در ادامه‌ی مطالب آموزش پیانو، در این مقاله می‌خواهیم رایج‌ترین اشتباهاتی را که نوازندگان مبتدی در آغاز مسیر یادگیری مرتکب آنها می‌شوند با هم بررسی کنیم. اگر خود شما یا فرزندتان، تازه شروع به یادگیری پیانو کرده‌اید، این مطلب بسیار به شما کمک خواهد کرد تا در مسیر اشتباه قدم نگذارید و عادت‌های بد در نوازندگی خود شکل ندهید.

خیلی از هنرجویان در ابتدای مسیر یادگیری، از پیشرفت کند خود ناراضی هستند و بعضا در این مسیر دلسرد می‌شوند، چرا که معمولا دچار اشتباهاتی می شوند که زمان و انرژی آنها را به هدر می‌دهد. پس شما سعی کنید از این اشتباهات جلوگیری کنید.

سریع نواختن

قطعا یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بین نوازندگان جوان و مبتدی وجود دارد، سریع نواختن است. به خاطر داشته باشید، نوازندگی پیانو مسابقه‌ی سرعت نیست. در واقع دلیلی که خیلی از نوازندگان، حتی نوازندگان باتجربه سعی می کنند سریع بنوازند این است که می‌خواهند شبیه آنچه را که موسیقی واقعی می‌دانند بنوازند. اما باید بدانید که لازم است ابتدا با سرعت پایین تمرین کنید تا کاملا بر ریتم و جزئیات مسلط شوید. اگر سعی کنید قطعه‌ای را انتخاب کنید که ریتم آن را درک می‌کنید و آن را دوست دارید، احتمالا راحت‌تر می‌توانید سرعت نواختن‌تان را کنترل کنید.

خیلی از هنرجویان، به محض اینکه شروع به تمرین یک قطعه می‌کنند می‌خواهند آن را در گام نهایی بنوازند. اما این اصلا روش درستی نیست. چرا که شما هنوز نت‌ها را یاد نگرفته‌اید و زمانی که می‌خواهید آنها را سریع بنوازید، دچار اشتباه می‌شوید. و خواه ناخواه یک حافظه‌ی عضلانی اشتباه را پایه‌ریزی می‌کنید که تغییر دادن آن بسیار مشکل خواهد بود. فرض کنید شما روزها تمرین می‌کنید و سپس به آموزشگاه می‌روید و معلم از شما می‌خواهد قطعه‌ی تمرین شده را آهسته بنوازید. ممکن است در آغاز با آهسته نواختن شروع کنید، اما در ادامه حافظه‌ی عضلانی شما به ریتم سریع قبلی برمی‌گردد و تغییر دادن آن بسیار سخت خواهد بود.

اصلاح ریتم در آموزش پیانو

حالا شما باید سعی کنید عادت شکل گرفته‌ی اشتباه را اصلاح کنید، و تغییر یک عادت کاری بسیار مشکل است. ممکن است هیچ وقت نتوانید ریتم تند خود را اصلاح کنید و استاد شما مجبور شود صحیح نواختن در سرعت بالا را به شما آموزش دهد. ممکن است تصور کنید که روش خوبی است و با سرعت پیشرفت می‌کنید، اما در نهایت یادگیری شما عمقی نبوده و در سطح خواهد بود، همچنین بر هیچ کدام از جزئیات و تکنیک‌ها مسلط نخواهید شد.

وقتی تمرین روی یک قطعه را شروع می‌کنید، باید سرعتی را انتخاب کنید که در آن امکان اشتباه وجود نداشته باشد، به این سرعت، سرعت بدون اشتباه می‌گویند. زمانی که آهسته تمرین می‌کنید قطعه را راحت‌تر و عمیق‌تر درک خواهید کرد و یاد خواهید گرفت. در نتیجه در زمان کمتری به نتیجه می‌رسید.

