خرید ویولن

بهترین ویولن ها برای افراد مبتدی - متوسط + راهنمای خرید اینترنتی ویولن

قسمت‌هایی مختلف ویولن

جعبه طنینی یا رزونانس: بزرگ‌ترین قسمت ویولن بدنه توخالی آن است که از ۳ بخش صفحه بالايي، صفحه زيرين و زوارهاي دور تشکيل شده‌است. وظیفه اصلی آن تقویت صدای سیم‌ها است و به شکل ساعت شنی است.

گردن (دسته) و صفحه انگشت: گردن، قطعه چوبی بلند از جنس آبنوس است که به بدنه متصل شده و تخته انگشت در قسمت بالای گردن قرار می‌گیرد. گردن یک قطعه چوبی صاف است که سیم‌ها بر روی آن نصب می‌شوند و نوازنده با فشار دادن روی تارها، نت‌ها را اجرا می‌کند. برخلاف گیتار، تابلو انگشت ویولن صاف بوده و در امتداد گردن است.

جعبه گوشی‌ها یا Pegbox: در بالای گردن قرار دارد، pegbox جایی است که میخ‌ها به آن وارد شده و رشته‌ها به هم متصل می‌شوند. تنظیم رشته‌ها توسط میخ‌های موجود درجعبه میخ انجام می‌شود.

پیمایش: در بالای ویولن قرار دارد. اغلب تراشیده می‌شود و بیشتر برای تزئین وجود دارد.

 حفره‌های F: در قسمت بالایی بدنه و در هردو طرف نزدیک مرکز ویولن وجود دارند. این سوراخ‌ها در واقع جایی است که صدای ویولن از آن خارج می‌شود. به آنها حفره‌های f گفته می‌شود زیرا از نظر شکل ظاهری به حرف f شباهت دارند. تغییر اندازه، شکل و طول این سوراخ‌ها می‌تواند صدای ویولن را تغییر دهد.

 پل یا خرک: خرک یک تکه چوب سخت است که رشته‌ها از روی آن عبور می‌کنند. که باعث انتقال ارتعاش از قسمت بالایی سیم‌ها به قسمت‌های پاینی آن می‌شود.

سیم گیر: پس از عبور سیم‌ها از روی خرک انتهای رشته‌ها به قسمت سیم گیرمتصل می‌شوند.

 استراحت گاه چانه: در قسمت پایین بدنه یک قسمت برای تکیه دادن چانه قرار دارد که به نوازنده کمک می‌کند تا هنگام نواختن، با تکیه دادن ویولن به چانه کنترل بهتری روی آن داشته باشد.

آرشه: يا كمان تركه‌اي چوبي است كه رشته‌هاي موي دم اسب در طول آن كشيده شده و به دو سر آن ثابت شده‌است.

سيم‌ها: سيم‌ها از جعبه كوچك سر ساز آغاز شده در طول چوب آبنوس تكيه‌گاه سيم‌ها ادامه يافته، از روي خرك عبور كرده و در سيم‌گير مهار مي‌شوند. سيم‌هاي ويولن قبلاً از روده گوسفند (زه) ساخته مي‌شد. امروزه در سيم‌هاي بم‌تر، روي روده سيم فلزي نازكي مي‌پيچند و در سيم‌هاي زيرتر از مفتول فلزي تنها استفاده مي‌شود.

حقایق جالب درباره ویولن

  • هر یک ساعت تمرین ویولن حدود ۱۷۰ کالری می‌سوزاند.
  • به افرادی که ویولن می‌سازند، طراحی و تعمیر می‌کنند، لوتیر می گویند.
  • یک ویولن مدرن از حدود ۷۰ قطعه چوب مختلف ساخته می‌شود.
  • آرشه ویولن معمولاً بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مو است که این مو می‌تواند از جنس موی اسب یا نایلون پلاستیکی باشد.

راهنمای خرید ویولن

اگر به دنبال مشاوره در مورد نحوه خرید ویولن یا نحوه انتخاب ویولن مناسب خود هستید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

بدترین کاری که اگر مبتدی ویولن باشید می‌توانید انجام دهید این است که فقط روی پول تمرکز کنید و ارزان‌ترین ساز را که می‌توانید بخرید. که نتیجه آن معمولاً داشتن سازی است که نواختن آن برایتان دشوار خواهد بود.

خرید ویولن یک سرمایه گذاری است

اول، به یاد داشته باشید که خرید ویولن یک سرمایه گذاری است. اگر فقط بدون در نظر گرفتن مزایای بلند مدت، برچسب قیمت را در نظر بگیرید، ممکن است در نهایت ابزاری شبیه به یک اسباب بازی داشته باشید تا یک ویولن با کیفیت.

