یکی از سوالاتی که ذهن اکثر هنرجوها را در آغاز مسیر یادگیری گیتار درگیر می‌کند، این است که چقدر طول می‌کشد تا نواختن گیتار را در سطوح مختلف یاد بگیرند؟ زمان لازم برای یادگیری گیتار چقدر است؟ چه مدت زمانی لازم است تا بتوانند قطعه‌ی دلخواه خود را به طور کامل بنوازند؟

تاثیر عوامل مختلف بر زمان یادگیری گیتار

طبیعتا مدت زمان یادگیری گیتار در افراد مختلف فرق خواهد کرد و به عوامل مختلفی از جمله استعداد هنرجو، پشتکار او، استاد، مقدار تمرین در هفته و… بستگی دارد. قطعا داشتن استعداد و هوش موسیقی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. اما در دراز مدت، این تلاش و پشتکار است که می‌تواند باعث پیشرفت هنرجو و تبدیل او به یک نوازنده حرفه‌ای بشود. برای نواختن گیتار لازم است دست‌ها بتوانند حرکات دقیق و هماهنگی انجام دهند و بنابراین به عضله‌های قوی دست نیاز است. اما در صورتی که روش‌ها و تکنیک‌های دست چپ گیتار را رعایت کنید، نه تنها آسیبی به دستان شما وارد نمی‌شود، که نوازندگی بهتری را نیز تجربه خواهید کرد. روش اصولی برای پیشرفت در گیتار، تقویت عضله‌های دست است که با تمرینات منظم و زیاد به دست می آید.

بازه‌های زمانی در یادگیری گیتار

درصورت داشتن تمرینات کامل و مرتب، به طور حدودی در بازه‌های زمانی گفته شده می‌توانید به توانایی‌های مشخصی دست پیدا کنید: 

  • بین یک تا دو ماه: توانایی نواختن آهنگ‌های خیلی ساده
  • بین سه تا شش ماه: توانایی نواختن آهنگ‌های کمی تکنیکی با تکنیک‌های ساده‌ای مثل hammer-on و pull-off
  • تا یک سال: توانایی آهنگ‌هایی پیچیده‌تر در سطح متوسط، بعد از یک سال احتمالا می‌توانید آهنگ‌های معروفی را با گیتار بنوازید.
  • تا دو سال: اگر در طول دو سال تمرینات منظمی داشته باشید، بعد از این زمان توانایی نواختن بیشتر آهنگ‌ها را خواهید داشت. هم‌چنین می‌توانید با تمرین متناسب، هر آهنگی را به سرعت یاد بگیرید.
  • بین دو تا سه سال: در صورتی که در طول دو سال تئوری موسیقی را خوب یاد گرفته باشید، در سال سوم می‌توانید بداهه‌نوازی را تمرین کنید.
  • بین پنج تا شش سال: بعد از گذشت این زمان، شما یک گیتاریست حرفه‌ای خواهید بود و می‌توانید هر قطعه‌ای را بخواهید بنوازید.
  • ده سال: بعد از ده سال شما کاملا متوجه می‌شوید که چه چیزهایی را هنوز نمی‌دانید و چه چیزهایی را می‌خواهید یاد بگیرید.
یادگیری گیتار

نکته مهم در یادگیری گیتار

لازم است به این نکته توجه کنید که یادگیری موسیقی پایانی ندارد و هیچ جا تمام نمی‌شود. البته با شش ماه تمرین مرتب به سطح قابل قبولی در نوازندگی خواهید رسید که می‌توانید از مسیر یادگیری خود لذت ببرید. برای رسیدن به این سطح لازم است که هر روز یا حداقل پنج روز در هفته، دست کم یک ساعت در روز تمرین کنید. 

خیلی از هنرجویان مبتدی، در آغاز مسیر یادگیری، یکی دو روز تمرین کرده و سپس تا هفته‌ی دیگر ساز را کنار می‌گذارند، و دوباره هفته‌ی بعد همین روش را ادامه می‌دهند. این روش به هیچ عنوان روش مناسبی نیست، زیرا یادگیری ساز به تداوم احتیاج دارد و یاد گرفتن یک آکورد ممکن است هفته‌ها تمرین احتیاج داشته باشد. به همین دلیل خیلی از هنرجویان مبتدی در ابتدای مسیر، خسته شده و انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهند.

هرگاه انگیزه‌ی خود را از دست دادید به خاطر داشته باشید که همه‌ی نوازندگان مطرح و به نام هم از جایی شروع کردند که شما امروز آنجا ایستاده‌اید. گیتاریست‌های بی‌نظیری مثل بی بی کینگ، اریک کلپتون یا اسلش نیز روزی از صفر گیتار زدن را شروع کرده‌اند و فقط با تمرین به این سطح از مهارت دست پیدا کرده‌اند. 

چطور در زمان یادگیری گیتار صرفه‌جویی کنیم؟

بسیاری از افرادی که یادگیری گیتار را شروع می‌کنند، زمان زیادی را تلف می‌کنند، به این دلیل که اشتباه تمرین می‌کنند یا به اندازه‌ی کافی تمرین نمی‌کنند. خیلی از آنها از ویدیوهای تصادفی در اینترنت و یوتیوب برای یاد گرفتن استفاده می‌کنند که ممکن است مدت زیادی وقت آنها را تلف کند.  

با این وجود که ویدیوهای آموزشی بسیار خوبی در اینترنت پیدا می‌شوند، اما شما به عنوان یک هنرجوی مبتدی باید مجموعه پیوسته، منظم و باکیفیتی را برای آموزش انتخاب کنید و آن را ادامه دهید.