در ادامه‌ی مطالب آموزش پیانو، می‌خواهیم رایج‌ترین اشتباهاتی را که نوازندگان مبتدی در آغاز مسیر یادگیری مرتکب آنها می‌شوند با هم بررسی کنیم
نوازندگی پیانو مسابقه‌ی سرعت نیست. تمرین با حوصله رمز موفقیت اصلی یادگیری پیانوست

عدم نواختن موسیقی واقعی

خب این جمله یعنی چه؟ “عدم نواختن موسیقی واقعی” یعنی چه؟ منظور ما از این جمله این است که قطعه‌ای را انتخاب کنید که شبیه به یک موسیقی واقعی باشد، یعنی نت‌ها، ریتم‌ها و باقی چیزها، یک موسیقی قابل درک بسازد. و شما در زمان نواختن واقعا به تمامی تغییرات دینامیکی توجه کنید. و به زیر و بم ریتم‌ها توجه کنید.

یکی از مواردی که ممکن است باعث از دست دادن این جزئیات بشود، سریع نواختن است. اما از دلایل دیگر آن، این است که درواقع ما به این جزئیات اهمیت نمی‌دهیم. نوازنده‌های مبتدی معمولا به این جزئیات توجه نمی‌کنند و همین باعث می شود قطعه‌ای که می‌نوازند، صدایی شبیه به یک موسیقی واقعی نداشته باشد.

مهم است که در زمان نواختن یک قطعه، شما واقعا بر روی این تمرکز کنید که صدای زیر و بم شما چگونه است؟ آیا در صدای زیر (اوج) صدای هر نوت از نوت قبلی بلندتر است یا اینکه تنها صدای چند نوت آخر بلندتر است؟ نواختن منقطع (بریده بریده ادا کردن) به این معنی نیست که شما تا جایی که می توانید کوتاه بنوازید، معنی آن این است که کافی است شما بریده بریده بنوازید. آیا شما در پایان یک اسلار دستتان را بر می دارید؟

وقتی از همان تمرین‌های اولیه، بر روی هر نکته ی جزئی تمرکز می کنید، یک حافظه‌ی عضلانی درست را پایه‌گذاری کنید که در آینده مجبور به تغییر و اصلاح آن نشوید.

پیانو خنیاگر

انتظار یک شبه استاد شدن

این مشکل ممکن است در بزرگسالان، و مخصوصا والدین کودکانی که در حال یادگیری هستند، بیشتر نمود داشته باشد، اما بر کودکان نیز تاثیرگذار است.

از خود بپرسید چرا یادگیری پیانو را شروع کرده اید؟ احتمالا هدفتان این نبوده که قطعه‌ی “ماری یک بره‌ی کوچک داشت” یا “تولدت مبارک” را بنوازید. هرچند که در ابتدای مسیر همین قطعات را باید تمرین کنید. باید یاد بگیرید که موسیقی را بخوانید، وقتی این کار را یاد بگیرید، خواندن موسیقی برای شما بسیار ساده به‌نظر خواهد آمد. اما زمانی که خواندن موسیقی را بلد نباشید، کل پروسه‌ی نوازندگی برای شما بسیار سخت به‌نظر خواهد رسید. 

اما تمرین دادن دستانتان برای درست نواختن، از یادگیری خواندن موسیقی سخت‌تر خواهد بود. نواختن درست، و جایگذاری درست انگشتان در ویدیوهای آموزشی مختلف آموزش داده شده‌اند. به یادگیری با این روش “یادگیری بر حسب عادت” می‌گویند. به این ترتیب که هنرجو فقط آنچه را که می‌بیند، مو به مو و دقیق کپی می‌کند.