اگر بتوانید کمی بیشتر پس انداز کنید و چند صد هزار اضافی هزینه کنید، احتمالاً در نهایت از خود تشکر خواهید کرد. و همچنین می‌توانید انتخاب‌های بیشتری داشته باشید.

اجاره، قرض، تحقیق

بسیاری از نوازندگان ویولن مبتدی تا زمانی که هزینه خرید ویولن را نداشته باشند، ساز را اجاره می‌کنند. بسیاری از فروشگاه‌های موسیقی برای اجاره‌های چند ماهه تخفیف نیز ارائه می‌دهند.

انتخاب دیگری که می‌توانید داشته باشید قرض گرفتن ویولن از دوست و آشنا است. اگر این کار را انجام می‌دهید اطمینان حاصل کنید که شخصی که از او قرض می‌گیرید ویولونی متناسب با شما دارد. (اگر درباره نحوه انتخاب اندازه ویولون مطمئن نیستید، ادامه مطلب را بخوانید.)

همچنین برای خرید یا اجاره ویولن باکیفیت باید تحقیق انجام دهید و درباره ویولن‌های مختلف اطلاعاتی جمع آوری کنید.

خرید ویولن استفاده شده یا جدید

هنگامی که آماده خرید ویولن خود هستید، وقت آن است که تصمیم بگیرید می‌خواهید ویولن جدید بخرید یا دست دوم؟

مزیت خرید ویولن دست دوم باکیفیت این است که علاوه بر اینکه می‌توانید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید بلکه ویولن باکیفیتی دارید که ممکن است بهتر است سایر ویولن‌های جدید هم قیمت با آن باشد. همچنین ویولن‌های با کیفیت استفاده شده طنین صدای بهتری دارند.

خرید ویولن متناسب با اندازه شما

پیدا کردن ویولن با اندازه مناسب برای پیشرفت شما به عنوان یک نوازنده بسیار مهم است. اندازه گذاری بر اساس طول بازو و اندازه دست انجام می‌شود.

به عنوان یک راهنمای عمومی، بزرگسالانی که طول بازوی آنها حداقل ۲۳ اینچ است به یک ویولن در اندازه کامل احتیاج دارند. نوجوانان و بزرگسالان با دستهای کوچک و طول بازوی کمتر از ۲۲ اینچ به اندازه ۷/۸ نیاز دارند. طول بازوها ۲۱-۲۲ اینچ به اندازه ۳/۴ نیاز دارد. همچنین اندازه‌های کوچکتر برای کودکان است که به ۱/۱۶ می‌رسند.

خرید لوازم جانبی

پس از تصمیم گیری در مورد ویولونی که برای شما مناسب باشد، مرحله بعدی خرید کمان، رزین و زیر چانه است. البته خرید زیر چانه اختیاری است، بنابراین بیایید با بحث در مورد کمان و رزین شروع کنیم.

کمان ویولن در تولید تن صدای با کیفیت بسیار مهم است. کمان یا ارشه شما باید انعطاف کافی داشته باشد. ارشه ها با جنس چوب پرنابوک و موی اسب جزو بهترین با کیفیت‌ترین کمان‌ها می‌باشند. البته می‌توانید در هنگام خرید، میزان کیفیت آن را در نواختن امتحان کنید.

رزین ماده‌ای است که به منظور افزایش اصطکاک بین موهای کمان و رشته‌ها استفاده می‌شود که در واقع این اصطکاک همان چیزی است که وقتی موهای کمان در زاویه عمود بر رشته کشیده می‌شوند، باعث لرزش رشته‌های می‌شود.

خرید زیر چانه ضروری نیست اما اگر عضلات گردن ضعیفی دارید و یا می‌خواهید ساعت‌های متوالی بنوازید انتخاب خوبی برای خرید خواهد بود.

این نکات را مرور کنید و هنگام انتخاب ویولن خود بیش از هر چیز به شهود خود اعتماد کنید. موفق باشید!

ویولن تی اف مدل ۱۴۲ (برای افراد مبتدی)

برندهای ویولون مناسب برای مبتدیان می‌توان به برند هافمن (Hoffmann) در قیمت‌های حدود ۲ میلیون به بالا، ویولن Stentor از برندهای محبوب برای نوازندگان مبتدی است که در قیمت‌های ۲ الی ۳ میلیون وجود دارند. ویولون YAMAHA از ویولون های با کیفیت با قیمت ۳ میلیون به بالا. برندهای دیگری نیز برای ویولن وجود دارد که می‌توان به ویولون Mendini، Cecilo، Knilling وغیره اشاره کرد.

