینکه بتوانید با آهنگ‌ها یا مهارت‌های سخت‌تر کنار بیایید، باید یک مهارت‌های اصولی را بیاموزید.

۸: اولین آهنگ خود را یاد بگیرید

هنگامی که به برخی از تمرینات اساسی انگشتان تسلط پیدا کردید، می‌توانید چند آکورد و چند الگوی ساده ضربه زدن را اجرا می‌کنید پس اگر دوره تمرینی خوبی را پشت سر گذاشته‌اید وقت آن است که خودتان را به چالش بکشید. 

چالش یادگیری یک آهنگ کامل از ابتدا تا انتها

این یک چالش مهم برای یک مبتدی است که باید بر روی آن کار کند زیرا یک نقطه عطف مهم ایجاد می‌کند. اینکه بتوانید از ابتدا تا انتها یک آهنگ کامل را بنوازید، به خودتان و بقیه ثابت می‌کند که آنچه برای یادگیری گیتار لازم است را دارید. 

اگرچه عالی است که بتوانید چند ریف یا چند آکورد را با صدای تار بنوازید، اما اجرای یک آهنگ کامل یک موفقیت بزرگ است. 

در اینجا مراحل یادگیری یک آهنگ کامل روی گیتار آورده شده است: 

آهنگی را انتخاب کنید که کاملاً آسان باشد و خوشحال باشید که وقت خود را به یادگیری این آهنگ اختصاص می‌دهید

این آهنگ می‌تواند مبتنی بر آکورد باشد یا می‌تواند مبتنی بر ریف باشد. انتخاب شما بستگی به سبکی دارد که می‌خواهید یاد بگیرید. البته لازم نیست آهنگ مورد علاقه شما باشد، اما باید آن را آنقدر آن را دوست داشته باشید که به برنامه تمرینی خود برای اجرای کامل آن پایبند باشید. 

تبلچر آن آهنگ را پیدا کنید و آن را چاپ کنید

داشتن یک نسخه چاپی از کل Guitar TAB نه تنها تمرین آن را سریعتر و آسان‌تر می‌کند، بلکه می‌توانید روی کاغذ یادداشت برداری کنید. می‌توانید قسمت‌هایی از آهنگ را که قبلاً یاد گرفته‌اید یادداشت کنید، برجسته کنید که چه تکنیک‌ها یا آکوردهایی را برای یادگیری لازم دارید یا هر نکته دیگری را که می‌خواهید برای یادگیری آهنگ به شما کمک کند، یادداشت کنید. 

آهنگ را به قطعات تقسیم کنید

کل Guitar TAB را جستجو کرده و آهنگ را به بخشهایی تقسیم کنید. شما می‌توانید آن را به بخشهای آکورد تقسیم کنید، یا ممکن است بر اساس هر ریف تقسیم بندی کنید. 

اگرچه ممکن است وسوسه شوید که از ابتدای آهنگ شروع کنید و نواختن را قدم به قدم ادامه دهید اما بهتر است با یادگیری ساده‌ترین ریف یا آکوردها شروع کنید. سپس می‌توانید به تدریج به بخشهای سخت‌تر آهنگ بروید. 

هر قسمت را بارها و بارها تمرین کنید

شما با تمرین چیزهایی که بارها و بارها یاد می‌گیرید تبدیل به یک گیتاریست خوب می‌شوید. تکرار مکرر قسمت‌ها نه تنها به شما کمک می‌کند تا قطعات را به خاطر بسپارید، بلکه هر زمان که تمرین می‌کنید توانایی‌های خود را تقویت می‌کنید. 

هر زمان که می‌بینید یا می‌شنوید یک گیتاریست یک قسمت پیچیده را اجرا می‌کند، مطمئن باشید که آنها آن قسمت را بارها و بارها تمرین کرده‌اند. حتی گیتاریست‌های شگفت انگیز باید قطعاتی را که به طور منظم می‌نوازند تمرین کنند وگرنه ممکن است توانایی‌های خود را از دست بدهند. 

همراه با آهنگ بنوازید

هنگامی که همه قسمت‌های یک آهنگ را یاد گرفتید، وقت آن است که همه آن را کنار هم قرار دهید و سعی کنید آهنگ را به موقع بنوازید. این کار تمرین زیادی را می‌طلبد، اما همین که بتوانید همراه با آهنگ بنوازید و ادامه دهید، احساس بسیار خوبی به شما می‌دهد. 

یک راه عالی برای افزایش سرعت و در نهایت امکان نواختن به همراه یک آهنگ، استفاده از برنامه‌ای به نام Guitar Pro است. 

برنامه Guitar Pro
برنامه Guitar Pro

Guitar Pro تبلچر قطعات مختلف گیتار را در اختیار شما قرار می۲دهد و می‌تواند آهنگ را برای شما پخش کند. حتی می‌توانید سرعت آهنگ را کاهش دهید، قسمت‌هایی را که می‌خواهید تمرین کنید. 

برای تمرین نواختن همزمان با آهنگ از سرعت متوسط استفاده کنید، پس از آنکه احساس راحتی کردید، به تدریج آن را افزایش دهید تا بتوانید همراه با آهنگ با سرعت معمول آهنگ را اجرا کنید. 

با جلوه‌های گیتار آشنا شوید

اگر می‌توانید یک آهنگ کامل را از ابتدا تا انتها پخش کنید، تبریک می‌گویم! این کاملا یک دستاورد و چیزی است که باید به آن افتخار کنید. بسیاری از افراد قبل از رسیدن به این مرحله مهم منصرف می‌شوند، بنابراین باید مطمئن باشید که موفق خواهید شد. 

هنگامی که یاد گرفتید چگونه یک آهنگ را بنوازید، می‌توانید مراحل یادگیری یک آهنگ دیگر را تکرار کنید. یادگیری بعضی از آهنگ‌ها نسبت به سایرین آسان‌تر خواهد بود، اما هرچه بیشتر آهنگ یاد بگیرید، راحت‌تر خواهید نواخت. 

منبع: سایت Guitar Gear Finder