اگر شما هم تابه‌حال چنین تمرینی انجام داده باشید، احتمالا به این نتیجه رسیده‌اید که روش تمرینی نسبتا ساده‌ای است و با استفاده از این روش می‌توانید بسیار سریع پیانو نواختن را یاد بگیرید. بنابراین ممکن است این پرسش برای شما مطرح شود که چرا معلمان از همین روش برای آموزش هنرجویان استفاده نمی‌کنند؟

یادگیری بر حسب عادت

روش یادگیری برحسب عادت، لزوما روش تمرینی بدی نیست، اما در عین حال روشی کامل هم نیست. چرا که با استفاده از این روش، یادگیری شما فقط براساس عادت تقلید شکل می‌گیرد، و بنابراین برای یاد گرفتن هر تکنیک یا قطعه ی تازه باید یک نوازنده کنار شما باشد یا از یک ویدیوی آموزشی تقلید کنید. با این حساب، با استفاده از این روش شما به یک نوازنده‌ی واقعی تبدیل نمی‌شوید.

برای اینکه به یک نوازنده‌ی واقعی تبدیل شوید، لازم است که حتما خواندن موسیقی را یاد بگیرید. ممکن است در ابتدای مسیر یادگیری، مجبور باشید قطعاتی را مکررا تمرین کنید که برای شما جالب نیستند، اما ناامید نشوید، تداوم این مسیر باعث می‌شود شما پایه‌های نوازندگی پیانو را، بسیار قوی بیاموزید و در ادامه‌ی راه بتوانید هر نوع از موسیقی که دلخواه خودتان است را دنبال کنید.

عدم تمرین کافی و پیوسته

باید بدانید که اگر تصمیم ندارید به اندازه‌ی کافی تمرین کنید، قطعا به اندازه‌ی کافی و به سرعت نیز پیشرفت نخواهید کرد. جالب است بدانید که اکثر پیانیست‌های حرفه‌ای چیزی حدود چهار ساعت یا بیشتر در طول روز به تمرین پیانو می‌پردازند. آیا شما آماده هستید تا درصورت نیاز همین قدر تمرین کنید؟ درصورتی که در بزرگسالی پیانو نواختن را آغاز کرده‌اید، احتمالا نخواهید توانست. البته اشکالی هم ندارد، چون شما احتمالا قرار نیست نوازندگی پیانو را به عنوان شغل خود ادامه دهید. بنابراین سعی کنید تا جاییکه برای شما مقدور است تمرین کنید. حتی اگر بتوانید روزی ۱۵ دقیقه هم بطور مداوم و با تمرکز تمرین کنید، قابل قبول است.

مهم‌ترین موضوع در هنگام تمرین، تداوم و پیوستگی تمرین شما است. برای مثال خیلی بهتر است که هرروز ۱۵ دقیقه تمرین کنید تا اینکه بخواهید فقط یک روز در هفته ۲ یا ۳ ساعت تمرین کنید. تمرین روزانه و مداوم تاثیر بسیار بیش‌تری از تمرین‌های بی‌نظم و با فاصله خواهد داشت. دهن شما باید مطالبی را که در حال یادگیری آنها هستید درک و پردازش کند، و این اتفاق در زمان خواب شما رخ می‌دهد. بنابراین با تمرین روزانه و سبک، مطالب تمرین شده در طول شب و به مرور در ذهن شما تثبیت خواهند شد و این پیوستگی باعث می‌شود روند تثبیت یادگیری بسیار بهتر انجام شود. البته که اگر بتوانید روزانه دو ساعت تمرین کنید، بسیار مفیدتر و ایده‌آل‌تر خواهد بود، اما مهم است روشی را انتخاب کنید که بتوانید آن را ادامه دهید.

اجرا نکردن

از اجرا کردن نترسید. اگر قرار باشد هیچ وقت برنامه ای اجرا نکنید، پس برای چه می‌خواهید نواختن پیانو را یاد بگیرید؟ اجرا کردن بخشی از روند یادگیری پیانو است. بنابراین از فرصت‌های پیش آمده برای اجرا استقبال کنید.