ویولن آکوستیک استگ مدل VN-4/4 EF

برای شروع فراگیری موسیقی، همیشه لازم نیست هزینه‌ی زیادی پرداخت کرد. اگر به دنبال یک ویولن مناسب برای شروع یادگیری هستید، ویولن «استگ» مدل «VN-4/4 EF» می‌تواند با هزینه‌ای اندک شما را به مقصودتان برساند VN-4/4 EF. یکی از ارزان‌ترین مدل‌ها در سری ویولن‌های برند استگ است؛ ولی استگ حتی در این مدل نیز از بهترین چوب‌های معمول در ساخت ویولن برای بدنه و دسته استفاده کرده است. صفحه‌ی رویی از چوب صنوبر ساخته شده است که صدایی شفاف و درخشان دارد. پشت، کناره‌ها و دسته از جنس افرا است که به دلیل داشتن ظاهر زیبا، مقاومت زیاد و خصوصیات آکوستیکی، مناسب‌ترین و مرغوب‌ترین چوب برای ساخت ویولن محسوب می‌گردد. یکپارچه‌بودن چوب صفحه‌ی رویی، پشت و کناره‌ها رسیدن به بهترین رزونانس ممکن را تضمین می‌کند؛ درنتیجه صدای ویولن باز، بلند و روشن خواهد بود.

ویولن آکوستیک استگ مدل VN 4/4 L

اگر به دنبال یک ویولن مناسب هستید، ویولن استگ مدل VN-4/4 L می‌تواند با هزینه‌ای ناچیز شما را به مقصودتان برساند. VN-4/4 L ارزان‌ترین مدل در سری ویولن‌های ۴/۴ برند استگ است. ولی استگ حتی در این مدل پایه نیز از بهترین چوب‌های معمول در ساخت ویولن برای بدنه و دسته استفاده کرده. صفحه رویی از چوب صنوبر ساخته شده که صدایی شفاف و درخشان دارد. پشت، کناره‌ها و دسته از جنس افرا هستند که به دلیل ظاهر زیبا، مقاومت بالا و خصوصیات آکوستیکی، مناسب‌ترین و مرغوب‌ترین چوب برای ساخت ویولن محسوب می‌گردد. گریف، گوشی‌ها، سیم‌گیر و چانه‌گاه VN-4/4 L از جنس نوعی چوب چند لایه‌ی سخت ساخته شده که با جلای مشکی ظاهری همانند آبنوس یافته است. هر چند ترجیح می‌دادیم از چوب آبنوس در ساخت این بخش‌ها استفاده می‌شد ولی با در نظر گرفتن قیمت بسیار پایین این ساز جایی برای گله باقی نمی‌ماند. به همراه این ویولن یک آرشه، کلیفن و یک سافت کیس مرغوب با فوم محافظ قوی نیز به شما ارائه می‌شود تا برای آموختن، نواختن، نگهداری و جابجایی ویولن تمام چیزهای لازم را یکجا دریافت کنید. صدای خوب، کیفیت قابل قبول، ظاهر زیبا، اندازه‌ی ۴/۴ و قیمت بسیار مناسب، برای کسانی که قصد دارند اولین گام‌های نواختن ویولن را بردارند کاملاً مناسب می‌سازد.

ویولن رناتو ۲۲۰ (متوسط)

مهم‌ترین مسئله برای خرید یک ساز، کیفیت استاندارد و صدای مناسب است. سازهای برند رناتو دارای تنوع بالایی هستند که برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. قیمت ویولن‌های رناتو نسبت به کیفیتی که ارائه می‌دهند کاملاً ارزنده است. برای هنرجویان نوآموز معمولاً مدل‌های مبتدی مانند ویولن رناتو ۱۲۰ و رناتو ۱۸۰ پیشنهاد می‌شود. این ویولن‌ها برای دوره مبتدی تا نیمه حرفه‌ای می‌تواند کارآمد باشد.

ویولن رناتو ۶۲۰ برای حرفه‌ای‌ها

مهم‌ترین مسئله برای خرید یک ساز، کیفیت استاندارد و صدای مناسب است. سازهای برند رناتو دارای تنوع بالایی هستند که برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. قیمت ویولن‌های رناتو نسبت به کیفیتی که ارائه می‌دهند کاملاً ارزنده است. برای هنرجویان نوآموز معمولاً مدل‌های مبتدی مانند ویولن رناتو ۱۲۰ و رناتو ۱۸۰ پیشنهاد می‌شود. این ویولن‌ها برای دوره مبتدی تا نیمه حرفه‌ای می‌تواند کارآمد باشد.

افزودن دیدگاه جدید