زمانی که شما قرار است اجرایی داشته باشید، برای آماده شدن و در روزهای تمرین، تلاش بیشتری می‌کنید. آماده شدن برای یک اجرا هدفی است که تمرینات شما را منسجم تر و ذهن شما را متمرکزتر خواهد کرد. از همین الان اجرا کنید، حتی اگر در حال تمرین یک قطعه ی ساده هستید. خجالت نکشید و آن قطعه را برای خانواده و اطرافیان خود اجرا کنید. درصورتی که معلمتان برنامه ای برای اجرای شما ترتیب نمی دهد خودتان در خانه برنامه ریزی کنید و از نردیکان خود بخواهید برای دیدن اجرای شما بیایند.

همواره برای اجرا در حضوز دیگران پیش قدم شوید، همیشه.

انتخاب قطعات خیلی سخت یا خیلی ساده

با وجودی که ممکن است اکثر معلمان موافق با تمرین‌های سخت نباشند، اما در مجموع سعی کنید برای پیشرفت بیشتر، خود را به چالش بکشید. البته قبل از انتخاب این روش به ویژگی‌های فردی خود نیز دقت کنید. اگر شما از آن دسته از افراد هستید که وقتی به چالش کشیده می‌شوید، موضوع را رها می‌کنید، پس این روش مناسبی برای شما نخواهد بود، و باید سعی کنید با قدم‌های آهسته و پیوسته پیش بروید.

در عین حال نواختن قطعات خیلی ساده که برای شما آسان به نظر می‌آید نیز در پیشرفت شما تاثیر زیادی نخواهد گذاشت. چنان‌چه به چالش کشیده نشوید، پیشرفت هم نخواهید کرد. اگر یک قطعه را در طول یک هفته یاد بگیرید، به این معناست که آن قطعه زیاد برای شما دشوار و چالش‌برانگیز نبوده است.

در خیلی از رشته‌های دانشگاهی موسیقی، یک قطعه موسیقی در طول چندین ماه به دانشجویان آموزش داده می‌شود، که خیلی خوب است، زیرا شما زمانی یاد می‌گیرید که خود را به چالش بکشید و قدم به قدم جلو بروید.

بر اساس سطح آمادگی خود تمرین کنید. قطعات آسان و برعکس سخت، باعث عدم پیشرفت می‌شوند

استفاده زیاد از پدال

منظور ما از رکاب، رکاب سمت راست یا رکاب کاهنده است. نگه داشتن این رکاب باعث می‌شود که هر نتی که نواخته می‌شود، تا زمانیکه شما رکاب را نگه داشته‌اید ثابت بماند.

پایین نگهداشتن این رکاب، بسیار وسوسه‌کننده است زیرا نگه داشتن این رکاب باعث می‌شود، زمانیکه شما چندین نت را همزمان فشار می‌دهید، جابجایی‌ها یا عدم هماهنگی در فشردن کلیدها، شنیده نشده و پوشش یابند. یک نوازنده یا موسیقی‌دان حرفه‌ای، به راحتی متوجه این ناهماهنگی و بی‌نظمی در نوازندگی شما خواهد شد، در صورتی که خود شما جون گوشی حرفه‌ای و منتقدانه ندارید، ممکن است متوجه آن نشوید. اما به این معنی نیست که نوازندگی شما بدون اشکال و فوق العاده است.

بنابراین استفاده زیاد از رکاب اصلا توصیه نمی‌شود. اگر با استفاده از رکاب، ایرادهای خود را بپوشانید و متوجه آنها نشوید، چگونه می‌خواهید ایرادات خود را اصلاح کنید؟

وقتی نوازندگان مبتدی، پدال را دائم پایین نگه می‌دارند، باعث محو شدن و درهم شدن نت‌های مختلف می‌شود. هرگز این کار را انجام ندهید و زمانی که از نوازندگی خود مطمئن نیستید، بدون رکاب تمرین کنید.

نوازندگی به جای تمرین

لازم است بین نواختن و تمرین، تفاوت قائل شوید. نوازندگی جنبه‌ی سرگرمی نیز دارد و معمولا خوشایند است، شما قطعاتی را که بر آنها مسلط هستید انتخاب می‌کنید و با سرعتی مناسب و درست آن را می‌نوازید.

نوازندگی باعث پیشرفت سریع شما نمی‌شود، بلکه تمرین است که به پیشرفت شما کمک می‌کند.

تمرین کردن به معنای کار مداوم بر روی بخش‌های کوچک و یادگیری چیزهای جدید است. در تمرین کردن شما ممکن است چند نت را چندین بار تکرار و تکرار کنید تا آنها را به خاطر بسپارید، ارتباط بین آنها را درک کنید و بتوانید آن را بنوازید. ممکن است تکنیک خاصی را تمرین کنید که احتیاج به تکرار بسیار داشته باشد. تمرین کردن احتمالا به اندازه ی نواختن لذت‌بخش نیست، اما بخش مهمی از فرایند یادگیری است که بسیار بر پیشرفت شما تاثیرگذار است.

توجه نکردن به انگشت‌ها

استفاده‌ی درست از انگشتان بسیار مهم است. هیچ واقعیتی خلاف این موضوع در نوازندگی پیانو وجود ندارد. در بسیاری از کتاب‌ها و جزوات آموزشی، نویسندگان و ویراستاران سعی کرده اند استفاده‌ی درست از انگشتان را به هنرجویان آموزش دهند. در بیشتر موارد، با استفاده از همین آموزش ها و کتاب‌ها می‌توانید جایگذاری صحیح انگشتان را یاد بگیرید. اگر معلم شما شیوه‌ای خاص درباره ی انگشت‌گذاری دارد که شما به آن اطمینان دارید، با همین شیوه پیش بروید، در غیر این صورت سعی کنید از همان روش‌های استاندارد و مکتوب در کتاب‌های آموزشی استفاده کنید.

ممکن است فکر کنید که دستان انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است. درست است، اما این تفاوت زیاد چشم گیر نیست. همه‌ی ما در یک دست ۵ انگشت داریم، یک شست در یک سمت و چهار انگشت دیگر در سمت دیگر. ممکن است دستی از دست دیگر بزرگتر یا کوچکتر باشد، اما در کل انگشتان ما شباهت زیادی به یکدیگر دارند. بنابراین پس از تسلط بر انگشت گذاری و یادگیری اصول اولیه آن، در صورتی که احساس کردید به تغییری نیاز دارید، با استاد خود مشورت کرده و این کار را انجام دهید. اما در ابتدای مسیر، سعی کنید تنها از روش‌های استاندارد و نوشته شده استفاده کنید.

عدم استفاده از مترونوم

سعی کنید حتما یک مترونوم داشته باشید، و مهم‌تر اینکه حتما از آن استفاده کنید! استفاده از مترونوم، خصوصا برای هنرجویان مبتدی، امری ضروری است. تحقیقات نشان داده‌اند که تمرین با مترونوم کمک می‌کند تا ریتم و تمپوی نوازنده بهبود یابد، و علاوه بر آن به بهتر شدن تکنیک نوازنده نیز کمک می‌کند. جالب است بدانید که گلف بازان نیز از مترونوم استفاده می‌کنند و معتقدند به بهتر بازی کردن آنها کمک می‌کند.

مطالعات مختلفی ثابت کرده‌اند که تمرین با مترونوم در نهایت شما را به نوازنده‌ی بهتری تبدیل خواهد کرد، پس سعی کنید حتما از آن استفاده کنید. پس از اینکه نت‌ها را کامل یاد گرفتید، زمان استفاده از مترونوم فرا رسیده است. نوازندگان حرفه‌ای نیز در زمان تمرین از مترونوم استفاده می‌کنند. ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید و در ابتدا شما را اذیت کند، اما در نهایت به تیک تیک آن عادت خواهید کرد و این کمک بزرگی به درست نواختن شما می‌کند.

مطالعات مختلفی ثابت کرده‌اند که تمرین با مترونوم در نهایت شما را به نوازنده‌ی بهتری تبدیل خواهد کرد، پس سعی کنید حتما از آن استفاده کنید. پس از اینکه نت‌ها را کامل یاد گرفتید، زمان استفاده از مترونوم فرا رسیده است. نوازندگان حرفه‌ای نیز در زمان تمرین از مترونوم استفاده می‌کنند. ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید و در ابتدا شما را اذیت کند، اما در نهایت به تیک تیک آن عادت خواهید کرد و این کمک بزرگی به درست نواختن شما می‌کند.

استفاده از مترونوم یکی از مهمترین نکاتی است که در ابتدا مسیر می‌تواند در پیشرفت شما کمک بسزایی داشته باشد

نداشتن آموزش تخصصی

ممکن است فکر کنید که به تنهایی می‌توانید نواختن ساز را یاد بگیرید. با توجه به اینکه هزینه‌ی آموزش‌های حرفه‌ای بسیار گران است و همچنین وقت گیر، ممکن است تصور کنید که می‌توانید به تنهایی اصول پایه و اصلی را فرا بگیرید و نوازندگی را شروع کنید. احتمالا می‌توانید این کار را انجام دهید و در طول مسیر نیز از پیشرفت خود راضی خواهید بود. زیرا معیاری برای سنجش یادگیری خود ندارید.

یادگیری ساز به تنهایی ممکن است عادت‌های بسیار بدی را در شما به جای بگذارد که بعدها از بین بردن آنها، وقت و هزینه ی خیلی بیشتری را می‌طلبد. جای‌گذاری انگشتان یا استایل و تکنیک بدنی شما ممکن است به حالت اشتباه شکل بگیرد و حتی منجر به آسیب جسمی و مصدومیت شما بشود. ترک این عادت‌ها بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود. اما با داشتن راهنما و آموزش درست، شما از ابتدا از شکل گیری این عادت‌ها جلوگیری خواهید کرد.

اگر نمی‌خواهید زمان و هزینه‌ی کلاس‌های حضوری را بپردازید، به راحتی می توانید از پکیج‌های آموزش تصویری آموزشگاه خنیاگر، با معلمان متخصص و حرفه‌ای استفاده کنید و در مسیر درست گام بردارید.

نشمردن ریتم‌ها

اگر قطعه‌ای را می‌نوازید که قبلا آن را گوش داده‌اید، احتمالا تصور می‌کنید که لازم نیست ریتم‌ها را بشمارید. اما لازم است بدانید که همین نکته می‌تواند شما را دچار مشکل کند. حتما، حتما، و حتما ریتم‌ها را بشمرید. اگر فقط با استفاده از گوشتان در حال نواختن ریتم هستید، مطمئن باشید که دارید اشتباه می‌نوازید. چرا که ممکن است هر نتی را به اندازه ی کافی نگه ندارید یا سکوت‌های شما تمیز و استادانه شکل نگیرند و اینطور به نظر برسد که در طول آهنگ سکوت‌های بی‌مورد و بی‌معنا شکل می‌گیرد.

بنابراین سعی کنید تک تک ریتم‌ها را بشمارید، و اصلا از زیر این کار در نروید. ممکن است در حین نواختن خودتان متوجه اشتباهتان نشوید، اما سایرین قطعا متوجه خواهند شد، و یکی از اصلی ترین مواردی خواهد بود که شما را یک مبتدی جلوه خواهد داد.

یک قطعه موسیقی ساده، زمانی که توسط یک نوازنده‌ی حرفه‌ای نواخته می‌شود، تا زمانی که توسط یک نوازنده‌ی مبتدی نواخته می‌شود، تفاوت بسیار زیادی خواهد داشت. و از مهم‌ترین دلایل این تفاوت می‌توان، توجه نکردن به ریتم ها و جزئیات ریز اشاره کرد. اما اگر شما به عنوان یک نوازنده‌ی مبتدی، به ریتم‌ها و شمردن آنها توجه کنید، دیگر این گونه نخواهد بود و شما هم می‌توانید به زیبایی یک نوازنده‌ی حرفه‌ای بنوازید.

اما با وجود مطالب گفته شده در بالا، به این نکته توجه کنید، که برای نواختن یک قطعه لازم نیست تا همیشه بشمرید. بلکه در زمان تمرین و یادگیری تا زمانی که کاملا بر قطعه مسلط شوید، این کار لازم است. شمردن در چند روز اولیه‌ی یادگیری یک قطعه کمک می‌کند تا ریتم در شما درونی شود و به شکل گیری درست حافظه‌ی عضلانی شما کمک خواهد کرد. پس از آن طبیعتا دیگر نیازی به شمردن نخواهید داشت.

میوزماسل

ضبط نکردن اجراهای خود

ممکن است شما به عنوان یک نوازنده‌ی مبتدی به نواختن خود گوش ندهید. اما لازم است بدانید که کسب این مهارت، بسیار سخت و در عین حال مهم است. احتمالا پیش خود فکر می کنید مگر می‌شود من به نواختن خودم گوش ندهم؟ این غیر ممکن است. بله شما در هنگام نواختن، نوازندگی خود را می‌شنوید، اما با دقت و با گوش منتقدانه به آن گوش قرا نمی‌دهید. زمانیکه خودتان در حال نواختن هستید، متوجه نمی شوید که ریتم چقدر اشکال دارد یا نواختن شما به شکل بدی سریع یا کندبه نظر می‌آید. یا اینکه گام چطور در جاهای مختلف تغییر می‌کند.

لازم است شما بشنوید که در کجای کار ایراد دارید، تا بتوانید آن را اصلاح کنید. و برای شنیدن درست نوازندگی خود، لازم است که اجرای خود را ضبط کرده و سپس با دقت به آن  گوش دهید.

جاری نبودن موسیقی در تمام بدنتان

به‌نظر شما موسیقی می‌تواند یک هنر دیداری هم باشد یا خیر؟ خب، اگر اجرای شما قرار است تنها صوتی باشد و صدای نوازندگی شما ضبط گردد، در این صورت نوع اجرای شما و حرکات بدن مهم نخواهد بود. اما در اجراهای حضوری وضع فرق می‌کند. آیا تابه‌حال اجرای یک پیانیست حرفه‌ای را دیده‌اید؟ به‌نظر می‌رسد که او کاملا موسیقی را درک می‌کند و با تمام وجود آن را می‌نوازد. این که شما بر روی موسیقی تمرکز کنید، می‌تواند بر نوازندگی بهتر شما تاثیر بگذارد، اما باید توجه کنید که اجرای شما از نظر بصری نیز جذاب باشد.

شما باید بتوانید مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید. همه انسان‌ها دلشان می‌خواهد تحت تاثیر اجرا و پرفورمنسی که در حال تماشای آن هستند قرار بگیرند، و تماشاچیان شما نیز همین طور. بنابراین سعیتان را بکنید. در این صورت اگر اجرای شما با چیزی که انتظارش را داشتید کمی فاصله داشت، حداقل حرکات بدنتان حرفه‌ای و جذاب بوده است.

البته که بیشتر معلمان این موضوع را تدریس نمی‌کنند، اما در عمل این هم بخشی از اجرا است که به اندازه‌ی خود مهم و تاثیرگذار است.

حرف آخر

در این مقاله به رایج‌ترین اشتباهاتی که نوازندگان مبتدی، درگیر آنها می‌شوند اشاره کردیم. البته که ما بیشتر از نوازندگان مبتدی نام بردیم، در حالی که حتی نوازندگان حرفه‌ای نیز ممکن است بعضی از این اشتباهات را انجام دهند. با دانستن این اشتباهات شما می‌توانید آنها را پشت سر بگذارید و به نوازنده‌ای بهتر تبدیل شوید.

حال که این نکات را در نوازندگی پیانو یاد گرفتی، اولین جلسه‌ی رایگانِ مجموعه آموزش پیانو را ببین، تمرینات آن را با دقت انجام بده و از یادگیری این ساز جذاب و دوست‌داشتنی لذت ببر.